Umeå: Lönespecialist

Hitta ansökningsinfo om jobbet Lönespecialist i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2024-02-13 // Varaktighet: Heltid

Visionite är IT-konsultbolaget med 100% fokus på medarbetaren där?livsbalans?genomsyrar allt vi gör. Det viktigaste personlighetsdraget vi söker hos våra medarbetare är?snällhet. Det är den egenskap vi värderar högst i organisationen. Vi vill vara, och jobba med snälla människor. Att vi dessutom har branschens bästa erbjudande för seniora IT-specialister, är cirka 450 medarbetare och har starkast tillväxt i branschen gör inte framtidsutsikterna sämre. Under 2023 har vi vuxit och dubblat vår interna personalstyrka, vi har öppnat flertalet kontor runt om i Sverige och dessutom startat verksamhet i såväl Norge som Finland. Hos oss får du vara med i ett roligt skede av en spännande resa, som individ, som team och som bolag.
OM TJÄNSTEN
Vi söker nu efter dig som har erfarenhet av att arbeta med lön till vårt huvudkontor i Umeå. Rollen kommer att innebära varierande arbetsuppgifter som främst handlar om att löpande administrera löner, svara på frågor gällande löner, tidrapporter, löneregistrering, traktamenten, utlägg, förmånsbeskattning etc.
Vi söker dig som har god datorvana och lätt för att sätta dig in i nya system. Du har relevant eftergymnasial utbildning samt minst tre års erfarenhet med liknande arbetsuppgifter inom lön. Du kan kommunicera obehindrat på svenska, såväl i tal som skrift och du har god analytisk förmåga samt goda kunskaper i Excel.
Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos oss. Du är prestigelös då dina arbetsuppgifter är av varierad art. Vidare så ser vi att du är flexibel och självgående samt har ett driv att vilja utvecklas. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är noggrann och strukturerad.
DU ERBJUDS
Vi gillar högt tempo och att ha roligt tillsammans på jobbet! Vi tror att du har ett eget driv och en motor för att hela tiden ta dig framåt i hög fart. Vi värderar livsbalans där du kan balansera ditt privatliv med jobbet, det innebär att du har stor flexibilitet och väljer själv om du exempelvis vill riva av ett träningspass på arbetstid. Hos oss är friskvård viktigt, vi vill att du ska må bra på jobbet och ha de rätta förutsättningarna för att vara ditt bästa jag på arbetet! Även om mycket arbete sker självständigt har du alltid stöd från dina kollegor i teamet där ni tillsammans är engagerade i era gemensamma mål och ekonomiavdelningens fortsatta utveckling. Vi tror på att dela kunskap mellan varandra och det är en stor framgångsfaktor till att vi fortsätter utvecklas.
DITT TEAM OCH ARBETSPLATS
Idag är vi fyra personer som arbetar på ekonomiavdelningen på vårt huvudkontor i Umeå.
Vi har ett nära samarbete där vi hela tiden stöttar och hjälper varandra med såväl stora som små frågor. Dina karriärmöjligheter kommer att vara goda då såväl koncernen som ekonomiavdelningen hela tiden växer. Sist men inte minst, vi har väldigt kul ihop också!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Löneadministratör

Nedan visas andra jobb i Umeå som Löneadministratör.

Löneadministratör

Läs mer Mar 24
Din roll
Som Löneadministratör på twoday tar du fullt ägarskap för lönehanteringen i ett dynamiskt företag med nästan 300 anställda i Sverige. Vår personalstyrka består av både interna medarbetare och konsulter, så erfarenhet från en liknande miljö är en stor fördel. Ditt arbete kommer att spela en nyckelroll i att säkerställa en smidig och effektiv löneprocess, följa lagar och avtal samt skapa en bra upplevelse för våra anställda.
Dina ansvarsområden Hantera löneadministrationen för hela företaget – från början till slut
Säkerställa korrekt lönehantering i enlighet med lagar och kollektivavtal (erfarenhet inom detta område är meriterande)
Driva projekt och initiativ för att utveckla vår interna lönefunktion
Vara kontaktperson för lönerelaterade frågor
Möjlighet att bredda din roll inom ekonomi, fakturering och redovisning om du vill
Vem vi tror att du är Trygg i din kompetens och van vid att arbeta självständigt
Riktigt vass inom Visma Lön 600
Lösningsorienterad – du trivs i förändring och tar egna initiativ
Prestigelös och proaktiv – du är nyfiken och gillar att lösa problem
Har några års erfarenhet från en liknande roll, i kombination med relevant utbildning inom området
Bosatt i Umeå med omnejd
Vårt erbjudande En roll där du verkligen kan göra skillnad, med möjlighet att växa inom ekonomi om det intresserar dig
Ett dynamiskt och samarbetsinriktat arbetsklimat där du jobbar med ambitiösa, omtänksamma och kreativa kollegor
Möjligheter till utveckling och karriärväxt i en miljö som värdesätter innovation, initiativförmåga och lärande
En kultur som värnar om ditt välmående, balans mellan arbete och privatliv samt personlig utveckling
Ett härligt kontor i Umeå samt möjligheten att arbeta remote vid behov
Mångfald & Inkludering

Uppfyller du inte alla krav som listas? Studier har visat att kvinnor och minoritetsgrupper är mindre benägna att söka jobb om de inte uppfyller varenda kvalifikation. Vi är engagerade i att bygga en arbetsplats präglad av mångfald och inkludering. Om du är entusiastisk inför denna roll men inte har exakt den erfarenhet som efterfrågas i annonsen, uppmuntrar vi dig att söka ändå.

Ansök nu

Lönekonsult, Lön och Pension

Läs mer Dec 6
Lön och Pension är en del av kommunens HR-enhet och är centralt placerad vid Stadsledningskontoret.

Vi stöttar Umeå och Vindelns kommuner inom löne- och personaladministration, konsultativt och operativt och ansvarar för handläggning av lön, arvoden och pension till anställda och förtroendevalda. Vårt fokus är att det ska vara lätt att göra rätt, och att rätt lön går ut i rätt tid. ? 

Vi är på en resa där vi genom digitalisering, förenkling och tydlighet ska leverera ett enkelt och professionellt stöd till medarbetare och chefer. ?Vi söker dig som vill vara med oss på den resan, inriktat mot löneredovisning.  

Dina arbetsuppgifter 
Som lönekonsult kommer du att vara ett konsultativt och operativt stöd till chefer, medarbetare, förtroendevalda och andra samarbetspartners.

Du ger support och utbildar chefer och medarbetare i tillämpning av lagar, avtal, processer och arbetssätt samt i användningen av personal- och lönesystem. Du arbetar för att skapa goda relationer och har ett professionellt förhållningssätt i dina kontakter

Handläggning av löneadministrativa uppgifter:

Du utför registreringar, olika kontroller och korrigerar felaktiga löneuppgifter. Du återkopplar till chefer och medarbetare och följer upp processer och rutiner för att öka förståelsen och minska risken för felaktiga löneutbetalningar i framtiden.
Du rapporterar löneuppgifter till bank och myndigheter samt hanterar pensionsadministrativa uppgifter kopplade till lön och arvoden för förtroendevalda och uppdragstagare.

Aktivt bidra till verksamhetens utveckling:

Du håller dig uppdaterad om förändringar inom avtal och system samt utbildar och stöttar kollegor inom ditt område. Du deltar aktivt i utvecklingsarbeten och ger förslag på hur vi kan arbeta proaktivt och helhetsorienterat.

Bidra till ett öppet och kreativt klimat:

Du uppmuntrar olika perspektiv och samarbetar väl med andra. Du vågar prova nya idéer och bidrar till enkla och effektiva lösningar.

Om dig
Du har eftergymnasial utbildning som lönespecialist eller motsvarande högskoleutbildning. Du har erfarenhet av att i en konsultativ roll självständigt arbeta inom löneadministration och kundsupport. 

Det är meriterande om du tidigare arbetat med pension, arvoden, myndighetsrapportering, fakturering och kontoavstämning samt rättningar. Vi ser också erfarenhet av löneadministration i lönesystemet Personec P och erfarenhet av kommunala avtal, som meriterande för tjänsten.

Vi söker dig som är en positivt lagd problemlösare som tycker om förändringsarbete. Du är en kommunikativ och serviceminded person med öga för detaljer och struktur. Du gillar att arbeta både självständigt och tillsammans med andra. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaperna och vi tror att du är en självständig och trygg person som har förmåga att skapa goda relationer. 

All kommunikation i våra system samt med myndigheter sker på svenska. Det är därför viktigt att du behärskar svenska väl i både tal och skrift. 

Vi vill att du ska växa och trivas hos oss och ser stora möjligheter i att låta dig utvecklas inom områden du tycker är särskilt intressanta. Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv, beskriv vad det är som lockar dig till oss och vad du kan bidra med. 

Varmt välkommen med din ansökan! 
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har cirka 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.umea.se/flytta

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte oss om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Löneadministratör till kommande uppdrag i Umeå

Läs mer Nov 21
Om oss
Hej! Det är vi som är Clockwork. Enligt Bolagsverket tillhör vi bemanningsbranschen men vi ser det inte som att vi arbetar med bemanning (inte bekvinning heller, för den delen) – vi jobbar med människor! Visst, vi rekryterar chefer och specialister, vi kompetensförsörjer industrier, teknikbolag, handelsföretag och andra, vi hjälper skolor att höja sin kompetens och vi matchar talanger och förmågor mot arbetsmarknadens behov. Men vårt erbjudande handlar egentligen om en enda sak: kraften att gå framåt. Därför säger vi hellre att vi är i ”bättre-framtids-branschen”. Med hög kompetens, personligt engagemang och ett prestigelöst arbetssätt är det vår ambition att varje dag vara en laddstation för människor och företag som vill utvecklas. Du kan hämta kraft hos oss i över tjugo städer från Stockholm i söder till Luleå i norr. Läs gärna mer på www.clockworkpeople.se

Om företaget
Just nu söker vi för kunds räkning kompetenser inom löneadministration. Vi söker dig som har arbetat med lön i ett antal år och som nu vill ta ytterligare ett kliv i din karriär. Oavsett om du idag är löneassistent eller lönespecialist så är du varmt välkommen att skicka in ditt CV till oss. Är du en person som kan kombinera löneadministrationen med ett driv och ett engagemang och samtidigt gillar att samspela väl i grupp med andra finns goda möjligheter till en bra matchning.

Dina arbetsuppgifter
I rollen som löneadministratör hos oss kommer du vara en kvalificerad resurs i hantering av hela löneprocessen samt de frågor som hör till den. Vidare är ditt uppdrag att arbeta med alla steg i löneprocessen, hantera försäkrings- och pensionsfrågor samt ha dialog med myndigheter och externa parter. Du gör arbetsrättsliga tolkningar utifrån kollektivavtal, analyserar och bearbetar statistiska underlag samt utgör en intern support till medarbetare och chefer vid frågor gällande lön.

Din profil
Du som söker denna roll har flera års erfarenhet av lönearbete. Det är meriterande om du har en vidareutbildning på högskolenivå eller annan likvärdig utbildning samt erfarenhet av lönearbete med såväl tjänstemän som kollektivanställda. Vidare har du god systemförståelse och kunskaper inom avtalstolkning och pensioner. Som person tror vi att du är lösningsorienterad, prestigelös och förtroendeskapande med integritet och gott omdöme. Du har en mycket god analytisk förmåga och är genuint intresserad av att arbeta med siffror, statistik och uppföljningar. Du gillar att ta ansvar, är van att driva egna frågor och du har en god vana av att tolka kollektivavtal. För att passa hos oss vår kund är det viktigt att du är självgående och initiativrik och du har ett positivt och relationsskapande sätt att vara. Samtidigt är du noggrann, strukturerad och systematisk, med god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Sammantaget så är du en lagspelare som är duktig på att samarbeta och samverka med andra samt har viljan att alltid ge god service. Du behärskar svenska och engelska obehindrat i både tal och skrift.

Ansökan
Är det dig vi söker? Då ser vi fram emot din ansökan! För mer information är du varmt välkommen att kontakta Jennifer Åström Gustafsson på telefon: 073 351 27 14 eller Elin Hilli på telefon: 0733-51 27 13. Vi arbetar med rekryteringsprocessen löpande, så ansök därför så snart som möjligt, via www.clockworkpeople.se

Ansök nu

Lönekonsult till Umeå

Läs mer Feb 27
Om tjänsten

Som lönekonsult kommer du att arbeta direkt med att hantera löneadministrationen för vår kund. Din roll kommer att innefatta beräkning av löner, hantering av lönerelaterade frågor samt säkerställa att alla processer följer gällande lagar och bestämmelser.

Om dig

Vi söker dig som har:

- Minst två års operativ erfarenhet av löneadministration.

- Kunskap om lagar och bestämmelser inom löneområdet.

- Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ.

- Analytisk förmåga och noggrannhet i arbetet.

Ansvarsområden:

- Hantera löneberäkningar och säkerställa att de är korrekta och utförs i tid.

- Besvara lönerelaterade frågor från både anställda och arbetsgivare.

- Samarbeta med olika avdelningar för att säkerställa att löneinformationen är korrekt.

Detta är en visstidsanställning där du kommer att arbeta direkt hos vår kund. Längden på anställningen kan variera men är ca 1 år. Start maj eller enligt överenskommelse.

Om oss

På Acting HR blir du en del av ett resultatinriktat gäng som tror på det vi gör. Hos Acting HR har vi korta beslutsvägar, högt i tak och mycket glädje där skrattet aldrig är långt bort. Vi vill ständigt förbättras och utvecklas och det kommer även du få möjlighet till, både i din kompetens och som person.

Processen

Med hjälp av kompetensbaserade intervjuer, kapacitetstester och personprofilanalyser kommer vi göra en objektiv bedömning på hur du kan komma att hantera dina nya arbetsuppgifter hos oss och samtidigt minimera ris särbehandling.

Har du några funderingar är du välkommen att kontakta Safia Jaouhari på 073-501 81 78.

Du blir anställd av Acting HR men arbetar på plats hos kund. Urval och intervjuer sker fortlöpande så skicka gärna in din ansökan redan idag!

Ansök nu

Lönespecialist

Läs mer Jul 23
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/




Löneavdelningen 
Som lönespecialist ingår du i en arbetsgrupp av 10 kunniga och engagerade kollegor som arbetar som konsultativt stöd till chefer, HR och medarbetare i lönerelaterade frågor.

Anställningen är placerad på Personalenheten, som är universitetets centrala personalfunktion med uppdrag att driva, samordna och stödja utvecklingen av arbetsgivarpolitiken och personalprocesserna. Vi ska i vårt stöd till ledning, chefer, HR och medarbetare aktivt bidra till att Umeå universitet är en attraktiv arbetsgivare med en framgångsrik verksamhet. Läs mer om Personalenheten som arbetsplats https://www.umu.se/personalenheten/    

Vi erbjuder dig   
en kreativ och inspirerande miljö fylld av kompetens där du som lönespecialist får ett självgående och utåtriktat uppdrag att stötta verksamheten inom lönerelaterade frågor. Umeå universitet erbjuder bland annat flexibel arbetstid, friskvårdstimme samt möjlighet att kombinera stimulerande arbetsuppgifter med en livssituation i balans. Mer information om Umeå universitet och dess förmåner finner du https://www.umu.se/jobba-hos-oss/formaner/ 

Arbetsuppgifter 
Som lönespecialist är du ett konsultativt stöd till chefer, HR och medarbetare i lönerelaterade frågor. Du tolkar och informerar om de regelverk och rutiner som rör anställningsvillkor, ledigheter, sjukfrånvaro, semester, skatt mm. I arbetsuppgifterna ingår administration av löner, ersättningar och arvoden i personal- och lönesystemet Primula. Arbetet innebär även kontakt med andra myndigheter tex. inom skatte- och socialförsäkringsfrågor samt har ett nära samarbete med HR-kollegor inom myndigheten. 
 
Vi söker dig som    

- har YH-utbildning inom löneområdet eller motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- har erfarenhet från arbete med lönehandläggning
- kan uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska

Som person har du förmåga till helhetssyn, är strukturerad och noggrann. Du har god samarbetsförmåga och arbetar väl såväl självständigt som i team. Vidare ser vi att du är drivande i det dagliga arbetet, är pålitlig och har hög integritet.  

Meriterande är erfarenhet av att

- tolka lagar, avtal och regelverk 

Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. 

Övrigt   
Anställningen är på heltid och tillträde sker enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.   

Närmare upplysningar lämnas av
Personalchef Lars Nordlander, tel. 090- 786 61 93, lars.nordlander@umu.se 
HR-strateg Caroline Henrysson 090-786 80 46, caroline.henrysson@umu.se 

Facklig information   
Lämnas av SACO, tel. 090-786 53 65, SEKO civil, tel. 090-786 52 96 samt ST, tel. 090-786 54 31.   

Ansökan   
Din ansökan skickas in via universitetets rekryteringssystem Varbi, och ska vara inkommen till Umeå universitet senast 11 augusti.

I denna rekrytering söker du utan personligt brev och enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet inom HR-området.   

Välkommen med din ansökan!  

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Visionite Tillväxt AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från Visionite Tillväxt AB .

Kontorsassistent med städansvar

Administratör/Administrativ assistent
Läs mer Maj 27
Vi flyttar nu till stora och fina lokaler på Strömpilsplatsen och söker nu efter en kontorsassistent med städansvar till vårt kontor. Rollen kommer att innebära varierande arbetsuppgifter som främst handlar om att se till att kontoret alltid är i fräscht och gott skick. Det innebär att ha ett helhetsansvar för all städning (dammsugning, moppning, dammtorkning etc.), vattna blommor, tömma papperskorgar, rengöra kaffemaskin etc.
Du kommer även att vara involverad i administrativa arbetsuppgifter såsom lunchbeställningar, kontakt med externa leverantörer samt sitta i receptionen och ta emot besökare.
OM DIG
Vi tror att du tycker om att göra rent och fint, är strukturerad, noggrann och framförallt har en god servicekänsla och social kompetens.
Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen hos oss. Du är prestigelös då dina arbetsuppgifter är av varierad art. Vidare så ser vi att du är flexibel och självgående samt har ett driv att vilja utvecklas.
DU ERBJUDS
Vi gillar högt tempo och att ha roligt tillsammans på jobbet! Vi tror att du har ett eget driv och en motor för att hela tiden ta dig framåt i hög fart. Vi värderar livsbalans där du kan balansera ditt privatliv med jobbet, det innebär att du har stor flexibilitet och väljer själv om du exempelvis vill riva av ett träningspass på arbetstid. Hos oss är friskvård viktigt, vi vill att du ska må bra på jobbet och ha de rätta förutsättningarna för att vara ditt bästa jag på arbetet.
START: September
OMFATTNING: 75%-100%
ORT: Umeå
KONTAKT: Magdalena Persson, HR-chef
076-78 27 143
magdalena.persson@visionite.se

Ansök nu