Umeå: Analytiker till underrättelseenhetens regionala analysgrupp, Umeå

Hitta ansökningsinfo om jobbet Analytiker till underrättelseenhetens regionala analysgrupp, Umeå i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2022-11-11 // Varaktighet: Heltid

Arbetsplatsbeskrivning
Är du redo för en större uppgift? Nu söker vi analytiker till regionala analysgruppen med placering i Umeå. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Polisregion Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län, har drygt 2000 anställda och består av fyra polisområden: Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen.
Arbetsbeskrivning
Som analytiker kommer du att ha en nyckelroll i arbetet mot allvarlig och organiserad brottslighet. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att fortlöpande bearbeta och analysera underrättelsematerial. Detta arbete ska därefter kunna omsättas till meningsfulla underrättelseprodukter och presenteras på lämpligt vis för olika typer av mottagare.
Detta kan innebära bland annat:
· bearbetning av olika typer av information, främst kvalitativ men även kvantitativ
· analys av nämnd information utifrån såväl givna frågeställningar som mer öppna tematiska informations- och kunskapsbehov
· arbete i databaser och analysverktyg
· delgivning av slutsatser genom såväl författande av skriftliga produkter som genom muntlig och visuell presentation för stora och små grupper
· löpande omvärlds- och lägesbevakning.
Vi söker dig som har:
· polisexamen eller högskoleutbildning inom beteendevetenskap, samhällsvetenskap, kriminologi, statistik eller liknande som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
· erfarenhet och vana av att hantera, strukturera och analysera stora informationsmängder av såväl kvalitativt som kvantitativt slag som arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten.
· utbildning och/eller motsvarande erfarenhet av analys och skriftlig produktion av exempelvis rapporter eller utredningar.
· goda kunskaper i att presentera genomförda analyser anpassat till mottagaren skriftligt, muntligt och i presentationsprogram.
· god datorvana och god kunskap i Office-paketet.
· mycket goda skriftliga och muntliga kunskaper i såväl svenska som engelska.
· svenskt medborgarskap.
Det är meriterande om du har:
· tidigare erfarenhet av arbete inom brottsbekämpning eller underrättelseverksamhet.
· fördjupad kompetens eller kunskap inom något för tjänsten relevant kunskapsområde, exempelvis research, kriminell ekonomi eller särskilda former av analyser.
· ytterligare språkkunskaper utöver svenska, norska, danska och engelska.
· tidigare erfarenhet av arbete i databas- och analysverktyg som exempelvis iBase, Analyst’s Notebook eller GIS.
· körkort klass B.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är allmänbildad, samhällsintresserad och har ett intresse för polisiär verksamhet och brottslighet som fenomen. Du är kreativ och analytisk med ett kritiskt och konstruktivt tänkande, men är även öppen för andras perspektiv och lösningar. Du tycker om att utvecklas och är noggrann och strukturerad. Vi ser att du som person är engagerad, flexibel och trivs med att samarbeta med andra, men samtidigt även kan driva ditt arbete självständigt. Det är viktigt att du har en social förmåga att etablera och vidmakthålla kontakter och du förväntas också kunna genomföra föredragningar för både mindre och större grupper. Vi ställer också höga krav på att du har hög integritet och sekretessmedvetenhet.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga företrädare
SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Dagtid, flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Tester kan komma att användas i denna rekryteringsprocess.
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till Jobb.nord@polisen.se senast den 28/11 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A629.649/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Handläggare, Överförmyndarenheten

Läs mer Mar 20
Överförmyndarenheten i Umeåregionen (ÖFUR) är administrativ, beredande och verkställande organisation för överförmyndare i Umeå, Bjurholms, Nordmalings, Robertsfors, Vindelns, Vännäs och Örnsköldsviks kommun.

Enheten har kontor i både Umeå och Örnsköldsvik, och vi har ett nära samarbete både internt och med externa aktörer.

Överförmyndarenheten granskar förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet med ledning av de förteckningar, årsräkningar, sluträkningar och andra handlingar och uppgifter som har lämnats in. Enheten ansvarar för rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare samt ger information och rådgivning inom överförmyndarnas verksamhetsområde.

Nu är vi i behov av att stärka vårt team med en medarbetare till vår verksamhet!


Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta för att överförmyndarverksamheten får en ökad synlighet i samhället. Vidare kommer du att ta fram rekryterings- och marknadsföringsplaner och strategier för rekrytering av nya gode män och förvaltare. Arbetet inkluderar även att praktiskt rekrytera nya gode män och förvaltare. 

Om dig
Vi söker dig som har utbildning på högskolenivå inom kommunikation, marknadsföring eller personalvetenskap, alternativt en annan utbildning som vi arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare har du erfarenhet av arbete med rekrytering. Vi ser det som meriterande om du även har erfarenhet av marknadsföring. 

För uppdraget krävs en hög grad av noggrannhet, samarbetsförmåga och administrativ kompetens. Det är också nödvändigt att kunna arbeta självständigt samt ha en god kommunikationsförmåga, både muntligt, skriftligt och inför grupper.

Vi kan erbjuda dig ett viktigt, ansvarsfullt och omväxlande arbete med mycket sociala kontakter.

I denna tjänsten är B-körkort och tillgång till egen bil ett krav. 

Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Tjänsten avser en särskild visstidsanställning, heltid, med start 2024-04-15 eller enligt överenskommelse, till och med 2024-12-31.

Följ Umeå Kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Strateg till enheten Utvecklingsstöd vid Ledningsstaben, Umeå

Läs mer Feb 9
Region Västerbotten arbetar för att god hälsa och hållbar utveckling ska stärka varandra. Vi tar ansvar för en jämlik välfärd och för att forskning och innovation ger resultat.

Ledningsstaben inom Region Västerbotten ansvarar för och driver strategisk och övergripande kvalitetsutveckling samt är ett stöd för organisationen i genomförande av förbättringar. Staben ansvarar även för att ärendeberedning är korrekt, så att tjänstepersonsledning och politisk ledning kan fatta välgrundade och transparenta beslut.

Utvecklingsstödets uppdrag är att vara regionens centrala resurs och styrning förinförande, underhåll och utveckling av verksamhetsstyrningenmed dess innehåll samt kunna driva vissa centrala utvecklingsaktiviteter. Målsättningen med utveckling av vår ledning och styrning är bland annat att skapa en kultur där alla känner sig delaktiga och veta hur de bidrar till helheten. Arbetet ska också bidra till att skapa en gemensam bild av vart vi ska, vad som behöver göras, vem som ska göra det och vad som ska prioriteras. Enheten arbetar i nära samverkan med andra för att stärka regionens förmåga att leda, styra och utveckla verksamheten.

För att förstärka kompetensen kring kvalitetsledning och processledning inom vårt område och därmed öka den gemensamma lednings- och styrningsförmågan i regionen behöver vi rekrytera en strateg.

Vi erbjuder möjlighet till distansarbete efter överenskommelse med chef, flexibel placeringsort kan tillämpas där så är möjligt.

ARBETSUPPGIFTER
I din roll som strateg med fokus kvalitetsledning vid enheten för utvecklingsstöd, bidrar du till utveckling av kvalitetsledning och av regionens verksamhetsstyrning.

I arbetet driver du utveckling av och förvaltar regionens övergripande ledningssystem i enlighet med interna och externa krav. Du stödjer och utvecklar regionens övergripande kvalitetsarbete, driver processorientering och stödjer processutveckling. Du tar fram styrande dokument såsom policys, riktlinjer och rutiner inom området.

Huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att:
• Utgöra strategiskt stöd till högsta ledningen i kvalitetsledningsfrågor och t ex samordna ledningens genomgång för regionövergripande ledningssystem
• Stödja verksamheters ledningssystemsutveckling
• Utveckla och förvalta arbetet med kvalitetsmål, indikatorer och uppföljning
• Samordna externa och interna revisioner
• Samordna delledningssystemsansvariga inom ramen för lagefterlevnad och kvalitetsmål
• Säkra övergripande risk- och konsekvensanalyser och ha överblick över och rapportera strategiska avvikelser
• Genomföra utbildningar och workshops inom kvalitetsområdet
• Delta i regional och nationell samverkan i ledningssystemsfrågor
• Leda och delta i olika utvecklingsstödjande insatser inom företrädesvis verksamhetsstyrning

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig med relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig.

Du ska ha erfarenhet av systematiskt kvalitetsarbete utifrån standard och av arbete inom en komplex organisation. Du har kunskap om ledningssystem, till exempel enligt ISO 9001, via utbildning eller erfarenhet.

Du behöver ha kunskap om Microsoft Office 365 samarbetsverktyg eller motsvarande och dokumenthantering med stöd av teknik. Du har en god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.

Det är en fördel om du har erfarenhet av kvalitets-, process- och förändringsledning, verksamhetsstyrning, planering och uppföljning samt erfarenhet av verktyg såsom Stratsys eller liknande. Meriterande är om du har erfarenhet och kunskap av offentlig verksamhet såsom kommun eller region, särskilt Hälso- och sjukvård.

För att nå framgång i detta arbete behöver du vara analytisk, strategisk och tålmodig. Du har god förmåga att strukturera ditt arbete, se sammanhang och hantera komplexa problem. Du kommer ha många kontaktytor och ett nära samarbete med regionens verksamheter vilket kräver lyhördhet och en god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Vi tänker att du är en engagerad, proaktiv och samtidigt adaptiv person samt resultat- och måldriven i ditt arbete.

Tjänsteresor med övernattning förekommer i arbetet.

ÖVRIGT
Läs mer om våra förmåner för dig som jobbar med oss på webbsidan
https://www.regionvasterbotten.se/nar-du-jobbar-hos-oss/att-vara-medarbetare

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.

Ansök nu

Forskningssamordnare med inriktning Naturvetenskap/Teknik

Läs mer Feb 29
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Enheten för forskningsstöd och samverkan har två inriktningar: forskningsstöd och samverkan.

Denna anställning som nu utlyses avses verka inom forskningsstöd. Enheten utgör en viktig del av det centrala forskningsstödet vid Umeå universitet och stödjer universitetets mål om att öka andelen nationella- och internationella externa forskningsmedel

Arbetsuppgifter

Vi erbjuder dig en meningsfull och omväxlande anställning där du får möjlighet att arbeta med att utveckla och stärka forskningsstödet vid Umeå universitet.

Hos oss tar du del av och bidrar till den senaste utvecklingen inom forskningsfinansiering. Samtidigt breddar du ditt nätverk i Sverige och Europa. Arbetet präglas av spännande möten med forskare från olika vetenskapsområden.

Du kommer att ingå i en arbetsgrupp om tio medarbetare bestående av verksamhetsledare, EU-expert, forskningssamordnare, ekonomer och jurister vilka arbetar för att stärka våra forskares möjligheter att konkurrera om externa forskningsmedel. Vi gör detta genom att informera om forskningsfinansiering och finansiärernas krav, vara stöd i ansökningsprocessen och under projektens gång samt ge feedback för att stärka ansökningar. Detta sker via seminarier för både forskare och administratörer, information genom hemsidor och nyhetsbrev samt aktivt arbeta med forskares ansökningar.

Kvalifikationer

Vi söker dig som är självgående men också kan planera, leda och genomföra projekt tillsammans med olika aktörer, något som ställer krav på din förmåga att skapa goda relationer i både interna och externa sammanhang. Du stimuleras av att skapa resultat i kunskapsintensiva miljöer och har ett proaktivt arbetssätt som ger positiva effekter på verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, lösningsfokuserad och engagerad.

Du ska ha:

- Disputerat inom relevant ämnesområde
- Förmåga att organisera och prioritera så att du kan hantera komplexa arbetsflöden även under tidspress
- Förmåga att arbeta självständigt, men samtidig har lätt för att arbeta i grupp
- Ansvarskänsla, servicekänsla, samt förmåga att skapa goda relationer med olika aktörer
- Förmåga att förmedla dina kunskaper på ett pedagogiskt sätt
- Goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift

Det är meriterande om du har:

- Erfarenhet av att skriva och utvärdera externa forskningsansökningar
- Erfarenhet av att ge kvalificerat skrivstöd eller leda/koordinera ansökningsskrivande
- Erfarenhet från arbete vid andra forskningsstödjande verksamheter/Grants Office eller arbete hos forskningsfinansiärer
- Erfarenhet av tvär-/mångvetenskapligt arbetssätt
- Relevanta nätverk nationellt och internationellt

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

Villkor

Anställningen avser heltidsanställning tillsvidare med tillträde snarast enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

För ytterligare information är du välkommen att ta kontakt med enhetschef Hans-Olov Byqvist, tel. 090-786 53 55, e-post: hans-olov.byqvist@umu.se, eller områdeschef Agneta Plamboeck, tel. 073-211 10 00, e-post: agneta.plamboeck@umu.se

Välkommen med din ansökan senast 2024-03-28.

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Handläggare inom jordbrukarstöden

Läs mer Mar 4
Om arbetsplatsen
Med tanke på SAM-ansökan,  jordbrukets viktiga roll och den gemensamma jordbrukspolitiken.

Vi söker dig som vill bidra i rollen som handläggare inom jordbrukarstöden på Länsstyrelsen Västerbotten. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta. 

Tjänsten är placerad vid enheten för landsbygd och regional utveckling. Här jobbar ett fyrtiotal personer för en positiv och hållbar utveckling av hela Västerbotten, en levande landsbygd, mera mat från Västerbotten, ett gott djurskydd, god djurhälsa, säkra livsmedel och en tryggad livsmedelsförsörjning. Genom arbetet med Interreg-programmen Norra Periferin & Arktis samt Aurora främjar vi internationella samarbeten för att bidra till hållbar utveckling i ett större europeiskt perspektiv.

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
Vi söker en handläggare som ska arbeta med jordbruksstöden inom EU:s strategiska plan för genomförandet av den gemensamma jordbrukspolitiken. I arbetet ingår att informera om de olika jordbrukarstöden och om det digitala ansökningsförfarandet SAM-Internet. Kommunikation är en således en viktig del av arbetet då du kommer att ha kontakt med länets lantbrukare, lantbrukskonsulter och myndigheter. Vid handläggning av stöden kommer du att ha stöd av olika IT- och GIS-system.  Arbetet genomförs i ett team bestående av andra handläggare och stödkontrollanter. Du kommer att arbeta självständigt med fortlöpande planerings- och avstämningsmöten tillsammans i teamet. Vi jobbar med ständiga förbättringar och du kommer att få medverka vid tex. uppdateringar, rutinbeskrivningar, stödjande dokument och remisser.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Kommunikation är en del av arbetet då du kommer att ha kontakt med länets lantbrukare, lantbrukskonsulter och myndigheter
- I arbetet ingår att informera om de olika jordbrukarstöden och om det digitala ansökningsförfarandet SAM-Internet
- Vid handläggning av stöden kommer du att ha stöd av olika IT- och GIS-system
- Arbetet genomförs i ett team bestående av andra handläggare och stödkontrollanter
- Du kommer att arbeta självständigt och ha fortlöpande planerings- och avstämningsmöten med teamet
- Vi jobbar med ständiga förbättringar och du kommer att få medverka vid tex. uppdateringar, rutinbeskrivningar, stödjande dokument och remisser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har Agronom, lantmästare, biolog- eller har annan likvärdig akademisk utbildning.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Kunskap om lantbruk eller av lantbruk
- Tidigare handläggarerfarenhet
- Tidigare erfarenhet av arbete inom staten och god kännedom om den statliga värdegrunden
- Goda kunskaper i olika dataprogram som ex Officepaket, Platina, Jorden, Basen, JBR.

Som person är du resultatinriktad och har en förmåga att arbeta självständigt med en stark egen drivkraft. Du har ett strukturerat arbetssätt och har förmåga att driva arbetet framåt enligt uppställd tidsplan. Du behöver vara bra på att kommunicera med människor och uttrycka dig väl i tal och skrift. Du har en god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat. Arbetet ställer krav på ansvarstagande, professionalitet, noggrannhet, datorvana och effektivitet vad gäller administration.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. 

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Utredningsanalytiker till Umeå eller Sundsvall

Läs mer Mar 4
Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu en utredningsanalytiker till Ekobrottskammaren med placering i Umeå eller Sundsvall. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling.
Arbetsplats
Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att bidra till ökad trygghet och minskad brottslighet genom att bekämpa ekonomisk kriminalitet.
På myndigheten arbetar ca 720 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, civila utredare, administratörer och andra specialister. Vi arbetar tillsammans i fasta eller tillfälliga team.
Vårt arbete omfattar brottsförebyggande arbete, underrättelseverksamhet samt utredning och lagföring. Vi arbetar också aktivt för att återföra brottsvinster. Brottsbekämpningen förutsätter en nära och systematisk samverkan med andra myndigheter och ett välutvecklat internationellt samarbete.
Ekobrottskammaren i Umeå med enhet i Sundsvall, bedriver ekobrottsbekämpning i de fyra nordligaste länen. Förundersökningsprocessen på Ekobrottsmyndigheten bedrivs i team med kammaråklagaren som förundersökningsledare och där administratörer, poliser och utredare med specialistkunskaper inom bl.a. revision och analys ingår. Nu söker vi en utredningsanalytiker med placering i Umeå eller Sundsvall.
Arbetsuppgifter
Som utredningsanalytiker medverkar du i brottsutredningar och arbetar i team där åklagare, administratörer, poliser och andra utredare med särskild kompetens inom exempelvis revision och forensik kan ingå. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
· Bearbeta och analysera omfattande informationsmängder, främst inhämtade från olika källor i digital form, i brottsutredningar
· Kartlägga tillgångar/utföra finansiella analyser
· Strukturera information och visualisera den för att ge en bild av ett brottsupplägg, ett brottsligt tillvägagångssätt eller händelseförlopp, eller delar därav
· Upprätta analyspromemorior om iakttagelser och slutsatser i brottsutredningar och i förekommande fall avlägga vittnesmål om dessa iakttagelser och slutsatser i domstol
· Genomföra andra utredningsåtgärder vid behov
· Bidra till kunskapsspridning, metodutveckling och förbättrade arbetssätt i verksamheten
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Akademisk utbildning inom ett för verksamheten relevant område eller motsvarande
Arbetslivserfarenhet inom de senaste 5 åren av att strukturera, bearbeta, analysera och presentera stora informationsmängder som arbetsgivaren bedömer relevant
Goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-paketet, specifikt Excel
God förmåga att uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift
Goda kunskaper i engelska

Det är meriterande om du utöver ovan även har:
God kunskap och erfarenhet av operativ analys
God kunskap och erfarenhet av brottsutredning
Erfarenhet av finansiell utredning i syfte att återta brottsvinster
Erfarenhet av analys- och visualiseringsprogram, t.ex. Analyst’s Notebook
Kunskap och erfarenhet av hemliga tvångsmedel

Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Du är ansvarstagande, engagerad och prestigelös. Du arbetar strukturerat, noggrant och effektivt samt trivs i en utvecklingsorienterad miljö. Du är även analytisk och pedagogisk. Arbetsuppgifterna ställer krav på god samarbetsförmåga och en positiv inställning till att samarbeta med olika yrkesgrupper såväl internt som externt.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Kontaktpersoner
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta chefsåklagare Lotta Sundström, tfn 010-562 97 92.
Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.
Information om anställningen
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning
Funktion: Utredningsanalytiker
Arbetsort: Umeå eller Sundsvall
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Lön: Individuell lönesättning tillämpas
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Personlig hälsa värdesätts och uppmuntras och det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Ansök
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 18 mars 2024.
· I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
· Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Ekobrottsmyndighetens rekryteringsstöd Visma Easycruit.
Ekobrottsmyndigheten behandlar dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://www.ekobrottsmyndigheten.se/om-webbplatsen/dina-personuppgifter/.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer EBM2024-277 via brev till adressen Hantverkargatan 15, Box 22098, 104 22 Stockholm.
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Umeå från Polismyndigheten .

Gruppchef till förvaltningsrättsgrupp Nord vid Rättsavdelningen

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 21
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv.
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd. De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Förvaltningsrättssektionen vid rättsavdelningen ansvarar över styrning, utveckling och uppföljning av Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Exempel på verksamhetsområden som ingår i sektionens processansvar är vapen (t.ex. tillstånd till vapen) och ordning & säkerhet (t.ex. bestridande av parkeringsanmärkningar).
Nu söker vi en gruppchef till gruppen förvaltningsrätt Nord med placeringsort Västerbotten. Som gruppchef kommer du att leda en grupp med cirka 10 medarbetare där de flesta är placerade i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Tjänsteresor inom rätts Nords geografiska område ingår och är en naturlig del av chefsutövandet.
Uppdraget som gruppchef till förvaltningsrättsgrupp 3 Nord RA
Som gruppchef för förvaltningsrätt 3 Nord RA rapporterar du till chefen för Rätts Nord och ingår i Rätts Nords ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området förvaltningsrättsärenden och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Den grupp du är chef för ansvarar för handläggning av förvaltningsärenden som exempelvis utfärdande av vapentillstånd. Arbetet inom gruppen innebär bland annat att göra juridiska bedömningar, att upprätta underrättelser till sökande och fatta beslut i förekommande ärenden, inspektioner av företag som bedriver handel med skjutvapen, besiktning av civila skjutbanor. I din roll som gruppchef leder och stöttar du medarbetarna i detta arbete, utöver sedvanliga uppgifter för chef med personal - och arbetsmiljöansvar.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande med personalansvar den senaste femårsperioden
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
erfarenhet inom området förvaltningsrätt
för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning inom juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
erfarenhet av att leda på distans
erfarenhet av myndighetsutövning
körkort för personbil
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
ingått i ledningsforum
erfarenhet av arbete inom rättsväsendet eller annan offentlig myndighet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
kunskap kring vapenfrågor

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Placeringsort i Västerbotten

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 2 april 2024 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.301/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ansök nu

Polismyndigheten söker RLC-befäl till Regionledningscentralen i Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Feb 27
Är du Polis och vill du arbeta på en arbetsplats i händelsernas centrum? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Regionledningscentralen, RLC, är en sektion vid den Operativa enheten. RLC ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. Arbetsplatsen är förlagd på Ridvägen 10 i Umeå där RLC-operatörer, RLC-befäl, gruppchefer, vakthavande befäl samt stödverksamheter arbetar sida vid sida. Det pågår ett ständigt arbete i syfte att utveckla verksamheten.
Nu söker vi RLC-befäl till Regionledningscentralen vid Region Nord.
Arbetsbeskrivning
Under ledning av vakthavande befäl ansvarar RLC-befäl för den löpande driften i regionledningscentralen och ledningen av den händelsestyrda verksamheten i regionen. Som RLC-befäl arbetsleder du operatörer och ger dem fortlöpande stöd i hanteringen av enskilda ärenden. Som RLC-befäl har du inte det direkta personalansvaret, men sörjer för att det är en god arbetsmiljö under de pass du arbetar.
I arbetet som RLC-befäl ingår bland annat att göra prioriteringar i ärenden och inkomna samtal, fatta beslut om omprioriteringar, kvalitetssäkra operatörernas arbete samt följa upp och avsluta händelserapporter. Vid grövre brott eller allvarligare händelser ska RLC-befäl kunna hantera ett enskilt ärende och utöva initial operativ ledning av de yttre resurserna tillsammans med berörda parter.
RLC-befäl leder den händelsestyrda verksamheten i nära samverkan med yttre befäl, jourhavande förundersökningsledare i polisområdet, förundersökningsledare vid PKC, Stationsbefäl mm.
RLC-befäl fattar myndighetsbeslut enligt delegationsordning samt ansvarar för att enskilda ärenden hanteras enligt gällande författningar och i enlighet med polisens nationella mål och de mål som enligt myndighetens nya styrmodell har utarbetats av medarbetare och chefer vid regionledningscentralen.
I ansvaret ingår också att samverka med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna och ambulansverksamgeten i regionen. RLC befäl kan i förekommande fall tjänstgöra i stabfunktion vid särskild händelse.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
Har godkänd polisexamen i enlighet med Polisförordning (2014:1104)
Har bred polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet och erfarenhet av arbetsledning.
Har kunskap om MS Office-paketet
Kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Kunskap om utredning och lagföring och metoder enligt Polisens nationella utredningsdirektiv (PNU)
Erfarenhet av utrednings- och lagföringsverksamhet
Genomgått någon ledarskapsutbildning
Kunskap om operativ ledning
Erfarenhet från insatsplanering och tjänstgöring i ledningsstab vid särskild händelse.
Operatörsutbildning enligt FAP 140-1
Kunskap om RLC:s IT-stöd (Storm MA/Cortex/Karta m.fl.).
Har erfarenhet från att arbeta som RLC-befäl

Personliga egenskaper
Arbetet som RLC- befäl ställer krav på en god förmåga att skapa väl fungerande arbetslag som kan upprätthålla en hög tillgänglighet och ge medborgarna ett bra bemötande och god service. Vi söker dig som genom din prestigelöshet är en god arbetsgivarrepresentant och som ser det som din självklara roll att driva verksamheten framåt. Vi söker dig som har förmågan att se helheten, både i enskilda ärenden men även verksamheten i stort. Du tar gärna egna initiativ och kommer med nya idéer och förslag på hur vi kan utveckla RLC. Du kan självständigt fatta snabba beslut, även i stressade situationer, inom ramen för operativ ledning och delegationsordning.
Som RLC- befäl är du en coachande ledare med god kommunikationsförmåga. Du är rak och tydlig men du besitter även en lyhörd sida gentemot dina medarbetares reaktioner i enskilda ärenden. Du är en person som har fokus på samarbete, gemenskap och tillit i syfte att få andra att lyckas.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
För att arbeta som RLC-befäl kommer du att genomgå en operatörsutbildning förlagd i Umeå med start september 2024. Därefter genomgår du en tre veckor lång nationell befälsutbildning med praktik.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, som kan inledas med provanställning om 6 månader.
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid. (Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla veckor.)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: RLC-befäl, Region Nord, Operativa Enheten, Regionledningscentralen, Grupp 11
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 1/4 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A116.760/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Polisområde Västerbotten söker Kommunpolis inom lokalpolisområde Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde Västerbotten består av tre lokalpolisområden, Umeå, Skellefteå och Södra Lappland. I lokalpolisområdena arbetar man med lokala mål mot den lokala problembilden. Verksamheten är omfattande, innefattar en stor bredd på arbetsuppgifter och bedrivs nära medborgarna.

Lokalpolisområde Umeå består av tio stycken BF-IGV grupper, fyra Utredningsgrupper och två Stöd och service grupper. Lokalpolisområdets geografiska yta omfattar kommunerna Umeå, Nordmaling, Vännäs, Bjurholm, Vindeln och Robertsfors. Kommunpoliserna har sin placering i den utredningsgrupp som i huvudsak utreder ungdomsärenden, men samverkar internt över hela lokalpolisområdet, inte minst mot områdespolisgruppen.

Vi söker nu dig som vill arbeta som Kommunpolis inom lokalpolisområde Umeå med placeringsort Umeå

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunpolis är ditt huvuduppdrag att driva Polismyndighetens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete på en strategisk nivå i samverkan internt och externt mot kommunen och övriga lokalsamhället. Kommunpolisen fungerar som ett led i att säkra att Polismyndigheten lokalt kan svara upp mot de åtaganden som gjorts i samverkansöverenskommelser och i medborgarlöften och på så sätt skapa förutsättningar för den lokala polisen att arbeta närmare medborgarna. Du representerar polisen i denna samverkan, som en tydlig och tillgänglig väg in till lokalpolisområdet.

Som kommunpolis ingår du i ledningsgruppen och fungerar som ett stöd till chefen för lokalpolisområdet. Du har ett särskilt ansvar i polisens planeringsprocess, det innebär att du ansvarar och har en central roll för framtagande av lägesbilder i olika tidsperspektiv, samverkansöverenskommelser, medborgarlöften, aktivitetsplaner och handlingsplaner. Du företräder hela Polismyndigheten lokalt både externt och internt och arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Du kommer att representera polisen och samverka med kommunerna och andra externa samarbetspartners. Som kommunpolis förväntas du ha ett serviceorienterat förhållningssätt liksom en fallenhet för att få andra att vilja bidra till de gemensamma mål som ställts upp på lokal såväl som nationell nivå.

I uppdraget finns en stor frihet att anpassa arbetssättet efter de lokala lägesbilder som finns i kommunen. Som kommunpolis har du ett nära samarbete med LPO-chefen och förväntas ta egna initiativ, utifrån de målsättningar som ligger till grund för lokalpolisområdets verksamhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) med godkänd aspirantutbildning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du även har:
• Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Utbildning i brottsförebyggande frågor
• Erfarenhet av att leda arbete i projektform
• Erfarenhet av att ha arbetat med lokala samarbetspartners samt erfarenhet av arbete med den lokala problembilden och medborgarlöftena
• Erfarenhet av att ha tjänstgjort i liknande roll
• Erfarenhet av att representera Polismyndigheten i media
• Genomgått relevant utbildning, t.ex. brottsförebyggande metoder och lokal samverkan (intern utbildning inom polisen), eller kurser i samverkan eller orsaksanalys

Personliga egenskaper
Du har en förmåga att se polisens verksamhet ur ett helhetsperspektiv. Arbetsuppgifterna ställer krav på god kommunikationsförmåga och du är duktig både på skriftlig och muntlig framställan. Du arbetar med struktur och har en analytisk förmåga att bedöma och prioritera bland problem och arbetsuppgifter. Du har en mycket god samarbetsförmåga, både som representant i externa och interna kontakter och du känner dig bekväm att representera Polisen i alla sammanhang. Du är socialt öppen och har lätt för att skapa nätverk och upprätthålla dem samt att du är öppen för utveckling av metoder och verksamheten

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 mars 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Som en del av urvalsprocessen använder sig polismyndigheten av urvalsfrågor. Du kommer därför som en del av din ansökan att få besvara enkätfrågor.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Yttre befäl till lokalpolisområde Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Mar 5
Är du redo för en större uppgift? Till vår avdelning söker vi nu ett yttre befäl som är samarbetsvillig, kommunikativ och flexibel. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisregion Nord omfattar Sveriges fyra nordligaste län består av fyra polisområden: Västerbotten, Västernorrland, Jämtland och Norrbotten. Regionen har även fyra regionala enheter Operativa-, Utrednings-, Underrättelseenheten samt Regionkansliet som lyder direkt under regionpolischefen.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

PO Västerbotten består av 3 lokalpolisområden. Aktuellt lokalpolisområde är Umeå som
innefattar kommunerna Umeå, Nordmaling, Robertsfors, Vindeln, Vännäs och Bjurholm. LPO Umeå består av 17 grupper. 10 BF/IGV grupper varav en har särskilt uppdrag inom trafikverksamheten, 4 utredningsgrupper samt 3 stöd och service grupper.
BF-IGV hanterar den händelsestyrda och planlagda verksamheten dygnet runt i lokalpolisområde Umeå. Umeå är polisiär huvudort och hela polisområdet är verksamhetsområde.

Vi söker dig som vill arbeta som Yttre befäl med placeringsort Umeå.


ARBETSUPPGIFTER
Yttre befäl planerar, leder och följer upp polisområdets yttre verksamhet, både inom ingripandeverksamhetens lokala arbete mot uppsatta mål, som inom det minutoperativa uppdraget. Arbetsuppgifterna utgår från ett verksamhetsansvar och har sin utgångspunkt i polisområdets problembild. I funktionen leder du den yttre verksamheten antingen på uppdrag av regionvakthavande befäl vid regionledningscentralen, gruppchef på BF-IGV eller självständigt genom tilldelad delegation. Funktionen yttre befäl bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla veckor.

I polisområdet kan flera yttre befäl kan tjänstgöra samtidigt varav en av dessa innehar funktionen länsyttre befäl. Yttre befälet har ett tydligt arbetsgivaransvar och är en av vakthavande befälets främsta ledningsresurser.

Yttre befäl tjänstgör i periodplanerad treskiftslista och har sin grundplacering i BF/IGV-grupp i lokalpolisområdet.

Exempel på arbetsuppgifter är:
• Lokal yttre ledning
• Vid behov verka i rollen som polisinsatschef
• Ansvara för att leda polisområdets/lokalpolisområdets ingripandeverksamhet
• Leda i eftersök av försvunnen person (EFP)
• Leda ingripandeverksamhetens arbete med den lokala problembilden bland annat genom reflektion
• Leda kortsiktiga uppdrag och insatser från vakthavande befäl i polisområdet eller regionen
• Planera, leda och följa upp särskild händelse och planlagda insatser
• Vid behov fatta beslut som förundersökningsledare enligt delegation samt ansvara/leda arbetet på brottsplats innefattande att långtgående förstahandsåtgärder vidtas och kvalitetssäkras.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:

• Polis enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman och har arbetslivserfarenhet från Polismyndigheten eller annan brottsutredande verksamhet
• Aktuell erfarenhet av polisarbete i yttre tjänst
• Goda kunskaper i svenska såväl i tal som i skrift.

Det är meriterande om du även har:
• Erfarenhet av yttre ledning, leda och planera insatser samt arbetsleda medarbetare i uppdrag mot uppsatta mål
• Erfarenhet av utredningsarbete och förståelse för initiala utredningsåtgärdernas betydelse i utredningskedjan
• Kunskaper och praktisk erfarenhet om polisens brottsförebyggande strategi och förmåga att omsätta denna i praktiken
• Erfarenhet inom EFP-metod (eftersök av försvunnen person) eller annan kunskap om området som arbetsgivaren bedömer relevant
• Ledarskapsutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant

Personliga egenskaper

Vi söker dig som är flexibel och trivs med att arbeta i en ofta tempofylld miljö. Vidare har du en god förmåga att förklara och skapa förståelse för polisens uppdrag bland annat genom reflektion. Du kan strukturera information och skapa överblick över arbetssituationen. Du har en social kompetens och en kommunikativ förmåga som innebär att du är lyhörd, tydlig och kan anpassa ditt budskap efter mottagare och situation. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du kan arbeta självständigt, värdera och prioritera och fatta snabba beslut på ett ibland ofullständigt beslutsunderlag. Du ska ha en god förmåga att samarbeta och samverka såväl internt som externt och ha en god förståelse för polisens uppdrag i sin helhet.

Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 17/3 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till brottsoffer och personsäkerhetsektionen i Umeå och Luleå

Arbetsledare, säkerhetsarbete/Gruppledare, säkerhetsarbete
Läs mer Feb 29
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.
Brottsoffer- och personsäkerhet, BOPS, är en sektion under utredningsenheten och består av tre grupper i polisområdena Västernorrland/Jämtland, Norrbotten och Västerbotten.
BOPS uppdrag innebär bland annat att, stödja och skydda brottsoffer och vittnen utifrån bedömt behov. Avlasta utredningsverksamheten samt arbete med avhopparverksamhet. Målsägandes medverkan i rättsprocessen är en viktig beståndsdel. Sektionen har både öppen och dold verksamhet. En stor del av arbetet går ut på att fånga upp brottsoffer och ge stöd till dessa, ofta i samarbete med andra utredande enheter inom polisen eller andra myndigheter.

Arbetsuppgifter
Som gruppchef för brottsoffer- och personsäkerheten rapporterar du till sektionschefen samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området brottsoffer- och personsäkerhet och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Du ska tillsammans med dina medarbetare verka för verksamhetens långsiktiga förändrings-och utvecklingsarbete. Du ska ingå i Brottsoffer- och personsäkerhetsektionens ledningsgrupp Du har arbetsmiljöansvar och sköter utvecklings samt lönesamtal. Du ska ansvara och verka för en miljö som stimulerar till samarbete, kreativitet och ständiga förbättringar. Slutligen ska du företräda hela Polismyndigheten både externt och internt och arbeta för att stärka förtroendet för polisverksamheten. Som gruppchef ingår du i sektionens beredskap.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
polisexamen enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som chef den senaste fyraårsperioden
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde såsom brottsförebyggande och brottsbekämpande arbete
ingått i ledningsforum
svenskt medborgarskap


Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av brottsoffer och personsäkerhetsverksamhet
aktuell erfarenhet av den regionala problembilden i region Nord
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
erfarenhet av samverkan med andra delar av polisorganisationens verksamhet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå


När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation


Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

Kontaktpersoner
Vid frågor kontakta Ingela Gulliksson, HR-konsult, 076-130 04 33, ingela.gulliksson@polisen.se alternativt rekryterande chef Johan Winberg, 072-200 51 93, johan.winberg@polisen.se

Fackliga företrädare
SEKO polisen Nord, ST region Nord, SACO-S region Nord, Polisförbundet region Nord. Samtliga nås via polisens växel 114 14.

Övrig information
Anställning
Tillsvidareanställning med funktion som chef grupp
Anställningen kan komma att inledas med en provanställning
Placering i Umeå och Luleå (en per ort)
Veckoplanerad arbetstid
Tillträde enligt överenskommelse



Säkerhetsklassning
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Vi vill även informera dig om att Polismyndigheten använder sig av urvalsfrågor som ett första led i urvalsarbetet. Du kommer därför att behöva svara på ett antal urvalsfrågor utifrån aktuell kravprofil för den roll du har sökt.
Gå in på polisen.se och sök upp aktuell annons för att hitta enkäten för urvalsfrågor (klicka på länk i samma stycke som detta). Spara ner enkäten och bifoga som en fil i din ansökan.
Vi uppmanar till sanningsenliga svar på urvalsfrågorna.

Ansökan
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev, CV och ifyllt enkät via annonsen på vår hemsida (inga betyg eller intyg) senast den 14 mars 2024 via e-post till jobb.nord@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A121.440/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Polismyndigheten
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Utredare Miljöbrott till Umeå

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 5
Är du redo för en större uppgift? Till vårt team söker vi nu en utredare med inriktning miljöbrott som är flexibel, samarbetsvillig och självgående. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Miljöbrott, arbetsmiljöbrott samt grova jaktbrott rörande illegal rovdjursjakt hanteras på regional nivå under ledning av särskilda miljöåklagare. Den grupp som utreder de här brotten i Region Nord består för närvarande av en gruppchef, samt utredare som är placerade i Luleå, Umeå, Sundsvall och Östersund.

Miljöbrott drabbar den yttre miljön, markområden, grundvatten eller ekosystem. En del av brotten har effekter som drabbar stora grupper människor och i vissa fall även kommande generationer. De flesta miljöbrott anmäls som en följd av den kontrollverksamhet som tillsynsmyndigheterna, kommuner och länsstyrelser, bedriver.

Arbetsmiljöbrott består i huvudsak av vållande till kroppsskada samt vållande till annans död i samband med arbetsplatsolyckor. Utredningar bedrivs i nära samarbete med Arbetsmiljöverket.

De grova jaktbrott som utreds på gruppen tar sikte på illegal jakt på de stora rovdjuren; björn, varg, lo, järv och kungsörn.

I princip samtliga förundersökningar leds av åklagare vid Riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål, vilka för region Nords del är placerade i Östersund.


ARBETSUPPGIFTER
Som brottsutredare hos Miljöbrottsgruppen kommer du att utreda regionens ärenden som rör brott mot miljöbalkens bestämmelser, arbetsmiljöbrott och i förekommande fall illegal rovdjursjakt. En viktig del av arbetet består av att samverka med olika externa aktörer, med den nationella åklagarkammaren som ansvarar för de aktuella brottmålen och med andra delar av polisorganisationen. Utredningsarbetet bedrivs till stora delar självständigt, men också i team i större utredningar, och kräver hög initiativförmåga.
Du kommer också att delta i arbetet med att bereda inkomna ärenden, med avseende på tidiga förhör med vittnen, målsägande och andra, inhämtning av handlingar, samt föredragande av ärenden för förundersökningsledare.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:
• Utreda brott mot miljöbalken, arbetsmiljölagstiftningen och grova jaktbrott rörande illegal rovdjursjakt, i samarbete med övriga medarbetare på den regionala utredningsgruppen.
• Inom ramen för förundersökningar ta fram faktaunderlag för bedömning av risker och konsekvenser för miljö och människors hälsa vid olika former av miljöbrott.
• Samverka med särskilda miljöåklagare.
• Samverka med tillsynsmyndigheter och andra aktörer inom miljö- och arbetsmiljöbrottsområdet.
• I förekommande fall samverka med Länsstyrelsers naturbevakare och andra.
• Tillsammans med övriga medarbetare bidra till att utveckla polisens hantering av miljö- och arbetsmiljöbrott.

Du kommer att få introduktion och handledning i arbetsuppgifterna. På det aktuella området, erbjuds särskilda utbildningar inom miljö- och arbetsmiljöbrottsområdet. Vi är en regional enhet, och resor inom regionen och landet i övrigt förekommer.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Arbetslivserfarenhet av utredningsarbete
• Godkänd gymnasieexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• B-körkort
• Goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som i skrift.

Det är meriterande om du även har:
• Utredningserfarenhet inom miljö eller arbetsmiljö eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Erfarenhet av arbete med miljö, arbetsmiljö eller jakt
• Utbildning/kurser inom miljö eller arbetsmiljö
• Arbetslivserfarenhet från statlig verksamhet, företrädesvis Polismyndigheten eller annan brottsbekämpande myndighet/verksamhet
• Jägarexamen

Personliga egenskaper
För att trivas i rollen som utredare miljöbrott bör du vara flexibel och ha en förmåga att anpassa dig vid plötsligt förekommande händelser. I rollen kan du behöva prioritera om och ändra dina planer vilket ställer krav på ett flexibelt förhållningssätt. Vi ser även att du har bra samarbetsförmåga då arbetet innebär mycket kontakt med externa såväl som interna. Arbetsgruppen är utspridd på olika orter vilket ställer ytterligare krav på samarbetsförmåga för att arbetet ska fungera. För att lyckas i rollen bör du även vara självgående och kunna ta egna initiativ. Som utredare är det mycket eget ansvar eftersom du driver dina egna ärenden och ansvarar över dem och därmed krävs det att du är självgående och initiativtagande.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 10/3 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu