Umeå: BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER JURIST TILL REGRESSENHETEN

Hitta ansökningsinfo om jobbet BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER JURIST TILL REGRESSENHETEN i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2022-03-11 // Varaktighet: Heltid

Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
Brottsoffermyndigheten prövar ansökningar om brottsskadeersättning. När ersättning betalats ut återkräver myndigheten så mycket som möjligt av de utbetalda medlen från den dömda gärningspersonen. Återkraven handläggs av regressenheten.
Vi söker dig med juristexamen för arbete på myndighetens regressenhet. Din uppgift blir att i en inkassoverksamhet, i nära samarbete med övrig personal, handlägga myndighetens kravärenden mot dömda gärningspersoner.
Arbetsuppgifterna omfattar juridiskt arbete inom det fordrings-, utsöknings- och exekutionsrättsliga området. Det innebär att du kommer att hantera Brottsoffermyndighetens fordringar, direktkrav mot gäldenärer och krav via Kronofogden. I arbetet kommer du att t.ex. att handlägga frågeställningar inom skuldsaneringsförfarandet, upprätta avbetalningsplaner, hantera ackordsförslag och författa olika typer av yttranden till domstol, Kronofogden och andra myndigheter. Du kommer att vara delaktig i överklagandeprocesser likväl som andra processer där våra krav behöver hanteras i domstol. Du kommer också att ha frekventa telefonkontakter med gäldenärer, och därutöver delta i alla andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.
Arbetet är mångfacetterat och omväxlande och ställer stora krav på arbetskapacitet, omdöme och mångsidighet.
Vi söker dig som
· är positiv, engagerad och vill arbeta i en miljö där arbetsuppgifterna kan variera
· har förmåga att fatta beslut och att göra prioriteringar
· uttrycker dig väl både i tal och i skrift
· är införstådd med att kravhanteringen avser dömda gärningspersoner och att kontakter med dessa ställer särskilda krav på bemötandet
Vana av handläggande arbete vid myndighet är meriterande. Du bör ha goda kunskaper i Officepaketet och det är en fördel om du har telefonvana.
Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning. Heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald, jämlikhet och jämn könsfördelning i personalgruppen.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Sten-Håkan Sidebo, 090-70 82 15. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14.
Välkommen med din ansökan senast 28 mars 2022 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller via post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 UMEÅ.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive intyg och ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr. 2619/22.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Umeå som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Läs mer Maj 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Läs mer Apr 17
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Brottsoffermyndigheten

Nedan visas andra jobb i Umeå från Brottsoffermyndigheten .

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER HANDLÄGGARE TILL KUNSKAPSCENTRUM

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 27
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
Brottsoffermyndigheten är nu inne i ett expansivt skede med flera nya regeringsuppdrag och projekt. Vi söker därför ytterligare en handläggare för arbete vid myndighetens Kunskapscentrum.
Om arbetet
Vill du få möjlighet att fördjupa dig i brottsofferområdet med fokus på projekt och uppdrag med målsättningen att förbättra stöd till brottsoffer tillsammans med skickliga kollegor? Har du en akademisk examen, goda kunskaper om samhället och intresse för brottsofferarbete? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll i en händelserik arbetsmiljö.
Brottsoffermyndigheten har flera pågående projekt och regeringsuppdrag och behöver därför förstärka genom ytterligare handläggare för arbete vid myndighetens Kunskapscentrum. Vi söker dig med akademisk examen inom juridik, rätts-, samhälls-, kommunikations- eller beteendevetenskap. Du är intresserad av humanjuridiska, samhälleliga och sociala frågor.
Hos oss kommer du bland annat att arbeta med eller leda regeringsuppdrag, projekt och utbildningsinsatser. I arbetet förekommer även undersökningar, utvärderingar och föreläsningar. Du kommer också att representera myndigheten i kontakter med övriga rättsväsendet och andra centrala aktörer. Arbetet innebär nära samverkan med till exempel andra statliga myndigheter och civilsamhällets organisationer. En del resor förekommer.
Myndigheten har flera pågående uppdrag av regeringen som bland annat handlar om kartläggning av samhällets stöd till brottsoffer och att genomföra informationsinsatser om brottsskadeersättning. Utöver det pågår projekt om hatbrott och myndigheten planerar för att ta fram en utbildning om brottsoffers rättigheter samt om vikten av att vittna. Arbetsuppgifterna innebär därför bland annat utvecklingsarbete och framtagande av informations- och utbildningsmaterial.
Vi söker dig som
• är utåtriktad och har god pedagogisk förmåga
• är serviceinriktad och har ett gott bemötande
• har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
• har god förmåga att samverka
• har en god förståelse av rättskedjan och kunskaper om lagstiftning rörande brottsoffer
• har god förmåga att planera och organisera
• är utvecklingsorienterad, nytänkande och prestigelös
• har goda kunskaper i Officepaketet.
Arbetserfarenhet av eller kunskap om projektledning, våld i nära relationer, brottsoffers rättigheter och arbete med kommunikation, utbildning och utredning är meriterande. Detsamma gäller erfarenhet från liknande arbete vid annan myndighet eller organisation samt goda kunskaper i engelska.
Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Ulf Hjerppe, 090-70 82 54. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14.
Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 12837/23. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER UTREDARE TILL KUNSKAPSCENTRUM

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Okt 27
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
Brottsoffermyndigheten är nu inne i ett expansivt skede med flera nya regeringsuppdrag och projekt. Vi söker därför ytterligare en utredare för arbete vid myndighetens Kunskapscentrum.
Om arbetet
Vill du få möjlighet att fördjupa dig i brottsofferområdet med fokus på utredningar och utvärderingar med målsättningen att förbättra stöd till brottsoffer tillsammans med skickliga kollegor? Har du en akademisk examen, goda kunskaper om samhället och intresse för brottsofferarbete? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll i en händelserik arbetsmiljö.
Brottsoffermyndigheten har flera pågående projekt och regeringsuppdrag och behöver därför förstärka genom en utredare/handläggare för utredningsarbete vid myndighetens Kunskapscentrum. Vi söker dig med akademisk examen inom juridik, rätts-, samhälls- eller beteendevetenskap eller annat för arbetsuppgifterna relevant ämnesområde. Du är utvecklingsorienterad och kan arbeta självständigt med att sammanställa utredningar och rapporter.
Myndigheten har flera pågående uppdrag av regeringen som bland annat handlar om kartläggning av samhällets stöd till brottsoffer och att genomföra informationsinsatser om brottsskadeersättning. Utöver det pågår projekt om hatbrott och myndigheten planerar för att ta fram en utbildning om brottsoffers rättigheter samt om vikten av att vittna. Därutöver ska två nyligen genomförda projekt utvärderas.
I arbetet kommer du ansvara för förstudier, undersökningar, utvärderingar och kortanalyser och för att sammanställa resultat. Dessutom ger du stöd till projektledare och chefer. Det kan också bli aktuellt att representera myndigheten i kontakter med övriga rättsväsendet och andra centrala aktörer. Arbetet innebär nära samverkan med till exempel andra statliga myndigheter och civilsamhällets organisationer. En del resor förekommer.
Vi söker dig som har:
• Relevant akademisk examen
• Kunskaper i statistik och tolkning av statistiska resultat
• Mycket god förmåga att pedagogiskt och välformulerat presentera resultat och slutsatser muntligt och skriftligt på svenska och engelska
• Goda kunskaper i Office-paketet, framför allt Excel
• God samarbetsförmåga
Meriterande är:
• Högskolepoäng i statistik
• Erfarenhet av arbete med statistik eller indikatorsbaserad uppföljning
• Kunskap om kvalitativ metod
• Kunskap om det kriminalpolitiska området
• Erfarenhet från liknande arbete vid annan myndighet eller organisation
Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Ulf Hjerppe, 090-70 82 54. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14.
Välkommen med din ansökan senast den 12 november 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 12838/23. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER KOMMUNIKATÖR TILL KUNSKAPSCENTRUM

Informatör/Kommunikatör
Läs mer Apr 12
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
Vill du få möjlighet att fördjupa dig i brottsofferområdet med fokus på kommunikation och proaktivt massmedierarbete med målsättningen att förbättra stöd till brottsoffer tillsammans med skickliga kollegor? Har du en examen inom kommunikation, goda kunskaper om samhället och intresse för brottsofferarbete? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll i en händelserik arbetsmiljö.
Vi söker en erfaren och mångsidig kommunikatör, med inriktning mot proaktivt arbete med myndighetens medierelationer, för arbete vid myndighetens Kunskapscentrum. Du kommer att arbeta såväl strategiskt som operativt med olika kommunikationsinsatser. Du har förmåga att planera, genomföra och följa upp såväl intern som extern kommunikation samt att vara ett stöd och innovativ inom kommunikation.
Du har stor vana av att skriva redaktionella och informativa texter till pressmeddelanden, webb, nyhetsbrev och i sociala medier. Myndigheten är aktiv på sociala medier och i debatten kring brottsofferfrågor och önskar ta ytterligare steg i det arbete. I arbetet igår därför att utveckla myndighetens arbete med massmedia och att ta en aktiv del i förvaltningen och utvecklingen av Brottsoffermyndighetens webbplatser och sociala medier. I arbetet kan även planering och genomförande av andra kommunikationsinsatser ingå, t.ex. utbildningar och framställning av kommunikationsmaterial. Arbetet kan även omfatta att svara för kommunikationsplanering och insatser i olika typer av projekt och uppdrag.
Myndigheten har flera pågående regeringsuppdrag. Alla regeringsuppdrag innefattar kommunikationsinsatser på olika nivåer och som kommunikatör kan du även komma delta i själva utvecklingsprojekten.
Du har akademisk examen i medie- och kommunikationsvetenskap eller motsvarande och flera års erfarenhet av kommunikationsarbete. Dessutom är du intresserad av samhälleliga och sociala frågor. Arbetet på Kunskapscentrum innebär många kontakter med myndigheter och ideella organisationer och innebär en del resor.
VI SÖKER DIG SOM:
• är en erfaren kommunikatör med inriktning mot massmediekommunikation
• är en mycket god kommunikatör i tal och skrift
• har god servicekänsla och ett gott bemötande
• har god förmåga att samarbeta
• har god förmåga och erfarenhet av att leda, planera och följa upp kommunikationsinsatser
• är självständig ­­­­­­­­
• är utvecklingsorienterad och nytänkande
• har goda kunskaper i något eller några webbpubliceringsverktyg samt
• goda kunskaper i svenska och engelska
Du kommer att representera Brottsoffermyndigheten i vår utåtriktade verksamhet och vi lägger därför stor vikt vid dina personliga egenskaper. Erfarenhet från liknande arbete vid myndighet eller för ideell organisation samt arbete med digitala kanaler och film är meriterande. Det är även meriterande om du har god vana av att jobba i Photoshop, Umbraco, Content Studio Edit och InDesign samt har kunskap om olika videokonferenssystem för möten och webbsändningar.
Rekryteringen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Ulf Hjerppe, 090-70 82 54. För facklig information kontakta Klara Heikkilä Jonsson, SACO, 090-70 82 17.
Välkommen med din ansökan senast den 7 maj 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 4555/23. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER ERFAREN HANDLÄGGARE TILL BROTTSOFFERFONDEN

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 12
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
Vill du få möjlighet att fördjupa dig i brottsofferområdet med fokus på finansiering av brottsofferinriktade projekt med målsättningen att förbättra stöd till brottsoffer tillsammans med skickliga kollegor? Har du en akademisk examen, goda kunskaper om samhället och intresse för brottsofferarbete? Då kan vi erbjuda dig en utvecklande roll i en händelserik arbetsmiljö.
Brottsoffermyndigheten finansierar forskning och brottsofferinriktade projekt med hjälp av medel från Brottsofferfonden. Fonden fördelar bidrag till forskare, organisationer inom civilsamhället samt offentliga och privata verksamheter för att öka kunskapen om brottsoffer och för att ge bättre bemötande och stöd till brottsoffer.
Brottsoffermyndigheten är nu inne i ett expansivt skede med ökande intäkter i Brottsofferfonden samt flera nya regeringsuppdrag och projekt. Vi söker därför en erfaren handläggare för arbete vid myndighetens Brottsofferfond.
Vi söker nu en erfaren handläggare till Brottsofferfonden
Vi söker nu handläggare med akademisk examen inom juridik, rättsvetenskap, kommunikationsvetenskap, beteendevetenskap eller motsvarande för arbete vid Brottsofferfonden. Som handläggare vid Brottsofferfonden blir din huvudsakliga arbetsuppgift att handlägga ansökningar till Brottsofferfonden och föredra dem för beslut. Arbetet innebär många kontakter och nära samverkan med till exempel universitet, högskolor, forskare, civilsamhällets organisationer och andra statliga myndigheter. Arbetet innefattar även uppföljning, utvärderingar och föreläsningar. Du kommer även representera myndigheten i kontakter med Rådet för Brottsofferfonden och andra centrala aktörer. En del resor förekommer.
Därutöver har myndigheten flera pågående uppdrag av regeringen som bland annat handlar om hedersrelaterat våld och förtryck samt om barn som brottsoffer. Arbetsuppgifterna kan därför även innebära visst utvecklingsarbete och framtagande av informations- och utbildningsmaterial på brottsofferområdet.
Vi söker dig som
· är noggrann och har en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift
· är serviceinriktad och har ett gott bemötande
· är utåtriktad och har god pedagogisk förmåga
· har god förmåga att samverka
· har god förmåga att planera och organisera
· är utvecklingsorienterad, nytänkande och prestigelös
· har goda kunskaper i Officepaketet.
Erfarenhet av eller kunskap om brottsofferfrågor, våld i nära relationer, civilsamhällesfrågor, fondfinansiering, forskning samt arbete med utbildning är meriterande. Detsamma gäller erfarenhet från liknande arbete vid annan myndighet eller organisation, forskarbakgrund samt goda kunskaper i engelska.
Rekryteringen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Ulf Hjerppe, 090-70 82 54. För facklig information kontakta Klara Heikkilä Jonsson, SACO, 090-70 82 17.
Välkommen med din ansökan senast den 7 maj 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 4556/23. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu