Umeå: Enhetschef till en nyinrättad enhet i Umeå

Hitta ansökningsinfo om jobbet Enhetschef till en nyinrättad enhet i Umeå i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2022-04-12 // Varaktighet: Heltid

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller fyra processer: regelbunden tillsyn, tematisk kvalitetsgranskning, anmälningsärenden samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Skolinspektionen växer!
 

Är du skicklig och erfaren med goda ledaregenskaper? Känner du dig trygg i din statstjänstemannaroll och har ett intresse för utbildningsfrågor? I så fall kan vi ha en intressant tjänst till dig. Vi söker nu en utvecklingsinriktad enhetschef som med stort engagemang vill leda ca 15 medarbetare inom tillsyn och kvalitetsgranskning vid vårt Umeåkontor.

Arbetsplatsen

Tjänsten är placerad i Region norr på Umeåkontoret. Region norr består för närvarande av åtta enheter och ansvarar för tillsyn, kvalitetsgranskning, tillståndsprövning och myndighetens övergripande rapporter i tematisk kvalitetsgranskning. I regionen finns ca 150 medarbetare. På den tillkommande enheten i Umeå kommer ca 15 personer att arbeta. I regionens ledningsgrupp ingår regionchef, biträdande regionchef och enhetscheferna.

Arbetsuppgifter och ansvarsområden

Som enhetschef är du ansvarig för enhetens verksamhetsutveckling, mål och resultat. Arbetet innebär personalansvar för ca 15 medarbetare. Du har ansvar för att resurserna används effektivt, att resultatmål nås och att tidsplaner hålls. Arbetet innebär att organisera, planera, prioritera, delegera, fatta beslut och följa upp verksamheten. Du som enhetschef har ansvar för den övergripande kvalitetssäkringen av utredningar och rapporter och fattar beslut efter kvalitetsgranskning och tillsyn. Arbetet innebär även att utveckla och stödja medarbetare i deras arbete och att organisera arbetet så att det främjar kontinuerlig utveckling och lärande i organisationen.

För att lyckas i uppdraget är det viktigt att du är trygg i din kompetens och ditt ledarskap. Du leder enheten på ett tydligt, tillitsfullt och förtroendeskapande sätt. Du är nära medarbetarna, inspirerar och stödjer dem samt ger förutsättningar så att de kan utvecklas inom sina respektive arbetsområden, för att ni tillsammans ska kunna nå goda resultat.

Du rapporterar till regionchefen och ingår i Region norrs ledningsgrupp. Du deltar aktivt i utvecklingen av verksamheten och tar ansvar för regiongemensamma strategiska frågor.

Kvalifikationer

Du ska ha:


• akademisk examen inom juridik, statsvetenskap, pedagogik eller annan samhällsvetenskap
• flerårig, aktuell, erfarenhet av arbetsledning/projektledning inom offentlig förvaltning
• vana att arbeta både strategiskt och operativt
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska på ett klart och tydligt sätt

Det är meriterande med:


• arbetserfarenhet från statlig myndighet
• arbetserfarenhet från tillsynsmyndighet
• erfarenhet av arbete med kvalificerade utredningar
• kunskap om utbildningssystemet

För att bedöma om en sökande kommer att lyckas i tjänsten som enhetschef kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Därför letar vi efter dig som:


• är kommunikativ och tydlig, uttrycker dig välformulerat i text och tal och har en pedagogisk förmåga att göra komplexa frågeställningar begripliga
• ur utvecklingsinriktad ledare med god samarbetsförmåga och har lätt att skapa relationer inom och utom organisationen
• är strukturerad, stabil och har hög integritet
• är analytisk, strategisk, har lätt att se helhetsbilden och snabbt kan sätta dig in i olika situationer
• kan skapa engagemang, delaktighet och bidrar till ett öppet klimat’
• är lyhörd för verksamhetens behov och har intresse för vår verksamhet

Tjänsten

Tjänsten är en tillsvidareanställning. Skolinspektionen tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ansökan

Välkommen med din ansökan, bifoga personligt brev och CV. Klicka nedan för att ansöka, tjänsten har dnr 2022:3902. Sista ansökningsdag är den 5 maj 2022.

Frågor

För upplysningar om tjänsten kontakta regionchef Agneta Broberg.

Frågor angående rekryteringen besvaras av HR-partner Helene Waldhagen.

Fackliga företrädare: Saco: Mattias Ryd och Ofr/s Stina Linder.

Samtliga nås via växeln: 08-586 080 00

I denna rekrytering har Skolinspektionen redan tagit ställning till önskvärda rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligt men bestämt samtal från annonsförmedlare eller försäljare.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Kontorschef, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Umeå som Kontorschef, offentlig förvaltning.

Gruppchef till förvaltningsrättsgrupp Nord vid Rättsavdelningen

Läs mer Mar 21
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv.
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd. De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Förvaltningsrättssektionen vid rättsavdelningen ansvarar över styrning, utveckling och uppföljning av Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Exempel på verksamhetsområden som ingår i sektionens processansvar är vapen (t.ex. tillstånd till vapen) och ordning & säkerhet (t.ex. bestridande av parkeringsanmärkningar).
Nu söker vi en gruppchef till gruppen förvaltningsrätt Nord med placeringsort Västerbotten. Som gruppchef kommer du att leda en grupp med cirka 10 medarbetare där de flesta är placerade i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Tjänsteresor inom rätts Nords geografiska område ingår och är en naturlig del av chefsutövandet.
Uppdraget som gruppchef till förvaltningsrättsgrupp 3 Nord RA
Som gruppchef för förvaltningsrätt 3 Nord RA rapporterar du till chefen för Rätts Nord och ingår i Rätts Nords ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området förvaltningsrättsärenden och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Den grupp du är chef för ansvarar för handläggning av förvaltningsärenden som exempelvis utfärdande av vapentillstånd. Arbetet inom gruppen innebär bland annat att göra juridiska bedömningar, att upprätta underrättelser till sökande och fatta beslut i förekommande ärenden, inspektioner av företag som bedriver handel med skjutvapen, besiktning av civila skjutbanor. I din roll som gruppchef leder och stöttar du medarbetarna i detta arbete, utöver sedvanliga uppgifter för chef med personal - och arbetsmiljöansvar.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande med personalansvar den senaste femårsperioden
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
erfarenhet inom området förvaltningsrätt
för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning inom juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
erfarenhet av att leda på distans
erfarenhet av myndighetsutövning
körkort för personbil
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
ingått i ledningsforum
erfarenhet av arbete inom rättsväsendet eller annan offentlig myndighet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
kunskap kring vapenfrågor

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Placeringsort i Västerbotten

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 2 april 2024 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.301/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ansök nu

Gruppchef till Informationsförvaltningen, Nord

Läs mer Jan 31
Polismyndighetens Rättsavdelning ansvarar för myndighetens rättsliga styrning och stöd, hantering av förvaltningsrättsärenden samt informationsförvaltning. Avdelningen finns representerad i hela landet och består idag av närmare 800 medarbetare. Vårt mångsidiga uppdrag gör rättsavdelningen till en spännande arbetsplats med möjlighet till stor variation.
Rätts Nord innefattar länen Jämtland, Västernorrland, Västerbotten samt Norrbotten och har cirka 80 medarbetare fördelade i 6 grupper, med en gruppchef i varje grupp. Grupperna har sin placering på många orter i regionen. Rätts Nord leds av en sektionschefschef.
Vi söker nu en gruppchef till Informationsförvaltningen med placering i Umeå. Annan ort kan vara möjlig inom region Nord efter samråd med rekryterande chef.
Arbetsuppgifter
Den grupp du är chef för ansvarar för registratur och arkiv. Informationsförvaltningens uppgifter är bl.a. att diarieföra ärenden och inkommande handlingar som förs i allmänna och hemliga diarier, bevaka officiella e-postbrevlådor samt delta i postöppning, ansvara för arkivförvaring av pappersarkiv, ge stöd och utöva tillsyn inom ramen för diarieföring, dokumenthantering och arkivering, bidra till upprätthållande av förteckningar inom området, samt ibland fatta tjänstemannabeslut gällande utlämnande av allmänna handlingar med tillhörande sekretessprövning i ärenden som finns i e-arkiv samt i ärenden som förvaras i rättsavdelningens arkiv.
Informationsförvaltningsgruppen är en regional grupp inom Rätts Nord där medarbetarna är jämt fördelade mellan Luleå, Umeå, Östersund och Sundsvall. Därmed förväntas du kunna leda medarbetare såväl direkt som på distans.
Uppdraget som chef för Informationsförvaltning Nord
Som chef för informationsförvaltningsgruppen rapporterar du till sektionschef samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt för att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom ditt ansvarsområde och dess resultat, men deltar även aktivt i att utveckla och se helheten inom både sektionen och nationellt. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef den senaste femårsperioden.
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av arkivverksamhet och/eller registratorverksamhet
för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning eller arbetslivserfarenhet som Polismyndigheten bedömer som likvärdig
körkort för personbil

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
ingått i ledningsforum
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
utbildning inom arkiv alternativt registratur
chefs- och ledarskapsutbildning för lägst direkt nivå
formellt delegerat arbetsmiljöansvar och/eller personalansvar
erfarenhet av myndighetsutövning

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/. Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.
Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställningsform: Tillsvidareanställning. Provanställning kan förekomma.
Omfattning: Heltid.
Arbetstid: Förtroendearbetstid.
Placeringsort: Umeå. Annan ort kan vara möjlig inom region Nord efter samråd med rekryterande chef.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Tjänsten är säkerhetsklassad och kräver svenskt medborgarskap.
Har du frågor, kontakta: Silvia Sandin Viberg, Sektionschef Rätts Nord, på tel: 073-022 10 67 eller mejl: silvia.sandin-viberg@polisen.se
För frågor kring rekryteringsprocessen, kontakta: Ylva Gamrell, HR-konsult, via mejl: ylva.gamrell@polisen.se
Facklig företrädare
Polisförbundet, Sofia Ask, tfn: 010-563 87 10, SACO, nås via Polisens växel 114 14, SEKO Polisen, Karna Tillheden, tfn: 010-561 66 27, ST, nås via Polisens växel 114 14
Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 20 februari 2024 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A054.877/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till utredningsverksamheten i Umeå

Läs mer Apr 17
Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 35 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de kommande åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län, har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen.

LPO Umeås geografiska yta utgörs av kommunerna Umeå, Vännäs, Bjurholm, Nordmaling, Vindeln och Robertsfors. I Lokalpolisområdet finns grupper för IGV verksamhet, områdespolisverksamhet, Stöd/service samt utredningsverksamhet. På orten Umeå bedrivs utredningsverksamheten främst inom ramen för de fyra utredningsgrupperna, men det finns även utredare lokaliserade på andra orter inom BF/IGV verksamheten. Utredningsgrupperna hanterar mängdbrottsutredningar, ungdomsbrott och trafikbrott. Ärenden med frihetsberövanden är vanligt förekommande.
*



ARBETSUPPGIFTER
Som chef för någon av utredningsgrupperna i Umeå rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet avseende utredning av de brottskategorier som i nuläget och i framtiden hanteras på lokalpolisområdesnivån samt dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Vi söker nu en chef till Ungdomsutredningsgruppen samt eventuellt en ny chef till den grupp som hanterar anhållna (tidigare krimjouren).

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
•erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
•erfarenhet av aktuellt verksamhetsområdet
•för funktionen relevant examen/utbildning

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:

• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
• genomgått Polismyndighetens förundersökningsledarutbildning
• erfarenhet av utredningsarbete

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ .Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.


ÖVRIGT
Fackliga företrädare
SEKO polisen Nord, ST region Nord, SACO-S region Nord, Polisförbundet region Nord. Samtliga nås via polisens växel 114 14.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 5 maj 2023. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Chef till företag- och projektfinansiering, regional utveckling, Umeå

Läs mer Dec 16
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.

Regionala utvecklingsnämnden och dess förvaltning ansvarar för den regional utvecklingen i länet. Det regionala utvecklingsansvaret innebär bland annat att ta fram en regional utvecklingsstrategi och samordna länets aktörer för att uppnå mål och visioner. Det kan handla om insatser inom infrastruktur, näringsliv och innovationer, arbetsmarknad, turism, digitalisering, utbildning och kultur. Vi samverkar med och har en nära dialog med länets kommuner.

Vid verksamheten Företag och projektfinansiering finns idag 15 medarbetare som arbetar med beredningen av de statliga regionala tillväxtmedlen som används till olika företag- och projektstöd. Den regionala finansieringen främjar en hållbar regional utveckling och tillväxt och bidrar till insatser som stärker länets utveckling. Verksamheten bereder ärenden om regionala företagsstöd, kommersiell service och projektmedel. Syftet med de regionala projektmedlen är att stärka lokal och regional konkurrenskraft i alla delar av länet. Företagsstöden ska hjälpa länets företag att få en långsiktig lönsamhet och tillväxt, vilket därigenom leder till samhällsnyttiga följdeffekter.

Verksamheten Företag och projektfinansiering söker nu en verksamhetschef då vår nuvarande chef går vidare till andra uppgifter. Vi erbjuder en arbetsplats där vi aktivt arbetar med arbetsmiljöfrågor, utvecklings- och förbättringsarbete. Vi värnar om ett professionellt arbetssätt och värderar nära samarbete och ett gott värdskap.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef hos oss ser du helheten och potentialen samt tar oss modigt framåt. Du agerar förebild, arbetar för att skapa gemensamma visioner och frigöra handlingskraft i din verksamhet. Du utmanar och utvecklar samt uppmuntrar och synliggör dina medarbetare. Du tar ansvar för din verksamhet utifrån dina befogenheter och företräder arbetsgivaren genom att leda och utveckla mot beslutade mål för Regionens bästa.

I din roll som verksamhetschef kommer du att:
- ansvara för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi inom fastställda ramar
- leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samarbete med medarbetarna
- säkra uppdraget kring investeringsstöd och projektstöd 1:1 anslag.
- säkra hantering och bidra till målen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och det som åligger det uppdrag som regional utveckling har.
- ha ett nära samarbete med såväl interna verksamheter såsom externa parter
- bygga och tydliggöra samarbeten och processer med olika verksamheter och sakområden
- vara föredraganden för ärenden till politiken
- ha en aktiv roll i verksamhetsområdets ledningsgruppsarbete där du rapporterar till regional utvecklingsdirektör.
- utveckla och kalibrera nytt arbetssätt utifrån införande av en flexibel arbetsplatslösning.

Uppdraget som chef inom Region Västerbotten är ett tidsbegränsat förordnande på vanligtvis 4 år, som kombineras med en tillsvidareanställning inom ditt kompetensområde.

KVALIFIKATIONER
Vi ställer som krav att du ska ha flerårig erfarenhet av chefs- och ledarskap och erfarenhet av eget verksamhets-, personal- och budgetansvar från verksamhet som bedöms vara relevant för tjänsten.

Du ska även:
- ha en för rollen relevant högskoleutbildning eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten.
- ha ledarkompetens och erfarenhet att leda i förändring och förmåga att involvera medarbetare i förändrings- och utvecklingsarbete
- ha goda kunskaper inom ekonomi och vara van användare av digitala verktyg
- ha mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift
- vara strategiskt och analytiskt tänkande med god förmåga att kommunicera och skapa goda relationer med olika intressenter
- ha mycket god samarbetsförmåga och vara strukturerad
- vara framåtsträvande och mål- och resultatinriktad

Ditt ledarskap är präglat av tydlighet och engagemang. Du inser vikten av att skapa en god arbetsmiljö som bygger på delaktighet och tillit till dina medarbetare. Arbetet innebär många kontaktytor och det krävs både integritet, saklighet och förmåga att balansera motstridiga intressen.

Arbetet förutsätter att du företräder verksamheten och samverkar med flera aktörer och organisationer. Stor vikt läggs därför vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga. Meriterande är om du har mer än 5 års ledarerfarenhet, har ledarskapsutbildning samt om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

Arbetet innebär regelbundet resande.

ÖVRIGT
I rekryteringsprocessen och urval kan vi komma att använda ett arbetspsykologiskt test. Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Ansök nu

Verksamhetschef till företag- och projektfinansiering, Umeå

Läs mer Nov 23
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.

Regionala utvecklingsnämnden och dess förvaltning ansvarar för den regional utvecklingen i länet. Det regionala utvecklingsansvaret innebär bland annat att ta fram en regional utvecklingsstrategi och samordna länets aktörer för att uppnå mål och visioner. Det kan handla om insatser inom infrastruktur, näringsliv och innovationer, arbetsmarknad, turism, digitalisering, utbildning och kultur. Vi samverkar med och har en nära dialog med länets kommuner.

Vid verksamheten Företag och projektfinansiering finns idag 15 medarbetare som arbetar med beredningen av de statliga regionala tillväxtmedlen som används till olika företag- och projektstöd. Den regionala finansieringen främjar en hållbar regional utveckling och tillväxt och bidrar till insatser som stärker länets utveckling. Verksamheten bereder ärenden om regionala företagsstöd, kommersiell service och projektmedel. Syftet med de regionala projektmedlen är att stärka lokal och regional konkurrenskraft i alla delar av länet. Företagsstöden ska hjälpa länets företag att få en långsiktig lönsamhet och tillväxt, vilket därigenom leder till samhällsnyttiga följdeffekter.

Verksamheten Företag och projektfinansiering söker nu en verksamhetschef då vår nuvarande chef går vidare till andra uppgifter. Vi erbjuder en arbetsplats där vi aktivt arbetar med arbetsmiljöfrågor, utvecklings- och förbättringsarbete. Vi värnar om ett professionellt arbetssätt och värderar nära samarbete och ett gott värdskap.

ARBETSUPPGIFTER
Som verksamhetschef hos oss ser du helheten och potentialen samt tar oss modigt framåt. Du agerar förebild, arbetar för att skapa gemensamma visioner och frigöra handlingskraft i din verksamhet. Du utmanar och utvecklar samt uppmuntrar och synliggör dina medarbetare. Du tar ansvar för din verksamhet utifrån dina befogenheter och företräder arbetsgivaren genom att leda och utveckla mot beslutade mål för Regionens bästa.

I din roll som verksamhetschef kommer du att:
- ansvara för verksamhet, personal, arbetsmiljö och ekonomi inom fastställda ramar
- leda, utveckla och följa upp verksamheten i nära samarbete med medarbetarna
- säkra uppdraget kring investeringsstöd och projektstöd 1:1 anslag.
- säkra hantering och bidra till målen i den regionala utvecklingsstrategin (RUS) och det som åligger det uppdrag som regional utveckling har.
- ha ett nära samarbete med såväl interna verksamheter såsom externa parter
- bygga och tydliggöra samarbeten och processer med olika verksamheter och sakområden
- vara föredraganden för ärenden till politiken
- ha en aktiv roll i verksamhetsområdets ledningsgruppsarbete där du rapporterar till regional utvecklingsdirektör.
- utveckla och kalibrera nytt arbetssätt utifrån införande av en flexibel arbetsplatslösning.

Uppdraget som chef inom Region Västerbotten är ett tidsbegränsat förordnande på vanligtvis 4 år, som kombineras med en tillsvidareanställning inom ditt kompetensområde.

KVALIFIKATIONER
Vi ställer som krav att du ska ha flerårig erfarenhet av chefs- och ledarskap och erfarenhet av eget verksamhets-, personal- och budgetansvar från verksamhet som bedöms vara relevant för tjänsten.

Du ska även:
- ha en för rollen relevant högskoleutbildning
- ha ledarkompetens och erfarenhet att leda i förändring och förmåga att involvera medarbetare i förändrings- och utvecklingsarbete
- ha goda kunskaper inom ekonomi och vara van användare av digitala verktyg
- ha mycket god förmåga att uttrycka dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift
- vara strategiskt och analytiskt tänkande med god förmåga att kommunicera och skapa goda relationer med olika intressenter
- ha mycket god samarbetsförmåga och vara strukturerad
- vara framåtsträvande och mål- och resultatinriktad

Ditt ledarskap är präglat av tydlighet och engagemang. Du inser vikten av att skapa en god arbetsmiljö som bygger på delaktighet och tillit till dina medarbetare. Arbetet innebär många kontaktytor och det krävs både integritet, saklighet och förmåga att balansera motstridiga intressen.

Arbetet förutsätter att du företräder verksamheten och samverkar med flera aktörer och organisationer. Stor vikt läggs därför vid personlig lämplighet och samarbetsförmåga. Meriterande är om du har mer än 5 års ledarerfarenhet, har ledarskapsutbildning samt om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation

Arbetet innebär regelbundet resande.

ÖVRIGT
I rekryteringsprocessen och urval kan vi komma att använda ett arbetspsykologiskt test. Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Statens Skolinspektion

Nedan visas andra jobb i Umeå från Statens Skolinspektion .

Skolinspektionen i Umeå söker utredare med juridisk inriktning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 18
Nytt
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av godkännande för enskilda huvudmän. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Vi söker

Vi söker dig som vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla

barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.

 Vi erbjuder 

Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning. 

Arbetsuppgifter

I arbetet ingår att genomföra inspektioner inom samtliga skolformer samt fritidshem. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna. En central uppgift är att skriva och föredra beslut efter genomförd tillsyn samt ha en uppföljande dialog med rektorer och huvudmän. I arbetet ingår även att fungera som sakkunnig i juridiska frågor. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team eller i projektform och innebär regelbundna resor med övernattning. Arbetet innebär också skriftliga och muntliga kontakter med politiker, chefstjänstemän, rektorer, lärare, elever och vårdnadshavare. Kontakter med myndigheter och organisationer, liksom information och besvarande av frågor till allmänheten ingår också i arbetet.

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har


• juristexamen
• aktuell erfarenhet av utredningsarbete och ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• körkort för personbil 

Meriterande är


• erfarenhet av skoljuridiska frågor och aktuella kunskaper om det svenska utbildningssystemet
• erfarenhet av arbete med tillsyn
• erfarenhet av utredningsarbete
• notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet

Som person 


• är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• är du analytisk och noggrann
• har du integritet och mycket god samarbetsförmåga
• har du mycket god förmåga att planera och strukturera arbetsprocesser
• har du lätt att möta och kommunicera med andra människor

För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Om tjänsten 

Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och bifoga CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2024:3192. Sista ansökningsdag är den 9 maj. I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprov för de som går vidare i processen.

Frågor

För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Joakim Blomberg eller Eva-Lena Ölund-Brändström. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta någon av våra HR partners Phia Wetterud eller Mary Cairns. Fackliga företrädare är , Mattias Ryd, (OFR) och Rebecka Rasmuson (SACO) nås via växeln tfn 08-586 080

Ansök nu

Vaktmästare med IT kompetens till Skolinspektionen

Kontorsvaktmästare
Läs mer Dec 4
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Vi arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Myndigheten är lokaliserad på fem orter.

 

Gillar du ordning och reda? Då är denna roll som vaktmästare på Skolinspektion något för dig? Rollen som vaktmästare är en central del för att underlätta den dagliga verksamheten på de fem orter Skolinspektionen har verksamhet på. Resor i tjänsten förekommer.

Tjänsten är placerad på Skolinspektionens kontor i Umeå.

Arbetsuppgifter 

Din uppgift är att hantera och bistå med service och administrativt stöd till all personal på Umeåkontoret samt Skolinspektionens IT-avdelningen. Du är det naturliga stödet i teknik- och IT-relaterade frågor. Du kommer också vara kontaktperson för Umeåkontoret i lokalfrågor inklusive lås- och larm, samt i övrigt hantera och lösa frågor inom internservice.

 I arbetet ingår bland annat


• It- och teknik frågor samt praktiska kontorssysslor
• Administration av behörigheter och IT-utrustning för nyanställda och konsulter
• Kontakt med leverantörer, it-service och hyresvärd

Arbetsuppgifterna ställer krav på hög serviceförmåga och flexibilitet samt att du som person är social och trivs med att arbeta med andra och på ett lyhört sätt kan ge god service. Tjänsten innebär många kontakter både internt och externt.


Ska krav

Goda kunskaper i svenska, både i tal och skrift

Erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter på en myndighet

Goda kunskaper i IT och teknik relaterade frågor

Meriterande

Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter på Skolinspektionen 

Personliga egenskaper

I rollen som administratör är det viktigt att du har god förmåga att självständigt driva ditt arbete framåt. Du har vana av att arbeta strukturerat och noggrant där du kan hantera många detaljer utan att tappa helheten. Du behöver ha god förmåga att prioritera och kommunicera.

Vi fäster stor vikt vid den personliga lämpligheten och ser det som självklart att du bidrar till ett gott arbetsklimat. Vissa arbetsuppgifter är fysiskt tunga och kräver en allmänt god hälsa.

Omfattning

Tjänsten är en visstidsanställning från 1 januari till och men den 21 juni 2024. Arbetstiderna är måndag-fredag 9.00 till 15.00 (ca 70% av en heltidstjänst).

Ansökan

Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv.

Välkommen med din ansökan senast den 25 december 2023. Ansökan har dnr 2023:9643 

För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Eva-Lena Ölund Brändström. Om du har frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta Mary Cairns eller Kristin Annerstedt. Alla nås via växeln 08-586 080 00.

Fackliga företrädare Birger Österberg (Saco-S), Samuel Sjöberg (OFR/s), båda nås via växeln 08-586 080 00.

Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

Ansök nu

Skolinspektionen i Umeå söker flera utredare med pedagogisk kompetens

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 28
Skolinspektionen växer!

 

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Kontoret i Umeå ingår i region Norr och består av tre enheter.

 

Vi söker

 

Vi söker dig som vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.

 

Vi erbjuder

 

Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning.

 

Arbetsuppgifter

 

I arbetet som utredare ingår främst att genomföra tillsyn och kvalitetsgranskning inom samtliga skolformer.

 

Tjänsten innebär utredningsarbete på kvalificerad nivå. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team och innebär resor med övernattning. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna.

 

En central uppgift är att skriva beslut och rapporter samt att presentera och förklara dessa. Besök i kommuner och skolor, såväl kommunala som fristående, innebär möten med politiker, styrelser, chefstjänstemän, rektorer, lärare, föräldrar och elever. I arbetet ingår även kontakter med myndigheter och organisationer, deltagande i konferenser och seminarier, liksom information till och besvarande av frågor från allmänheten. Vi arbetar i team och samarbetar i våra utredningar med olika professioner inom myndigheten, såsom jurister, pedagoger och andra utredare.

 

Eftersom kontoret i Umeå täcker ett stort geografiskt område i norra Sverige kommer arbetet innebära resor med övernattning.

 

Kvalifikationer

 

Vi söker dig som har

 


• Lärarexamen eller annan liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Aktuell erfarenhet av arbete inom skolväsendet
• Mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift
• Körkort för personbil

 

Meriterande är

 


• Erfarenhet av en eller flera av följande skolformer, vuxenutbildning, gymnasieutbildning och/eller grundskola
• Erfarenhet av att arbeta i statlig eller kommunal förvaltning
• God insikt i skolförfattningarna

 

För att lyckas i rollen behöver du ha

 


• god analytisk förmåga och vara strukturerad
• vara snabb och effektiv men samtidigt noggrann
• god arbetsförmåga och vara självgående
• god samarbetsförmåga
• god kommunikativ förmåga i såväl samtal som vid presentationer för större grupper
• hög integritet

 

Dina personliga egenskaper, förmågor och motivation kommer att tillmätas stor vikt.

 

Om tjänsten

 

Det är flera tjänster som ska tillsättas. Anställningarna är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från

diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

 

Ansökan

 

Bifoga personligt brev (högst en A4) och cv. Eftersom beslutsskrivandet är en stor del av arbetet i denna tjänst, kommer vi att lägga stort fokus på ditt personliga brev. Arbetsprov kommer att genomföras.

 

Välkommen med din ansökan senast den 14 april 2023. Ansökan har dnr SI 2023:3069.

 

Frågor

 

För upplysningar om tjänsterna kontakta någon av enhetscheferna Eva-Lena Ölund Brändström, Joakim Blomberg eller Boa Drammeh. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta vår HR-partner Mary Cairns. Fackliga företrädare är Stina Linder, OFR och Caroline Engskär, Saco-S. Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00. Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Skolinspektionen utökar och söker utredare till Umeå

Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 28
Skolinspektionen växer!

 

Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt bedömning av tillstånd för fristående skolor. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå. Kontoret i Umeå ingår i region Norr och består av tre enheter.

 

Vi söker

 

Skolinspektionen i Umeå söker utredare som vill vara med och arbeta för en skola där alla barn och elever får lika rätt till god utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö.

 

Vi erbjuder ett kvalificerat och varierat arbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan. Våra värdeord är trovärdighet, tydlighet och tillgänglighet.

 

Arbetsuppgifter

 

I arbetet som utredare ingår främst att genomföra tillsyn och kvalitetsgranskning inom samtliga skolformer.

 

Tjänsten innebär utredningsarbete på kvalificerad nivå. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team och innebär resor med övernattning. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna.

 

En central uppgift är att skriva beslut och rapporter samt att presentera och förklara dessa. Besök i kommuner och skolor, såväl kommunala som fristående, innebär möten med politiker, styrelser, chefstjänstemän, rektorer, lärare, föräldrar och elever. I arbetet ingår även kontakter med myndigheter och organisationer, deltagande i konferenser och seminarier, liksom information till och besvarande av frågor från allmänheten. Vi arbetar i team och samarbetar i våra utredningar med olika professioner inom myndigheten, såsom jurister, pedagoger och andra utredare.

 

Eftersom kontoret i Umeå täcker ett stort geografiskt område i norra Sverige kommer arbetet innebära resor med övernattning.

 

Kvalifikationer

 

Du ska ha:

 


• akademisk examen med inriktning mot utredning till exempel pol kand, eller annan liknande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• erfarenhet av utredningsarbete i offentlig förvaltning
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• mycket god förmåga att inhämta, analysera och bearbeta komplex information
• B-körkort

 

Det är meriterande med

 


• erfarenhet av att arbeta inom skola, skolförvaltning eller motsvarande
• akademisk utbildning med juridisk alternativt pedagogisk inriktning
• erfarenhet av kvalitativa metoder till exempel intervjuer och observationer

 

För att lyckas i rollen behöver du ha

 


• god analytisk förmåga och vara strukturerad
• vara snabb och effektiv men samtidigt noggrann
• god arbetsförmåga och vara självgående
• god samarbetsförmåga
• god kommunikativ förmåga i samtal såväl som vid presentationer för större grupper
• hög integritet

 

Dina personliga egenskaper, förmågor och motivation kommer att tillmätas stor vikt.

 

Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla. Vi strävar efter att vara en arbetsplats med balans och mångfald.

 

Tjänsten

Tjänsterna är tillsvidareanställningar. Provanställning om sex månader tillämpas. Omfattningen är heltid. Tillträde sker enligt överenskommelse.

 

Ansökan

Bifoga personligt brev (högst en A4) och cv. Eftersom beslutsskrivandet är en stor del av arbetet i denna tjänst, kommer vi att lägga stort fokus på ditt personliga brev. Arbetsprov kommer att genomföras.

 

Välkommen med din ansökan senast den 14 april 2023. Ansökan har dnr Umeå = SI 2023:3068

 

Frågor

 

För upplysningar om tjänsterna kontakta någon av enhetscheferna Eva-Lena Ölund Brändström, Joakim Blomberg eller Boa Drammeh. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta vår HR-partner Mary Cairns. Fackliga företrädare är Stina Linder, OFR och Caroline Engskär, Saco-S. Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00. Välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Vaktmastare till Skolinspektionen i Umeå

Kontorsvaktmästare
Läs mer Mar 27
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Vi arbetar för en skola där alla barn, elever och vuxenstuderande ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Myndigheten är lokaliserad på fem orter.

 

Gillar du ordning och reda? Då är denna roll som vaktmästare på Skolinspektion något för dig? Rollen som vaktmästare är en central del för att underlätta den dagliga verksamheten på de fem orter Skolinspektionen har verksamhet på. Resor i tjänsten förekommer.

 

Tjänsten är placerad på Skolinspektionens kontor i Umeå.

 

Arbetsuppgifter

Arbetsuppgifter blir främst att vara behjälplig vid ombyggnation av lokaler och utgöra stöd till befintliga administratörer. Det innebär bland annat;


• Kontakt med leverantörer, it-service och hyresvärd vid behov
• Ta emot och packa upp varor samt emballagesanering
• Bistå vid flytt och möblering    
• Enklare vaktmästarsysslor
• Ta hand om praktiska kontorssysslor och it- och teknik frågor

 

Kvalifikationer

Vi söker dig som har;


• Insyn i Skolinspektionens verksamhet
• Insyn i Skolinspektionens pågående ombyggnationsprocess
• God kunskap inom IT-frågor
• Lätt för att kommunicera både muntligt och skriftligt
• Flexibilitet angående arbetssysslor och tider

 

Tjänsten ställer höga krav på förmåga att ge ett professionellt bemötande och hög service. Du ska vara lugn och trygg och kunna hantera stressade och oväntade situationer. Du är en person som är ansvarsfull och lösningsorienterad och som tar egna initiativ. Du har en god social förmåga, hög samarbetsförmåga och trivs med en rörlig och händelserik vardag där du agerar som problemlösare.  Då rollen innebär lyft och spring i trappor är det viktigt med en god fysisk.

 

 

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Tjänsten är en visstidsanställning med start 24 juni och räknas pågå till 31 december. Omfattningen är heltid.

 

Ansökan

 

Klicka på ansök nedan, bifoga personligt brev och cv.

 

Välkommen med din ansökan senast den 31 mars 2023. Ansökan har dnr 2023:2899 Frågor

 

För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Eva-Lena Ölund Brändström. Om du har frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta Mary Cairns eller Kristin Annerstedt. Alla nås via växeln 08-586 080 00.

 

Fackliga företrädare Birger Österberg (Saco-S), Samuel Sjöberg (OFR/s), båda nås via växeln 08-586 080 00.

 

Skolinspektionen har tagit ställning till rekryteringskanaler och önskar inte kontakt med mediesäljare gällande förslag till rekryteringslösningar.

Ansök nu

Skolinspektionen i Umeå utökar och söker utredare med juridisk inriktning

Företagsjurist
Läs mer Okt 21
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av godkännande för enskilda huvudmän. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Vi söker

Vi söker dig som vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.

Vi erbjuder

Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning.

Arbetsuppgifter

I arbetet ingår att genomföra inspektioner inom samtliga skolformer samt fritidshem. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna. En central uppgift är att skriva och föredra beslut efter genomförd tillsyn samt ha en uppföljande dialog med rektorer och huvudmän. I arbetet ingår även att fungera som sakkunnig i juridiska frågor. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team eller i projektform och innebär regelbundna resor med övernattning.

Arbetet innebär också skriftliga och muntliga kontakter med politiker, chefstjänstemän, rektorer, lärare, elever och vårdnadshavare. Kontakter med myndigheter och organisationer, liksom information och besvarande av frågor till allmänheten ingår också i arbetet.

Kvalifikationer



Vi söker dig som har


• juristexamen
• aktuell erfarenhet av utredningsarbete och ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• mycket goda kunskaper att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• körkort för personbil

Meriterande är


• erfarenhet av skoljuridiska frågor och aktuella kunskaper om det svenska utbildningssystemet
• erfarenhet av arbete med tillsyn
• notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet

Som person


• är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• är du analytisk och noggrann
• har du integritet och mycket god samarbetsförmåga
• har du mycket god förmåga att planera och strukturera arbetsprocesser
• har du lätt att möta och kommunicera med andra människor

För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter.Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Om tjänsten

Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Ansökan

Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2022:9308. Sista ansökningsdag är den 14 november. I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprov för de som går vidare i processen.

Frågor

För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Boa Drammeh. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta någon av våra HR partners Susanne Sundstén eller Mary Cairns. Fackliga företrädare är Stina Linder, OFR och Mattias Ryd, Saco-S. Samtliga nås via växeln tfn 08-586 080 00.

Ansök nu