Umeå: Polismyndigheten söker Arrestantvakter till Polisområde Västerbotten, place

Hitta ansökningsinfo om jobbet Polismyndigheten söker Arrestantvakter till Polisområde Västerbotten, place i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2020-05-26 // Varaktighet: Heltid

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Region Nord har drygt 2000 anställda och består av kansli, två regionala enheter, en underrättelsesektion samt fyra polisområden som är indelade i 12 lokalpolisområden, vilka arbetar med lokala mål mot den lokala problembilden. Verksamheten är omfattande och innefattar en stor bredd på arbetsuppgifter som bedrivs nära medborgarna.

Polisområde Västerbotten har verksamhet i hela Västerbottens län fördelat på tre lokalpolisområden, en utredningssektion samt ett polisområdeskansli.

Vi söker nu dig som vill arbeta som arrestvakt med placering i Umeå.

ARBETSUPPGIFTER
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av mottagning, bevakning och tillsyn av arrestavdelningens omhändertagna och frihetsberövade personer. Du kommer också att vara behjälplig med olika transporter, anmälningsupptagning, registerslagning, avvisitering, administration och dokumentation m.m. Hantering av interna felanmälningar, kontroll och övervakning av teknisk utrustning (bl.a. övervakningskameror, porttelefoni och interna larm) är andra arbetsuppgifter som arrestverksamheten ansvarar för. Arbetet i arresten kan vara psykiskt krävande, därför är det särskilt meriterande om du har tidigare erfarenhet av arrestantvaktsuppdrag. Har du ordningsvaktsutbildning eller utbildning inom behandlingsarbete är detta meriterande. Du som söker ska också vara beredd att vara behjälplig med andra administrativa arbetsuppgifter inom lokalpolisområdet, som t.ex. stötta garage/servicepersonal vid behov, anmälningsupptagning samt beslagshantering. Stor vikt kommer att läggas vid den personliga lämpligheten. Då vi strävar efter ökad mångfald inom myndigheten ser vi gärna kvinnliga sökande med utländsk bakgrund.

KVALIFIKATIONER
Kvalifikationer

• Vi söker dig med minst tre års dokumenterad erfarenhet av att arbeta med/bemöta människor i utsatta och/eller
problematiska situationer, exempelvis från sjukvård, psykiatri, skola eller kriminalvård.
• Du har ett stort intresse av att arbeta med människor och ser en utmaning i att arbetet ibland kan vara prövande.
• För uppdraget krävs att du har svenskt medborgarskap, att du innehar B-körkort samt avslutad och godkänd gymnasieutbildning.
• Du bör också vara vid god hälsa, både psykiskt och fysiskt. Arbetet kräver att du vid vissa tillfällen måste agera fysiskt.

Personliga egenskaper

• Uppträder med mognad och integritet
• Har god självkännedom och empatisk förmåga
• Kan agera på ett lugnt och professionellt sätt, även under stressiga situationer
• Har en mycket god samarbetsförmåga men kan även arbeta självständigt
• Har förmåga att prioritera och snabbt kan växla mellan arbetsuppgifter och tempo
• Kan anpassa ditt bemötande och din framtoning i ett konfliktförebyggande syfte
• Tillämpar ett högt säkerhetstänkande, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå.

Meriterande

• Språkkunskaper utöver svenska och engelska.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Veckoplanerad 40 tim/vecka, mån-fred 07-15.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Funktion: Arrestantvakt

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 juni 2020. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult. Uppgifterna behandlas och sparas enligt dataskyddsförordningen GDPR. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet vänligen kontakta berörd HR-konsult.

Varmt välkommen med din ansökan!

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Arrestantvakt/Arrestvakt

Nedan visas andra jobb i Umeå som Arrestantvakt/Arrestvakt.

Arrestantvakt till utredningsjouren

Läs mer Apr 25
Nytt
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Utredningssektionen i polisområde Västerbotten är organiserad i grova brott, spaning, brott i nära relation, bedrägeri och utredningsjour. Utredningsjouren består av stationsbefäl samt jourhavande förundersökningsledning. Utredningssektionen ansvarar för kvalificerat spaningsarbete och viss hantering av hemliga tvångsmedel.


ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta i vår arrest genom att ta emot och hantera personer som är frihetsberövade och vara deras närmsta kontakt under deras tid i arrestlokalen. Många frihetsberövas i syfte att utreda brott, med det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av exempelvis berusning. Du kommer också att arbeta med enklare utredningsåtgärder i arresten samt andra vanligt förekommande administrativa uppgifter så som transkribering av förhör och andra administrativa uppgifter inom beslagshanteringen.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter inom intern och extern service, exempelvis arbete i receptionen, beslagshantering och anmälningsupptagning. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma.

Arbetstempot varierar utifrån arbetsuppgifterna och arbetet kan vara fysiskt krävande vilket förutsätter att du är vid god hälsa.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning, alt. Utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant.
• B-körkort (För manuellt växlat fordon).
• Goda datakunskaper.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska.

Det är meriterande för tjänsten om du även har:
• Arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med frihetsberövade personer som exempelvis kriminalvård, arrestantvakt, HVB/SiS-hem, ordningsvakt, väktare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Minst 1 år aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant
• Grundläggande förståelse för juridiska termer förvärvat genom utbildning eller arbetslivserfarenhet.
• Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning.

Personliga egenskaper
Som person är du trygg i dig själv och uppträder med mognad och integritet. Vid stressfulla situationer kan du agera lugnt, kontrollerat och professionellt. Du tillämpar ett högt säkerhetstänk, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå. Då arbetstempo växlar och arbetsuppgifterna kan variera krävs att du har ett flexibelt förhållningssätt. Vidare är du ansvarstagande, har en god samarbetsförmåga, och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid samt kvällar och helg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arrestantvakt

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Arrestantvakt till utredningsjouren

Läs mer Jan 15
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Utredningssektionen i polisområde Västerbotten är organiserad i grova brott, spaning, brott i nära relation, bedrägeri och utredningsjour. Utredningsjouren består av stationsbefäl samt jourhavande förundersökningsledning. Utredningssektionen ansvarar för kvalificerat spaningsarbete och viss hantering av hemliga tvångsmedel.


ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta i vår arrest genom att ta emot och hantera personer som är frihetsberövade och vara deras närmsta kontakt under deras tid i arrestlokalen. Många frihetsberövas i syfte att utreda brott, med det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av exempelvis berusning. Du kommer också att arbeta med enklare utredningsåtgärder i arresten samt andra vanligt förekommande administrativa uppgifter så som transkribering av förhör och andra administrativa uppgifter inom beslagshanteringen.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter inom intern och extern service, exempelvis arbete i receptionen, beslagshantering och anmälningsupptagning. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma.

Arbetstempot varierar utifrån arbetsuppgifterna och arbetet kan vara fysiskt krävande vilket förutsätter att du är vid god hälsa.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst 1 år aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant.
• B-körkort (För manuellt växlat fordon).
• Goda datakunskaper.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska.

Det är meriterande för tjänsten om du även har:
• Aktuell arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med frihetsberövade personer som exempelvis kriminalvård, arrestantvakt, HVB/SiS-hem, ordningsvakt, väktare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Grundläggande förståelse för juridiska termer förvärvat genom utbildning eller arbetslivserfarenhet.
• Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning.

Personliga egenskaper
Som person är du trygg i dig själv och uppträder med mognad och integritet. Vid stressfulla situationer kan du agera lugnt, kontrollerat och professionellt. Du tillämpar ett högt säkerhetstänk, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå. Då arbetstempo växlar och arbetsuppgifterna kan variera krävs att du har ett flexibelt förhållningssätt. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid samt kvällar och helg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arrestantvakt

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Arrestantvakt till Utredningsjouren

Läs mer Nov 11
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Utredningssektionen i polisområde Västerbotten är organiserad i grova brott, spaning, brott i nära relation, bedrägeri och utredningsjour. Utredningsjouren består av stationsbefäl samt jourhavande förundersökningsledning. Utredningssektionen ansvarar för kvalificerat spaningsarbete och viss hantering av hemliga tvångsmedel.

ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta i vår arrest genom att ta emot och hantera personer som är frihetsberövade och vara deras närmsta kontakt under deras tid i arrestlokalen. Många frihetsberövas i syfte att utreda brott, med det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av exempelvis berusning. Du kommer också att arbeta med enklare utredningsåtgärder i arresten samt andra vanligt förekommande administrativa uppgifter så som transkribering av förhör och andra administrativa uppgifter inom beslagshanteringen.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter inom intern och extern service, exempelvis arbete i receptionen, beslagshantering och anmälningsupptagning. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma.

Arbetstempot varierar utifrån arbetsuppgifterna och arbetet kan vara fysiskt krävande vilket förutsätter att du är vid god hälsa.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
• Minst 1 år aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant.
• B-körkort (För manuellt växlat fordon).
• Goda datakunskaper.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska.

Det är meriterande för tjänsten om du även har:
• Aktuell arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med frihetsberövade personer som exempelvis kriminalvård, arrestantvakt, HVB/SiS-hem, ordningsvakt, väktare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Grundläggande förståelse för juridiska termer förvärvat genom utbildning eller arbetslivserfarenhet.
• Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning.

Personliga egenskaper
Som person är du trygg i dig själv och uppträder med mognad och integritet. Vid stressfulla situationer kan du agera lugnt, kontrollerat och professionellt. Du tillämpar ett högt säkerhetstänk, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå. Då arbetstempo växlar och arbetsuppgifterna kan variera krävs att du har ett flexibelt förhållningssätt. Vidare har du en god samarbetsförmåga och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma.
Arbetstid: Dagtid måndag-fredag men kvällar och helger kan förekomma.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arrestantvakt

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Multihandläggare sökes till PO Västerbotten - Intermittent anställning

Läs mer Okt 25
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Polisområde Västerbotten är ett av polisområdena i region Nord och har verksamhet i hela Västerbottens län. Det geografiska området spänner över 15 kommuner.

Vi söker nu dig som är intresserad av att arbeta hos oss på timmar i Umeå. Som timanställd hos oss får du en så kallad intermittent anställning. Detta innebär att du anställd vid varje enskilt arbetspass och får ekonomisk ersättning per timme. Antalet timmar man arbetar är varierande per person och över tid.

ARBETSUPPGIFTER
Som multihandläggare hos oss kommer du i huvudsak att ansvara för vår arrestverksamhet. Du sköter den dagliga verksamheten tillsammans med den ordinarie personalen och har hand om personer som av olika anledningar är frihetsberövade. Arrestbevakning arbetsleds av stationsbefäl.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som:
• Är polisstuderande eller har annan arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Har B-körkort

Det är meriterande om du även:
• Studerar på polishögskolan och har godkända betyg i kursen FTM - Fysiska Tekniker och Metoder
• Har aktuell erfarenhet av servicearbete med många externa direktkontakter i form av personliga möten
• Har vana av att arbeta med människor i utsatta miljöer
• Har erfarenhet av servicearbete inom polisen, annan myndighet eller offentlig förvaltning som arbetsgivaren bedömer relevant
• Har kunskap/färdighet gällande polisiära datasystem såsom RES, hittegods, Durtvå





ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Vid behov och kan vara förlagd dagtid, kvällar, helgdagar och natt.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arrestantvakt

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Arrestvakter sökes till Umeå!

Läs mer Mar 5
Om oss
Nu hjälper vi på Clockwork vår kund Securus att rekrytera väktare / arrestvakter till flertalet orter runt om i Norra Sverige.

Om företaget
Securus är ett familjärt bevakningsföretag med mer än 20 år i branschen och nästan 400 medarbetare. Vi är ett nischat bolag som arbetar tillsammans med myndigheter för att hantera bemanningen av arrester och temporära polisiära bevakningar. Om du vill jobba med en meningsfull uppgift som stärker och gör vårt samhälle tryggare kan tjänsten som arrestantvakt vara rätt för dig.

Dina arbetsuppgifter
Vi söker dig som vill arbeta som väktare/arrestantvakt i Umeå. Som förordnad arrestantvakt arbetar du primärt i arresten tillsammans med kollegor och sköter driften av arresten samt utför bevakning och tillsyn av intagna. Securus uppdrag innefattar även att vid behov bevaka temporära objekt som uppkommer vid misstanke om brott samt utför transporter kopplat till verksamheten i arresten. För att du ska få rätt förutsättningar att lyckas i tjänsten arbetar vi tillsammans med aktuell myndighet och ger dig den utbildning och handledning som behövs.

För detta uppdrag söker vi dig som vill arbeta deltid eller heltid utifrån ett schema. Då arresten bemannas av Securus personal dygnet runt så är arbetstiderna förlagd på veckans alla dagar och tider.


Din profil
Vi söker främst dig som är utbildad väktare, eller har likvärdig erfarenhet som exempelvis kriminalvårdare, och som vill arbeta som arrestantvakt. Eftersom Securus är ett säkerhetsklassat företag som till stor del arbetar mot offentliga myndigheter genomförs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen.

För tjänsten krävs svenskt medborgarskap och obehindrade kunskaper i svenska i både tal och skrift. Tjänsten innebär emellanåt att ta del av och förmedla nödvändig information vid myndighetens hanterande av frihetsberövade personer. Du behöver därför även kunna tala och förstå engelska.

För att kunna förordnas som arrestantvakt måste du ha en godkänd väktarutbildning med VU1 och VU2 alternativt att du jobbat som väktare, kriminalvårdare eller arrestantvakt tidigare och kan tänka dig att gå väktarutbildningen.

Meriterande är om du har erfarenhet av att jobba med människor i utsatta positioner, exempelvis som ordningsvakt, inom psykiatrin eller sjukvården, ungdomsvård eller liknande.
Våra grundläggande värderingar formar vårt företagsklimat och vägleder oss i vårt arbete framåt att bygga samarbeten för ett tryggare samhälle - det är därför viktigt för oss att dessa ledord även är det som driver dig.

· Tillsamman är vår styrka
· Vi är engagerade
· Vi agerar modigt
· Vi tempoväxlar


Ansökan
I denna rekrytering samarbetar Securus med Clockwork Bemanning & Rekrytering AB. För mer information är du varmt välkommen att kontakta Fredrik Öhman på telefonnummer 070 821 53 30 eller mail fredrik.ohman@clwork.se.

För att säkerställa hållbara rekryteringar är vi på Clockwork måna om att ha ett jämlikt och inkluderande urval i alla våra processer vi hjälper våra kunder med. Med hjälp av ett brett urval och med en kompetensbaserad metodik som grund ser vi till att du som söker behandlas lika.

Vi arbetar löpande med intervjuer och tillsättningar, ansök därför redan idag.
Skicka in din ansökan via www.clockworkpeople.se.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Umeå från Polismyndigheten .

Sekretesshandläggare

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 11
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Serviceavdelningen
Avdelningen arbetar med e-tjänster, utvecklar resedokument och tjänstekort, tillhandahåller allmänna handlingar, registerutdrag samt hanterar vapenärenden. Även myndighetens informationshantering, förvaltningsärenden och nationella telefonväxeln ingår.
Informationsförvaltningsenheten
Informationsförvaltningsenheten ansvarar för funktioner och verksamheter som har informationen i centrum och vars mål handlar om att ha en god hantering av all verksamhetsinformation som uppstår inom myndigheten.
Tjänsten som sekretesshandläggare är placerad vid informationsförvaltningsenheten, på Arkivsektionen. Sektionen består av sex grupper som tillsammans ansvarar för att registrera och hantera en stor del av de begäran om allmän handling som inkommer till Polismyndigheten. Sektionen grupper är geografiskt placerade över stora delar av landet, från Luleå i norr till Malmö i syd.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran om utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och besluta om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Höga krav ställs på kvaliteten på utförda prövningar och att arbeta för enhetliga bedömningar mellan olika begäranden.
I huvudsak omfattar uppdraget tjänstemannaprövningar och arbetet sker i nära samarbete med övriga sekretesshandläggare. Även andra arbetsuppgifter kopplade till arkivsektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter.
Rollen innebär, utöver kontakter med sökande, mycket interna kontakter inom hela Polismyndigheten. Samarbete och samverkan är därmed en viktig del av arbetet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Eftergymnasial utbildning inom juridik, arkiv eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer relevant
Erfarenhet av myndighetsutövning
Arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
Goda datorkunskaper och god förmåga att sätta dig in i nya system, företrädelsevis i Officepaketet eller motsvarande
Goda kunskaper i svenska
Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
Erfarenhet av att arbete med sekretessprövningar och handläggning av ärenden enligt offentlighets- och sekretesslagen
Erfarenhet av att arbeta inom polisen eller rättsväsendet i övrigt som bedöms som relevant för funktionen
God kompetens och erfarenhet att handlägga och fatta beslut i ärenden hos myndighet eller annan offentlig förvaltning

Personliga egenskaper
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare ska du vara analytisk, ansvarstagande och noggrann. Du är mån om att ge bra service och att uppnå en god kvalitet i dina ärenden samtidigt som du hanterar ärenden skyndsamt. Vidare är du en lösningsfokuserad person som kan arbeta både självständigt och i grupp.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
Anställningsform: Vikariat
Anställningsbenämning: Handläggare
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid med flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.vast@polisen.se senast den 25/4 2025. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV. Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A240.310/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mejl från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Arrestantvakt till utredningsjouren

Arrestantvakt/Arrestvakt
Läs mer Apr 25
Nytt
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.

Utredningssektionen i polisområde Västerbotten är organiserad i grova brott, spaning, brott i nära relation, bedrägeri och utredningsjour. Utredningsjouren består av stationsbefäl samt jourhavande förundersökningsledning. Utredningssektionen ansvarar för kvalificerat spaningsarbete och viss hantering av hemliga tvångsmedel.


ARBETSUPPGIFTER
Ditt huvudsakliga uppdrag kommer vara att arbeta i vår arrest genom att ta emot och hantera personer som är frihetsberövade och vara deras närmsta kontakt under deras tid i arrestlokalen. Många frihetsberövas i syfte att utreda brott, med det kan även handla om kortare omhändertaganden på grund av exempelvis berusning. Du kommer också att arbeta med enklare utredningsåtgärder i arresten samt andra vanligt förekommande administrativa uppgifter så som transkribering av förhör och andra administrativa uppgifter inom beslagshanteringen.

Förutom ovanstående arbetsuppgifter kan du även vid behov utföra andra arbetsuppgifter inom intern och extern service, exempelvis arbete i receptionen, beslagshantering och anmälningsupptagning. Arbete på annan ort inom länet kan förekomma.

Arbetstempot varierar utifrån arbetsuppgifterna och arbetet kan vara fysiskt krävande vilket förutsätter att du är vid god hälsa.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Gymnasieexamen eller motsvarande utbildning, alt. Utbildning i kombination med arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
• Arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant.
• B-körkort (För manuellt växlat fordon).
• Goda datakunskaper.
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
• God förståelse för det engelska språket samt förmåga att uttrycka dig väl på engelska.

Det är meriterande för tjänsten om du även har:
• Arbetslivserfarenhet av att ha arbetat med frihetsberövade personer som exempelvis kriminalvård, arrestantvakt, HVB/SiS-hem, ordningsvakt, väktare eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Minst 1 år aktuell arbetslivserfarenhet av att arbeta med och bemöta människor i utsatta och/eller problematiska situationer som arbetsgivaren bedömer relevant
• Grundläggande förståelse för juridiska termer förvärvat genom utbildning eller arbetslivserfarenhet.
• Andra språkkunskaper utöver svenska eller engelska som arbetsgivaren bedömer relevant där du kan använda språket i din yrkesutövning.

Personliga egenskaper
Som person är du trygg i dig själv och uppträder med mognad och integritet. Vid stressfulla situationer kan du agera lugnt, kontrollerat och professionellt. Du tillämpar ett högt säkerhetstänk, vilket innebär att du är pålitlig i situationer där fysiskt våld kan uppstå. Då arbetstempo växlar och arbetsuppgifterna kan variera krävs att du har ett flexibelt förhållningssätt. Vidare är du ansvarstagande, har en god samarbetsförmåga, och relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid samt kvällar och helg
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Arrestantvakt

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.

Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till ny utredningsgrupp vid IT-brottscentrum

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 16
Om arbetsplatsen
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.
IT-brottscentrum söker nu en gruppchef för att starta upp en ny utredningsgrupp för arbete mot kriminell ekonomi, organiserad brottslighet och gängkriminalitet. Placeringsort Sundsvall, Umeå, Luleå eller Östersund.
Arbetsuppgifter
Uppdraget som gruppchef på IT-brottscentrum
Som chef för utredningsgruppen rapporterar du till sektionschef samt ingår i it-brottscentrums ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för sektionens verksamhet inom området penningtvätt och arbetet mot kriminell ekonomi och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare
svensk polisexamen i enlighet med polisförordningen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde
erfarenhet av finansiell utredning
erfarenhet av arbete med hemliga tvångsmedel
erfarenhet av ärendeledning i större ärenden/grova brott

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
ingått i ledningsforum
erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. alsprocessen kommer även tester att användas.
Övrigt
Arbetsort: Flexibelt inom Region Nord. Sundsvall, Umeå, Luleå eller Östersund
Arbetstid: Periodplanerad 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Gruppchef
Anställningsbenämning: Handläggare / Polisinspektör
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.
En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef inom IT-leverans och IT-support, Umeå alternativt Luleå

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 7
Arbetsplatsbeskrivning
Polisens IT-avdelning har cirka 1300 anställda som arbetar sida vid sida med de i polisverksamheten som använder lösningarna. Avdelningen ansvarar för allt IT-stöd inom myndigheten och tillsammans sköter drift, underhåll och utveckling av IT-stödet till myndighetens olika verksamhetsområden. IT-avdelningen är helt avgörande för att Polisen ska klara sitt uppdrag nu och i framtiden.
Leverans och support är en enhet inom IT-avdelningen, enheten har lokal närvaro i varje polisregion. Lokala servicekontor återfinns på 29 orter i våra fyra sektioner Nord/Mitt, Stockholm/Bergslagen, Syd/Öst/Väst samt Leveranssamordning. Servicekontoren sköter införande, leverans och service av ny teknik, inklusive koordinering och samordning av större leveranser. Vi hanterar all användarutrustning inom myndigheten såsom, PC-klienter, radio, skrivare, nätverkskommunikation, telefoni/mobiltelefon och audio/videokonferens-anläggningar, samt övrig kringutrustning.
Gruppen Nord 1 tillhör sektionen Nord/Mitt och består av 2nd line IT-tekniker placerade i Umeå och Luleå. Som gruppchef kommer du därmed ha din placering i antingen Umeå eller Luleå, det finns möjlighet att arbeta hemifrån upp till två dagar i veckan. Som statligt anställd på Polismyndigheten erbjuder vi även särskilda förmåner kring pension, föräldralön, friskvård m.m. Läs mer om våra förmåner och villkor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/det-har-erbjuder-vi/
Arbetsbeskrivning
Uppdraget som gruppchef inom Leverans och support, Nord 1.
Gruppen består av 6 st IT-tekniker i Umeå och 4 st i Luleå. Ansvarsområdet sträcker sig geografiskt över Norrbotten och Västerbottens län där vi har poliskontor på ett 30-tal platser. De huvudsakliga arbetsuppgifterna består av att du har personalansvar och där du som gruppchef planerar och fördelar arbetet på ett så effektivt sätt som möjligt för att våra mål ska uppnås med bra resultat. Vårt område är väldigt brett och komplext och nya uppdrag och leveranser tillkommer ständigt så det är av stor vikt att du kan strukturera och planera arbetet utan att tappa fokus på våra mål.
Som chef för gruppen Nord 1 inom Leverans och support rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Du har ett nära samarbete med övriga enheter inom IT-avdelningen och med verksamhetsrepresentanter inom Region Nord och de nationella avdelningarna.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
För funktionen relevant utbildning/examen, alternativt att du har motsvarande förvärvad erfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
Minst något eller några års sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat i arbetsledande ställning inom IT, företrädesvis som chef, alternativt i annan liknande roll, exempelvis som IT-projektledare, eller annan arbetsledande roll (under den senaste treårsperioden)
Yrkeserfarenhet (i närtid) inom aktuellt verksamhetsområde, IT-support
Erfarenhet av att ha deltagit i relevant förändring- och utvecklingsarbete
Ingått eller ingår i ledningsgrupp eller motsvarande ledningsforum
B-körkort, och god vana av att köra bil
Mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du i anslutning till ovan har:
Haft yrkesroll med budgetansvar
Bred och övergripande IT-kompetens, gärna framförallt knutet till delar som rör IT-Support på plats eller remote
Yrkeserfarenhet kring projektledning, gärna där du medverkat i att samordna/strukturera arbetet med större leveranser av IT-utrustning
Yrkeserfarenhet och god kompetens kring att arbeta på distans och bedriva ledarskap på distans
Erfarenhet av för tjänsten relevant arbete inom större organisation
Erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
Chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget? Välkommen att ta kontakt, tfn: 010-56 804 46
Har du frågor om rekryteringsprocessen? Välkommen att kontakta HR-konsult Emil Bengtsson, emil.bengtsson@polisen.se
Fackliga företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10
SACO, saco-s.avdelningarna@polisen.se
SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27
ST, Jessica Stålenkrans 010-563 32 66
Övrig information
Anställningen
Funktion: Chef grupp
Tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning
Arbetstid: Heltid / Dagtid / Förtroendearbetstid
Placering: Umeå eller Luleå (vänligen notera i din ansökan till vilken av orterna du i första hand söker placering till)

Ansökan
Läs mer om hur du ansöker och får tillgång till aktuella urvalsfrågor här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/april/gruppchef-inom-it-leverans-och-it-support-umea-alternativt-lulea/
Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Analytiker till IT-Brottscentrum

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 26
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Vid region Nords utredningsenhet finns sektionen regionalt IT-brottscentrum. Sektionen innehåller flera olika kompetensområden, alla med fokus på att komplettera och bidra till regionens utredningsverksamhet. Regionalt it-brottscentrum Nord har som uppgift att utreda och biträda med spetskompetens i utredningar med IT-relaterade inslag.
En av avdelningarna inom regionalt it-brottscentrum är ISÖB (internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn) där vi arbetar med sexuella övergrepp mot barn och ungdomar på internet och där du kommer att tjänstgöra. ISÖB är idag lokaliserade i Luleå, Umeå och Sundsvall, och vi tjänstgör i hela region Nord. Gruppen består av utredare som är speciellt utbildade i att jobba med barn och ungdomar som blivit utsatta för övergrepp kopplat till IT-miljö och har därmed hög teknisk kompetens och är vana att jobba med olika specialistfunktioner för att driva utredningarna framåt.
Vi söker nu en analytiker för placering i Luleå, Umeå, Sundsvall eller Östersund.

Arbetsuppgifter
Vi söker dig som är intresserad av att arbeta som operativ analytiker vid gruppen ISÖB (Internetrelaterade sexuella övergrepp mot barn) vid polisens regionala IT-brottscentrum. Viktigt att notera är att i tjänsten ingår att du kan komma att utsättas för övergreppsmaterial.
Som operativ analytiker arbetar du tillsammans med gruppens övriga funktioner i olika faser av förundersökningen. Ditt arbete kommer bli centralt för att ta rätt beslut och nå framgång under såväl ett spaningsskede som i det efterföljande utredningsarbetet.
Dina arbetsuppgifter består av att inhämta, strukturera, bearbeta och visualisera stora mängder data och information, i databaser och analysprogram. Du utför kvalificerade operativa- och tekniska analyser, tolkar utredningsmaterial, redovisar slutsatser och tar fram rekommendationer för fortsatt informationsinhämtning och ärendehantering, som stöd för den pågående insatsens inriktning. Som operativ analytiker förväntas du tillsammans med utredarna bidra till visualiseringar och presentationer av ärenden för åklagare och inför huvudförhandlingar.
Resor och arbete på annan ort kommer att krävas.

Kravprofil
Detta är en möjlighet för dig som har:
eftergymnasial utbildning med en för tjänsten relevant inriktning, exempelvis inom IT-forensik eller systemvetenskap. Alternativt att du har motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt, som arbetsgivaren bedömer relevant
aktuell erfarenhet av att inhämta, hantera och analysera stora datamängder
mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
god förmåga att uttrycka dig på engelska i tal och skrift
mycket goda IT kunskaper och god vana av MS Office, framförallt i Excel
svenskt B-körkort (manuell växel)
svenskt medborgarskap



Det är meriterande om du även har:
aktuell erfarenhet av att arbeta med utredningar
erfarenhet inom Polismyndigheten eller annan statlig verksamhet, där erfarenhet från Polismyndigheten premieras
arbetslivserfarenhet av att presentera analysarbeten
erfarenhet av informationsinhämtning genom öppna källor, t.ex. sociala plattformar



Personliga egenskaper
Som person är du noggrann, strukturerad och ambitiös, men också nyfiken och ödmjuk. Du har mycket god förmåga att tänka analytiskt och logiskt, och kan förmedla stora mängder komplex information på ett tydligt sätt. Vidare ser vi att du har ett gott omdöme och god social kompetens, är medveten om bemötandets betydelse och vikten av att behandla människor lika. Du har god samarbetsförmåga och kan arbeta både självständigt och i grupp tillsammans med andra funktioner och myndigheter.
Uppdraget ställer även krav på uthållighet, stresstålighet och flexibilitet, då det ibland blir aktuellt att hantera nya brådskande uppdrag med kort framförhållning, parallellt med andra redan pågående arbetsuppgifter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Fackliga företrädare
SACO Region Nord, Polisförbundet Region Nord, ST Region Nord, SEKO Polisen Nord, samtliga nås via Polisens växel 114 14.


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Arbetsort: Luleå , Umeå, Sundsvall eller Östersund
Arbetstid: Veckoplanerad 5:2
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Analytiker
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Vänligen notera att krav och eventuella meriter ska vara uppfyllda vid ansökningstillfället.
Besvara urvalsfrågor i enkät som en del av din ansökan. Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/mars/analytiker-till-it-brottscentrum/. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV. Har du en synnedsättning och har problem med dokument i pdf-format går det bra att kontakta ansvarig HR-konsult för att få möjlighet att besvara enkäten på annat sätt.
De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 9/4 2025. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A187.435/2025 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi att du kontaktar ansvarig HR-konsult innan du går vidare med din ansökan.
Säkerhetsprövning kommer att göras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Operativ Koordinator till Utredningssektionen

Inspektör, Polisen
Läs mer Feb 7
Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 40 000 medarbetare över hela landet. Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället.
Den regionala utredningsenheten ansvarar tillsammans med polisområdena för regionens utredningsverksamhet. Utredningsenheten samordnar och driver verksamhetsutveckling ur ett regionalt perspektiv i samverkan med nationella operativa avdelningen och övriga regioner. Den regionala utredningsenheten arbetar med bland annat utredning av grov brottslighet, brottsofferarbete och kriminalteknik. Vid utredningsenheten pågår ständiga förändringsarbeten som syftar till att framgångsrikt kunna hantera komplexa utredningsärenden.
På Utredningssektionen, som är en av fem sektioner på regionala utredningsenheten i region Nord, hanteras idag bland annat regionens kameraförmåga, brottsamordning, kalla fall, miljö- och arbetsmiljöbrott samt teknikspaning.

Arbetsbeskrivning
Sektionens operativa koordinator (OPK) samordnar sektionens operativa verksamhet. OPK ska ha förmåga att förstå både helheten och de olika delarna i verksamheten för att kunna bedöma hur sektionen bäst bör disponera sina resurser och kunna medverka i ledningsgruppens arbete samt samverka med gruppcheferna. OPK kommer koordinera olika delar av verksamheten inom utredningssektionen med fokus på kameraförmågan i samverkan med andra internt i myndigheten såväl som externt.


I funktionen vilar ansvar att uppfatta, värdera och inrikta arbetet. Den operativa koordinatorns övergripande uppgift är att säkerställa att den brottsbekämpande verksamheten får effekt och når uppsatta mål genom att:
· Leda genom att inrikta, planera/samordna och följa upp verksamheten i tidsskalorna pågående och kommande
· Samverka med andra polisområden, lokalpolisområden, sektioner och enheter utifrån behov och ansvarsområde
· Koordinera utredningssektionens åtaganden inom ramen för det brottsbekämpande systemet
· Ta in, sammanställa, analysera och rapportera aktuella lägesbilder.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
· Polisexamen i enlighet med Polisförordningen (2014:1105)
· Minst tre års polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet i närtid
· Minst 6 månaders erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller likande, den senaste femårsperioden
· Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du även har:
· Aktuell erfarenhet av arbete med polisens kameraförmåga
· Aktuell erfarenhet av att koordinera arbetsuppgifter som arbetsgivaren bedömer relevant
· Aktuell erfarenhet av att starta upp arbetsgrupper eller projekt som arbetsgivaren bedömer relevant
· Utbildning i Ledning grund, antingen inom taktisk ledning eller stabsmetodik
· Ingått i ledningsforum
· Aktuell erfarenhet av att ha arbetat med hemliga tvångsmedel

Personliga egenskaper
Vi söker dig som kan ta eget initiativ och har förmågan att se vad som behöver göras. Vi ser även att du är tydlig och besitter en god kommunikativ förmåga och är bekväm med att delegera och koordinera arbete. Du är även flexibel med förmågan att hantera flera händelser och situationer parallellt med bibehållen kvalité. I rollen är det viktigt att du både kan samarbeta likväl som att du kan vara självgående i ditt arbete.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


Fackliga företrädare
SEKO polisen Nord, ST region Nord, SACO-S region Nord, Polisförbundet region Nord. Samtliga nås via polisens växel 114 14.


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Operativ Koordinator

Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.


Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen samt hur du ansöker på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2025/februari/operativ-koordinator-till-utredningssektionen. Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.


Polismyndigheten
Polismyndigheten erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu