Umeå: Sommarjobb - Skattehandläggare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Sommarjobb - Skattehandläggare i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-23 // Varaktighet: Heltid

Studerar du juridik eller samhällsvetenskap och letar efter ett värdefullt och samhällsnyttigt sommarjobb? Eller har du nyligen tagit examen och är redo att ta första steget i din karriär? Som skattehandläggare får du ett omväxlande och lärorikt arbete samtidigt som du får värdefull yrkeserfarenhet från Skatteverket.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet

Dina arbetsuppgifter som handläggare innebär i huvudsak att lämna ut allmänna handlingar/uppgifter från Skatteverkets olika verksamhetssystem. Begäran om utlämnande kommer från offentliga aktörer och allmänheten. Du kommer att handlägga mängdärenden men det kan även förekomma mer kvalificerade ärenden där du måste göra en sekretessprövning utifrån lagar och regler.

Du får en introduktion och en handledare som initialt hjälper dig att planera ditt arbete. Du kommer sedan att driva dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 12, din placering är i Örnsköldsvik eller Umeå.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://www.skatteverket.se/omoss/jobbahososs/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha ett bra bemötande gentemot såväl våra kunder som dina kollegor
- arbeta effektivt och handlingskraftigt ta dig an arbetsuppgifterna
- kunna tala och skriva enkelt och tydligt på både svenska och engelska
- kunna analysera informationsflöden, se samband och fatta beslut.

Du ska även ha:

- en pågående (minst 30 godkända hp) eller nyligen avslutad högskoleutbildning om minst 180 hp inom ekonomi eller juridik.

Det är önskvärt om du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet på Skatteverket eller annan myndighet. Det är även önskvärt om du har aktuell och relevant administrativ arbetslivserfarenhet av att bemöta människor med olika bakgrund via telefon och mejl.

Bra att veta

Anställningen är tidsbegränsad från och med 2 maj till och med 30 september 2023.

Anställningen är på heltid. Det finns under maj och september möjlighet att kombinera eventuella studier med arbetet som skattehandläggare då ledighet kan beviljas för tentamen, seminarium och föreläsningar efter avstämning med ansvarig chef. Det förekommer gemensamma genomgångar och utbildningar med obligatorisk närvaro under maj månad.

I det här jobbet finns det på grund av arbetsuppgifternas karaktär inte möjlighet att arbeta hemifrån.

Observera att du måste vara mycket noggrann när du fyller i frågorna i slutet av din ansökan. Svaren på dessa frågor kommer att ligga till grund för det första urvalet. Vid eventuell intervju ska du kunna uppvisa betyg och intyg som styrker dina svar på urvalsfrågorna.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vårt uppdrag och strategiska riktning, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Skattehandläggare

Nedan visas andra jobb i Umeå som Skattehandläggare.

Handläggare inom utlämnande av handling

Läs mer Maj 13
Vill du vara med och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom utlämnande av handling kommer du att ha ett lärorikt arbete som innebär handläggning med hög servicenivå.

Om jobbet


Dina arbetsuppgifter som handläggare innebär i huvudsak att lämna ut allmänna handlingar/uppgifter från Skatteverkets olika verksamhetssystem. Begäran om utlämnande kommer från offentliga aktörer och allmänheten. Du kommer att handlägga mängdärenden men det kan även förekomma mer kvalificerade ärenden där du måste göra en sekretessprövning utifrån lagar och regler.

Du handlägger dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.

Placeringsort för anställningen är Umeå. Du tillhör skattesektion 7 på skatteenhet 12.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha hög servicekänsla med kundfokus och gott bemötande
- vara bra på att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper
- ta ansvar för att driva ditt eget och gruppens arbete framåt
- ha en god kommunikativ förmåga
- ha förmåga att strukturera ditt arbete eftersom du kommer att hantera stora mängder av handlingar.

Du ska även ha:

- en avslutad gymnasieutbildning med grundläggande behörighet till högskola/universitet
- en aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av administrativt arbete.

Det är önskvärt att du har erfarenhet av ärendehandläggning. Det är också önskvärt att du har vana av att arbeta i olika digitala miljöer.   

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare inom utlämnande av handling

Läs mer Mar 11
Vill du göra skillnad för de brottsbekämpande myndigheterna och skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom utlämnande av handling kommer du att ha ett lärorikt arbete som innebär kvalificerad handläggning, snabba beslut och myndighetssamverkan.

Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet


Dina arbetsuppgifter som handläggare innebär i huvudsak att lämna ut allmänna handlingar/uppgifter från Skatteverkets olika verksamhetssystem. Begäran om utlämnande kommer båda från offentliga aktörer och allmänheten. I dina arbetsuppgifter ingår att bedöma vilka uppgifter som är relevanta i ärendet genom att till exempel kontakta myndigheter via telefon och mejl. Du ska även göra en sekretessprövning utifrån lagar och regler. Utlämnandet kan ske både muntligt och skriftligt. Du kommer handlägga kvalificerade ärenden men en stor del enklare mängdärenden förekommer också.

Du handlägger dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra.

Placeringsort för anställningen är Umeå. Du tillhör skattesektion 7 på skatteenhet 12.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha hög servicekänsla med kundfokus och gott bemötande
- vara bra på att samarbeta och dela med dig av dina kunskaper
- ta ansvar för att driva ditt eget och gruppens arbete framåt
- ha en god kommunikativ förmåga
- ha förmåga att strukturera ditt arbete eftersom du kommer att hantera stora mängder av handlingar.

Du ska även ha:

- avslutad och relevant högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom exempelvis ekonomi, juridik, rättsvetenskap eller samhällsvetenskap.

Det är önskvärt att du har minst tre års aktuell arbetserfarenhet av handläggning och gärna hos en statlig myndighet.  

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Handläggare inom borgenärsområdet

Läs mer Feb 21
Har du aktuell erfarenhet av att arbeta med kunden i fokus och med arbetsuppgifter med inriktning mot företag? Trivs du med både självständigt arbete och samarbete och vill du skapa samhällsnytta tillsammans med kunniga kollegor? Som handläggare inom borgenärsområdet har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär utredning och många kontakter.

Om jobbet
Du arbetar med handläggning och utredning av ärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Det innebär att du analyserar och bedömer olika typer av underlag. Du begär in kompletteringar via telefon, mejl och brev i kontakt med privatpersoner och företag. Med stöd av lagar och regler gör du en bedömning av underlaget och fattar beslut. Vissa ärenden är enkla och snabba medan andra tar mer tid. 

Arbetsuppgifterna omfattar hantering av de tillfälliga anstånden och de av regeringen ytterligare föreslagna förändringarna av de tillfälliga anstånd som föreslås. Arbetsuppgifterna omfattar även urvalsärenden gällande bolag och enskilda näringsidkare med skulder till staten. Arbetets innehåll, bredd och komplexitet bestäms utifrån verksamhetens behov.

I arbetet ingår att utreda och riskbedöma företag, göra ekonomiska analyser av företags betalningsförmåga på lång och kort sikt, arbeta med förebyggande arbete, handlägga anstånd, handlägga betalningsuppmaningar och obetalda skatter, arbeta med offensiv återkallelse av godkännande för F-skatt samt ansöka om konkurs.

Du planerar din egen arbetsdag och driver dina ärenden både självständigt och i samverkan med andra. Du arbetar nära dina kollegor och ni ger och får stöd av varandra. Arbetet är kvalificerat och du lär dig och får nya kunskaper både på bredden och på djupet. Är du intresserad kan du även delta i olika förbättrings- och utvecklingsuppdrag parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter. Arbetet innebär många kontakter, exempelvis med kunder och andra myndigheter. Det är en självklarhet för oss att du ska ha balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör skatteenhet 56 på skatteavdelningen och på vår sektion är vi cirka 20 medarbetare. Placeringsort är Umeå.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt kunna planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara flexibel, ha förmåga att arbeta med olika arbetsuppgifter och kunna fatta beslut
- ha förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift
- vara bra på att samarbeta samt hjälpa och stötta andra för att nå gemensamma mål
- ha en god analytisk förmåga för att både kunna se detaljer och helheten.

Du ska även ha:

- en högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt en avslutad KY/YH-utbildning inom ekonomi omfattande 80 KY-poäng/400 YH-poäng

Det är önskvärt att du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av utredande arbete eller handläggning inom ekonomi från myndighet exempelvis Skatteverket eller Kronofogden eller aktuell erfarenhet från inkassobolag, bank, försäkringsbolag eller redovisningsbyrå där du arbetat mot företag.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Skatteverket

Nedan visas andra jobb i Umeå från Skatteverket .

Trainee kravanalytiker

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Dec 16
Som trainee hos oss är du med och utvecklar system som bidrar till ett väl fungerande samhälle.

Vi söker dig som är nyexaminerad och vill utvecklas tillsammans med oss. Vi skapar möjligheter och förutsättningar – resten är upp till dig. Var med och gör samhället möjligt! 

 

Om jobbet

Som trainee inom krav & analys ingår du i ett av våra agila utvecklingsteam från dag ett. I nära samverkan med verksamheten levererar teamen färdiga lösningar som förenklar för miljontals privatpersoner och företag. Våra system bidrar till ett väl fungerande samhälle genom att skapa förutsättningar för bland annat beskattning, folkbokföring, demokratiska val, brottsbekämpning och internationella samarbeten.

Skatteverkets it-traineeprogram är nytt och i september 2022 började våra första traineer. Vi planerar nu för nästa start där vi vill anställa 20 traineer på sju olika orter. Under programmet får du kunskap om Skatteverkets verksamhet och bygger på din erfarenhet inom avancerad systemutveckling. Du har en individuell utvecklingsplan som följs upp och revideras under programperioden så att du kan skapa det bästa upplägget utifrån dina förutsättningar och verksamhetens behov. Du har en erfaren mentor som stöd och bollplank. Traineeprogrammet pågår i 18 månader och din vardag består av praktik, utbildning, temadagar och workshops, parallellt med att du jobbar i teamet. Programmets upplägg är noga framtaget för att du ska ha den bästa starten på din karriär. Självklart inleds programmet med en kick-off.

Det är önskvärt att du som trainee inom kravanalys har kunskaper inom systemutveckling. Du kommer att arbeta i en modern utvecklingsmiljö baserad på Java och React med mikrotjänstarkitektur. Inom teamet kommer du att fokusera mer på analys och kravhantering där du är bryggan mellan utvecklare och verksamheten.

Som trainee och medarbetare får du använda din problemlösningsförmåga till att skapa system som underlättar vardagen för många. På vår stora it-avdelning med nära 1500 kollegor har du möjlighet att utvecklas samtidigt som du bidrar till samhällsnyttan. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en av sektionerna inom applikationsenheten med placering i Umeå.

 

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara en teamspelare och se till både gruppens och din egen prestation
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker och att kunna tänka om när det behövs
- kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och avgränsa
- vara nyfiken, gilla utmaningar och ha förmågan att driva din egen och verksamhetens utveckling framåt
- uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och kommunicera på ett engagerande sätt.

Du ska även ha:

- en pågående eller nyligen avslutad utbildning inom it (minst 180 hp) från högskola eller universitet med examen från år 2021 eller framåt, dock senast augusti 2023
- erfarenhet av systemutveckling från studietiden.

Det är önskvärt att du har kunskap i systemutveckling samt kunskap om interaktionsdesign, analys och kravarbete. Du får gärna även ha en inblick lean/agila utvecklingsmetoder och ett genuint intresse och engagemang för utveckling av mjukvara och mänskliga interaktioner.

 

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. 

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. På https://skatteverket.se/traineeprogramkan du läsa mer om programmet.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Trainee systemutveckling

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Dec 16
Som trainee hos oss är du med och utvecklar system som bidrar till ett väl fungerande samhälle.

Vi söker dig som är nyexaminerad och vill utvecklas tillsammans med oss. Vi skapar möjligheter och förutsättningar – resten är upp till dig. Var med och gör samhället möjligt! 

 

Om jobbet

Som trainee inom systemutveckling ingår du i ett av våra agila utvecklingsteam från dag ett. I nära samverkan med verksamheten levererar teamen färdiga lösningar som förenklar för miljontals privatpersoner och företag. Våra system bidrar till ett väl fungerande samhälle genom att skapa förutsättningar för bland annat beskattning, folkbokföring, demokratiska val, brottsbekämpning och internationella samarbeten.

Skatteverkets it-traineeprogram är nytt och i september 2022 började våra första traineer. Vi planerar nu för nästa start där vi vill anställa 20 traineer på sju olika orter. Under programmet får du kunskap om Skatteverkets verksamhet och du bygger på din erfarenhet inom avancerad systemutveckling. Du har en individuell utvecklingsplan som följs upp och revideras under programperioden så att du kan skapa det bästa upplägget utifrån dina förutsättningar och verksamhetens behov. Du har en erfaren mentor som stöd och bollplank. Traineeprogrammet pågår 18 månader och din vardag består av praktik, utbildning, temadagar och workshops, parallellt med att du jobbar i teamet. Programmets upplägg är noga framtaget för att du ska ha den bästa starten på din karriär. Självklart inleds programmet med en gemensam kick-off.

14 av traineerna har inriktningen systemutveckling. Du har varierande arbetsuppgifter i en modern utvecklingsmiljö som bland annat omfattar Red Hat OpenShift (OCP), Linux, Kubernetes, Docker, Java, Spring Boot, React, Angular, TypeScript, JavaScript, MuleSoft, ActiveMQ, Kafka, GIT, Gradle och Jenkins samt inom webbområdet även SiteVision.

Som trainee och systemutvecklare får du använda din problemlösningsförmåga till att skapa system som underlättar vardagen för många. På vår stora it-avdelning med nära 1500 kollegor har du möjlighet att utvecklas samtidigt som du bidrar till samhällsnyttan. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du ska ha en balans mellan arbete och fritid.

Du tillhör en av sektionerna på applikationsenheten med placering i Umeå.

 

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- vara en teamspelare och se till både gruppens och din egen prestation
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker och att kunna tänka om när det behövs
- kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och avgränsa
- vara nyfiken, gilla utmaningar och ha förmågan att driva din egen och verksamhetens utveckling framåt
- uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och kommunicera på ett engagerande sätt.

Du ska även ha:

- en pågående eller nyligen avslutad utbildning inom it (minst 180 hp) från högskola eller universitet med examen från år 2021 eller framåt, dock senast augusti 2023
- erfarenhet av systemutveckling från studietiden

Det är önskvärt att du har kunskap i programmering och/eller test av back-end eller front-end system. Det är även önskvärt att du har en inblick i agila utvecklingsmetoder och ett genuint intresse för mjukvaruutveckling.

 

Bra att veta

Anställningen är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. 

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb. På https://skatteverket.se/traineeprogramkan du läsa mer om programmet.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Kravanalytiker

Kravanalytiker
Läs mer Dec 1
Vill du använda ditt driv och dina erfarenheter av att arbeta med kravfångst och kravanalys? Du är ambitiös och inte rädd för att kliva in i nya områden för att identifiera och tydliggöra förmågor och behov.

Hos oss är du en del av vårt agila tåg och vår förnyelse resa, som bidrar till samhällsnyttan och skapar värde för våra kunder. Var med och gör samhället möjligt!

Om jobbet
Du arbetar med kravfångst tillsammans med Produktägare och utvecklingsteam där ni tillsammans säkerställer att vi bygger rätt saker utifrån behov och regelverk. I nära samverkan med verksamheten levererar ni färdiga lösningar som förenklar för företag och privatpersoner. Du arbetar både självständigt och tillsammans med olika team och ni hjälper varandra på ett prestigelöst sätt.

Skatteverkets utvecklingsverksamhet har ställt om till att arbeta agilt med stöd av ramverket Safe och du är med och bidrar till att förändringsresan fortsätter. Du får möjlighet till varierande arbetsuppgifter där omvärldsbevakning och externa och interna kontakter med våra kunder ingår.

Hos oss jobbar du med krav och analys och bidrar till vår förnyelseresa som har betydelse för många. Tillsammans med dina kollegor har du roligt på jobbet samtidigt som du bidrar till samhällsnytta. Du har frihet och eget ansvar att bidra till nya lösningar. Vi är en stor it-avdelning som erbjuder utvecklingsmöjligheter både på djupet och på bredden. Du har flexibel arbetstid och det är en självklarhet för oss att du har balans mellan arbete och fritid.

Du kommer tillhöra ett kompetent gäng på it-avdelningen, med placering i Umeå där vi är över 120 medarbetare. I det här jobbet har du möjlighet att jobba delvis hemifrån.

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/omoss/jobbahososs/arbetsplatsenochkollegorna/skatteverketsmedarbetarpolicy.4.5c281c7015abecc2e2010e5b.html.

I det här jobbet ska du:

- vara resultatinriktad och se till både gruppens och din egen prestation 
- kunna analysera informationsflöden, se samband, mönster och göra avgränsningar 
- agera medvetet och professionellt utifrån en god självinsikt
- ha god samarbetsförmåga, vara hjälpsam och ha ett gott bemötande
- ha förmågan och viljan att lära dig nya saker
- vara flexibel och kunna ställa om vid förändringar kunna kommunicera på svenska

Du ska även ha:

- eftergymnasial utbildning inom it eller aktuell/ flerårig arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig
- flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom krav, kravhantering och kravanalys. 

Bra att veta


Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu

Sektionschef inom allvarligt skatteundandragande, Umeå eller Skellefteå

Enhetschef, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 24
Hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap för att skapa samhällsnytta.

Du har en viktig roll i vår fortsatta utveckling. Var med och gör samhället möjligt.

Om jobbet
Som chef och ledare på Skatteverket ser du till helheten, skapar förutsättningar och agerar medvetet i vardagen. Tillsammans med andra arbetar du för att skapa resultat, med grund i vårt samhällsbärande uppdrag. I ditt ledarskap möjliggör du utveckling och lärande genom att ge mandat och skapa stort handlingsutrymme; du förstärker och följer upp de beteenden och den kultur som behövs för att vi tillsammans ska kunna genomföra vårt uppdrag. Du förväntas agera och leda även om svaren inte är givna, vägvalen inte tydliga och arbetssätten inte självklara. Med mod och insikt utmanar du våra invanda tankesätt och arbetssätt och är själv öppen för att låta dig utmanas.

Du blir chef för en skattesektion 2 på enhet 41 på Skatteavdelningen. Vi arbetar huvudsakligen med skrivbordsutredningar avseende oredovisade inkomster på fysiska personer inom allvarligt skatteundandragande. Vi jobbar även tillsammans med andra myndigheter, både direkt och indirekt. Arbetet på sektionen sker genom teambaserat arbetssätt. Du har personalansvar för sektionens medarbetare som över tid ligger på omkring 15 medarbetare. Du ingår i enhetens ledningsgrupp där du har ett stort ansvar tillsammans med dina kollegor för enhetens uppdrag och resultat. Du ger förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för dina medarbetare. Din placeringsort kan vara Umeå eller Skellefteå.

Vår verksamhet är i ständig utveckling och förändring. Vi har en gemensam syn på hur ledarskapet bidrar till det, hur vi når resultat och främjar en förändringskultur. Som chef och ledare hos oss är du med och driver utveckling av både verksamhet och ledarskap. 

Om dig
För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- ha förmåga att se helheten med fokus på kundvärde
- ha förmåga att skapa rätt förutsättningar utifrån din förståelse för verksamhet och uppdrag
- ha förmåga att agera medvetet i vardagen utifrån en god självinsikt
- kunna hantera och analysera informationsflöden, se samband och mönster, avgränsa och förmedla information
- ha förmåga att kommunicera tydligt och skapa ett klimat där vi lyssnar på varandra.

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om 180 högskolepoäng (120 poäng) inom ekonomi eller juridik alternativt flera års aktuell erfarenhet av kvalificerat arbete inom Skatteverket
- aktuell erfarenhet av ledarskap, samordning eller projektledning. 

Det är önskvärt att du har aktuell erfarenhet av arbete inom beskattningsområdet på Skatteverket.

Bra att veta
Anställningen är tillsvidare och kan inledas med provanställning i sex månader. Förordnandet som sektionschef är tidsbegränsat i tre år, med möjlighet till förlängning.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

På https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, vår syn på ledarskap och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Ansök nu