Umeå: Project Manager

Hitta ansökningsinfo om jobbet Project Manager i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-09-15 // Varaktighet: Heltid

Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.
At ABB, we have the clear goal of driving diversity and inclusion across all dimensions: gender, LGBTQ+, abilities, ethnicity and generations. Together, we are embarking on a journey where each and every one of us, individually and collectively, welcomes and celebrates individual differences.
ABB holds a complete and flexible traction motor portfolio that allows us to build the perfect solution for each customer – regardless of train type, power range or geographical location. ABB also supplies complete e-mobility motors for electrified buses, mining, and other types of heavy vehicles. Each motor is tailor-made to customer requirements and to the operation conditions, enabling superior efficiency, low energy consumption and high reliability.
As Project Manager, you now have the opportunity to join the ABB Traction & E-mobility Motor team in Västerås. As each order is customer specific each project entails electrical dimensioning, mechanical design, material procurement, manufacturing, testing and deliveries. In this role, you will collaborate closely with both customers as well as internal stakeholders in a cross-functional team making sure we deliver according to customer requirements.
Your responsibilities
Successfully lead and execute assigned project(s) on-time and within budget on the quality & safety framework of ABB.
Align project(s) with contractual requirements.
Act as key contact towards the customer and internal stakeholders.
Establishing and maintain good customer relationship.
Actively manage risks and opportunities.
Be involved in or, if necessary, lead technical discussions and decisions.
Invoicing and collect payments on time.
Present project status in reviews and follow up meetings.

Your background
To succeed and thrive in this role we believe you have held the role as project manager or technical project manager within similar industry.
Bachelor or Master of science in engineering or equivalent experience of technology.
Preferebly 3-5 years of experience within technical project management or project management for industrial projects.
Profound technical expertise in a production environment.
Strong written and oral communication skills in both English and Swedish.
Knowledge of drive systems, railway or e-mobility are beneficial.
You are openminded, curious and collaborative.

More about us
Recruiting Manager Carolina Nilsson, +461 07 32 24 61, will answer your questions about the position. Union representatives - Sveriges Ingenjörer: Håkan Sjöberg, +46 703 96 00 02, Ledarna: Lenny Larsson, +46 706 32 85 47; Unionen: Ing-Marie B Lindgren-Turpeinen, +46 703 30 75 40. All other questions can be directed to Talent Partner Linda Lundstedt, +4621-32 51 94.


You are welcome to apply the latest by October 5th. Please note that selection will be done on an ongoing basis and the position may be filled before last day of application.


We look forward to receiving your application (PDF documents submitted in English are appreciated). If you want to discover more about ABB, take another look at our website www.abb.com.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Manager

Nedan visas andra jobb i Umeå som Manager.

Chef Serviceavtal

Läs mer Jun 10
På ABB är vi dedikerade till att ta itu med globala utmaningar. Vår värdegrund: care, courage, curiosity och collaboration - i kombination med ett stort fokus på mångfald, inkludering och lika möjligheter - är viktiga drivkrafter i vårt mål att ge alla möjlighet att skapa hållbara lösningar. Det är vår berättelse. Gör den till din berättelse.
Din roll och ditt ansvar
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omställningen av både samhälle och industri för en mer produktiv och hållbar framtid.
Du blir en del av ABB Energy Industries. Vi är en rikstäckande organisation som erbjuder snabb, korrekt och kvalificerad service genom vårt kompletta serviceerbjudande bestående av avtal, fältservice och serviceprojekt. Vi eftersträvar ett nära partnerskap för att kontinuerligt lära oss mer om kundernas utmaningar. Med förebyggande underhåll och teknik i framkant skapas förutsägbarhet och kontroll över tillgänglighet och driftskostnader.
Vi söker dig med affärsdriv och som brinner för att skapa värde och partnerskap med tillsammans med våra kunder. Vi arbetar först och främst med att leverera elektrifierings-, automations- och digitaliserings-lösningar, branschspecifika produkter och livscykeltjänster till kunder inom energi, kemi, läkemedel, och vatten. Vi anses vara en av de största leverantörerna i branschen. Framtida utmaningar är att växa vår starka position genom att fortsätta utveckla våra smarta servicetjänster.
I denna roll rapporterar du till Service Chef i Sverige och ingår i en ledningsgrupp om 5st chefer.
Dina ansvarsområden:
• I rollen som chef för avdelningen Serviceavtal blir du ansvarig för Energy Industries avtalsverksamhet i Sverige och leder en grupp om 9st nyckelpersoner som arbetar nära våra kunder. I chefsrollen kommer du att arbeta tillsammans med sälj- och ingenjörsorganisationen för att bygga goda kundrelationer med syfte att utveckla serviceavtalen.
• Du kommer att ansvara för och driva vårt tillväxt- och arbetsmiljöarbete och som personalansvarig främjar du gruppens utvecklingsmöjligheter, både på individnivå och som team. På plats hos oss får du den stöttning och de utmaningar som krävs för att växa i rollen som ledare och fördjupa dina kunskaper inom branschen.
• Du delar ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten.
• Om du vill leda ett kompetent team på frammarsch, som alla är med och skapar ett hållbart samhälle med hjälp av den senaste tekniken, är detta rätt utmaning för dig!
Kvalifikationer för rollen
Om du har arbetat med avtal, projekt, service och underhåll, samt om du har en bakgrund inom industrin eller entreprenadbranschen, är det fördelaktigt
Du har god IT-kunskap och erfarenhet av affärssystem som stödjer både ekonomi och försäljning.
Som chef behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna inspirera teamet att jobba mot nya mål och utmaningar.
Du är engagerad och målinriktad i ditt arbete och bidrar till såväl dina medarbetares trivsel som hög kundnöjdhet.
Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift, samt har B-körkort.
Du som söker är förmodligen högskole- eller civilingenjör med erfarenhet av personalledning.

Mer om oss
ABB Energy Industries möjliggör säkra, smarta och hållbara projekt, service och underhåll fokuserat inom branscherna energi, kemi, läkemedel, och vatten. Vi utvecklar integrerade lösningar som automatiserar, digitaliserar och elektrifierar branscher och kopplar samman medarbetare och teknik för att våra kunder ska nå framgång. ABB erbjuder goda utbildnings- och karriärmöjligheter likväl som flera förmåner såsom möjlighet till flexibelt arbete - med större frihet att välja bäst lämpad arbetsplats, friskvårdsbidrag, extra föräldralön, arbetstidsförkortning, personalstiftelse för extra möjligheter till studier, hälsa och rekreation, stugor/lägenheter för semesterboende, aktieägarprogram, förmånsportal med mera. Jobba med oss i ABB och utnyttja kraften i våra globala nätverk när du samarbetar och lär dig mer tillsammans med våra team i världsklass.
Vi värdesätter människor med olika bakgrund. Kan det här vara din berättelse? Ansök idag eller besök www.abb.com för att läsa mer om oss och om hur våra lösningar påverkar världen. #MyABBStory
Rekryterande chef Marcus Engfors +46 70 216 4163, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga kontaktpersoner - Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 21 34 25 72; Unionen: Hannah Norén, +46 21 34 23 01; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 21 34 23 25. Övriga frågor ställs till Talent Partner Sara Vestin +46 10 732 7078. Välkommen med din ansökan.

Ansök nu

Projektledare - Vattenfall Vindkraft

Läs mer Jun 4
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20?000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation och vi driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Jobbeskrivning
Vattenfall Vind befinner sig i en expansiv och spännande tillväxtfas och vi ser fram emot att kunna anställa medarbetare till vår projektutvecklingsavdelning för landbaserad vindkraft.
Vill du vara med på vår förändringsresa?
Vi på Vattenfall arbetar intensivt för att vi ska nå fossilfrihet. För att nå vårt mål behöver vi dig som är engagerad och som vill arbeta hos oss som är en av Sveriges största elproducenter. Vi erbjuder en arbetsplats präglad av engagemang, nyfikenhet, kompetens, samarbete och högt i tak. Som Projektledare kommer du arbeta på avdelningen som ansvarar för att utveckla Vattenfalls portfölj av landbaserade vindkraftsprojekt i Sverige.
Rollen som projektledare
Projektledaren är ansvarig för projektets alla beståndsdelar och dess framdrift; kvalitet, tidsplan och budget. Projektledaren har det övergripande ansvaret för projektet och rapporterar till sponsorn och styrgrupp, leder projektmedlemmarna och arbetar även operativt i projektet. Särskilt viktigt är att projektledaren ser helheten och fokuserar på att maximera projektens lönsamhet.
Varje projektmedlem har ansvar för sina respektive områden. Ansvaret som Projektledare innebär att leda experterna på ett bra sätt, få teammedlemmarna att förstå helheten i projektet och skapa en självgående grupp som tar eget ansvar inom respektive expertområde. Du kommer även att ansvara för kontakten med externa intressenter, såsom markägare, myndigheter och andra intressenter. Rollen inkluderar även intern koordinering med olika avdelningar.
Projektutvecklingen är en lång process som kräver uthållighet och projektarbetet kan pågå i många år. Vi letar kontinuerligt efter nya projektuppslag, både i form av helt nya projektuppslag och förvärv av projekt och du kommer att vara en del av detta. Merparten av tiden i projektutveckling ägnas i fasen då vi arbetar med att få lagakraftvunnet miljötillstånd, en möjlig elnätanslutning samt att nödvändiga vindmätningarna utförs.
Sista fasen innan investeringsbeslut är en intensiv period, då fokus blir på detaljprojektering, upphandling och att optimera projekten för att nå god lönsamhet. I upphandlingsfas kommer du arbeta nära byggprojektledare och upphandlingsansvarig, där ni gemensamt strukturerar, prioriterar och driver projektarbetet. I denna fas är projektteamet större och många interna och externa intressenter ställer krav på projekten.
Projekten kan också inkludera finansierings- och partneringprocesser, samt förvärv av projekt, där du driver dessa processer tillsammans med dedikerade resurser. Som projektledare kan man arbeta i olika faser, beroende på portföljens utveckling, men också beroende på projektledarens intresse, erfarenhet och styrkor.
Kravspecifikation
Vi söker dig som har;
Relevant och avslutad akademisk utbildning, exempelvis som civilingenjör samt minst 5 års relevant arbetslivserfarenhet.
Erfarenhet från rollen som projektledare och vill vidareutvecklas i rollen.
Goda kunskaper i både svenska och engelska, i såväl tal som skrift, samt en god kommunikativ förmåga är nödvändigt.
Goda IT-kunskaper, där Office 365 är nyckelverktyg.
Körkort

Särskilt meriterande med kunskap om och erfarenhet från;
Energibranschen, särskilt elproduktion och elnät. Erfarenhet från projektutveckling av vindkraft är särskilt meriterande
Förhandlingar och om du har varit delaktig i avtalsskrivningar av t.ex. arrendeavtal
Tillståndsprocesser enligt miljöbalken
Koncessionshantering för elnät
Förståelse för rennäringsfrågor, rennäringsanalyser
Upphandlingsarbete, gärna på ett större internationellt bolag
Finanseringsprocesser och förvärvsprocesser
Planeringsverktyg som t.ex. MS Project

Som person behöver du ha lätt för att fatta beslut, skapa och bibehålla goda samarbeten och tycka om att ha mycket kontakt med såväl externa som interna intressenter. Som person är du positiv, utåtriktad och initiativrik. Det är även viktigt att du vill och kan ta egna initiativ. Du trivs bra med att hantera många parallella frågeställningar och trivs att arbeta såväl självständigt som i team. Du har kommersiell kompetens med att maximera projektens lönsamhet, erfarenhet av att kravställa och utmana såväl interna som externa leveranser. Du skapar struktur samtidigt som du har förmågan att fokusera på kritiska detaljfrågor. Vår avdelning värdesätter att arbeta tillsammans, effektiva lösningar, ärlighet, att generöst dela med sig av information och kunskap.
Ytterligare information
Förutom att du får vara med och forma framtidens smarta energisamhälle erbjuder vi dig ett utvecklande och omväxlande arbete med många kontaktytor. För oss på Vattenfall är det viktigt att arbete och privatliv har en god balans, därför erbjuder vi flexibilitet i arbetet samt möjlighet till att arbeta hemifrån vid behov. Vi har även en hel del andra personalförmåner som exempelvis arbetstidsförkortning, förmånliga tjänstepensionsavtal, föräldraledighetstillägg med mera. Läs mer om våra förmåner här.
Placeringsort:?Flexibelt men med möjlighet till Luleå, Umeå, Solna, Göteborg, Nyköping eller Kalmar som stationeringsort.
Denna roll förutsätter att du har möjlighet att resa i tjänsten, uppskattningsvis 8 dagar i månaden.
För frågor om tjänsten, kontakta rekryterande chef Linda Broman, linda.broman@vattenfall.com. För frågor om rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Jennifer Wikström, 070-209 63 35.
Fackliga representanter är Leif Karlsson (SEKO), Rolf Ohlsson (Akademikerna), Christer Gustavsson (Ledarna) och Anders Bohlin (Unionen). Samtliga nås via Vattenfalls växel 08-739 50 00.
Välkommen med din ansökan innehållande CV och personligt brev senast 24 juni 2024, men ansökningar kommer utvärderas löpande.?Vi ser fram emot din ansökan!
Vi är övertygade om att mångfald bidrar till att bygga ett mer lönsamt och tilltalande företag och strävar efter att vara goda förebilder när det gäller mångfald.

Ansök nu

Anbudssamordnare, Tender Manager

Läs mer Jun 5
Job Description
Vi söker en administrativ stjärna som trivs med anbudsarbete, många kontaktytor, effektiva arbetssätt och rutiner med intresse för samhälle och hållbara städer. Välkommen till vårt team som vår nya anbudssamordnare, och hjälp oss i vårt arbete mot en hållbar framtid.

Din nya befattning
Som vår nya anbudssamordnare kommer du att vara en del av vår market Water. Vi erbjuder våra kunder konsulttjänster inom VA-Process, vattenresurser, dagvatten- och skyfallsutredningar, högvatten och kustskydd, VA-strategi, skyfallsanalyser och hydraulisk modellering. Vi jobbar både med nationella och internationella uppdrag. Water består av flera enheter i olika delar av landet och samarbetar med anbudssamordnare från olika andra marknader inom Ramboll, nationellt eller internationellt för att nå bästa resultat.
Ditt huvudsakliga ansvar kommer att vara:
Övervaka, sortera och hantera inkommande förfrågningar som kommer både via t.ex. TendSign, Opic etc., direkta förfrågningar samt förfrågningar från övriga divisioner.
Identifiera och kontrollera ställda i förfrågningar krav, samordna kraven med interna jurister.
Leda anbudsarbete.
Lämna anbud och följa upp utvärderings- och tilldelningsprocesser.
Samverka med övriga divisioner.
Ansvara för en effektiv anbudsprocess


Din nya arbetsgrupp
Du kommer att utgöra en del av marknaden Water i Sverige som består av cirka ca 200 konsulter representerade från Umeå i norr till Malmö i söder. Du kommer att vara en del av vår verksamhet inom vattenresurser, dricksvatten- och avloppsvattenrening, ledningsnät för vatten och avlopp, dagvattenfrågor samt klimatanpassningsfrågor. Hos oss kommer du ha möjligheter att arbeta både nationellt och internationellt. Du kommer att jobba i nära samarbete med våra enhetschefer inom Water och rapporterar till vår Sverigechef.

Om dig
De kvalifikationer, färdigheter och kunskaper som kommer att vara viktiga för dina framgångar och din utveckling hos oss är:
Du har tidigare erfarenhet av anbudsarbete i Sverige.
Du har minst några års relevant erfarenhet.
Du är prestigelös, engagerad, målmedveten och noggrann.
Du talar och skriver flytande svenska samt har goda kunskaper i engelska.
Det är meriterande om du har goda kunskaper inom LOU samt erfarenhet att jobba med TendSign och Opic.


Arbeta med hållbar förändring
Vi är övertygade om att hållbara förändringar ska vara till nytta för både människor och miljö. Det är vår utgångspunkt - och grunden för vårt arbetssätt. Våra medarbetare är vår främsta tillgång, och våra grundare hade en tydlig vision av hur ett ansvarstagande företag ska agera. Öppenhet och nyfikenhet är hörnstenar i vår företagskultur. Vi har ett mindset där vi alltid håller ögonen öppna efter nya och innovativa synsätt. Vi respekterar och välkomnar mångfald och fokuserar på att aktivt främja en inkluderande miljö till förmån för alla medarbetares yrkesmässiga och personliga utveckling.

Är du redo att börja jobba hos oss?
Skicka in din ansökan. Glöm inte att bifoga viktiga dokument som CV, personligt brev m.m.
Sista ansökningsdag: 2024-06-30
Vi ser fram emot att ta del av din ansökan.

Ramboll i Sverige
Ramboll grundades i Danmark och är en stiftelseägd, internationell teknik-, och arkitektkonsult. Vår målsättning är att vara med och bygga framtidens hållbara städer och samhällen. Vi har tusentals anställda världen över, varav ca 2 000 i Sverige. Vi inriktar oss på hållbara förändringar i marknader som byggnader & fastigheter, infrastruktur, urban utveckling, energi samt vatten- miljö- och managementkonsulttjänster. Vår tillväxt bygger på de etiska värderingar som kommer med ägarformen och på våra individfokuserade lösningar. Hos oss får du bidra till en hållbar framtid på ett företag som främjar öppenhet, samarbete och personlig utveckling. Genom att kombinera lokala erfarenheter med globala kunskaper kan vi tillsammans forma morgondagens samhällen.

Lika möjligheter för alla
För att skapa samhällen och städer där både människor och natur kan blomstra behöver olika erfarenheter och perspektiv finnas representerade hos oss – det är våra olikheter som gör att Ramboll och våra medarbetare hela tiden utvecklas! Vi välkomnar ansökningar oavsett ålder, könstillhörighet, kulturella perspektiv, livssituation eller livsåskådning. Vi värdesätter en inkluderande arbetsmiljö och kultur och strävar efter att våra arbetsplatser ska ha god tillgänglighet för alla medarbetare oavsett behov. Vi lyssnar och lär av varandra, och ser till att det finns en balans mellan arbete och fritid.

Ansök nu

Director Utility Billing & IT till Kundservice Norden

Läs mer Maj 17
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20?000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic ansvarar för försäljning, fakturering samt kundservice till Vattenfalls kunder i Norden. Vi har huvudsäte i Umeå, men finns också i Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar och vi brinner för kvalitet och kundupplevelse och har blivit utsedda till bästa service inom Energi de två senaste åren. Hos oss genomsyrar värderingen People First allt vi gör och vi vet att trygga och engagerade medarbetare levererar de bästa kundupplevelserna.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats och i år har vi tilldelats utmärkelsen Diversity Employer Gold av Women Ahead. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika enheter där Utility Billing & IT är den enheten som ansvarar för fakturering (hela processen från att ta in underlag för fakturering, skicka ut fakturor samt hantera kravprocessen), vår IT-portfölj samt vår kundservice till stora företag och vår finska kundserviceverksamhet. Kostnadseffektivitet, medarbetarupplevelse, kundupplevelse och kvalitet är alla viktiga nyckeltal för Utility Billing & IT.


Jobbeskrivning
Vi söker nu en Director Utility Billig & IT till Kundservice Norden med placering i Umeå.?
Vi erbjuder dig?ett mycket spännande arbete med fokus på ett ledarskap där medarbetar- och kundupplevelsen står i fokus. Som en del av Kundservice ledningsgrupp är du drivande i att stärka vår People First kultur samt nå våra långsiktiga mål om att etablera oss som en av Sveriges bästa arbetsplatser.
Här får du möjlighet att delta i en kontinuerlig utvecklingsresa för möta förändrade marknadsförutsättningar?och säkerställa långsiktig konkurrenskraft i relation till benchmarks.
Du erbjuds ett dynamiskt arbete där du både får bygga upp nya nätverk samt använda ditt befintliga nätverk för att skapa samarbete och goda relationer.
Utility Billing är ett erfaret team på ca 80 medarbetare med djup kompetens och lång erfarenhet samt samarbeten med externa partners. Det är här vi dagligen säkerställer fakturering med hög kvalitet, ett IT-landskap som håller hög säkerhet samt är fit for purpose med tydligt prioriterad utveckling samt stöttar våra stora företagskunder och våra kunder i Finland
Arbetsuppgifter
Din uppgift som Director Utility Billing är att leda verksamheten, leva våra värderingar och förmedla dem vidare inom organisationen samt bidra till Kundservice Nordens fortsatta gemensamma framgångar.
Inom enheten Utility Billing är det av stor vikt att ha ständigt fokus på kvalitet samt kostnadseffektivitet och IT säkerhet. En viktig del i arbetet som Director är att ta ansvar för att leverera mot överenskomna mål och att agera strategiskt och taktiskt för att utveckla verksamheten för att säkerställa långsiktig konkurrenskraft och möta förändrade förutsättningar.
Du är en nyfiken, skarp och affärsdriven förändringsledare med ett mindset och en vilja att lära av andra, du söker och delar kunskap för att bidra till affärsutveckling på Kundservice och hos våra uppdragsgivare. Ledarutveckling och coaching är en stor del av din vardag och du är en skicklig och transparent kommunikatör.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:
Leda och utveckla medarbetare, styra verksamheten mot uppsatta affärsmål samt ansvara för budget och personal
Ledarskapsutveckling med ansvar för att ett starkt och värdedrivet ledarskap genomsyrar alla nivåer i organisationen
Förändringsledning
Aktivt delaktig i att utveckla Kundservice Nordic

Director Utility Billing rapporterar till VD Kundservice Norden och ingår i ledningsgruppen.


Kravspecifikation
Kvalifikationer
Du har en relevant akademisk utbildning och/eller motsvarande års arbetslivserfarenhet. Flerårig?dokumenterad erfarenhet i att leda ledare är ett krav. Ett krav och en förutsättning för att lyckas är att du har tidigare erfarenhet?från processutveckling, kvalitetsarbete, IT styrning och utveckling samt IT säkerhet och styrning av underleverantörer.
Erfarenhet från kundserviceverksamhet och att du därmed har en mycket god förståelse för kundnära processer och utmaningar är högt meriterat. Dokumenterad erfarenhet av att kontinuerligt och framgångsrikt levererat verksamhetsförbättringar är ett krav. Utöver goda kunskaper i svenska har du också goda kunskaper i engelska.
Vi söker en ledare med ett genuint intresse av människor och deras utveckling. En förändringledare med, hög integritet och ödmjukhet som leder utvecklingen framåt, har örat mot rälsen, svarar upp på feedback, är transparent och möter upp frågor genom samarbete och sunt förnuft. Mogen och trygg i sitt ledarskap. Vår bästa kandidat har stort socialt fokus, är kommunikativ, förstår sina medarbetare och förser dem med vad de behöver för att utveckla sin fulla potential.
Vi söker en person som vet att nöjda medarbetare, god arbetsmiljö, tillit, förtroende och goda relationer skapar framgång. Vår bästa kandidat är en businessminded och strategisk förändringsledare som vet hur man bygger effektiva team, skapar starka samarbeten och som identifierar problem och tar ägarskap för att lösa dem. Som ledare hos oss står du väl upp för Vattenfalls ledarskapskriterier tydlig, synlig, modig.

Ansök nu

People & Business Manager till Vattenfall Kundservice

Läs mer Apr 8
Företagsbeskrivning
Vattenfall är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. Våra huvudmarknader är Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Storbritannien. Inom Vattenfallkoncernen finns cirka 20?000 anställda. Vi har elektrifierat industrier, levererat energi till bostäder och förvandlat tillvaron genom innovation i över hundra års tid. Vi arbetar för fossilfrihet och driver på övergången till ett hållbart energisystem.
Vattenfall Customer Service Nordic är ansvariga för försäljning, fakturering samt kundservice via traditionella och digitala kanaler för Vattenfalls kunder i Norden. Vår kundservice är belägen i Umeå, Solna och Helsingfors och sammanlagt är vi omkring 300 medarbetare som tillsammans stöttar Vattenfalls olika affärer via kundgränssnittet. Vi arbetar för fossilfrihet genom att guida våra kunder till klimatsmarta lösningar. Vi sätter stolthet i att skapa kundupplevelser i världsklass samt att leverera på överenskomna mål och därigenom bidra till utvecklingen av Vattenfall och Vattenfalls varumärke.
Vattenfall Kundservice Norden tilldelades år 2021 fackförbundet Unionens pris för Sveriges mest HBTQI-vänliga arbetsplats. Vi vet att ett bra arbetsklimat, ett förstklassigt kundmöte och ett innovativt tänkande baseras på att vi alla kompletterar varandra. Hos oss kan du med stolthet vara den du är!
Vattenfall Kundservice Norden är certifierade som ett Great Place to Work®. Certifieringen baseras på en medarbetarundersökning inom dimensionerna Trovärdighet, Respekt, Rättvisa, Stolthet och Kamratskap.
Vår verksamhet är uppdelad i olika enheter där Customer Relations är den som hanterar inkommande ärenden från våra el- och värmekunder. Kostnadseffektivitet, medarbetarupplevelse, kundupplevelse och försäljning är alla viktiga måltal för Customer Relations.


Jobbeskrivning
Vill du vara med på vår resa till att bli en topprankad arbetsplats samt att skapa ett kundmöte i världsklass? Vi har nu 2 positioner som blir lediga under 1 år på grund av föräldraledigheter. Tjänsterna är visstidsanställningar men med möjlighet till förlängning.
Vi söker två People & Business managers som vill leda och utveckla våra medarbetare.
Det ena teamet hanterar i dagsläget frågor från våra värmekunder, elkunder och vår sociala medier hantering. Det andra teamet är ett av våra 2 team som hanterar vår antichurn (vänder kunder som är påväg bort från Vattenfall). Du som chef har en avgörande roll i vårt arbete att ständigt vara i framkant varpå det är av största tyngd att du förstår och perfekt kan balansera mellan att ha en välmående personal och konkreta kund/sälj/kvalitets-resultat samt att du vågar testa nya vägar för att lyckas.
Som People and Business Manager inom Vattenfall Kundservice är du ytterst ansvarig för att leda och utveckla medarbetarna inom din organisation. Du ansvarar samtidigt för att bibehålla och utveckla relationen till våra uppdragsgivare samtidigt som du driver vår operativa affär med ett starkt strategiskt perspektiv. Vår förväntan är att du förstår vår affär och driver den framåt. Genom våra måltal har du den förståelse som krävs för att individualisera målen och engagera dina medarbetare. Du kan tydligt beskriva och kravställa mot våra supportenheter för att ytterligare utveckla och driva vår affär framåt.
Du förväntas att i rollen agera enligt våra gemensamma värderingar och aktivt arbeta för mångfald och inkludering. Du utvecklar medarbetarna till deras fulla potential genom tillit och ansvar och kan därför också arbeta med målstyrning och delegering.
Feedback är ett av dina verktyg för att själv utvecklas. Genom ditt sätt att ta emot och ge feedback utvecklar du ett öppet och positivt samarbetsklimat där trygghet och en god arbetsmiljö upplevs.
Ditt arbetsmiljöansvar innebär att du agerar skyndsamt inom ramen av dessa frågor och du hanterar samt rapporterar avvikelser och incidenter som uppstår.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
• Personalansvar
• Resultatansvar, sätta, kommunicera och följa upp mål efter medarbetarnas individuella förmågor
• Hantera avvikelser på ett systematiskt sätt
• Leda och engagera medarbetare genom att visualisera och kommunicera en tydlig vision
• Ansvara för teambudget, kvalitet och uppföljning
• Dokumentera: Utvecklingssamtal, rehabiliteringssamtal
• Efterleva Vattenfalls policys och riktlinjer
• Ansvara för att din organisation efterlever Vattenfalls policys och riktlinjer
• Genomföra arbetet så effektivt som möjligt, samt sträva efter ständiga förbättringar
• Ansvara för en säker och trygg arbetsmiljö
• Analys av risker & fokus på säkerhetsaspekter. Göra riskanalyser vid förändringar
• Kommunikation med intressenter, såväl interna uppdragsgivare som externa samarbetspartners


Kravspecifikation
Vi vill att du har 3 till 5 års ledarerfarenhet gärna från större organisationer, där coaching varit ett av dina verktyg. Du har dokumenterat goda ledarresultat där ditt taktiska arbete framgår. Det är meriterande om du tidigare arbetat med ett kund-/leverantörsansvar inom kundservicebranschen. Du har avslutat studier på gymnasienivå eller likvärdig förvärvad kompetens.
Som person är du ansvarsfull, strukturerad och siktar alltid på att främja ett gott samarbete mot tydliga gemensamma mål. Du engagerar och inspirerar samtidigt som du både etablerar och bibehåller dina relationer till din omgivning. Du använder din analytiska förmåga för att ta oss vidare i vår utveckling samtidigt som du är flexibel då förutsättningar förändras och prioritering ändras.
Du drivs av mötet med kund och har hög kompetens för att inspirera, leda och utveckla våra kundmöten. Dina kunskaper i svenska och engelska är mycket goda både i tal och i skrift.


Ytterligare information
Placeringsort: Umeå
Anställningsform: Visstidsanställning, 1/9 2024 – 30/9 2024 eventuellt möjlighet till förlängning
Sysselsättning: Heltid
Vill du veta mer om tjänsten, kontakta rekryterande chef: Samuel Aho, samuel.aho@vattenfall.com


För mer information kring själva rekryteringsprocessen, kontakta rekryterare Anna Uppström, anna.uppstroem@vattenfall.com
Fackliga representanter är Shahriar Badiei (Akademikerna), Christer von Ahn (Unionen), Mikael Mukka (SEKO), Cecilia Bodin (Ledarna). Du når alla via Vattenfalls växel, 08- 739 50 00.
Välkommen med din ansökan, personligt brev och CV, senast den 28 april
Urval sker efter sista ansökningsdatum. Vi tar endast emot ansökningar via websidan.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från ABB AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från ABB AB .

Chef Serviceavtal

Manager
Läs mer Jun 10
På ABB är vi dedikerade till att ta itu med globala utmaningar. Vår värdegrund: care, courage, curiosity och collaboration - i kombination med ett stort fokus på mångfald, inkludering och lika möjligheter - är viktiga drivkrafter i vårt mål att ge alla möjlighet att skapa hållbara lösningar. Det är vår berättelse. Gör den till din berättelse.
Din roll och ditt ansvar
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omställningen av både samhälle och industri för en mer produktiv och hållbar framtid.
Du blir en del av ABB Energy Industries. Vi är en rikstäckande organisation som erbjuder snabb, korrekt och kvalificerad service genom vårt kompletta serviceerbjudande bestående av avtal, fältservice och serviceprojekt. Vi eftersträvar ett nära partnerskap för att kontinuerligt lära oss mer om kundernas utmaningar. Med förebyggande underhåll och teknik i framkant skapas förutsägbarhet och kontroll över tillgänglighet och driftskostnader.
Vi söker dig med affärsdriv och som brinner för att skapa värde och partnerskap med tillsammans med våra kunder. Vi arbetar först och främst med att leverera elektrifierings-, automations- och digitaliserings-lösningar, branschspecifika produkter och livscykeltjänster till kunder inom energi, kemi, läkemedel, och vatten. Vi anses vara en av de största leverantörerna i branschen. Framtida utmaningar är att växa vår starka position genom att fortsätta utveckla våra smarta servicetjänster.
I denna roll rapporterar du till Service Chef i Sverige och ingår i en ledningsgrupp om 5st chefer.
Dina ansvarsområden:
• I rollen som chef för avdelningen Serviceavtal blir du ansvarig för Energy Industries avtalsverksamhet i Sverige och leder en grupp om 9st nyckelpersoner som arbetar nära våra kunder. I chefsrollen kommer du att arbeta tillsammans med sälj- och ingenjörsorganisationen för att bygga goda kundrelationer med syfte att utveckla serviceavtalen.
• Du kommer att ansvara för och driva vårt tillväxt- och arbetsmiljöarbete och som personalansvarig främjar du gruppens utvecklingsmöjligheter, både på individnivå och som team. På plats hos oss får du den stöttning och de utmaningar som krävs för att växa i rollen som ledare och fördjupa dina kunskaper inom branschen.
• Du delar ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet, vilket innebär att du tar ansvar för dina egna handlingar samtidigt som du känner ansvar för dina kollegor och affärsverksamheten.
• Om du vill leda ett kompetent team på frammarsch, som alla är med och skapar ett hållbart samhälle med hjälp av den senaste tekniken, är detta rätt utmaning för dig!
Kvalifikationer för rollen
Om du har arbetat med avtal, projekt, service och underhåll, samt om du har en bakgrund inom industrin eller entreprenadbranschen, är det fördelaktigt
Du har god IT-kunskap och erfarenhet av affärssystem som stödjer både ekonomi och försäljning.
Som chef behöver du ha god samarbetsförmåga och kunna inspirera teamet att jobba mot nya mål och utmaningar.
Du är engagerad och målinriktad i ditt arbete och bidrar till såväl dina medarbetares trivsel som hög kundnöjdhet.
Du behärskar svenska och engelska flytande i tal och skrift, samt har B-körkort.
Du som söker är förmodligen högskole- eller civilingenjör med erfarenhet av personalledning.

Mer om oss
ABB Energy Industries möjliggör säkra, smarta och hållbara projekt, service och underhåll fokuserat inom branscherna energi, kemi, läkemedel, och vatten. Vi utvecklar integrerade lösningar som automatiserar, digitaliserar och elektrifierar branscher och kopplar samman medarbetare och teknik för att våra kunder ska nå framgång. ABB erbjuder goda utbildnings- och karriärmöjligheter likväl som flera förmåner såsom möjlighet till flexibelt arbete - med större frihet att välja bäst lämpad arbetsplats, friskvårdsbidrag, extra föräldralön, arbetstidsförkortning, personalstiftelse för extra möjligheter till studier, hälsa och rekreation, stugor/lägenheter för semesterboende, aktieägarprogram, förmånsportal med mera. Jobba med oss i ABB och utnyttja kraften i våra globala nätverk när du samarbetar och lär dig mer tillsammans med våra team i världsklass.
Vi värdesätter människor med olika bakgrund. Kan det här vara din berättelse? Ansök idag eller besök www.abb.com för att läsa mer om oss och om hur våra lösningar påverkar världen. #MyABBStory
Rekryterande chef Marcus Engfors +46 70 216 4163, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga kontaktpersoner - Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 21 34 25 72; Unionen: Hannah Norén, +46 21 34 23 01; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 21 34 23 25. Övriga frågor ställs till Talent Partner Sara Vestin +46 10 732 7078. Välkommen med din ansökan.

Ansök nu

R&D Automation Engineer

Utvecklingsingenjör, tillverkningsindustri
Läs mer Jun 13
At ABB, we are dedicated to addressing global challenges. Our core values: care, courage, curiosity, and collaboration - combined with a focus on diversity, inclusion, and equal opportunities - are key drivers in our aim to empower everyone to create sustainable solutions.
That's our story. Make it your story.
This position reports to
R&D Team Lead
Your role and responsibilities
As R&D Engineer Automation, your role is to further innovate and implement our industry-leading product portfolio for automation libraries.
The role is within a global R&D automation team, where you will interact with colleagues working on different automation libraries, with a focus on Ventilation Optimizer. We offer a thorough onboarding which will built upon the skills you bring with you, to be able to tackle the challenging tasks of this position.
Your role and responsibilities:
• Refine market requirements into user stories and product features, in collaboration with the responsible Product Manager
• Conceptual software and library design
• Implementation and coding of user interfaces and control functions utilizing 800xA, .NETand C# skills
• Progress reporting and cost control for the assigned work packages
• Create and update user manuals in English
• Level 3&4 support for internal and external end users
Qualifications for the role
Bachelor or Master in Automation and/or Information Technology
Sound knowledge in .NET, C# or python
Proven experience in engineering and development of applications with distributed control systems.
Proven experience in Modbus TCP with either DCS or OPC UA
Ideally, process knowledge in mining
Fluent business English, second language desired
Ability to globally collaborate with both the R&D team as well as with colleagues in engineering.
Independent worker and fast learner, creative thinker

More about us
We value people from different backgrounds. Could this be your story? Apply today or visit www.abb.com to read more about us and learn about the impact of our solutions across the globe. #MyABBStory

Ansök nu

Automationsingenjör

Automationsingenjör, elkraft
Läs mer Jun 3
På ABB är vi dedikerade till att ta itu med globala utmaningar. Vår värdegrund: care, courage, curiosity och collaboration i kombination med ett stort fokus på mångfald, inkludering och lika möjligheter är viktiga drivkrafter i vårt mål att ge alla möjlighet att skapa hållbara lösningar. Det är vår berättelse. Gör den till din berättelse.
Den här tjänsten rapporterar till Service Manager.
Din roll och ditt ansvar
Vi söker automationsingenjörer som vill tillämpa sina tekniska kunskaper i industriella processer och har ett stort intresse av styrsystemsprogrammering. Såväl kandidater i ett tidigt stadium av sin karriär som kandidater med gedigen erfarenhet är intressanta för oss! Hos oss får du möjligheten att bistå och utveckla våra kunder med automation och digitala tjänster som möjliggör en produktiv och hållbar framtid.
Du blir en viktig del av Energy Industries, en division inom Process Automation som levererar lösningar och tjänster inom digitalisering, elektrifiering och automation för branschsegmenten energi, vatten, kemi, livsmedel och läkemedel i Sverige.
För att möta efterfrågan från våra kunder rekryterar Energy Industries automationsingenjörer i norra Sverige. Vi arbetar med stort fokus på att utveckla och framtidssäkra svensk energiförsörjning och vårt erbjudande innefattar allt från kundanpassade automationslösningar till tjänster för avancerad analys och service.
• Du kommer att leverera automationslösningar till våra kunder som är baserade på ABB:s industriella styrsystem 800xA.
• I rollen levererar du allt från mindre automationslösningar till serviceavtal och kundprojekt.
• Du kommer att vara delaktig i uppdragens alla delar från konstruktion till idrifttagning, uppföljning och eftermarknad.
• Ditt arbete innebär ansvar för din egen arbetsplanering och uppdragens budget samt att ha ett riskmedvetet arbetssätt.
• Du delar ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet och tar ansvar för dina egna handlingar, dina kollegor och för affärsverksamheten.


Kvalifikationer för rollen
Du är en nyfiken person med drivkraft att lära dig nya saker och en prestigelös lagspelare som trivs med att jobba tillsammans med oss och våra kunder. Du har viljan att utvecklas i en roll där du kommer programmera applikationer i ABB:s industriella styrsystem 800xA.
Vi ser gärna att du har erfarenhet inom automation och industriella styrsystem (DCS/SCADA/PLC) och av tillhörande tester och idrifttagning (IAT/FAT/SAT) men det är inte ett krav.
Kompetens i System 800xA, Advant Controller, AC800M Controller, Safety (SIL), el, instrumentering och fältdesign är meriterande.
Du har en högskole eller civilingenjörsexamen med relevant inriktning alternativt yrkeshögskola (YH) med inriktning mot el, automation, data eller motsvarande.



Mer om oss
Rekryterande chef Anders Berglund, +46 722 40 82 59, svarar gärna på dina frågor kring tjänsten. Fackliga kontaktpersoner Sveriges Ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 702 08 99 50; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Hannah Norén, +46 706 34 03 46. Övriga frågor ställs till Talent Partner Sara Vestin, +46 724 64 46 88. Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Notera att anställningsprocessen på ABB Sverige inkluderar en referenskontroll, ett drogtest och vid vissa rekryteringar även en utökad bakgrundskontroll.
Vi ser fram emot din ansökan och uppskattar om ansökan är i PDF format.
Vi värdesätter människor med olika bakgrund. Kan det här vara din berättelse? Ansök idag eller besök www.abb.com för att läsa mer om oss och om hur våra lösningar påverkar världen. #MyABBStory

Ansök nu

R&D Engineer - Robotics in Mining

Utvecklingsingenjör, maskin
Läs mer Maj 2
Take your next career step at ABB with a global team that is energizing the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future.
At ABB, we have the clear goal of driving diversity and inclusion across all dimensions: gender, LGBTQ+, abilities, ethnicity and generations. Together, we are embarking on a journey where each and every one of us, individually and collectively, welcomes and celebrates individual differences.
ABB Process Industries offers an international and dynamic working environment where our business delivers advanced technology in large projects across the world in a customer-oriented and highly globalized industry.
As an R&D Engineer, you get the opportunity to work with technologies and real-life applications that make a substantial impact to an important global industry. You will develop software and create new technologies that are crucial for the mine of the future, with your main focus on perception and control of autonomous robotic systems.
Your responsibilities
You prototype, develop, test, and deploy robotic systems for unstructured and dynamic environments.
You contribute to the core software stack and strive for high-quality implementations.
You foster and promote a culture of knowledge sharing, where experiences and best practices are exchanged to enhance the collective competence of our team.
You bring innovative ideas and develop these within the team, constantly aiming to improve the competitive advantage of our mining solutions.
You test and commission R&D prototypes and technology demonstrations on mine sites, meaning that national and international travel may at times be required.
You understand the interplay between hardware and software, and are not afraid to pick-up the screwdriver when needed.

Your background
A MSc or PhD in the subject of robotics, mechatronics, computer science or similar.
More than 2 years of professional experience in designing and developing robotic systems, with emphasis on perception or control of industrial robots.
Experience in C++ , Python, Linux, ROS, and software engineering practices.
Experience in path- or trajectory planning is an advantage.
Experience with sensor systems such as LiDARs or cameras is an advantage.
To work efficiently and collaborate in a global organization proficiency in Swedish and English is a must.

More about us
Recruiting Manager Max Åstrand, +46 704 42 47 04, will answer your questions about the position. Union representatives - Swedish Association of Graduate Engineers: Mikael Blomqvist, +46 768 06 00 11; Leaders: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Joakim Broström, +46 706 70 94 31. All other questions can be directed to Talent Partner Sara Vestin, +46 724 64 46 88. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements.
Please apply latest by the 28th of May, 2024.
Please note that to be eligible for employment at ABB Sweden, you will need to pass our pre-employment screening steps. This includes a reference check, a drug test, and could also include an extended background check.
We look forward to receiving your application (PDF documents submitted in English are appreciated). If you want to discover more about ABB, take another look at our website www.abb.com.
ABB is a leading global technology company that energizes the transformation of society and industry to achieve a more productive, sustainable future. The Process Automation (PA) business area (>$6B revenue in 2021, 22,000 employees), automates, electrifies and digitalizes some of the most complex industrial infrastructures on this planet. Through its five divisions, it serves customers in the energy, process and hybrid industries – from hydrocarbons, chemicals, water, mining, minerals, pulp & paper to marine and ports, and many more. PA stands at the heart of some of the most important shifts in society, helping the energy-intense industries to safer, smarter and more sustainable operations to enable a prosperous, low-carbon society. For more information on PA, refer to https://global.abb/group/en/investors/strategy-events/pa-capital-markets-day-2022

Ansök nu

Fältservicetekniker ABB Robotics

Automationstekniker, el
Läs mer Apr 11
Take your next career step with our global team at ABB. We are driving the transformation of both society and industry for a more productive and sustainable future.
At ABB, we are committed to advancing all aspects of diversity and inclusion: gender, LGBTQ+, disability, ethnicity and age. Together, we are on a journey where we all, as individuals and as a collective, welcome and value individual differences.
ABB's Robotics and Discrete Automation business is creating the future of flexible manufacturing with smart and collaborative machines. Robotics develops, manufactures and markets robots with associated control systems, software, etc. Through automation, ABB Robotics helps its customers improve productivity, quality and safety in their work environment. Important customer segments within the division are the manufacturing industry, the automotive industry, the pharmaceutical industry, food & beverage, logistics and electronics, among others.
As a Field Service Technician, you will perform service work in accordance with ABB's quality standards and safety guidelines. You'll work closely with both customers and other ABB teams, and you'll act as the technology hub that delivers quality and meets customers' service needs. You are responsible for providing routine maintenance and technical support onsite or remotely.
The placement for this position is one of the following locations: Umeå, Skellefteå, Luleå
Your responsibilities
Your duties include troubleshooting, repairs, customer support and preventive maintenance of our robot systems.
You troubleshoot equipment and make recommendations to ensure that the fault does not recur in the future.
You'll build and maintain strong customer relationships, assess customer needs, and provide specialist support and solutions.
You identify opportunities for the development of new services, equipment and methods.
In addition to product know-how and service expertise on ABB's robots and control cabinets, expertise is also needed to be able to service and maintain our machine tending cells based on vision.
You share ABB's core values of security and integrity, which means taking responsibility for your own actions while feeling responsible for your colleagues and the business.
The service includes preparedness.

Your background
You are a trained electrician or have equivalent work experience.
You have experience in reading electrical drawings, mechanical drawings and manuals.
It is an advantage if you have a vocational education in Robotic Automation, technical/engineering technology education in electricity or equivalent professional experience.
It is an advantage if you have experience/knowledge of different vision systems.
If you have knowledge of programming e.g. rapid, robot studio and PLC (TIA portal) it is an advantage.
You have a category B driving licence and enjoy travelling on business.
You have a high level of security, are adaptable, collaborative and solution-oriented.
You are fluent in Swedish and English, both in speech and writing.

More about us
Recruiting Manager Johan Eriksson, +46 730 55 33 02, will be happy to answer any questions you may have about the position. Union contact persons - Swedish Association of Graduate Engineers: Nicolin Ahlqvist, +46 720 77 41 90; Leaders: Lenny Larsson, +46 706 32 85 47; Unionen: Roger L. Gustavsson, +46 730 30 30 36. For further questions, please contact Talent Partner Sara Vestin, +46 724 64 46 88. We kindly decline direct contact with staffing and recruitment agencies as well as sellers of additional job advertisements.
Please note that the hiring process at ABB Sweden includes a reference check, a drug test and, in some recruitments, an extended background check.
Does this sound like the next step in your career? Apply today!
We look forward to receiving your application and appreciate if the application is in PDF format. To learn more about ABB, visit our website www.abb.com.
Publication ID: SE89957041_E6
To be employed by ABB, you must fully comply with all local employment requirements/processes that ABB has.

Ansök nu

Automationsingenjör

Automationsingenjör, maskin
Läs mer Apr 22
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omvandlingen av både samhället och industrin för en mer produktiv och hållbar framtid.
Inom ABB har vi som uttalat mål att främja alla aspekter av mångfald och inkludering: kön, HBTQ+, funktionsnedsättningar, etnisk bakgrund och ålder. Tillsammans befinner vi oss på en resa där vi alla, som individer och som kollektiv, välkomnar och värdesätter individuella olikheter.
Vi söker automationsingenjörer som vill tillämpa sina tekniska kunskaper i industriella processer och har ett stort intresse av styrsystemsprogrammering. Såväl kandidater i ett tidigt stadium av sin karriär som kandidater med gedigen erfarenhet är intressanta för oss! Hos oss får du möjligheten att bistå och utveckla våra kunder med automation och digitala tjänster som möjliggör en produktiv och hållbar framtid.
Du blir en viktig del av Energy Industries, en division inom Process Automation som levererar lösningar och tjänster inom digitalisering, elektrifiering och automation för branschsegmenten energi, vatten, kemi, livsmedel och läkemedel Sverige.
För att möta efterfrågan från våra kunder rekryterar Energy Industries automationsingenjörer i norra Sverige. Vi arbetar med stort fokus på att utveckla och framtidssäkra svensk energiförsörjning och vårt erbjudande innefattar allt från kundanpassade automationslösningar till tjänster för avancerad analys och service. Vill du utmana dig själv och bygga grunden för en spännande framtid inom ABB kan det vara dig vi söker!
Vi har kontor över hela landet men placering för denna roll är i Umeå.
Dina ansvarsområden
Du kommer att leverera automationslösningar till våra kunder som är baserade på ABB:s industriella styrsystem 800xA.
I rollen levererar du allt från mindre automationslösningar till serviceavtal och kundprojekt.
Du kommer att vara delaktig i uppdragens alla delar från konstruktion till idrifttagning, uppföljning och eftermarknad.
Ditt arbete innebär ansvar för din egen arbetsplanering och uppdragens budget samt att ha ett riskmedvetet arbetssätt.
Du delar ABB:s grundläggande värderingar kring säkerhet och integritet och tar ansvar för dina egna handlingar, dina kollegor och för affärsverksamheten.

Din bakgrund
Du är en nyfiken person med drivkraft att lära dig nya saker och en prestigelös lagspelare som trivs med att jobba tillsammans med oss och våra kunder. Du har viljan att utvecklas i en roll där du kommer programmera applikationer i ABB:s industriella styrsystem 800xA.
Vi ser gärna att du har erfarenhet inom automation och industriella styrsystem (DCS/SCADA/PLC) och av tillhörande tester och idrifttagning (IAT/FAT/SAT) men det är inte ett krav.
Kompetens i System 800xA, Advant Controller, AC800M Controller, Safety (SIL), el, instrumentering och fältdesign är meriterande.
Du har en högskole- eller civilingenjörsexamen med relevant inriktning alternativ tyrkeshögskola (YH) med inriktning mot el, automation, data eller motsvarande.
Då du kommer arbeta i ett globalt företag behöver du behärska svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är en förutsättning för tjänsten att du har B-körkort då arbetet periodvis innebär resor inom regionen.

Mer om oss
ABB erbjuder goda utbildnings- och karriärmöjligheter likväl som flera förmåner såsom möjlighet till flexibelt arbete - med större frihet att välja bäst lämpad arbetsplats,friskvårdsbidrag, extra föräldralön, arbetstidsförkortning, personalbil, förmånsportal med mera.
Rekryterande chef Anders Berglund, +46 90 17 68 05, svarar gärna på dina frågor om tjänsten. Fackliga representante - Sveriges ingenjörer: Torbjörn Eriksson, +46 702 08 99 50; Ledarna: Leif Öhrberg, +46 724 64 40 16; Unionen: Hannah Norén, +46 706 34 03 46. Övriga frågor ställs till Talent Partner Sara Vestin, +46 724 64 46 88. Vi undanber oss vänligen direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välkommen med din ansökan senast den 03.05.2024. Ansök redan idag, då urval görs löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Notera att anställningsprocessen på ABB Sverige inkluderar en referenskontroll, ett drogtest och vid vissa rekryteringar även en utökad bakgrundskontroll.
Vi ser fram emot din ansökan och uppskattar om ansökan är i PDF format. Om du vill läsa mer om ABB kan du gå till vår webbplats www.abb.com.

Ansök nu