Umeå: Anläggningsutvecklare

Hitta ansökningsinfo om jobbet Anläggningsutvecklare i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-01-23 // Varaktighet: Heltid

Vi verkar för att bidra till Umeåregionens hållbara omställning genom att utveckla våra anläggningstillgångar för fjärrvärme och fjärrkyla och över tid bidra i Umeå Energis gröna infrastrukturella omställning.

Bli en del av vår gemenskap
Som du kanske vet är vi det enda energibolaget som satsar helhjärtat på Umeå med omnejd. Allt vi gör, gör vi för Umeå. Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att världens bästa region ska bli mer hållbar, enklare att bo i och roligare att leva i. För alla. För det här är ditt Umeå.

Ditt uppdrag

Som Anläggningsutvecklare svarar du för utveckling, förvaltning, investering, reinvestering, nyanläggning samt avveckling av våra anläggningstillgångar kopplat till produktion och distribution av fjärrvärme och fjärrkyla.

Du har anläggningsägaransvar för ditt område där du säkrar vår efterlevnad utifrån gällande lagstiftning, hjälper till med att bygga kompetens inom verksamheten och arbetar tvärfunktionellt med andra intressenter inom området. Utifrån risk bedömer du hur vi på bästa sätt investerar för att hålla våra anläggningstillgångar uppdaterade och genom omvärldsbevakning fångar du upp kommande förändringar som kan komma att påverka vår verksamhet.

Som en del i teamet samverkar du tillsammans med andra teammedlemmar och ställer krav mot övriga delar av verksamheten för att lösa vårt uppdrag. Du agerar beställare för de investeringsprojekt som inryms under ditt ansvar och har löpande kontakt med övrig organisation, branschnätverk och andra samarbetspartners.

Teamet består av anläggningsutvecklare, dokumentationsingenjör och avtalshandläggare där det genom delat ledarskap finns en leveransledare, kompetenschef och affärsansvarig att tillgå för att stötta dig i ditt arbete.

Din bakgrund

Vi söker dig som trivs med att arbeta tvärfunktionellt i nära samverkan med kompetenser från flera delar av organisationen samt externa leverantörer och samarbetspartners. Du är en problemlösare med god förmåga till självständigt arbete. I din yrkesroll känner du dig trygg med att fatta beslut präglat av ett gott omdöme och ett högt ansvarstagande. Du motiveras av att ständigt utveckla och förbättra verksamheten inom såväl ditt område som Umeå Energi i stort.

Förutsättningar för tjänsten

- Högskoleingenjörsutbildning med inriktning energiteknik eller maskinteknik alternativt minst fem års arbetslivserfarenhet inom liknande uppdrag eller annan erfarenhet som bedöms vara relevant för tjänsten.

- Goda kommunikativa egenskaper i svenska och engelska.

Meriterande för tjänsten

- Erfarenhet från liknande uppdrag inom processindustrin eller energibranschen samt har god förståelse för projekt och projektprocessen.

- Certifierad enligt ISO 55000 och eller ISO 31000.

- B-körkort.

Ansök direkt

Vi erbjuder dig en varierande vardag med engagerade kollegor, ett spännande och utvecklande arbete med förutsättningar för balans mellan arbete och fritid.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-02-05.

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Erik Eriksson, 070-27 463 06. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Elin Eklund, 070 25 44 637. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Civilingenjör, anläggning, elkraft

Nedan visas andra jobb i Umeå som Civilingenjör, anläggning, elkraft.

Anslutningsingenjör

Läs mer Aug 30
Infrastrukturen spelar en betydande roll för ett hållbart fungerande samhälle. Vi verkar för effektiva och säkra leveranser samt långsiktig investering för Umeåregionens medborgare, näringsliv och besökare.

Område Elnät söker nu dig är anslutningsingenjör för arbete med planering och projektering av anslutningsärenden. Är det du?

Bli en del av vår gemenskap!
Som du kanske vet är vi det enda energibolaget som satsar helhjärtat på Umeå med omnejd. Allt vi gör, gör vi för Umeå. Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att världens bästa region ska bli mer hållbar, enklare att bo i och roligare att leva i. För alla. För det här är ditt Umeå.

Ditt uppdrag
Vi ansvarar för ett långsiktigt hållbart elnät med hög leveranstillgänglighet, vilket omfattar allt ifrån planering och byggnation till produktion, drift och underhåll. Ett elnät som faktiskt är ett av de bästa och mest leveranssäkra i Sverige!

Område Elnät bygger och förvaltar framtidens elnät, allt för ett mer flexibelt och smartare elnät med färre strömavbrott och säkrare leverans i Umeå kommun. Därför investerar vi i den bästa kompetensen och vi är nyfikna på dig! Vi behöver utöka med ytterligare anslutningsingenjörer. Gruppen ansvarar för nyanslutning, anslutningsförändringar samt ombyggnation av vårt distributionsnät på kunds begäran. Som anslutningsingenjör ansvarar du för anslutningsärenden genom hela processen från kundförfrågan till avslut. I ditt uppdrag ingår:

- Att svara på elanslutningsfrågor, planera och projektera anslutningsärenden för att finna de bästa och effektivaste lösningarna.
- Att utföra elnätsberäkningar, upprätta kundofferter och kalkyler.
- Kontinuerlig kontakt med kunder, installatörer och entreprenörer.


Du kommer att arbeta självständigt men i nära samarbete med både interna och externa intressenter för dina anslutningsärenden. Vår verksamhet anpassar sig regelbundet för att möta lagkrav och ändringar i branschen. Det innebär att våra verktyg och arbetssätt ibland förändras, och därmed även dina arbetsuppgifter. Dessa förändringar är underlag för en bred kompetensutveckling.

Din bakgrund
Vi värdesätter dina personliga egenskaper. Våra medarbetares hälsa och välbefinnande är viktig för oss. En god arbetsmiljö är grundläggande i allt vi gör och säkerheten står alltid i centrum. För oss är det viktigt att dina personliga värderingar stämmer överens med vår kultur som präglas av att göra varandra bättre, ligga steget före samt att hålla vad vi lovar. För att vara lämplig för uppdraget ser vi att du har:

- Ett stort intresse för att hjälpa andra och med fördel är en lösningsorienterad och driven person.
- Lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter och kan behålla dig lugn även i mer pressade situationer.
- En god social förmåga då arbetet innebär mycket kontakter.
- En god förmåga att planera och prioritera ditt jobb på ett effektivt sätt.
- En vilja att utvecklas i din roll och förmåga att trivas med omväxlande arbete.
- Ett engagemang för att driva utveckling av arbetssätt och verksamhet.




Förutsättningar för tjänsten:

- Eftergymnasial utbildning inom elkraftsteknik eller motsvarande yrkeserfarenhet.
- Lätt för att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Rollen innebär många kontakter med externa parter.
- Vana av att jobba med kundkontakter.
- B-körkort.




Meriterande för tjänsten:

- God datorvana och goda kunskaper i MS-Officepaketet.
- Erfarenhet från elbranschen och kontakter med installatörer och entreprenörer.
- Allmän el-behörighet A.




Ansök direkt
Vi erbjuder dig en central roll i vår vision att ge våra kunder en enklare vardag och regionen en hållbar framtid. Hos oss får du möjlighet att arbeta i en företagskultur där vi strävar efter att vara öppna, aktiva och positiva med arbetsuppgifter som utvecklar och utmanar dig.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-09-20. Urval sker löpande.

Rollen är inplacerad i säkerhetsklassad befattning, godkänd säkerhetsprövning inklusive registerkontroll är en förutsättning för anställning.

För mer information om tjänsten kontakta rekryterande chef Anders Björklund, 070-633 27 67. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare Linnéa Abild, 070- 821 53 37. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu

Anläggningsutvecklare IT/OT

Läs mer Aug 5
Vi verkar för hållbar affärs- och verksamhetsutveckling utifrån kundernas behov och förväntningar. Med intention om ömsesidigt värdeskapande genom partnerskap, cirkulär ekonomi och minskat klimatavtryck skapar vi morgondagens lösningar.

Område Affär & Produkt söker en anläggningsutvecklare till team Anläggningsutveckling för arbete med förvaltning, investering, reinvestering och vid behov avveckling av våra system kopplat till process-IT/OT. Är det du?

Bli en del av vår gemenskap!
Som du kanske vet är vi det enda energibolaget som satsar helhjärtat på Umeå med omnejd. Allt vi gör, gör vi för Umeå. Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att världens bästa region ska bli mer hållbar, enklare att bo i och roligare att leva i. För alla. För det här är ditt Umeå.

Ditt uppdrag
Vi ansvarar för att förvalta och utveckla kundnära, attraktiva, högkvalitativa och lönsamma tjänster och produkter inom bredband, el, värme, kyla och servicetjänster.

Som anläggningsutvecklare IT/OT arbetar du med förvaltning, investering, reinvestering och vid behov avveckling av våra system kopplat till process-IT/OT.

- Du upprättar planer för hur våra system ska förvaltas och utifrån risk bedömer du hur vi på bästa sätt investerar i system. Allt för att hålla våra anläggningstillgångar uppdaterade och system aktuella.
- Du arbetar med katastrof- och återställningsplaner för hur vi håller våra system funktionella i händelse av kris.
- Du säkrar lagefterlevnad och omvärldsbevakar för att fånga upp kommande förändringar som kan påverka oss.
- Du ansvarar för vår tekniska standard och ramverk för hur vi bygger system - för robusthet och kontinuitet.
- Vi arbetar med asset management enligt ISO 55000 och en del av ditt arbete kommer att kretsa kring hur vi på bästa sätt implementerar det arbetssättet.
- Du hjälper till att bygga kompetens inom verksamheten och arbetar tvärfunktionellt med andra intressenter inom området. Att säkra avtal med konsulter och leverantörer tillsammans med Inköp ingår som en del av uppdraget.


Besök i våra produktionsanläggningar och hos andra delar av verksamheten är vanligt förekommande. Du har löpande kontakt med övriga medarbetare i teamet och övrig organisation.

Teamet leds operativt av en affärsansvarig. Vi tillämpar delat ledarskap vilket innebär att det finns en leveransledare som stöttar i de dagliga leveranserna och en komptenschef som är arbetsgivaransvarig och fokuserar på teamets förmågor, utveckling och den individuella kompetensutvecklingen.

Din bakgrund
Vi söker dig med egenskaper som:

- Samarbetsförmåga. Du trivs med att arbeta teambaserat och i nära samverkan med kompetenser från flera delar av organisationen samt med kunder, leverantörer och samarbetspartners.
- Initiativförmåga. Du bidrar till ständig förbättring och utveckling inom såväl ditt område som Umeå Energi i stort. Du fattar beslut utifrån egen insikt som leder mot uppsatta mål.
- Resultatorientering. Du sätter högsta prioritet på att uppnå mål, klarar av att strukturera komplexa frågeställningar och löser problem allteftersom de uppdagas.
- Omdöme/ansvarssinne. Ditt arbete präglas av ett gott omdöme och ett högt ansvarstagande. Du är noggrann, självgående, har stort tålamod samt ett genuint intresse för ämnet.


Förutsättningar för tjänsten:

- Högskoleutbildning med relevant inriktning för tjänsten, alternativt minst 5 års arbetslivserfarenhet inom liknande uppdrag eller annan erfarenhet som bedöms som relevant för tjänsten
- Goda kunskaper i engelska
- B-körkort


Meriterande för tjänsten:

- Erfarenhet från liknande uppdrag
- Erfarenhet av Systemförvaltning av DCS/Scada system och infrastruktur
- Kunskap inom 800xA, Siemens PCS7/Tia, Schneider SBO eller liknande BMS system, produktionsplaneringsmjukvaror, OPC av olika slag.
- Erfarenhet med standarder inom industriell IT likt IEC 62443 och ISO 27000 serien.
- Förståelse för lagar och förordningar som fjärrvärmen ligger under likt NIS, GDPR


Ansök direkt
Vill du vara med och bidra till Umeåregionens hållbara utveckling är detta ett arbete för dig. Det är en utmanande tjänst med stor variation där du som spindeln i nätet jobbar strukturerat med gott ordningssinne.

Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-08-31.

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef Erik Eriksson, 070- 274 63 06. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Linnéa Abild, 070- 821 53 37. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu

Sweco söker ett nytt stjärnskott!

Läs mer Okt 3
Är du driven, framåt och sätter ett stort värde av att vara en del av en arbetsgrupp med ett stort fokus på gemenskap? Sweco fortsätter att växa och söker dig som vill få möjligheten att växa tillsammans med dem i en roll som ni tillsammans skapar. Ta då chansen att bli Swecos nästa stjärnsatsning!

Information om tjänsten
Professionals Nord söker för Swecos räkning nya medarbetare till deras team på väg, gata och mark. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos Sweco under 12 månader. Intentionen är att du på sikt ska kunna bli anställd direkt hos dem, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet.

Gruppen har vuxit och utvecklats mycket de senaste åren och det har aldrig gått bättre än nu. Av den anledningen vill de utöka sitt team, som idag består av 14 medarbetare, med nya förmågor som vill vara med och tillsammans utveckla gruppen och verksamheten vidare i samma anda. Det finns ett stort fokus på gemenskap och samarbete, där en öppen och positiv kultur är en självklarhet. Du kommer att vara en del av ett team där man sätter stort värde i att utvecklas tillsammans med kunden samtidigt som det är prioriterat att ha kul på jobbet och ge förutsättningar för att hitta en balans mellan arbete och privatliv.

Då projekten är utspridda över hela landet finns det en stor stolthet att få vara med och påverka utvecklingen av miljön och samhället på ett hållbart sätt, vilket du får möjligheten vara en del av!

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och Swecos önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@professionalsnord.se

Professionals Nord har stark lokal kännedom och tillsammans med oss blir du en viktig representant som bidrar till ett starkare Norrland!


Arbetsuppgifter
Beroende på ditt intresse och din profil kan du själv vara med och påverka vilken roll du kommer att kliva in i. Exempel på arbetsuppgifter som skulle kunna vara aktuella är:

- Både juniora och seniora projekteringsuppdrag i både större och mindre infrastrukturprojekt inom väg, gata, mark, landskap och anläggning.
- Biträdande uppdragsledare för att avlasta ordinarie uppdragsledare i dess arbetsuppgifter
- Ordinarie uppdragsledare där du samordnar och leder det aktuella uppdraget
- Teknikansvarig där du besitter den tekniska spetskompetensen, är uppdragsledarens högra hand och leder teknikområdet inom ramen för uppdraget

Du kommer att ha ditt hemmakontor i Swecos nya lokaler i Umeå. Resor är sällan förekommande, om du inte själv önskar det. Uppdragen utförs vanligtvis på distans med hjälp av videokonferenssamtal.


Vi söker dig som
Framförallt är rätt person! Dina egenskaper kommer att vara avgörande för hur väl du kommer att trivas i rollen hos Sweco. Du har ett stort driv och är prestationsinriktad i din natur, där din naturliga nyfikenhet gör att du ser möjligheten att konstant utvecklas i din roll och inom företaget. En positiv attityd till arbetet och gruppen är av vikt då gruppens förmåga att arbeta tillsammans är en central faktor till gruppens framgång. Du är också prestigelös i ditt sätt och har inga problem att ta dig an uppgifter av olika karaktär eller vara en del av en grupp där rangordning inte existerar.

Du har insyn och ett stort intresse för entreprenad- och byggbranschen. Är du utbildad civil- eller högskoleingenjör inom väg- och vattenbyggnad, samhällsbyggnad eller bygg- och anläggning är det ett plus, men inte ett krav. Det samma gäller om du har gått kortare utbildningar inom samma område. Meriterande är också om du arbetat som entreprenör eller på beställarsidan. Då mycket av arbetet består av kommunikation med kunder och kollegor är det av vikt att du pratar och skriver på svenska och att du känner dig bekväm i det engelska språket.

START: Enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
STAD: Umeå
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Josefin Sjöström

Sök tjänsten genom att klicka på ”sök jobbet” nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@professionalsnord.se


Information om kundföretaget
Sweco planerar och utformar framtidens samhällen och städer. Resultatet av deras arbete blir hållbara byggnader, effektiv infrastruktur och tillgång till el och rent vatten. Med 14 500 medarbetare i Europa kan de erbjuda deras kunder rätt kompetens för varje sammanhang.

Avdelningen för väg, gata och mark besitter kärnkompetens just inom det området. Förutom det hjälper de även kunderna med gestaltning och landskapsarkitektur, omgivningspåverkan med anledning av vibrationsalstrande arbeten, fjärrvärmeprojektering och trafikutredningar.


Om oss
Vi vet av erfarenhet att du som medarbetare är den viktigaste resursen för företagen. Därför arbetar vi med kvalité och personlig matchning till alla våra tjänster för att hitta rätt jobb för dig. Vi satsar på att skapa och bibehålla arbetstillfällen i Norrland genom personaluthyrning och rekrytering. Hos Professionals Nord finns en gedigen branscherfarenhet och en gemensam vision – För ett starkare Norrland! Läs mer om oss på www.professionalsnord.se.

Ansök nu

Junior CAD - projektör till Sweco

Läs mer Maj 3
Har du ett stort CAD-intresse och vill få möjligheten att vidareutvecklas och lära dig av en expert inom CAD? Då är det dig vi söker för tjänsten som Junior CAD-projektör till Sweco! Urvalet sker löpnade, så sök tjänsten redan idag!

Information om tjänsten
Professionals Nord söker för Swecos räkning en junior CAD-projektör för avdelningen mot dammar. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos Sweco. Intentionen är att du på sikt ska kunna bli anställd direkt hos dem, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet.

Sweco söker alltid de bästa i branschen som har ett genuint driv, denna gången till Sweco Energuides avdelning för dammar. Du kommer att sitta i nybyggda kontorslokaler på Umeåstan och vara en del av ett team på totalt åtta personer. Sweco har 100 års obruten internationell erfarenhet av projektering av betong- och fyllningsdammar, och sitter idag med och driver utvecklingen framåt tillsammans med de främsta experterna inom området. Om intresset finns, kommer du att få möjlighet att sitta med i den utvecklingen.

Som ny i rollen hos Sweco kommer du att få en introduktion samt en mentor som på ett engagerat sätt kommer att introducera dig i företaget och i arbetsrutiner.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och Swecos önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till info@professionalsnord.se

Professionals Nord har stark lokal kännedom och tillsammans med oss blir du en viktig representant som bidrar till ett starkare Norrland!


Arbetsuppgifter
Som medarbetare på Sweco ges du möjligheten att verka i stimulerande och utvecklande uppdrag samt roller i projekt, från förstudie till färdig anläggning. Arbetsuppgifterna varierar och kan vara allt från faktisk CAD-ritning till kundkontakt och avstämningar, beroende på projektets storlek och karaktär. Vi söker dig som vill utvecklas i rollen som CAD-projektör med dammar som fokusområde.

Vi söker dig som
Har ett genuint intresse för modellering i CAD och har via ingenjörsutbildning eller KY-utbildning använt något typ av CAD-program. Alternativt att du fått motsvarade kunskap från arbetslivet. Har du erfarenhet av projektering mot området mark eller arbetslivserfarenhet från byggbranschen är det meriterande, men inte ett krav för tjänsten. Vidare är det bra om du har B-körkort, då det förenklar transporten till de aktuella projekten.

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos Sweco.
Du är social och har en god samarbetsförmåga, då du kommer att arbeta i samråd med övriga kollegor och kunder. Du är driven i din natur, och gillar att se resultat på de arbetsuppgifter du utför.

START: Till hösten eller enligt överenskommelse
OMFATTNING: Heltid
STAD: Umeå
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Josefin Sjöström

Sök tjänsten genom att klicka på ”sök jobbet” nedan. Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Om du vill kan du även skapa en användare och ladda upp ditt CV och personliga brev. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@professionalsnord.se


Information om kundföretaget
Sweco är en av de ledande konsulterna för vattenkraft- och gruvdammar. Internationellt arbetar vi även med dammar för vattenförsörjning. Vi har över 100 års obruten internationell erfarenhet av projektering av betong- och fyllningsdammar inklusive mekanisk och elektrisk utrustning för utskov.

De senaste decennierna har vattenkraftbolag och gruvbolag gjort stora investeringar för att höja säkerheten och anpassa dammarna för högre flöden. Sweco har dels bidragit till att ta fram nya riktlinjer för dammsäkerhet, dels varit ledande i att utreda, projektera och projektleda dammsäkerhetsåtgärder.
Under senare år har kraven på anpassning av vattenkraftanläggningarna till förmån för miljön ökat. Älvarnas och vattendragens ekologiska status och möjligheten för fisk att vandra har blivit en naturlig del av många projekt.

Sweco utför lokaliserings- och miljöutredningar, tar fram strategier för deponering av anrikningssand och för vattenhantering. Vi projekterar dammar och dammhöjningar, utför geotekniska utredningar och stabilitetsberäkningar samt tar fram alternativ för efterbehandling.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Umeå Energi AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från Umeå Energi AB .

Kompetenschef IT

CIO, Chief Information Officer/IT-chef
Läs mer Jan 12
Vi verkar för att stötta organisationen både strategiskt och i genomförande. Med hög kvalitet skapar vi förutsättningar för stabil lönsamhet, effektiva flöden, nöjda medarbetare och en säker arbetsplats.

Område Affärsstöd & Utveckling söker en Kompetenschef för våra medarbetare inom IT. Är det du?

Ditt uppdrag
Som Kompetenschef har du personal- och arbetsmiljöansvar för våra 25 medarbetare inom IT. Dina medarbetare jobbar med Affärs IT & Digital analys, IT drift & Support samt IT Förvaltning och har djupt specialiserade kunskapsbehov. På IT sker det många skiftande initiativ, vi arbetar i team i olika projekt/initiativ tillsammans med kollegor från olika delar av Umeå Energis organisation.

Umeå Energi är i ett förändringsarbete för att möta vår tids drivkrafter som tex digitalisering. Som Kompetenschef IT kommer du att vara den drivande kraften i att skapa en mix av rätt kapacitet och kompetens för att vi ska lyckas med detta.

Inom Umeå Energi tillämpas delat ledarskap, ett nära samarbete mellan Kompetenschef och leveransledare. Det är en förstärkning av ledarskapet för att möjliggöra 100% fokus på både verksamhet & teknik samt medarbetare & kompetensförsörjning. Som Kompetenschef i detta uppdrag kommer du att arbeta nära leveransledarna för Affärs-IT & Digital analys, IT-drift & Support samt IT Förvaltning inom IT funktionen. Leveransledarna ansvarar för verksamhetsfrågor och du som Kompetenschef ansvarar för alla frågor genom hela medarbetarlivscykeln - från att skapa relationer och nå ut till rätt målgrupper vid rekrytering, god och strukturerad introduktion till att utveckla och engagera medarbetare genom dialog, aktiviteter och uppföljning.

I dialog med dina leveransledarkollegor ansvarar du för att samordna och säkerställa resurser för optimal leverans och måluppfyllnad. Tillsammans leder och utvecklar ni teamet och skapar förutsättningar för medarbetarupplevelse och utveckling av kompetens. Rollen som Kompetenschef på IT ger dig möjlighet att nära delta i och bidra till Umeå Energis digitala utveckling samt få insikt i en rad olika kompetensområden inom IT området

Övriga arbetsuppgifter och ansvar som Kompetenschef är:

- Medarbetarsamtal/lönesamtal/individuella avstämningsmöten

- Rekrytering och kompetensplanering

- Personalprocesser och personalfrågor, stöttning/coachning och utveckling av individer, rehabilitering

- Fördelat arbetsmiljöansvar

- Planering och genomförande av gemensamma möten, t ex arbetsplatsträffar, teamträffar med mera

- Uppföljning av medarbetarundersökningar

- Process för årsplanering

- Aktiviteter och budget kopplat till personal

- Medverkan i koncerngemensamt forum för kompetens, Kompetensforum

- Bidra till ett attraktivt arbetsgivarvarumärke

- Driver utifrån uppsatta mål förändrings- och utvecklingsarbete

Din bakgrund
Vi söker dig med genuint intresse för att utveckla människor, såväl beteenden som kompetens. Kompetensförsörjningsfrågan är viktig för oss så vi söker dig som brinner för det området.

Du skapar goda relationer inom organisationen och arbetar för att främja samarbete så att vi på mest effektiva sätt nyttjar det engagemang och den kompetens som finns. Du skapar delaktighet och engagemang, ser alla människors potential och har en vilja att stötta genom att ge individen de bästa förutsättningarna.

Förutsättningar för tjänsten:

- Utbildning inom (för tjänsten) relevant område

- Erfarenhet av att leda individer och grupper i förflyttning och förändring

- Dokumenterad erfarenhet av personalansvar och personalprocesser

Meriterande för tjänsten:

- Högskoleutbildning inom IT

- Utbildning med beteendevetenskaplig inriktning

- Erfarenhet av IT

- Utbildningar inom ledarskap, coaching, utvecklings- och förändringsarbete

- Kunskap/erfarenhet av arbete i agila utvecklingsmetoder som Scrum, metodik för IT Förvaltning samt hur en IT-Drift & supportfunktion opererar.

Ansök direkt

IT avdelningen befinner sig både i stabil och en uppbyggnadsfas där du som Kompetenschef får stort utrymme att vara med att skapa och bygga kultur, samt skapa förutsättningar för karriärutveckling för avdelningens medarbetare som att skapa förutsättningar att attrahera nya medarbetare att ansluta till avdelningen.

Välkommen med din ansökan senast 2023-01-26. För denna tjänst avser vi att genomföra en bakgrundskontroll innan anställning.

För mer information om tjänsten kontakta gärna områdeschef Affärsstöd & Utveckling Karin Hedlund 070-582 77 90 eller ansvarig rekryteringskonsult Ida Holmer 070-376 03 79 för frågor om processen.

Ansök nu

Elingenjör

Elingenjör
Läs mer Nov 15
Vi söker dig som är redo att ta sig an en stimulerande tjänst med stor variation gällande arbetsuppgifter!

Om tjänsten

I tjänsten ingår el-kvalitetsarbete såsom planering, underhåll, hantering av inkomna ärenden samt att arbeta med felsökning och åtgärder till dessa. Du kommer också planera och fördela arbetsorder till mättekniker. I tjänsten ingår både datorjobb och installationsarbete. Exempel på arbetsuppgifter är:

- Besiktningar, felsökningar, utredningar strömstölder, förväxlingar av anläggningar gällande elmätning
- Elkvalitétsmätning i fält
- Kontroll av elanläggningar som har strömtransformatorer för elmätning
- Programmering av HSP-elmätare.
- Felsökning och åtgärder kommunikationsutrustning i fält
- Systemarbete mätinsamlingssystem Omnia gällande el kvalitetsärenden
- Arbeta med nätstationsavstämning för att upptäckta och åtgärda höga nätförluster
- Planering massbyten av elmätare


En dag på jobbet kan börja med att du kontrollerar data och undersöker felrapporter. Vidare kommer du kontrollera inkomna ärenden i WMS och fördela ut arbetsorder till mättekniker. Om inkomna ärenden behöver utredas ytterligare kontaktar du elinstallatörer. Du kommer även programmera elkvalitétsinstrument och hsp-mätare samt arbeta med underhåll av el kvalitetsinstrument, felsökning och åtgärder av mätinsamling i fält. Du kommer även ha löpande kundkontakt vilket ställer krav på en relationsfokuserad inställning.

Säkerhetsprövning ingår i tjänsten.

Din bakgrund

Som person besitter du en god samarbetsförmåga, du är trygg och ser dig själv som en lagspelare. Vidare har du ett högt driv och ett lösningsorienterat förhållningsätt.

Förutsättningar för tjänsten

- Gymnasiebehörighet
- Elkraftutbildning, elektrikerutbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig
- B-körkort


Meriterande för tjänsten

- Erfarenhet från elinstallationsarbete
- Kunskap om elkvalitét


Ansök direkt
Det är en omväxlande och utvecklande tjänst. Du bidrar till att vi kan hålla hög kvalitet på mätvärden och mätarbyten gällande elmätning.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-12-06

För mer information, kontakta gärna rekryterande chef Bo Fredriksson, 070-666 38 35 eller rekryterare Alice Ådell, 070-291 42 95. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss

Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu

Automationstekniker

Serviceelektriker, installation
Läs mer Nov 15
Är du tekniskt intresserad, har ett stort engagemang och besitter förmåga ta egna initiativ? Vi söker nu en problemlösande automationstekniker som vill leverera hög kvalitet!

Ditt uppdrag
Umeå Energi ansvarar för hög leveranstillgänglighet av bredband, el, kyla och värme, vilket omfattar allt ifrån planering och byggnation till produktion, drift och underhåll.

Som automationstekniker är ditt uppdrag:

- Elektrisk installation av mätutrustning för fjärrvärme och fjärrkyla
- Montage av elmätare och elkvalitétsinstrument
- Installation och underhåll av kommunikationsutrustning
- Mätvärdesinsamling och avläsning i fält
- Felsökning och felavhjälpning av mätning och kommunikation
- Beredskap enligt återkommande schema. I beredskap ingår felsökning/felavhjälpning av el och styrning för fjärrvärme- och fjärrkyla nätet


Du jobbar nära ditt team och med andra i organisationen som berörs av mätning, samt har kundkontakter.

Säkerhetsprövning ingår i tjänsten.

Din bakgrund
Du är en trygg lagspelare med god samarbetsförmåga och är lösningsorienterad med ett högt driv.

Förutsättningar för tjänsten:

- Elektrikerutbildning, Automationstekniker utbildning eller annan utbildning som bedöms likvärdig.
- B-körkort.


Meriterande för tjänsten:

- Erfarenhet från fjärrvärmemätning
- Några års arbetslivserfarenhet som elektriker, automationstekniker eller annat som bedöms likvärdigt.


Ansök direkt
Det är en omväxlande och utvecklande tjänst. Du bidrar till att vi kan hålla hög kvalitet på mätvärden och mätarbyten för värme och kyla, samt el.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-12-06

För mer information, kontakta gärna rekryterande chef Bo Fredriksson, 070-666 38 35 eller rekryterare Alice Ådell, 070-291 42 95. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu

Dokumentationstekniker

Systemförvaltare
Läs mer Nov 11
Har du ett intresse för teknik, dokumentation, IT, utveckling och vill ha ett omväxlande jobb som utmanar och stimulerar? Vill du jobba i en föränderlig bransch och vara en nyckelspelare att möjliggöra energiomställningen i Umeåregionen? Då är detta rätt tjänst för dig!

Om tjänsten

Du kommer vara en del av teamet Teknik & Säkerhet som ansvarar för dokumentation, systemansvar, kvalitetsansvar, säkerhetsansvar & teknikansvar. Du kommer få arbeta med kvalitetssäkring av elnätsdata i Digpro och vara en del av förvaltningsteamet med fokus på dokumentation och kvalitetssäkring. I teamet ingår systemingenjörer, elkraftsingenjörer och elsäkerhetsingenjörer. Vidare kommer du få arbeta med kvalitetssäkring och dokumentation utifrån våra processer samt vara med att driva förändringsarbete inom dokumentation, i nära samarbete med andra avdelningar på Umeå Energi.

Exempel på arbetsuppgifter är:

- Felsökning av inrapporterade användarfel
- Granska data som läggs in till systemet
- Upptäcka fel och återrapportera dessa till användare
- Vara en del av teamet som arbetar med att utveckla processer för dokumentation samt arbete med upprättande av situationsplaner


Din bakgrund

Du vill vara med och forma ditt arbete och har en vilja att utveckla system och arbetssätt. Du har förmåga att komma med input kring hur man förnyar och håller arbetet uppdaterat. Du har en naturlig initiativförmåga och är ordningsam. Du har lätt för att skapa relationer och gillar variation i ditt arbete. Du har ett genuint intresse för service och trivs med många kontaktytor. Det är en fördel om du har en teknisk utbildning i grunden och gärna erfarenhet från industri- eller energisektorn. Har du erfarenhet av att jobba med teknisk informationshantering så är det ett stort plus.

Förutsättningar för tjänsten

- Utbildning inom IT/systemutveckling/ dokumentation, energiteknik eller annat som bedöms likvärdigt

Meriterande för tjänsten

- Kunskap om el och Auto CAD.
- Erfarenhet av uppbyggnadsskede av dokumentation och förmåga att hitta utvecklingspotential
- Tidigare arbetslivserfarenhet av dokumentationshantering, erfarenhet av Digpro, Autocad.


Ansök direkt

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med fokus på framtiden. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-12-02

Tjänsten kommer att innebära ett omväxlande och utmanande arbete i en intressant bransch med stora möjligheter att själv kunna prioritera och påverka. Du kommer att ingå i ett team i utveckling där vi har roligt på jobbet. Varmt välkommen in med din ansökan!

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef André Steegmans 072-225 12 82. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Alice Ådell 070-291 42 95. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu

Applikationsspecialist

Systemadministratör
Läs mer Nov 4
Vi verkar för att stötta organisationen både strategiskt och i genomförande. Med hög kvalitet skapar vi förutsättningar för stabil lönsamhet, effektiva flöden, nöjda medarbetare och en säker arbetsplats. Trivs du med frihet under ansvar, är serviceinriktad och har ett genuint verksamhetsnära IT- intresse? Då söker vi dig!

Bli en del av vår gemenskap!
Som du kanske vet är vi det enda energibolaget som satsar helhjärtat på Umeå med omnejd. Allt vi gör, gör vi för Umeå. Tillsammans med våra kunder jobbar vi för att världens bästa region ska bli mer hållbar, enklare att bo i och roligare att leva i. För alla. För det här är ditt Umeå.

Om tjänsten

Vi ansvarar för att tillhandahålla, optimera och stötta organisationen administrativt, finansiellt och IT-relaterat. I tjänsten ingår att hantera, koordinera och planera ärenden enligt vår förvaltningsmodell samt säkerställa att implementeringen sker på ett kvalitetsmedvetet sätt. Du ger stöd till medarbetare och chefer i att använda våra system på ett optimerat och effektivt sätt. Vidare undersöker och genomför du effektiviseringar i våra arbetsprocesser kopplade till vår användning av verksamhetssystemen IFS och dess kopplingar till Hogia. I arbetsuppgifterna ingår också att vara involverad i att vidareutveckla och effektivisera system och arbetsprocesser för att jobba smartare, samt att planera och genomföra användarutbildningar. Exempel på arbetsuppgifter är:

- Utreda och hantera inkomna IFS-ärenden relaterade till HR och ekonomi.
- Föra dialog med förvaltningsledare och delta i expertanvändarmöten.
- På ett pedagogiskt sätt ge stöd till medarbetare och chefer i användningen av våra system.
- Att aktivt vara involverad i utveckling, leverans och löpande underhåll på våra system.


Din bakgrund

Som person ser vi att du besitter god förmåga att självständigt ta initiativ till att förbättra och utveckla både system och arbetsprocesser genom att identifiera och analysera systemmässiga lösningar för att kunna förutse problem. Eftersom du kommer arbeta i ett nav av människor behöver du besitta förmåga att samarbeta och ge god service till dina medarbetare. Vidare kan du arbeta konstruktivt under tidspress och vara positiv även i tuffa situationer.

Förutsättningar för tjänsten

- Utbildning inom IT-området eller har motsvarande kunskaper genom tidigare erfarenheter. Alternativt utbildning inom HR eller ekonomi kombinerat med erfarenhet av att arbeta med systemfrågor.
- Erfarenhet inom förvaltning av ERP-system eller verksamhetssystem för HR och ekonomi


Meriterande för tjänsten

- Erfarenhet av systemen IFS och Hogia
- Erfarenhet av förvaltningsmodell som t.ex. PM3
- Erfarenhet inom robotisering (RPA)
- Tidigare arbete som konsult inom HR/ekonomi


Ansök direkt

Vi erbjuder dig ett utvecklande arbete med fokus på framtiden. Vi ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund och erfarenheter.

Välkommen med din ansökan via jobb.umeaenergi.se senast 2022-11-25

Tjänsten kommer att innebära ett omväxlande och utmanande arbete i en intressant bransch med stora möjligheter att själv kunna prioritera och påverka. Du kommer att ingå i ett team i utveckling där vi har roligt på jobbet. Varmt välkommen in med din ansökan!

För mer information om tjänsten kontakta gärna rekryterande chef David Källströmer 070-218 87 82. För frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig rekryterare, Alice Ådell 070-291 42 95. Fackliga företrädare når du via vår växel, 090-16 00 00.

Om oss
Umeå Energi är ett energibolag och en samhällsaktör som i nära samarbete med omvärlden utvecklar och levererar hållbara energi- och kommunikationslösningar. Vi vill - genom tillit och ansvar i en vänskaplig omgivning - utmana till nytänkande samt vara drivande i Umeåregionens hållbara utveckling. Våra medarbetare ska mötas av en god arbetsmiljö, friskvård och kompetensutveckling samt ett ledarskap som främjar mångfald och uppskattar olikheter. Vår vision är en enklare vardag för våra kunder och en hållbar framtid för regionen. Vi omsätter ca 1,6 miljarder kronor och har drygt 400 medarbetare. Verksamheten är miljö- och arbetsmiljöcertifierad.

Ansök nu