Umeå: Applikationsspecialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Applikationsspecialist i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2022-11-04 // Varaktighet: Heltid

Vi verkar för att stötta organisationen både strategiskt och i genomförande. Med hög kvalitet skapar vi förutsättningar för stabil lönsamhet, effektiva flöden, nöjda medarbetare och en säker arbetsplats. Trivs du med frihet under ansvar, är serviceinriktad och har ett genuint verksamhetsnära IT- intresse? Då söker vi dig!

Bli en del av vår gemenskap!
Som du kanske vet är vi det enda energibolaget som satsar helhjärtat på Umeå med omnejd. Allt vi gör, gör vi för Umeå. Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att världens bästa region ska bli mer hållbar, enklare att bo i och roligare att leva i. För alla. För det här är ditt Umeå.

Om tjänsten

Vi ansvarar för att tillhandahålla, optimera och stötta organisationen administrativt, finansiellt och IT-relaterat. I tjänsten ingår att hantera, koordinera och planera ärenden enligt vår förvaltningsmodell samt säkerställa att implementeringen sker på ett kvalitetsmedvetet sätt. Du ger stöd till medarbetare och chefer i att använda våra system på ett optimerat och effektivt sätt. Vidare undersöker och genomför du effektiviseringar i våra arbetsprocesser kopplade till vår användning av verksamhetssystemen IFS och dess kopplingar till Hogia. I arbetsuppgifterna ingår också att vara involverad i att vidareutveckla och effektivisera system och arbetsprocesser för att jobba smartare, samt att planera och genomföra användarutbildningar. Exempel på arbetsuppgifter är:

- Utreda och hantera inkomna IFS-ärenden relaterade till HR och ekonomi.
- Föra dialog med förvaltningsledare och delta i expertanvändarmöten.
- På ett pedagogiskt sätt ge stöd till medarbetare och chefer i användningen av våra system.
- Att aktivt vara involverad i utveckling, leverans och löpande underhåll på våra system.


Din bakgrund

Som person ser vi att du besitter god förmåga att självständigt ta initiativ till att förbättra och utveckla både system och arbetsprocesser genom att identifiera och analysera systemmässiga lösningar för att kunna förutse problem. Eftersom du kommer arbeta i ett nav av människor behöver du besitta förmåga att samarbeta och ge god service till dina medarbetare. Vidare kan du arbeta konstruktivt under tidspress och vara positiv även i tuffa situationer.

Förutsättningar för tjänsten

- Utbildning inom IT-området eller har motsvarande kunskaper genom tidigare erfarenheter. Alternativt utbildning inom HR eller ekonomi kombinerat med erfarenhet av att arbeta med systemfrågor.
- Erfarenhet inom förvaltning av ERP-system eller verksamhetssystem för HR och ekonomi


Meriterande för tjänsten

- Erfarenhet av systemen IFS och Hogia
- Erfarenhet av förvaltningsmodell som t.ex. PM3
- Erfarenhet inom robotisering (RPA)
- Tidigare arbete som konsult inom HR/ekonomi


Ansök direkt

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med fokus på framtiden. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-11-25

Tjänsten kommer att innebära ett omväxlande och utmanande arbete i en intressant bransch med stora möjligheter att själv kunna prioritera och påverka. Du kommer att ingå i ett team i utveckling där vi har roligt på jobbet. Varmt välkommen in med din ansökan!

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef David Källströmer 070-218 87 82. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Alice Ådell 070-291 42 95. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Systemadministratör

Nedan visas andra jobb i Umeå som Systemadministratör.

Handläggare Teknik till Norrbotniabanan

Läs mer Mar 26
Har du erfarenhet av administrativt arbete och vill vara med och bygga Norrbotniabanan? Sök denna tjänst som Handläggare Teknik för möjligheten att jobba i ett unikt projekt med stor påverkan på Sveriges infrastruktur!


Handläggare Teknik till Norrbotniabanan

Arbetsuppgifter

Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå är en järnväg för snabbare, säkrare och mer miljövänliga resor och transporter. Det är ett stort och komplext projekt som inte bara skapar positiva effekter för den norra regionen utan Sverige som helhet. Under projektets gång bygger vi nästan 300 broar, 55 mil nya vägar och 27 mil järnväg - som Handläggare Teknik får du vara med och bidra i detta arbete.
I rollen som Handläggare Teknik kommer du att befinna dig i kärnan av verksamheten som säkerställer ingående data i systemet BaTMan, du ser till att vi håller rätt kvalitet på våra handlingar och följer interna regler. BaTMan (Bridge and Tunnel Management) är ett systemstöd för effektiv förvaltning av bland annat broar, tunnlar, stödmurar och bullerplank. Systemet som är branschgemensamt nyttjas av de flesta broförvaltare och har en viktig uppgift i att ge oss god kontroll över Sveriges många konstruktioner.
Som Handläggare teknik i BaTMan är din främsta uppgift att hjälpa projekteringsledare, projektingenjörer, projekterande konsult och specialister att handlägga kontrollärenden inom BaTMan. Att handlägga kontrollärenden innebär att följa projektspecifika arbetssätt för att säkerställa att handlingar och beslut sparas på rätt sätt för att en överlämning ska kunna ske till förvaltning. Du kommer ha en nära dialog med tekniska specialister, projektledare, projekterande konsult och entreprenörer. Du kommer att vara den som överblickar helheten i processen samt informerar andra om hur processen för kontroll av handlingar fungerar.
Jag som blir din chef heter Carita From och i mitt ledarskap drivs jag av att se andra utvecklas. För mig är det viktigt med proaktivitet och att alla känner att man kan bidra. Sammanhållning och god stämning i gruppen är viktig, det ska vara kul att gå till jobbet. Du som medarbetare har stort eget ansvar, drivs av att tänka nytt och stötta organisationen i att nå våra mål.

Övrig information

Placeringsort för tjänsten är Luleå eller Umeå. Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten finns det möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.
#LI-Hybrid
I denna rekrytering används webbaserade tester som en del i urvalet. Intervjuer sker initialt via Skype och planeras till v. 19-20.
Du är varmt välkommen att höra av dig till rekryterande chef, Carita From (carita.from@trafikverket.se), om du har frågor om tjänst, verksamhet etc.
Vi använder främst mail (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla din inkorg och även skräppost/SPAM regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss!

Kvalifikationer

Vem är du?
Du motiveras av ett aktivt medarbetarskap där du på ett målmedvetet sätt arbetar systematisk och noggrant med en god planeringsförmåga. Då rollen innehåller många samarbetsytor både internt och externt är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, är kommunikativ och bidrar till helheten genom att samverka med andra.
Vi söker dig som har
minst gymnasieutbildning
aktuell och relevant erfarenhet av arbete i en administrativ tjänst (inom de senaste 3 åren)
goda kunskaper i Office-paket (framförallt Excel)
goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har
kunskaper i Microsoft SharePoint
erfarenhet från en tjänst där diarieföring varit en del
erfarenhet från bygg eller anläggningsbranschen
erfarenhet av arbete på statlig myndighet


Ansökan

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.
Inom Stora projekt leder vi flera av Trafikverkets allra största investeringsprojekt . Vi arbetar med helheten - från planläggning och byggnation till färdig väg eller järnväg. Hela tiden med fokus på smarta lösningar och effektiv projektledning. Hos oss arbetar du med kollegor och olika intressenter, alla med sina kunskaper och erfarenheter, för att skapa hållbara transportlösningar.
På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Ansök nu

1-2 Systemadministratörer, IT

Läs mer Mar 22
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Kemiska institutionen söker en IT-systemadministratör för arbete inom IT- samarbetet vid kemiskt biologiskt centrum (KBC-IT).

Befattningen innefattar IT-service till anställda samt arbete med IT system av olika nivå av komplexitet. Ansök senast 12 April 2024.

Beskrivning
Befattningen är placerad inom KBC-IT miljön vid Kemiska institutionen och omfattar arbete med en mycket stor variation av IT-lösningar av skiftande komplexitet och med en mycket stor krets av användare/kunder. Som systemadministratör driver, tillhandahåller, utvecklar och förvaltar du IT-tekniska miljöer och hjälpmedel, samt stödjer de som använder dessa.



Arbetsuppgifter

- IT-support till användare och forskningsgrupper/plattformar.
- Drift och underhåll på serversystem och tjänster t.ex. Installering, konfigurering, uppdatering och test av hårdvara, operativsystem och programvaror.
- Drift och underhåll av datorlabb och AV utrustning.
- Kontakt och dialog med kund och användare samt visst kundansvar.
- Inköp, stöd, rådgivning samt vid behov utbildning till användare i olika led.
- Utformning av kravspecifikationer, förstudier, systemdesign och utvärdering.
- Utformning av riktlinjer och säkerställande av krav och riktlinjer inom IT-säkerhet tillgodoses.

 

Kvalifikationer

- För befattningen krävs universitets- eller högskoleutbildning inom IT eller annan motsvarande utbildning med IT-inriktning eller erfarenhet som kan bedömas likvärdig.
- Goda kunskaper i engelska och svenska krävs.
- Erfarenhet av servicearbete och interaktion med olika former av användare och kunder med olika kompetensnivå och olika behov när det gäller IT.
- Erfarenhet av drift och underhåll av IT-system.
- Kunna arbeta både självständigt och i grupp.
- Kunna analysera, strukturera och prioritera.
- Serviceinriktad, lösningsfokuserad, stabil och initiativtagande.

Meriterande

- Erfarenhet av IT arbete inom universitetssektorn är meriterande.
- Erfarenhet av server/datalagrings-system, virtualisering (Vmware), databaser (Sql) och klienthantering.
- Erfarenhet av dokumentation och säkerhetsklassning av system.

Ansökan
Ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen, ett CV, och kontaktinformation till minst två referenspersoner.

Ansökan ska vara inkommen via vårt e-rekryteringssystem Varbi senast den 12 April, 2024.
 
Villkor
Anställningen avser heltid tillsvidare. Provanställning kan komma att tillämpas. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.
 
Information
Närmare upplysningar lämnas av IT-ledare Lars-Göran Adolfsson, tfn: 090-7869567 eller e-post: mailto:lars-goran.adolfsson@umu.se eller Administrativ chef Rosita Nilsson, tfn 090-7865960 eller e-post: mailto:rosita.nilsson@umu.se



Om oss
Kemiska institutionen är en av de största institutionerna inom Teknisk-naturvetenskaplig fakultet och har närmare 200 anställda, varav ca 40 forskarstuderande och en stark och expanderande forskning. Fyra större forskningsområden, Biologisk kemi, IBEAM, Organisk kemi och teknisk kemi samlar institutionens forskning och utbildning inom kemi. Vi är också en stark partner inom KBC, Kemisk-biologiskt centrum. Mer information om att vara anställd vid Umeå universitet: https://www.umu.se/jobba-hos-oss/.






Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Extrajobb på distans utanför kontorstid: Jour av Linuxsystem (SRE/DevOps)

Läs mer Mar 2
Älskar du Linux? Då kan vi ha det perfekta extrajobbet för dig som önskar ett extrajobb som utförs på distans utanför ordinarie kontorstid.
Din uppgift kommer att vara att delta i ett rullande jourschema tillsammans med andra mycket Linuxkunniga kollegor.
Jouren avser drift av ett antal Linuxmiljöer med servermjukvara som i princip uteslutande består av öppen mjukvara (open source).
Djupgående Linuxkunskap, erfarenhet av uppsäkring av Linuxmiljöer samt grundmurat intresse för öppen mjukvara är starkt meriterande för rollen.
Har du erfarenhet av någon eller några av nedanstående mjukvaror är även det meriterande:
Ansible
Docker
Elasticsearch
Grafana
Grafana Loki
Grafana Tempo
Kubernetes (K3s)
MongoDB
My
Nginx
Postgre
Prometheus
RabbitMQ
Traefik
Uvicorn
uWSGI
XCP-ng

För att ansöka, skicka ett kort mail till jobs@scalability.se och inkludera referensen "jour" i ämnesraden så tar vi det därifrån.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Dokumentationsingenjör till långsiktigt uppdrag i Umeå!

Läs mer Jan 2
Har du en avslutad ingenjörsutbildning och vill vara en del av den digitala transformationen? Vi söker nu nästa dokumentationsingenjör som vill arbeta med att bygga struktur av befintlig och framtida anläggningsinformation i ett samhällsviktig verksamhet. Denna roll passar dig som motiveras av ordning och reda och vill få möjligheten till självledarskap i ditt dagliga arbete. Låter detta som något för dig? Läs mer och ansök idag. Urval sker löpande under processens gång!

OM TJÄNSTEN
Hanteringen av en ökad mängd teknisk information kräver att organisationer bygger en tydlig struktur och att de ligger i framkant i sitt digitala transformationsarbete. I det här uppdraget får du vara med och bidra med nytta i en verksamhet med ett samhällsviktigt uppdrag.

I rollen som dokumentationsingenjör spelar du en central roll i att säkerställa korrekt informationshantering och blir du en viktig kugge i arbetet att säkra organisationens anläggningsinformation. Du kommer att vara ansvarig för underhåll och uppdatering av dokument och informationshanteringssystem, samt delta i processutveckling kring dokumentstruktur. Ditt arbete kommer även att bidra till standardiserade arbetsmetoder och kvalitetsförbättringar.

Du erbjuds
- Tillgång till ett brett kompetensnätverk
- Goda möjligheter att utvecklas och växa i rollen genom kollegialt lärande och utbildningar
- Goda möjligheter till anställning direkt hos uppdragsgivaren om samtliga parter är nöjda med samarbetet

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Agera som expertanvändare för dokument- och informationshanteringssystem gällande anläggningsinformation
* Hantera den teknisk informationen, inläsning och uppdatering i processer, ajourhållning av tex anläggnings- och ritningsregister
* Vara delaktig i utveckling av processer


VI SÖKER DIG SOM
- Har en avslutad ingenjörsutbildning på högskole/universitetsnivå
- Har goda kunskaper i både engelska och svenska, då kommunikation kommer att ske på båda språken
- Har mycket god datorvana och kunskaper i Office-paketet, framförallt inom Excel
- Har stort driv och viljan att snabbt axla eget ansvar med en orädd attityd gentemot nya arbetsuppgifter

Det är meriterande om du har
- Erfarenhet inom service
- Bakgrund inom automation, el/elkraft, eller erfarenhet från industri eller anläggning

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Strukturerad
- Självmedveten
- Ansvarstagande

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och annonsen kan därmed komma att tas ned innan sista ansökningsdag om det är så att vi har gått vidare till urvals- och intervjufas. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Ansök nu

Extrajobb på distans utanför kontorstid: Jour av Linuxsystem (SRE/DevOps)

Läs mer Feb 8
Älskar du Linux? Då kan vi ha det perfekta extrajobbet för dig som önskar ett extrajobb som utförs på distans utanför ordinarie kontorstid.
Din uppgift kommer att vara att delta i ett rullande jourschema tillsammans med andra mycket Linuxkunniga kollegor.
Jouren avser drift av ett antal Linuxmiljöer med servermjukvara som i princip uteslutande består av öppen mjukvara (open source).
Djupgående Linuxkunskap, erfarenhet av uppsäkring av Linuxmiljöer samt grundmurat intresse för öppen mjukvara är starkt meriterande för rollen.
Har du erfarenhet av någon eller några av nedanstående mjukvaror är även det meriterande:
Ansible
Docker
Elasticsearch
Grafana
Grafana Loki
Grafana Tempo
Kubernetes (K3s)
MongoDB
My
Nginx
Postgre
Prometheus
RabbitMQ
Traefik
Uvicorn
uWSGI
XCP-ng

För att ansöka, skicka ett kort mail till jobs@scalability.se och inkludera referensen "jour" i ämnesraden så tar vi det därifrån.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Umeå Energi AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från Umeå Energi AB .

Chef - Drift och Anläggningsutveckling bredband

Administrativ chef
Läs mer Feb 28
Allt vi gör, gör vi för Umeå

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Umeå Energi har ett uppdrag att säkerställa kommunikationsinfrastruktur i Umeå Kommun. Din roll är att utveckla vårt fibernät med fokus på drift och anläggningsutveckling tillsammans med ditt team. Teamet består av totalt 9st medarbetare med varierande roller så som nätverkstekniker, fibertekniker, leveranskoordinator, anläggningsutvecklare och förvaltningsledare. Teamet samarbetar dagligen med kollegor i andra delar av Umeå Energi, partners och leverantörer för att utveckla och underhålla vårt bredbandsnät och tjänster.

I din roll:

- Har du ett helhetsansvar för att leda, driva, förvalta och utveckla verksamheten tillsammans med medarbetarna mot gemensamma mål.

- Har du personal- och arbetsmiljöansvar och verkar för löpande kunskapsdelning och kompetensutveckling. Du ansvarar för att stötta, coacha och utveckla individer.

- Planerar, prioriterar och koordinerar du teamets arbete samtidigt som du genom uppföljning ansvarar för att arbetet når mål kring kvalitet, tid och kostnad.

- Ingår du i affärsteamet för Bredband, vilket innebär att aktivt bidra till att utveckla affären för att möta framtida behov och leverera på Umeå Energis uppdrag.

Din vardag

Tillsammans med ditt team arbetar du med att fibernätet håller rätt tillgänglighet och robusthet. Ni säkerställer utveckling av rutiner och processer för drift, förvaltning, underhåll, support, leverans och utveckling. Ni säkerställer att våra anläggningar är korrekt dokumenterade och upprätthåller tekniska riktlinjer som ligger i linje med teknik- och säkerhetsutveckling och ser också till att Umeå Energi följer de lagar och föreskrifter som finns rörande drift av telekommunikationstjänster. En del av uppdraget innebär ansvar för driftsäkerhet och förebyggande åtgärder för att säkerställa ett robust kommunikationsnät. Ni fungerar som en stödjande funktion gentemot andra avdelningar inom Umeå Energi där teamet besitter djup teknisk kompetens kring våra kommunikationsnät och produkter/tjänster. Ni är behjälpliga att ta fram ekonomiska kalkyler och underlag för investeringsbeslut, samt i upphandlingar av leverantörer.

I teamets arbetsuppgifter ingår dialoger med kunder, samarbetspartners och leverantörer inom frågor som rör exempelvis drift, support, säkerhet och anläggningsutveckling. Effektivisering av våra processer och rutiner för att minska våra kostnader är en viktig del av arbetet. I teamet hanterar ni leveranser till kunder, felsöker och stöttar andra avdelningar inom Umeå Energi samt externa kunder. Omvärldsbevakning är en del av arbetet eftersom det händer mycket inom branschen just nu. Du är en god representant för Umeå Energi i kunddialoger, nätverksträffar och branschkonferenser.

För att lyckas i rollen har du:

- Eftergymnasial utbildning eller utbildning som tillsammans med arbetslivserfarenhet bedöms relevant.

- Några års erfarenhet från telekombranschen.

- Ledarerfarenhet.

- Erfarenhet av ekonomisk uppföljning.

Meriterande:

- Erfarenhet av förändringsledning.

Personliga egenskaper

Du är en aktivt närvarande ledare som med ödmjukhet och prestigelöshet lyckas skapa inkluderande förutsättningar för både team och individ att växa. Du skapar goda relationer inom organisationen och externt samt arbetar för att främja samarbete så att vi på mest effektiva sätt nyttjar det engagemang och den kompetens som finns. Du är lojal, kommunikativ, målinriktad och mår bäst när du är med och skapar förutsättningar för dina medarbetare så vi uppnår målen som ett lag. Du har förmågan att hantera frågor av både operativ, taktiskt och strategisk karaktär och rör dig enkelt mellan de olika perspektiven rollen kräver.

Ansök direkt

Välkommen med din ansökan via www.jobb.umeaenergi.se senast 2024-03-10.

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Henrik Nilsson 070- 689 89 60, för mer information om processen kontakta HR strateg Susanne Sundsten 0761475887. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryterings- och annonslösningar. Vi har gjort vårt val av kanaler.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag

Ansök nu

Junior Drifttekniker

Drifttekniker, värmeverk
Läs mer Dec 19
Allt vi gör, gör vi för Umeå

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Du kommer att ingå i två lärandeteam där ditt hemvist består av 30 st skiftgående kollegor samt fem dagtidsgående medarbetare. Du kommer delvis att jobba i teamet Drift Inre, där du får lära dig om våra kraftvärmeenheter i ett team av fem på ett skiftlag där gruppen består av en skiftledare, en driftingenjör samt tre drifttekniker. Du kommer även att deltid jobba med Drift Yttre, som driftar våra spetslastanläggningar, satellitnät och vår fjärrkyla.

Din roll:

Som Junior Drifttekniker ansvarar du för att övervaka och underhålla produktionsanläggningar och fjärrvärmenät. Det inkluderar dokumentation, samarbete med kollegor och andra avdelningar, och säkerställande av smidig energiproduktion och distribution. Du arbetar löpande med avrapportering, uppföljning och dokumentation av verksamheten och ditt ansvarsområde. Initialt kommer tjänsten att vara dagtidsgående, för att sedan kunna gå in i det team där ledig plats uppkommer. Ditt huvudfokus under den första tiden kommer att vara att lära dig våra olika system, enheter och våra nät.

I rollen som Junior Drifttekniker kommer du att:

- Utföra daglig drift och operatörsunderhåll av produktionsanläggningar i Umeås Fjärrvärmenät.

- Driva och övervaka nätet.

- Drifta och övervaka yttre enheter/satellitanläggningar samt Fjärrkylanät.

- Ansvara för löpande dokumentering av verksamheten, inklusive utförande av fortlöpande tillsyn enligt AFS 2017:3.

- Ta hand om drift och underhåll av ventilation, brandsystem, inkommande och utgående vatten till våra produktionsanläggningar.

- Delta i underhållsstopp, med möjlighet till viss delprojektledning.

- Medverka i olika projekt.

För att lyckas i rollen har du:

- Gymnasieexamen.

- Goda kunskaper i både svenska och engelska.

Meriterande:

- Tidigare erfarenhet från kraftvärmeindustrin.

- Erfarenhet av arbete i IFS eller liknande underhållssystem.

- Erfarenhet av arbete i 800XA, Siemenssystem, Honeywell samt Schneider-system.

- Relevant högskoleutbildning, t.ex. inom energi eller processindustri.

- Körkort B.

Personliga egenskaper:

Vi söker en samarbetsvillig medarbetare då arbetet innebär kontakt med både kollegor, kunder, leverantörer, entreprenörer samt övriga samarbetspartners. Då du kommer jobba nära de andra i ditt team och där flertalet av arbetspassen sker när ingen annan arbetar så är samarbete inom skiftlaget av största vikt. Med hänsyn till att arbetet ofta sker ensamt är det även viktigt att du är självgående och drivande i ditt arbete. Vi ser även att du bör ha en stark problemlösningsförmåga och högt engagemang med god analytisk förmåga. Om du har intresse för kraft och värme, teknik, processarbete och arbete med kontroll av trycksatta anordningar kan detta vara tjänsten för dig!

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper, likväl som på de sätt som du kan komplettera vårt befintliga team.

Välkommen med din ansökan senast: 2024-01-10

Intervjuer kan komma att hållas löpande under ansökningsperioden och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag om vi hittat rätt kandidat, så sök redan idag!

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Karl Hallberg, 070-228 63 71. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta Wilma Berglund, 076-315 05 51. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag.

Ansök nu

UNDERHÅLLSPLANERARE

Planeringsingenjör, elkraft
Läs mer Mar 22
Om oss:

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Din roll och ansvarsområden:

Som underhållsplanerare blir du en del av vårt team av specialister inom underhåll och samarbetar nära med andra kompetenser inom elnät för att lösa olika uppdrag.

Dina ansvarsområden kommer att inkludera att planera, beställa och följa upp fortlöpande kontroller och underhållsåtgärder inom lokal- och regionnätsledningar inklusive skogligt underhåll. Medverkan i och genomförande av upphandlingar av underhållskaraktär samt bevakning och uppföljning av miljöfrågor och säkerhet men även upprättande av underhållsplaner och input till budgetförslag ingår i vardagen.

Du kommer också att vara delaktig i tekniska utvecklingsprojekt och ha stor möjlighet att påverka verksamhetens effektivitet och lönsamhet.

För att lyckas i rollen har du:

- Utbildning inom elkraft eller motsvarande arbetslivserfarenhet.

- Goda kunskaper i svenska och engelska.

- B-körkort.

Meriterande:

- Erfarenhet av arbete med underhållsplanering eller projektering.

- Praktisk erfarenhet från arbete med el inom distributionsnät i fält.

- Erfarenhet av Digpro.

Personliga egenskaper vi efterfrågar:

Vi letar efter en driven person som tar eget ansvar och trivs med att planera och prioritera arbetsuppgifter. Du bör ha god anpassningsförmåga, tycka om att samarbeta samt lösa problem.

Vi erbjuder:

En varierad yrkesroll med goda möjligheter till både personlig och professionell utveckling. En arbetsplats där balansen mellan arbete och fritid värderas högt, samt en rad förmåner som främjar välmående och trivsel.

Välkommen med din ansökan senast: 2024-04-14

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Anders Björklund, 070-633 27 67. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt säkerhetsarbete genomför vi en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryterings- och annonslösningar. Vi har gjort vårt val av kanaler.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om oss och möta några av våra medarbetare.

Ansök nu

Verksamhetsspecialist System

Verksamhetsanalytiker
Läs mer Mar 15
Allt vi gör, gör vi för Umeå

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Ditt uppdrag:

Rollen Verksamhetsspecialist System ingår i området Process & Betalning och du kommer arbeta med att nyttja systemens befintliga potential för effektiv hantering av kund- och kontraktsinformation, samt säkerställa tillsammans med kollegor att fakturering och uppföljning kan ske effektivt. Även i förekommande fall delta vid övergång till nya systemstöd.

Tjänsten innefattar projektledning och koordinering av olika uppdrag samt användarutbildning i ny funktionalitet eller nya arbetssätt. Du kommer utifrån kompetens och erfarenhet vara ett stöd till produktägare, samt lämna förslag på lösningar vid nyutveckling eller förändring av produkter och tjänster.

En del av dina framtida arbetsuppgifter:

- Skapa kvalitetssäkrade produkter och tjänster ur ett försäljnings-, fakturerings- och uppföljningsperspektiv

- Ingå i en systemförvaltning

- Skapa rapporter för uppföljning, statistik och kontroll

- Stödja verksamheten med felsökning, utredning och problemanalys i kund-, kontrakts-, produkt- och rapportfrågor

- Process- och kvalitetsförbättringar inom ”Ta och få betalt av kund”

- Stödja arbetet med processförbättringar/digital transformation inom området Kund och Kommunikation och omsätta dessa till aktiviteter och initiativ

- Möjliggöra och etablera effektiva arbetssätt

Vår verksamhet anpassar sig regelbundet för att möta lagkrav och ändringar i branschen. Det innebär att våra verktyg och arbetssätt ibland förändras, och därmed även dina arbetsuppgifter. Dessa förändringar är underlag för en bred kompetensutveckling.

Vilka kontakter kommer du ha internt och externt: Produktägare för affärerna, Interna beställare, Systemleverantör, Kundservice, övriga funktioner inom Process & Betalning

För att lyckas i rollerna har du:

- Relevant akademisk utbildning (system, ekonomi, projekt).

- Erfarenhet av datahantering och dataanalys i informationssystem.

- Förmåga att inhämta och bearbeta statistik.

- Förmåga att identifiera och analysera behov i processflöden.

- God systemförståelse och erfarenhet av systemuppgraderingar

- God svenska och engelska i tal och skrift

Meriterande för tjänsterna:

- Förmåga att dokumentera processflöden.

- Erfarenhet av projektledning och arbete i projekt.

- Erfarenhet av förvaltning

- Vi ser gärna att du har grundläggande kunskap om energimarknaden.

Personliga egenskaper:
Vi tänker att du är en strukturerad, analytisk och noggrann person med förmåga att se till helheten av en åtgärd eller förändring. Det är även viktigt att du är utåtriktad och kommunikativ, med god känsla för service och du lätt kan skapa förtroende hos andra. Du är en problemlösare som gärna tar initiativ, driver processer och rycker in där behov finns. En god samarbetsförmåga anser vi också viktigt.

Ansök senast: 7 April 2024

Intervjuer kan ske löpande.

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Sven Granlund, 070-5449446. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Elin Persson, 076-767 96 87. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag.

Ansök nu

Dokumentationsingenjör

Planeringsingenjör, maskin
Läs mer Mar 12
Allt vi gör, gör vi för Umeå.

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Om rollen

Umeå Energi ansvarar för hög leveranstillgänglighet av bredband, el, kyla och värme, vilket omfattar allt ifrån planering och byggnation till produktion, drift och underhåll.

Som Dokumentationsingenjör hos oss kommer du att spela en central roll i att säkerställa korrekt informationshantering och leverans från projekt. Du kommer att vara ansvarig för utveckling och underhåll av dokument- och informationshanteringssystem, samt leda processutveckling kring dokumentstruktur och objektstyrning. Ditt arbete kommer att bidra till standardiserade arbetsmetoder och kvalitetsförbättringar inom anläggningsinformation.

Exempel på arbetsuppgifter

- Bidra till korrekta informationsleveranser från projekt

- Agera som expertanvändare för dokument- och informationshanteringssystem gällande anläggningsinformation

- Följa upp och utveckla processer för informationsleverans

- Handha dokumentationskrav för underleverantörer

- Leda engagerad utveckling av processer kring dokumentstruktur

- Delta i framtidsorienterade utvecklingsprojekt

- Hantera och beställa ändringar av befintlig information/relationshandlingar

- Inspirera, kommunicera och sprida kunskap om anläggningsinformation inom Umeå Energi

En dag på jobbet

Din dag som Dokumentationsingenjör kommer att involvera organisering och ledning av dokumentationsarbete samt utveckling av rutiner och styrande dokumentation. Du kommer att vara en aktiv del av anläggningsinformationen och arbeta för att etablera standardiserade metoder. Du kommer att samarbeta tvärfunktionellt med olika delar av organisationen och ha en kontinuerlig dialog med kollegor, leverantörer och andra samarbetspartners.

För att vara aktuell för tjänsten tror vi att du har:

- Utbildning på högskolenivå inom maskin- och underhållsteknik eller motsvarande

- Engagemang och tydlig kommunikationsförmåga

- Ett analytiskt och strukturerat arbetssätt

- Problemlösningsförmåga och självständighet

Meriterande:

- Erfarenhet inom processindustri eller energibranschen

- Kunskap inom underhållssystem, särskilt IFS

- Erfarenhet av arbete med dokument- och informationshanteringssystem

- Kunskap inom CAD-verktyg

Du kommer att vara en del av en organisation som värderar förändring och ständiga förbättringar för att skapa en hållbar framtid.

Välkommen med din ansökan: 3 April 2024

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef John Josefson, 070-330 63 35. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Elin Persson 076-767 96 87. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag.

Ansök nu

Vägbelysningselektriker

Installationselektriker
Läs mer Feb 12
Allt vi gör, gör vi för Umeå

Våra energi-och kommunikationslösningar spelar stor roll i våra kunders vardag. Varje dag. Hos oss arbetar du med samhällsviktiga tjänster, där du är en del i utvecklingen av en hållbar region. Vi erbjuder dig en varierad yrkesroll, där du får goda möjligheter att utvecklas och växa tillsammans med oss. Samtidigt som du kan bibehålla balansen mellan arbete och fritid. Självklart ingår en rad förmåner, med fokus på att du ska må bra.

Ditt uppdrag

Inom denna roll kommer du utföra ett varierande arbete utomhus med akuta/planerade underhåll och reinvesteringsarbeten på vägbelysningsnätet. Dina arbetsuppgifter kommer vara roterande mellan felavhjälpning där man självständigt arbetar efter inkomna fel från allmänheten, armaturbyten där man kör skylift och byter armaturer. Dina kontakter kommer vara både externa och interna, och det innefattar bland annat projektingenjörer, logistikavdelningen för kranbil/materiel, underentreprenörer för grävning och TA-tjänster etc. Du kommer arbeta i ett sammansvetsat team med chef, två projektingenjörer och fyra andra vägbelysningselektriker.

Några av dina andra arbetsuppgifter:

- Fundament-och kabelbyten med hjälp av gräventreprenörer.

- Felavhjälpning där du byter ljuskällor, armaturer och utför kabelfelsökning.

- Utföra körning av skyddsfordon vid olika typer av arbetsmoment.

Vår verksamhet anpassar sig regelbundet för att möta lagkrav och ändringar i branschen. Det innebär att våra verktyg och arbetssätt ibland förändras, och därmed även dina arbetsuppgifter. Dessa förändringar är underlag för en bred kompetensutveckling.

För att lyckas i rollen har du:

- Elektrikerutbildning

- Goda kunskaper i svenska

- B-körkort

Meriterande för tjänsten:

- C-Körkort

Personliga egenskaper

Vi tror att du är/har:

- Självständig och ansvarstagande då det förekommer ensamarbete vid arbetsuppgifter som felavhjälpning och armaturbyten.

- Flexibel så du kan anpassa dig till olika situationer och förändrade arbetsförhållanden.

- Serviceinriktad eftersom tjänsten innebär att du ska hjälpa allmänheten med tekniska problem, samt att det inom ditt kontaktnät krävs ett fungerande samarbete för att arbetet ska vara smidigt.

- Att du har ett intresse för att arbeta utomhus

För mer information om tjänsten kontakta rekryterande chef Alexander Nilsson, 070-280 99 68. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Elin Persson, 076-767 96 87. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Välkommen med din ansökan senast: 4 Mars 2024

Som samhällsviktig verksamhet är det viktigt för oss med en trygg arbetsmiljö för våra medarbetare samt att våra tillgångar och information är skyddade. Som ett led i vårt systematiska säkerhetsarbete genomför vi därför en bakgrundskontroll på slutkandidaten för den här tjänsten. Några av våra roller kräver säkerhetsprövning, om det är aktuellt för tjänsten du sökt så kommer du att få mer information kring det i ett senare skede.

På jobb.umeaenergi.se kan du läsa mer om våra drivkrafter och utmaningar, samt ta del av några av våra medarbetares vardag.

Vi undanber oss samtal från säljare av rekryterings- och annonslösningar. Vi har gjort vårt val av kanaler.

Ansök nu