Umeå: Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Hitta ansökningsinfo om jobbet Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-04-17 // Varaktighet: Heltid

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Verksjurist

Nedan visas andra jobb i Umeå som Verksjurist.

Avdelningsjurist till Inspektionen för vård och omsorg

Läs mer Feb 21
Vill du göra samhällsnytta och bidra till en säkrare vård och omsorg genom att utveckla den statliga tillsynen och tillståndsprövningen? IVO driver ett utvecklingsarbete som bland annat handlar om att stärka rättstillämpningen och öka enhetligheten. Vi söker nu avdelningsjurister med placering på något av IVO:s kontor över landet. I denna rekrytering kommer en eller flera avdelningsjurister att rekryteras.

Uppdraget
Det juridiska arbetet på myndigheten utförs av rättsenheten tillsammans med kvalificerade jurister, så kallade avdelningsjurister som arbetar nationellt och är placerade vid de olika avdelningarna på IVO. Som avdelningsjurist blir du en nyckelperson i arbetet med en stärkt rättstillämpning och hantering av kvalificerade juridiska frågor. Du har ett särskilt fokus på utveckling och kvalitetssäkring av myndighetens beslut i kärnverksamheten, i syfte att verksamheten ska bedrivas enhetligt, effektivt och strategiskt. Du fungerar som verksamhetens stöd i juridiska frågor och deltar i den slutliga handläggningen av beslut inom olika ärendeslag. Du rapporterar till chefsjuristen och ingår i operativa ledningsgrupper utifrån det eller de ärendeslag du arbetar med. Du är kontaktperson gentemot de biträdande chefsjuristerna och övriga avdelningsjurister samt juristerna på rättsenheten.

Vi söker dig som har

• juristexamen
• flerårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete på svensk myndighet
• aktuell erfarenhet av att utveckla det juridiska arbetet på myndighet och förmåga att leda andra
• erfarenhet av att arbeta i en konsultativ roll
• mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du också har

• erfarenhet och kunskap om regelverk inom IVOs verksamhetsområden
• erfarenhet av arbete i domstol som assessor eller motsvarande
• erfarenhet av juridiskt arbete på Regeringskansliet.

Vi söker förändrings- och utvecklingsorienterade och erfarna jurister som vill vara med och driva och genomföra utvecklingsarbetet vid myndigheten. Samarbetsförmåga och flexibilitet är viktiga förutsättningar för arbetet. Du har förmåga att skaffa överblick och anpassa arbetsinsatsen till behovet i varje enskilt fall. I rollen som avdelningsjurist ger du kvalificerat juridiskt stöd till chefer och kollegor, både jurister och icke-jurister. Det är därför viktigt att du trivs i en konsultativ roll och att du har lätt för att anpassa din kommunikation utifrån mottagaren. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer i ditt arbete. Vi ser att du är strukturerad och har god analytisk förmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Arbetet innebär en del resor och det är därför en fördel om du har B-körkort.

Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. 

Ansökan
Du ansöker genom att bifoga ditt CV och personliga brev. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen. Sista ansökningsdag är 7 mars.

Om du har frågor rörande tjänsten är du välkommen att kontakta vår chefsjurist Karin Lewin (se kontaktuppgifter nedan) alternativt avdelningschefen på avdelning Mitt, Peder Carlsson, 010-788 56 43, eller avdelningschefen för avdelning Nord, Marie Åberg, tel 010-788 57 97.

IVO bidrar till en säker vård och omsorg

Inspektionen för vård och omsorgs (IVO) uppdrag är att genom tillsyn och tillståndsprövning bidra till en vård och omsorg som är säker, har god kvalitet och bedrivs i enlighet med lagar och andra föreskrifter.

Myndigheten kännetecknas av ett stort engagemang samt en bred och djup kunskap och förståelse för hälso- och sjukvård samt omsorg i Sverige. IVO drivs av visionen om att vi har koll, att vi skapar lärande och att vi gör vården och omsorgen säkrare och bättre. Vi finns till för vård- och omsorgstagarna.

Myndigheten har ca 800 anställda. Arbetet med tillsyn bedrivs vid sex regionala avdelningar runt om i landet. Avdelningarna för tillståndsprövning, analys, planering och kommunikation samt verksamhetsstöd är placerade i Stockholm, liksom generaldirektörens stab.

Ansök nu

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER JURIST TILL REGRESSENHETEN

Läs mer Aug 22
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
En viktig del i ett brottsoffers upprättelse är rätten till ersättning. Myndigheten handlägger varje år cirka 10 000 ärenden om brottsskadeersättning och beslutar årligen om ersättning till brottsoffer med mer än 100 miljoner kronor. När ersättning betalats ut återkräver myndigheten så mycket som möjligt av de utbetalda medlen från den dömda gärningspersonen. Återkraven handläggs av regressenheten.
Myndigheten utökar nu sin verksamhet genom en ytterligare satsning på kravhantering och processföring.
Vi söker nu dig med juristexamen för arbete på myndighetens regressenhet. Din uppgift blir att i en inkassoverksamhet, i nära samarbete med övrig personal, handlägga myndighetens kravärenden mot dömda gärningspersoner.
Arbetsuppgifterna omfattar juridiskt arbete inom det fordrings-, utsöknings- och exekutionsrättsliga området. Det innebär att du kommer att hantera Brottsoffermyndighetens fordringar genom direktkrav mot gäldenärer och krav via Kronofogden. I arbetet kommer du att t.ex. att handlägga frågeställningar inom skuldsaneringsförfarandet, upprätta avbetalningsplaner, hantera ackordsförslag och författa olika typer av yttranden till domstol, Kronofogden och andra myndigheter. Du kommer att vara delaktig i överklagandeprocesser likväl som andra processer där våra krav behöver hanteras i domstol. Du kommer också att ha frekventa telefonkontakter med gäldenärer, och därutöver delta i alla andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.
Arbetet är mångfacetterat och omväxlande och ställer stora krav på arbetskapacitet, omdöme och mångsidighet.
Vi söker dig som
· är positiv, engagerad och vill arbeta i en miljö där arbetsuppgifterna kan variera
· har förmåga att fatta beslut och att göra prioriteringar
· uttrycker dig väl både i tal och i skrift
· är införstådd med att kravhanteringen avser dömda gärningspersoner och att kontakter med dessa ställer särskilda krav på bemötandet
Vana av handläggande arbete vid myndighet är meriterande. Du bör ha goda kunskaper i Officepaketet och det är en fördel om du har telefonvana.
Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Sten-Håkan Sidebo, 090-70 82 15. För facklig information kontakta Bo Eriksson, SACO, 090-70 82 14.
Välkommen med din ansökan senast den 11 september 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 9728/23.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

BROTTSOFFERMYNDIGHETEN SÖKER JURIST TILL REGRESSENHETEN

Läs mer Apr 12
Brottsoffermyndigheten är Sveriges expertmyndighet för brottsofferfrågor. Myndigheten verkar för att förbättra information och stöd för de som utsatts för brott genom att besluta om brottsskadeersättning till brottsoffer, kräva tillbaka utbetald ersättning från gärningspersoner, finansiera forskning och brottsofferinriktade projekt genom Brottsofferfonden samt genom att vara ett kunskapscentrum om brottsofferfrågor. Myndigheten finns i centrala Umeå.
En viktig del i ett brottsoffers upprättelse är rätten till ersättning. Myndigheten handlägger varje år cirka 10 000 ärenden om brottsskadeersättning och beslutar årligen om ersättning till brottsoffer med mer än 100 miljoner kronor. När ersättning betalats ut återkräver myndigheten så mycket som möjligt av de utbetalda medlen från den dömda gärningspersonen. Återkraven handläggs av regressenheten.
Myndigheten utökar nu sin verksamhet genom en ytterligare satsning på kravhantering och processföring. Vi söker nu dig med juristexamen för arbete på myndighetens regressenhet. Din uppgift blir att i en inkassoverksamhet, i nära samarbete med övrig personal, handlägga myndighetens kravärenden mot dömda gärningspersoner
Arbetsuppgifterna omfattar juridiskt arbete inom det fordrings-, utsöknings- och exekutionsrättsliga området. Det innebär att du kommer att hantera Brottsoffermyndighetens fordringar genom direktkrav mot gäldenärer och krav via Kronofogden. I arbetet kommer du att t.ex. att handlägga frågeställningar inom skuldsaneringsförfarandet, upprätta avbetalningsplaner, hantera ackordsförslag och författa olika typer av yttranden till domstol, Kronofogden och andra myndigheter. Du kommer att vara delaktig i överklagandeprocesser likväl som andra processer där våra krav behöver hanteras i domstol. Du kommer också att ha frekventa telefonkontakter med gäldenärer, och därutöver delta i alla andra på enheten förekommande arbetsuppgifter.
Arbetet är mångfacetterat och omväxlande och ställer stora krav på arbetskapacitet, omdöme och mångsidighet.
Vi söker dig som
· är positiv, engagerad och vill arbeta i en miljö där arbetsuppgifterna kan variera
· har förmåga att fatta beslut och att göra prioriteringar
· uttrycker dig väl både i tal och i skrift
· är införstådd med att kravhanteringen avser dömda gärningspersoner och att kontakter med dessa ställer särskilda krav på bemötandet
Vana av handläggande arbete vid myndighet är meriterande. Du bör ha goda kunskaper i Officepaketet och det är en fördel om du har telefonvana.
Anställningen avser en tillsvidareanställning med provanställning, heltid. Tillträde snarast. Vi tillämpar individuell lönesättning. Vi eftersträvar mångfald och jämn könsfördelning.
Frågor om arbetet besvaras av enhetschef Sten-Håkan Sidebo, 090-70 82 15. För facklig information kontakta Klara Heikkilä Jonsson, SACO, 090-70 82 17.
Välkommen med din ansökan senast den 7 maj 2023 via e-post till registrator@brottsoffermyndigheten.se eller per post till Brottsoffermyndigheten, Box 470, 901 09 Umeå.
Bifoga sedvanliga ansökningshandlingar inklusive relevanta betyg och arbetsintyg samt ange dina löneanspråk. Märk din ansökan med ref.nr 4557/23. Vi läser inkomna ansökningar löpande och kan komma att kalla till intervjuer även under pågående ansökningstid.
Vi har noga valt rekryteringskanaler och avböjer därför vänligt kontakt från annons- och rekryteringsföretag.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen

Nedan visas andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen .

Inspektörer till region Nord

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 23
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Är du modig, nyfiken och har fallenhet för undersökande arbete? Då är du kanske vår nya inspektör!

Enhetens uppdrag
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.

Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten består av fem sektioner med drygt 90 medarbetare lokaliserade främst i Falun, Kalmar och Solna.

Beskrivning av tjänsten
Vi söker inspektörer till den nyinrättade sektionen för oannonserade kontrollbesök. Medarbetarna kommer att vara lokaliserade i team om två i Arbetsförmedlingens 6 regioner. Sektionen kommer också bemanna regionala center mot arbetslivskriminalitet (AKC).

Du kommer att utföra besök hos arbetsgivare som erhåller stöd från Arbetsförmedlingen för att upptäcka avvikelser och oegentligheter kopplade till felaktiga utbetalningar och arbetslivskriminalitet.

Då arbetet som inspektör innebär många kontakter ställer det krav på dig att kunna agera stabilt och förtroendegivande i mötet med människor med olika bakgrund. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och är trygg i din roll då du är myndighetens ansikte utåt.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team. Resor i tjänst med övernattning förekommer då du behöver utföra arbeten i andra regioner. Arbete kan också förekomma under obekväm arbetstid, vilket betonar vikten av flexibilitet och att kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.

Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk utbildning om 180 hp/120 p enligt tidigare system, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Erfarenhet av utredningsarbete, och/eller kontrollbesök och inspektioner, eller likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Körkort B
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete mot felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier
- Erfarenhet att återrapportera i skrift
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet att samverka med andra myndigheter

Vi söker dig som har god analytisk och undersökande förmåga. Du är prestigelös och positiv. Du kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt, är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen behöver du tycka om att ta ett stort eget ansvar då arbetet är självständigt och leds på distans.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort Umeå. Tillträde enligt överenskommelse.

Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-12-07. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Programadministratör

Administrativ assistent
Läs mer Aug 31
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Avdelningens/Enhetens uppdrag
Enheten Riktade insatser är en nationell verksamhet som fattar Arbetsförmedlingens samtliga beslut om bidrag till hjälpmedel på arbetsplatsen, bidrag till litteratur och tolk för personer med syn eller hörselnedsättning samt individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning.

Vårt uppdrag är att ge arbetssökande, arbetstagare och arbetsgivare enhetlig, effektiv och kvalificerad service med målet om rätt stöd i rätt tid. Arbetet syftar till att stärka möjligheterna för personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga att få och behålla ett arbete.

Enheten består av 37 personer som bland annat arbetar som programadministratörer, hjälpmedelssamordnare och kvalificerade handläggare.

Beskrivning av tjänsten
I rollen som programadministratör är dina huvudsakliga uppgifter ekonomiadministration och dokumenthantering. Ekonomiadministration genom leveranskontroll och fakturahantering samt dokumenthantering genom granskning och registrering av inkommande handlingar. 
Programadministratörsteamet ger service och stöd över hela landet till arbetssökande och arbetsgivare, arbetsförmedlare, leverantörer, arbetsterapeuter, audionomer, dövkonsulenter och synspecialister.

För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta strukturerat med en stor mängd information enligt gällande rutiner och regelverk. Vidare kommunicerar du med samtliga parter med ett serviceinriktat och positivt bemötande. På enheten kan det ske snabba förändringar och därför är det viktigt att både ta ansvar för sin egen arbetsprestation och att vara en lagspelare som stöttar upp kollegor. Vi arbetar i många olika system och i rollen behöver du hantera flera system och sätta dig in i dessa snabbt. Du medverkar även tillsammans med övriga medarbetare i utvecklingen av vårt arbetssätt.

Grundläggande krav för tjänsten
- Godkänd gymnasieutbildning

- Minst 1 års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete

- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

- Mycket goda kunskaper i Officepaketet 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete med dokument och ekonomihantering i offentlig sektor

- Erfarenhet av arbete med många kundkontakter

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens ärende- och beslutssystem AIS och ABS

- Erfarenhet av olika systemstöd såsom Diariet och Raindance

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens telefonisystem ACE 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2023-09-14. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Sektionschef till Enheten Beslut och Service Umeå

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 28
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens uppdrag
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Genom attraktiva digitala tjänster och personlig service via telefon, chatt, video och mejl gör vi det enkelt för arbetsgivare som vill rekrytera, ställa om eller ge potentiella medarbetare som står lite längre från arbetsmarknaden en chans. Vårt arbete kännetecknas av ständig utveckling i en föränderlig miljö där vi skapar värde som ger kundnöjdhet och resulterar i att vi överträffar våra kunders förväntningar. Våra mål är högt ställda, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet!

Enheten PDM Beslut och service leds av en enhetschef och i dagsläget sexton sektionschefer. Enheten består av sexton sektioner spridda runt om i landet, från Luleå i norr, till Malmö i söder. Tre av dessa sektioner finns på ett kontor i Umeå. Denna tjänst gäller en av dessa tre sektioner. Dina chefskollegor kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är van att jobba självständigt och är trygg i din roll.

Sektionschefens uppdrag och ansvar

Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Kvalifikationskrav                                                                          

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram.

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år.

Meriterande
- Aktuell erfarenhet från arbete som chef på Arbetsförmedlingen.
- Aktuell erfarenhet av personaladministration på en arbetsgrupp om minst 15 personer
- Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Aktuell erfarenhet av chefskap inom offentlig sektor
- Arbetat med arbetsmiljöfrågor 


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling


Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Omfattningen är heltid med förtroendearbetstid.  Placeringsort: Umeå. Resor i tjänsten förekommer.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-19. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

Vi avser att hålla intervjuerna på plats i Umeå 30-31 mars.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Leg. psykolog till Umeå

Psykolog
Läs mer Feb 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens/Enhetens uppdrag
Du ingår i ett team/sektion bestående av arbetsförmedlare, arbetsterapeuter, psykologer samt samverkar med audionomer, dövkonsulter och synspecialister.

Vårt uppdrag är att utreda och bedöma arbetssökandes arbetsförutsättningar samt att göra en arbetsmarknadspolitisk bedömning på arbetssökande med ohälsa eller som har funktionsnedsättningar som kan påverka arbetsförutsättningarna.

Beskrivning av tjänsten
Arbetet fokuseras kring att tillvarata arbetssökandes resurser och möjligheter på arbetsmarknaden. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt att stärka motivation och orientering mot arbete eller studier. Arbetet utförs i nära samarbete med ett team inom arbetslivsinriktad rehabilitering tillsammans med andra kompetenser såsom psykolog, arbetsterapeut/sjukgymnast, dövkonsulent, audionom, synspecialist och arbetsförmedlare, där du bidrar till att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar, som är en viktig del av myndighetens uppdrag.

Psykologens arbete består av arbetspsykologiskt riktade insatser till arbetssökande och arbetsgivare, exempelvis genom psykologiskt bedömnings- och utredningsarbete samt att stödja arbetsgivare som anställer personer med funktionshinder. Arbetet handlar också om att hjälpa att kompensera för olika individuella hinder hos den arbetssökande och bidra med olika anpassningar i arbete och studier. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete, såväl externt med till exempel kommuner, fristående aktörer, vården, Försäkringskassan som internt med olika delar av organisationen.

Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att bedöma kundens matchningsbarhet på kort och lång sikt, bedöma om och hur ohälsa eller funktionsnedsättningen påverkar möjligheterna till arbete eller studier, bedöma behovet av insatser inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, bedöma förmodat stöd- och anpassningsbehov som kan bli aktuellt vid anställning/utbildning samt att motivera och initiera nästkommande insats. I uppdraget ingår även att bidra med professionsspecifik kunskap till arbetsförmedlare och övriga yrkesroller, bland annat genom att bedöma och tolka medicinska underlag. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna.

Resor inom enheten Södra Västerbotten kan förekomma, men vi använder oss framför allt av distansteknik i form av videomöten.

Kvalifikationer
Grundläggande krav för tjänsten:
- Socialstyrelsens psykolog-legitimation
- Erfarenhet av arbete som psykolog, minst ett år
- B-körkort

Övriga meriter för tjänsten:
- Erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av psykologisk testning

Vi ser att det är viktigt att Du har god förmåga till samarbete, kommunikation och strukturerat arbete.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå. Det finns möjlighet att arbeta på distans till viss del.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-26. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu