Umeå: Programmerare till Västerbottens museum

Hitta ansökningsinfo om jobbet Programmerare till Västerbottens museum i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-03 // Varaktighet: Heltid

Vill du vara med och utveckla lösningar som ökar tillgängligheten till kulturarv och samarbeta tätt tillsammans i ett mindre team? Sista ansökningsdag är 24 februari, 2025.
SOFIE
SOFIE är ett samlingshanteringssystem utvecklat av oss på Västerbottens museum. Våra kunder är andra museer och hembygdsföreningar. Vi hjälper våra kunder att öka tillgängligheten samt strukturera sina samlingar av bland annat fotografier, föremål, berättelser och film. SOFIE är det mest använda samlingshanteringssystemet i Sverige.
SOFIE befinner sig i en spännande, expansiv utvecklingsfas. Vi söker ytterligare en programmerare för att stärka teamet.
Dina arbetsuppgifter
Som programmerare hos oss kommer du att jobba med såväl utveckling av ny funktionalitet som underhåll av befintliga lösningar. I rollen ingår att på ett strukturerat sätt identifiera och avhjälpa kundproblem.
SOFIE är byggt som ett lager runt Omeka, vilket är en Open source-programvara för publicering av samlingar. Tekniker som används är framförallt Linux, Apache, My, PHP samt jQuery.
Du kommer även att delta i olika nätverk för att utbyta erfarenheter och idéer, där din roll blir att fånga upp information som bidrar till utvecklingen av produkten.
Hos oss får du kreativ frihet och goda möjligheter att påverka. Tillsammans med din närmaste kollega ansvarar du för SOFIEs systemutveckling. Du ingår i ett mindre team bestående av utvecklare och support. Utvecklingen sker i nära dialog med styrgrupp och av våra slutanvändare.
Din profil
Krav

5 Års erfarenhet av programmering,


Har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade via arbetslivserfarenhet,


Erfarenhet av:

Utveckling av webbaserade användargränssnitt


Utveckling av affärslogik i system för process-stöd


Objektorienterad analys och design



Kunskaper i: PHP, My, jQuery, CSS3, HTML5, Linux, Apache, JavaScript, /DDL, VMWare, Ubuntu, Git, Docker


Goda kunskaper i svenska och engelska.


Problemlösning är ditt rätta element då du arbetar bra med komplexa frågor samt är mål- och resultatinriktad. Du är noggrann och jobbar på ett kvalitetsmedvetet sätt. Vi tror att du är självgående och tar ansvar för din uppgift. För att du ska trivas är det viktigt att du även tycker om att samarbeta vilket märks genom att du lyssnar och kommunicerar med andra människor på ett lyhört sätt samt kan skilja på sak och person.
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av samarbete med stöd av system för versionskontroll.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV och ett personligt brev. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 24 februari, 2025. Märk ansökan med ”Dnr 34/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig kontaktperson är Ulrica Tegblom (Vision) du når henne via ulrica.tegblom@vbm.se.
Villkor
Anställningen är heltid, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. 
Om oss
Läs mer om oss här: https://vbm.se/om-oss/#jobba-hos-oss
Välkommen med din ansökan!

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Övriga ekonomer

Nedan visas andra jobb i Umeå som Övriga ekonomer.

Junior Systemutvecklare till företag i Umeå

Läs mer Jan 30
Plats: Umeå, Luleå.Detta är ett konsultuppdrag via Northern Skill
Är du en nyexaminerad eller junior systemutvecklare med passion för kod och problemlösning? Vill du arbeta i ett innovativt team där du får möjlighet att utvecklas och bidra till spännande projekt? Då kan detta vara tjänsten för dig!
Om rollen
Som junior systemutvecklare hos oss kommer du att:
Delta i utveckling och underhåll av våra system och applikationer
Arbeta med moderna programmeringsspråk och ramverk
Samarbeta med erfarna utvecklare och andra team för att lösa tekniska utmaningar
Lära dig och utvecklas inom systemutveckling genom handledning och praktiskt arbete
Vara med och påverka teknikval och arkitektur i våra projekt
Vi söker dig som: Har en relevant utbildning inom IT, datavetenskap eller motsvarande
Har grundläggande kunskaper i programmering, gärna inom Java, C#, Python, JavaScript
Är nyfiken, initiativrik och vill lära dig mer inom systemutveckling
Trivs med att arbeta både självständigt och i team
Har goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
Meriterande om du har: Erfarenhet av frontend- eller backendutveckling
Kunskap om databaser och API:er
Erfarenhet av versionshantering (Git)
Vad vi erbjuder: En inspirerande arbetsplats med kompetenta och engagerade kollegor
Möjlighet till personlig och professionell utveckling
Konkurrenskraftig lön och förmåner
Sociala aktiviteter och en trivsam arbetskultur
Ansökan
Skicka in din ansökan med CV och personligt brev till [e-postadress]. Sista ansökningsdag är [datum], men urval och intervjuer sker löpande – så vänta inte med att söka!
Vi ser fram emot att höra från dig!

Ansök nu

Javautvecklare sökes!

Läs mer Jan 29
WeSkill är ett konsultföretag som erbjuder specialistkompetens för IT/Tech-uppdrag inom både mjukvara- och hårdvara.
Nu söker vi Javautvecklare till ett långsiktigt uppdrag hos kund i Umeå!


Vad vi erbjuder En tillsvidareanställning med början i ett långsiktigt projekt hos kund.
En skräddarsydd löne- och förmånsmodell där du har möjlighet att välja mellan olika upplägg beroende på var i livet du befinner dig. Oavsett val är du med och sätter din löne- och förmånspaketering utifrån dina önskemål.
Fri personlig pensionsrådgivning samt övrig finansiell rådgivning förutom andra förmåner du själv har möjlighet att välja.
Möjlighet att vara med och påverka företagets riktning och utveckling framåt.
Arbete inom ett konsultbolag med modern prägel där hållbarhet, flexibilitet och inkludering utgör en stor del av kulturen.


Om uppdraget
Med början i ett långsiktigt kunduppdragkommer du arbeta i ett team av entusiastiska och engagerade systemutvecklare och i nära samarbete med övriga företagsverksamheten.Som Javautvecklare hos oss och i uppdragetkommer du att vara en del av ett agilt team som arbetar med att utveckla och underhålla kundens dataanalysprodukter. Du kommer att samarbeta nära med produktledning och kunder för att definiera och forma produkterna.
I teamet idag finns utrymme till arbete i enhybriduppsättning och en flexibel inställning att hitta ett fungerande sätt för alla, och enligt de som finns i teamet idag finns en positiv framåtanda och gott samarbetsklimat inom teamet och på kundföretaget i stort.


Vi söker dig som
Vi ser gärna att du täcker in så mycket som möjligt av nedan:
Praktisk erfarenhet i rollen som Systemutvecklare, gärna åtminstone ca3 års erfarenhet.
Har en grund från Java + Springboot.
Har erfarenhet av att jobba i cloudlösningar
Är en nyfiken person som vill bidra i teamet med ett positivt mindset!



Kompetenser
För att lyckas i rollen tror vi att du som person har en känsla för kvalitet och förstår vikten av att vara kvalitetsmedveten. Vi ser att du har en god problemlösningsförmåga och att du har lätt för att samarbeta med andra människor och trivs med att arbeta i team. Vi ser även att du har en förmåga att anpassa dig efter förändringar och kan utan problem ändra synsätt om det skulle behövas. Dessutom är du självgående genom att du tar ansvar och strukturerar uppditt arbete.

Om WeSkill
WeSkill strävar efter att bli drömpartnern för både kund, medarbetare och samarbetspartners. Idag har vi flertalet kunder där vi levererar exempelvis systemutveckling, test- och kvalitetssäkring, IT-säkerhet, infrastruktur och automation m.m. Inom WeSkill arbetar vi främst i regionerna Skellefteå, Luleå, Umeå och Göteborg, men vi har även uppdrag i andra delar av Sverige.
WeSkills grundvärderingar handlar om inkludering, flexibilitet och hållbarhet. Det har alltid varit viktigt för oss att våra anställda känner att de kan vara sig själva och blir inkluderade i företaget och därmed en del av We:et i WeSkill. Genom att prioritera förmåner och flexibilitet för våra anställda skapar vi tillsammans ett hållbart arbetsliv där du får vara med att påverka din arbetssituation.
Vill du läsa mer om oss och hur vi jobbar kan du besöka vår karriärsida -https://karriar.weskill.se/
Varmt välkommen att skicka in din ansökan!
Övrig information
Start:Enligt överenskommelse
Placering: Umeå
Omfattning:100%
Kontakt:Per Bleckberg, 072-245 92 88 eller per.bleckberg@weskill.se

Ansök nu

Systemutvecklare inom M365 och Sharepoint till Sogeti Umeå

Läs mer Dec 18
Vill du vara med och skapa värde för både dig själv och våra kunder, vara en del av en härlig gemenskap och är intresserad av Microsoft 365 -utveckling? Välkommen till oss på Sogeti.

Vi ser ett ökat behov av duktiga personer inom Microsoft 365 hos våra kunder och stärker därför upp med fler personer. Har du erfarenhet av Microsoft 365 - som utvecklare, arkitekt och/eller IT-expert - och vill vara med och driva utvecklingen hos våra kunder? Då är det kanske dig vi söker!

Som M365-konsult kommer du att arbeta med arkitektur, design och utveckling av kundorienterade lösningar. Vi arbetar framförallt med lösningar inom intranät, samarbete, dokumenthantering och ärendehantering. Rollen innebär också direktkontakt med olika verksamheter och IT-avdelningar där förståelse och lyhördhet är av stor vikt. Vi ser gärna att du även har erfarenhet inom informationssäkerhet och åtkomsthantering i Microsoft 365.

Som en del i vårt Microsoft 365-team ges du goda förutsättningar för spännande och varierande uppdrag i många olika branscher, och genom vårt nationella kompetensområde inom Microsoft 365 finns tillgång till meriterade experter på olika delar av plattformen.

Vill du vara med att bidra till kundnytta och skapa långsiktiga relationer med våra kunder? Vill du vara med och bygga framtidens system för samhället via publika sektorn? Hos oss finns alla möjligheter att bygga din karriär som du vill och utvecklas åt det håll du önskar.

Du kommer att bli en del av ett gäng härliga Sogetiare som brinner för teknik och att ha kul tillsammans på vägen. Oavsett om du befinner dig i början av din karriär, eller redan är en väletablerad expert, så kommer vi att uppmuntra dig att fortsätta utvecklas och bli ännu bättre!

Läs mer om några av de många anledningarna som finns för att jobba hos oss:


- Våra förmåner - Här hittar du en översikt av de förmåner vi erbjuder på Sogeti.

- Din utveckling - Vårt mål är att den som är anställd hos oss ska vara på en ständig utvecklingsresa och bli den bästa versionen av sig själv.


Vi ser gärna att du:
- Har goda kunskaper i Svenska tal och skrift.
För utveckling för SharePoint och Teams:


- Har erfarenhet av att utveckla lösningar på SharePoint-plattformen, både online och on-prem.

- Är bekväm med språk som C#, JavaScript, CSS och HTML, såväl ramverk som .NET och SPFx.

- Erfarenhet av React och Angular är meriterande.

För hantering och konfiguration av M365-plattformen:


- Har kompetens inom Microsoft 365-plattformen och dess olika komponenter, inklusive integrationer och molntjänster.

- Erfarenhet av PowerShell är önskvärt

- Erfarenhet av Microsoft Purview och Microsoft 365 Defender är meriterande.

För utveckling och automatisering i Power-Platformen:


- Har erfarenhet av automatisering via Power Automate.

- Erfarenhet av utveckling i Power Apps är meriterande.

Varmt välkommen med din ansökan idag, urval sker löpande! Hoppas vi ses!



-#LI-AW1

Sogeti Sverige, en del av Capgemini-koncernen, med 21 kontor och 1300 medarbetare, skapar affärsvärde med teknologi för organisationer som behöver införa innovation snabbt och som vill ha en lokal partner med global skalbarhet. Med en hands-on-kultur och närhet till kunderna, implementerar Sogeti lösningar som hjälper organisationer att arbeta snabbare, bättre och smartare. Genom att kombinera agilitet och snabb implementation via en DevOps-ansats, levererar Sogeti innovativa lösningar inom test- och kvalitetssäkring, molnet och systemutveckling, förstärkta av AI, data och automation.

Alla människor ska ha samma möjligheter. Inte minst i sitt arbete, därför är jämställdhet en självklarhet för oss och vi tar mängder av initiativ för att främja detta, bland annat genom #addher - ett av Sveriges största nätverk för kvinnor i IT-branschen.

Ansök nu

Front/backend-utvecklare

Läs mer Dec 5
AcadeMedia EdTech är del av AcadeMediakoncernen som är norra Europas största privata utbildningsanordnare. Drygt 76 000 elever och föräldrar har valt våra förskolor, grundskolor och gymnasieskolor. Ytterligare 100 000 vuxna går på någon av våra vuxenutbildningar under ett år. AcadeMedia finns över hela Sverige och vi har även förskolor i Norge och Tyskland. Totalt har AcadeMedia över 600 enheter och cirka 17 000 medarbetare.

AcadeMedia EdTech är en digitaliseringsmotor och som kraftsamlar för att bidra till att göra Sverige till det ledande landet i världen på att utnyttja digitaliseringens möjligheter och skapa morgondagens lärande. Vi tror på utbildning för alla och ett livslångt lärande och i en digitaliserad värld. Verksamheten inom AcadeMedia EdTech organiseras inom två varumärken – Linguista som är en fjärrundervisningstjänst inom bland annat modersmål och Omniway som är en användarvänlig lärplattform.

Om oss

Vi är ett litet utvecklingsteam som underhåller, driver och utvecklar den webbaserad lärplattformen Omniway. Teamet består för närvarande av tre fullstack-utvecklare och vi expanderar i en rask takt. Omniway är en komplett lärplattform huvudsakligen verksam inom Academediakoncernen men expanderar även på den externa marknaden. Vårt utvecklingsteam är placerat i centrala Umeå.

Rollen

Som utvecklare kommer du hjälpa till att underhålla och vidareutveckla vår lärplattform. Du kommer ha ett nära samarbete med övriga utvecklare och syssla med både frontend och backend-arbete. Du förväntas ha erfarenhet av webbutveckling, både inom backend (serverprogrammering, ) och frontend (HTML/CSS/JS). Vår plattform har en Laravel-baserad backend (PHP, My) och en Bootstrap-baserad frontend som använder Vue.js för dynamiska komponenter.

Erfarenhet av följande krävs:

• Backendprogrammering (i valfritt språk, t.ex. PHP/C#/Python)
• Frontendprogrammering (HTML, CSS, JS)
• Databaserfarenhet ()

Erfarenhet av följande är starkt meriterande, i prioritetsordning:

• Laravel (eller andra MVC-ramverk)
• vuejs (eller andra data binding-ramverk)
• PHP
• Bootstrap
• ES6/ES7
• Testdriven utveckling
• Linux/unixmiljöer

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

• Delta i kravspecifikationsframställning och tidsuppskattning
• Implementera ny funktionalitet självständigt, ofta både front- och backenddelarna
• Lösa problem som uppstår
• Skriva enhetstester (unit tests) och säkerställa att kod fungerar enligt specifikation

Om dig

Du har längre erfarenhet av webbutveckling och webbteknologier samtidigt som du har ett stort intresse för teknikutvecklingen och nya sätt att arbeta. Du är metodisk och tycker om att lösa problem, både tekniskt och genom att förstå verksamhetens behov. Som person är du stabil och är duktig på att samarbeta och kommunicera med andra. Du vill ta en aktiv roll i att utveckla hur vi arbetar och är inte rädd för att tänka nytt.

Välkommen med din ansökan

Tjänsten är på heltid med placering i Umeå. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Har du frågor om tjänsten kontakta CTO Javid Jou per mail på javid.jou@academedia.se. Vi vill ha din ansökan så snart som möjligt och senast 2025-05-01. Vi hanterar ansökningar löpande och tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Ansök nu

Systemutvecklare

Läs mer Okt 31
Har du tidigare erfarenhet som systemutvecklare och vill bli en del av vårt engagerade team på Knowit Connectivity? Hos oss får du både möjlighet att vidareutvecklas som utvecklare och utforska nya branscher tillsammans med oss. Vi söker nu drivna ingenjörer som vill vara med och bidra till framtidens teknologiska lösningar.
Om rollen
Hos Knowit Connectivity får du chansen att jobba i en dynamisk miljö med industriledande kunder. Vi arbetar agilt och nära våra kunder, både in-house och ute hos kund, och du kommer att få använda din problemlösningsförmåga och tekniska expertis för att skapa innovativa och hållbara lösningar.
Vårt team har en härlig mix av erfarenheter och bakgrunder, och vi tror på att aktivt dela kunskap och lära av varandra för att driva utvecklingen framåt.
Några av de teknikstackar vi jobbar med är
Container/cloud engineering, och är vana vid tekniker som Docker, Kubernetes och Helm. Vi bygger med Openstack och Openshift och är både Microsoft (Azure) och Amazon (AWS) partners.
Telekom, RAN-teknik, 3GPP-standarder och får ofta arbeta med arbeta med traditionella datakommunikationsmetoder, SSH/OpenSSL/TLS, IP-stacken och trafikanalys med wireshark.
Automotive, systematiskt med grund i funktionell säkerhet och ISO26262/ISO21434, modellbaserat (MatLAB/SimuLink) samt traditionellt – ofta i C/C++.
Inbyggda system, allt från bare-metal till linuxbaserade system (ofta RHEL). Kommunikationsprotokoll är vår bakgård, exempelvis BT, USB, CAN.

Är detta något för dig?
Vi söker dig som har en bakgrund inom ingenjörsvetenskap, gärna inom telekommunikation, automation eller datavetenskap, med minst 5 års erfarenhet av utveckling i någon eller några av de teknikstackarna vi nämnde ovan. Vi värdesätter god kommunikationsförmåga på engelska, både i tal och skrift, och vi söker dig som är bosatt i Sverige och talar svenska.
Har du erfarenhet som projektledare, team-lead, scrum master eller produktägare är det meriterande, och du får gärna ha arbetat med försäljning och leverans, men det är inget krav.
Vi söker dig som är en erfaren utvecklare med ett genuint teknikintresse och en nyfikenhet för att alltid lära dig mer. Du älskar att jobba i team och ser värdet i att hjälpa varandra framåt. Med ett positivt mindset tar du dig an både små och stora utmaningar, och du bidrar till en arbetsplats där glädje, samarbete och innovation står i fokus
Om Knowit
På det nystartade Knowit Connectivity i Umeå får du vara med att bygga upp en ny verksamhet för att jobba med lokala kunder i regionen, både inom telekom, automotive, försvar och tillverkningsindustrin. På kontoret sitter vi tillsammans med våra kollegor på övriga affärsområden inom Knowit, och vi jobbar mycket nära vårt systerkontor i Östersund med deras stabilitet och långa historia.
Knowit är en snabbfotad, rolig och inspirerande arbetsplats med stor laganda. Hos oss jobbar du för att göra skillnad och för att utveckla både vår egen verksamhet och våra kunders. Här finns stora möjligheter att utvecklas, både genom innovativa projekt och genom vår personliga kompetensutvecklingsmodell.
Ansökan
Vi jobbar med ett löpande urval, så varmt välkommen med din ansökan redan idag! Vänligen notera att vi inte tar emot ansökningar via mail. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta rekryterare Gustav W. Uppenberg – gustav.uppenberg@knowit.se.
Vi ser fram emot din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Västerbottens Museum AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från Västerbottens Museum AB .

Kundorienterad supporttekniker 75% till Västerbottens museum

Helpdesktekniker/Supporttekniker
Läs mer Feb 4
Vill du ha varierande arbetsuppgifter och bidra till ett litet team? Har du ett IT-intresse och tidigare erfarenhet från kundtjänst eller support? Sök då tjänsten som supporttekniker senast 26 februari, 2025.
SOFIE
SOFIE är ett samlingshanteringssystem utvecklat av oss på Västerbottens museum. Våra kunder är andra museer och hembygdsföreningar. Vi hjälper våra kunder att öka tillgängligheten samt strukturera sina samlingar av bland annat fotografier, föremål, berättelser och film. Sofie är det mest använda samlingshanteringssystemet i Sverige.
SOFIE befinner sig i en spännande, expansiv utvecklingsfas. Vi söker ytterligare en medarbetare för att stärka teamet.
Dina arbetsuppgifter
På First line support är du Sofies ansikte utåt mot våra kunder. Utöver hantering av supportärenden kommer du initialt att arbeta med framtagandet av dokumentation kopplat till produkten samt vid behov utbilda våra användare varvid resor kan förekomma.
Då Sofie är i en utvecklingsfas kommer du att arbeta med kundbearbetning av befintliga och nya kundkontakter samt enklare offert-/avtalshantering. Du hanterar även nyhetsbrev till Sofie-kunder, uppdateringar av Sofie.se och VBM.se.
Du tillhör staben och ingår i Sofie-teamet som består av två utvecklare och support. Vid staben finns även medarbetare som jobbar med ekonomi- och löneadministration, IT, kommunikation och lokalvård.
Din profil
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som är lugn, uppmärksam och vill ge dina kunder en god service vilket märks genom ditt bemötande, intresse och förmåga att hjälpa andra. För att du ska trivas och få energi av rollen tror vi att du tycker om att skapa kontakter och underhålla relationer i yrkesmässiga sammanhang. För att du ska lyckas i rollen är det viktigt att du samarbetar bra med andra människor, är strukturerad och kan se möjlighet i förändringar.
Avslutningsvis har du en god förståelse för hur människor tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap efter mottagaren.
Krav

Intresse för IT


Gymnasieutbildning


Minst tre års erfarenhet från kundtjänst och eller support


Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift


Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med IT-support och administrera i Wordpress och eller Sharepoint. Eftergymnasial utbildning är ett plus men inte krav. Har du erfarenhet av att jobba med samordning eller försäljning är det också meriterande.
Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna båda kvinnliga och manliga sökande till tjänsten.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som supporttekniker. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 26 februari, 2025. Märk ansökan med ”Dnr 35/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig kontaktperson är Ulrica Tegblom (Vision) du når henne via ulrica.tegblom@vbm.se.
Villkor
Anställningen är deltid 75%, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Om oss
Läs mer om oss här: https://vbm.se/om-oss/#jobba-hos-oss
Välkommen med din ansökan!

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Arbetsledare till friluftsmuseet Gammlia i sommar

Mediepedagog
Läs mer Jan 29
Vi söker en kommunikativ och initiativtagande arbetsledare. Hos oss får du jobba på Västerbottens största besöksmål och bidra till att levandegöra och tillgängliggöra vårt kulturarv. Sista ansökningsdag är 18 februari, 2025.
Gammliasommar
Sommar på friluftsmuseet Gammlia innebär öppna och bemannade gårdar och dagar fyllda med program som prova-på-aktiviteter, musik, bagarstuga och hästskjuts. Detta är möjligt tack vare åtta säsongsanställda museivärdar och samarbete med entreprenörer. Nytt för i år är att vi vill anställa en arbetsledare som är på plats under hela sommarsäsongen. Säsongen sträcker sig för våra besökare mellan 16 juni och 17 augusti.
Arbetsuppgifter
Västerbottens museum söker en arbetsledare till friluftsmuseet Gammlia. Vi erbjuder varierande arbetsuppgifter och en miljö där dina tankar och idéer kan få stort genomslag. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är arbetsledning av de åtta museivärdarna samt kontakt med samarbetspartners. Du leder morgonmötet för museivärdarna och tar emot sjukanmälningar. Du ansvarar även för att planera, redigera och publicera innehåll i våra sociala medier, såsom Instagram och Facebook, exempelvis dela vad som händer på Gammlia idag och svarar på frågor.
Som arbetsledare är du kontaktperson för våra entreprenör som exempelvis bagare och musiker. Museets kommunikatörer, receptionister och övriga på Gammliaenheten är andra roller som du samarbetar med regelbundet.
Introduktion
Under de första dagarna får du en introduktion i dina särskilda arbetsuppgifter, därefter deltar du i museivärdarnas introduktion. Museivärdarna börjar den 9 juni och inleder sin anställning med en veckas introduktion. Det är en fullspäckad och lärorik vecka som innehåller både teoretiska och praktiska element för att de skall känna sig trygga i sin roll som museivärd.??
Din kompetens
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är självgående och kommunikativ. För att du ska lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du tar initiativ, sätter igång aktiviteter samt uppnår resultat. Avslutningsvis är du en trygg och stabil person som kan anpassa sig efter situation.
Krav
Vi söker dig som har en examen inom relevanta ämnen, exempelvis museologi, etnologi, historia. Vidare har du kunskaper om och användning av sociala medier, framförallt Instagram.
Rollen förutsätter goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då vi har både svenska och internationella besökare. En del arbetsuppgifter görs med hjälp av dator eller telefon därför behöver du ha en grundläggande IT-kompetens.
Meriterande
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från liknande miljöer så som till exempel andra friluftsmuseer eller besöksmål inom kulturarvsområdet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som arbetsledare. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 18 februari, 2025. Märk ansökan med ”Arbetsledare Gammlia 2025 Dnr 14/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta Sofia Andersson via sofia.andersson@vbm.se eller 090-202 03 08.
Facklig kontaktperson är Jimmy Korpenwinge (DIK) du når honom via jimmy.korpenwinge@vbm.se eller på telefonnummer 090- 20 20 341.
Villkor
Det är en schemalagd säsongsanställning.
Anställningsperioden varar mellan den 22 maj till och med den 18 augusti.
V. 25-33 är du schemalagd tisdag-lördag kl 10.30-17.30.?
Eftersom tjänsten är ett sommarjobb förväntar vi oss att du arbetar hela perioden.
Timlön enligt avtal.??
Blir du aktuell för anställning kommer vi att vilja se ett utdrag från belastningsregistret då tjänsten innefattar arbete med barn.?
Välkommen med din ansökan!
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Västerbottens museum söker 8 museivärdar till friluftsmuseet Gammlia

Turistvärd/Turistvärdinna
Läs mer Jan 29
Har du ett intresse för kulturarv, är utåtriktad och vill vara med och levandegöra våra kulturmiljöer på friluftsmuseet i sommar? Sök då tjänsten som museivärd senast den 17 februari, 2025.
ARBETSUPPGIFTER
Som museivärd på friluftsmuseet Gammlia har du en viktig roll då du levande- och tillgängliggör äldre tiders kulturmiljöer för våra besökare. Det gör du genom att hälsa besökarna välkomna, visa och berätta om miljöernas historia och inbjuda till samtal om det regionala kulturarvet. Du visar och utför olika praktiska sysslor som ingick i vardagslivet förr, som att lappa och laga kläder, kärna smör och koka kaffe. I arbetet ingår även att bemanna lek- och lärutställningen ”Hamnstaden Umeå” och planera utställningens familjeanpassade aktiviteter. Även skötsel av friluftsmuseets trädgårdsland ingår i arbetsuppgifterna.
Anställningen inleds med en veckas introduktion där du träffar arbetsgruppen du kommer att ingå i under sommaren. Det är en fullspäckad och lärorik vecka som innehåller både teoretiska och praktiska element för att du skall känna dig trygg i din roll som museivärd.
DIN BAKGRUND
Du är en person med intresse för kulturarv. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper då en väsentlig del av tjänsten handlar om att visa, berätta och inbjuda till samtal. Vi tror därför att du är en utåtriktad person som är socialt aktiv och förmedlar ditt budskap efter din mottagare oavsett om det är en mindre familj eller en större grupp. Arbetets karaktär innebär att du både tar ansvar för dina egna arbetsuppgifter men också arbetar bra tillsammans med andra.
Vi söker dig med avslutad gymnasieutbildning. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska.
Eftergymnasial utbildning med inriktning mot kulturarv och/eller besöksnäring är meriterande så även kunskaper om kulturhistoria ur majoritets- och minoritetsperspektiv. Kunskaper i levande kulturarvsutövande som exempelvis hantverk eller mathantverk är en klar bonus, likaså musikaliska kunskaper. Erfarenhet av att arbeta med pedagogisk barnverksamhet eller om du har ytterligare språkkunskaper ses som positiva mervärden.
ANSÖKAN
Din ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som museivärd samt CV. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 17 februari, 2025. Märk ansökan med?”Sommarpersonal Gammlia 2025, dnr 13/25”.
KONTAKT
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta Sofia Andersson på sofia.andersson@vbm.se eller 090-20 20 308.
Facklig kontaktperson är Jimmy Korpenwinge (DIK) du når honom via jimmy.korpenwinge@vbm.se eller på telefonnummer 090-20 20 341.
VILLKOR
Det är en schemalagd säsongsanställning, ca 85% inklusive helger. Anställningsperioden varar mellan den 9 juni till och med den 18 augusti.
Eftersom tjänsten är ett sommarjobb förväntar vi oss att du arbetar hela perioden.
Timlön enligt avtal.
Blir du aktuell för anställning kommer vi att vilja se ett utdrag från belastningsregistret då tjänsten innefattar arbete med barn.
Välkommen med din ansökan!
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

Ansök nu

Föremålsantikvarie till Västerbottens museum

Antikvarie
Läs mer Apr 12
Är du intresserad av kulturhistoriska föremål och vill bidra i arbetet med att tillgängliggöra och utveckla kulturarvet? Har du några års erfarenhet som föremålsantikvarie på museum? Sök då tjänsten som föremålsantikvarie senast den 19 maj 2024.
Västerbottens museum söker en föremålsantikvarie med ansvar för museets kulturhistoriska föremålssamlingar. Samlingen innehåller mer än 100 000 föremål som i huvudsak är använda och tillverkade i Västerbottens län. Föremålen berättar om flertalet ämnesområden; om arbete och fritid, jakt och fiske, om naturbruk, handel och kommunikationer, samisk kultur, länets sjukvård och regementshistoria. Här finns en stor skidsamling och en omfattande textil samling. Samlingarna finns i magasin på museet och magasinslokaler några mil utanför Umeå.
Tjänsten är placerad vid museets samlingsavdelning och du kommer närmast att jobba med en föremålsantikvarie och två registreringsassistenter. På avdelningen finns också fotoantikvarie, foto- och registreringsassistenter och arkivarier. Inom ramen för samlingsförvaltning finns även en konstantikvarie med ansvar för konstsamlingen och en arkeolog med ansvar för den arkeologiska samlingen.
Dina arbetsuppgifter
Rollen som föremålsantikvarie innehåller både administrativa, teoretiska och praktiska arbetsuppgifter. Du besvarar interna och externa förfrågningar och handlägger ärenden som insamling, gallring, in- och utlån. Du planerar logistik och arbetar mycket praktiskt med samlingarna med exempelvis magasinering och uppordningsarbete. Du administrerar och arbetar aktivt i museets samlingsförvaltningssystem Sofie. Du tillgängliggör samlingarna för besök av allmänhet, skolor, föreningar och forskare samt vid publika arrangemang. Du hanterar även föremål vid utställningsproduktion. Du är med och utvecklar nya rutiner och riktlinjer för samlingsarbetet och svarar för handledning och stöd för registreringspersonal. Du ingår i museets förvärv och gallringsgrupp där inkommande ärenden diskuteras och beslutas.
Din kompetens
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi tror att du är självgående och strukturerad vilket märks genom ditt sätt att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att du ska trivas som föremålsantikvarie är det också viktigt att du tycker om att samarbeta vilket märks genom att du lyssnar och kommunicerar med andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du är noggrann och jobbar på ett kvalitetsmedvetet sätt. Du har en helhetssyn, och förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Du som söker har akademisk examen inom föremålsantikvarieprogrammet eller annan relevant akademisk examen inom det kulturhistoriska området. Du har några års yrkeslivserfarenhet som föremålsantikvarie och arbete med samlingsförvaltning på museum.
Du har god kommunikationsförmåga och mycket goda skriftliga kunskaper i svenska. Kunskaper i engelska är ett krav. Du har grundläggande datakunskaper. Erfarenhet att hantera Microsofts olika produkter är ett krav. B-körkort är ett krav.
Erfarenhet inom samlingsförvaltningssystemet Sofie eller liknande system samt kunskaper om bevarandefrågor är meriterande.
Ansökan
Din ansökan innehåller ett CV och ett kortfattat personligt brev med motivering till varför du söker anställningen. Ansökan skickas via mejl till info@vbm.se och ska vara inkommen senast 19 maj, 2024. Märk ansökan med: ”Föremålsantikvarie, dnr 117/24”. Urval till intervjuer sker löpande.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta samlingsansvarig chef; Veronica Karlsson via mejl: veronica.karlsson@vbm.se
Facklig företrädare är Annika Suomio Ulander (DIK), som du når på telefonnummer: 070-300 66 49
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Villkor
Anställningen är heltid, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Mer om oss
Västerbottens museum är ett av landets 24 länsmuseer och bedriver verksamhet med hela Västerbottens län som arbetsfält. Vårt uppdrag är att samla, vårda, visa och levandegöra det regionala kulturarvet och länets kulturmiljöer – från förhistoriska spår och lämningar, till nutida uttryck och idéer. Dessa presenteras på flera olika kreativa sätt, bland annat i utställningar, programverksamhet och pedagogisk verksamhet.
Vi har ett välbesökt museum med utställningshallar, samlingar och arkiv, butik och kafé. På området Gammlia, utanför museibyggnaden, finns också vårt friluftsmuseum som med 40 byggnader berättar om Västerbotten förr och nu. Museet har stora samlingar av kulturhistoriska och arkeologiska föremål, konst, arkivmaterial och fotografier som utgör unika historiska spår att bevara och hämta kunskap från för framtiden. Vi är cirka 70 anställda som besitter en bred kulturarvskompentens inom många områden. Vi erbjuder en kreativ miljö för såväl besökare som för anställda.
Västerbottens museum eftersträvar mångfald och jämställdhet och vi ser därför anställda med olika bakgrund och erfarenhet som berikande för verksamheten.

Ansök nu

IT-ansvarig till Västerbottens museum

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Feb 28
Vill du jobba i en roll som innehåller både strategiska och operativa frågor där du kan göra skillnad? Har du minst 5 års erfarenhet av operativt arbete med drift och säkerhet? Sök då tjänsten som IT-ansvarig senast den 20 mars, 2024.
Arbetsuppgifter
IT-ansvarig är en viktig roll på Västerbottens museum då du ansvarar över hela organisationens IT-miljö och är spindeln i nätet för IT-frågor. Du kommer att arbeta i en omväxlande och bred roll med både operativa och strategiska frågor med tyngdpunkt inom det operativa.
IT-ansvarig är placerad vid Staben och rapporterar till administrativ chef. På vår avdelning finns trevliga kollegor inom bland annat kommunikation, ekonomi och två medarbetare som jobbar med vårt egenutvecklade samlingshanteringsverktyg; Sofie.
Arbetet innefattar många kontaktytor internt och externt.
I rollen kommer du huvudsakligen att:
•?Planera, utvärdera och införa nya IT-stöd
• Ansvara för underhåll av hårdvara såsom nätverk, switchar, UPS-lagring, telefoni och IT-tjänster.
• Arbeta med övervakning och drift rörande WMware miljön, nätverk och brandväggar, veeam-backuper
•?Ansvara för inköp av utrustning
•?Utbilda personal
•?Ansvara för den övergripande IT-säkerheten samt bevaka och tillgodose efterlevnaden av GDPR lagstiftningen
•?Ansvara för dokumentationen kring IT-miljö, framtagande av policys och system förvaltningsdokumentation
• Tillhandahålla intern IT-support för våra medarbetare
Din bakgrund
För att du ska lyckas som IT-ansvarig arbetar du bra med komplexa frågor genom att du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar. Du är bra på att arbeta självständigt och strukturerat vilket märks genom ditt sätt att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt att du sätter upp och håller tidsramar. För att du ska trivas i rollen är det även viktigt att du på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förmedla lösningar till ledning och verksamheten. Avslutningsvis tror vi att du är en lugn och stabil person vilket märks genom att du behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker även i mer pressade situationer.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Du har högskoleutbildning inom relevant område eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har minst 5 års erfarenhet av att arbeta operativt med drift och säkerhet. Du har goda kunskaper i svenska och engelska.
Västerbottens museum moderniserar sin digitala infrastruktur och går från on-prem till flera cloud baserade tjänster, primärt Office 365. Du bör därför ha några års erfarenhet av att arbeta med Microsofts molntjänster. Goda kunskaper inom Windows, Mac OS, Active Directory samt Microsoft Entra är ett krav. Goda kunskaper inom Linux är meriterande.
Ansökan
Din ansökan innehåller ett CV och ett kortfattat personligt brev med motivering till varför du söker anställningen. Ansökan skickas via mejl till info@vbm.se och ska vara inkommen senast 20 mars, 2024. Märk ansökan med: ”dnr 0081/24”. Urval till intervjuer sker löpande.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig företrädare är Kenneth Blom (Vision), du når honom på telefonnummer: 090-20 20 314.

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Villkor
Anställningen är heltid tillsvidare, provanställning tillämpas. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Mer om oss
Västerbottens museum är ett av landets 24 länsmuseer och bedriver verksamhet med hela Västerbottens län som arbetsfält. Vårt uppdrag är att samla, vårda, visa och levandegöra det regionala kulturarvet och länets kulturmiljöer – från förhistoriska spår och lämningar, till nutida uttryck och idéer.
Vi har ett välbesökt museum med utställningshallar, samlingar och arkiv samt kafé och museishop. Museet har stora samlingar av kulturhistoriska och arkeologiska föremål, konst, arkivmaterial och fotografier som utgör unika historiska spår att bevara och hämta kunskap från för framtiden. Utanför museibyggnaden finns friluftsmuseet Gammlia som är en bit av Västerbotten som det kunde ha sett ut förr.
Museet består av 70 medarbetare fördelat på fem avdelningar som sammanlagt ansvarar för publik verksamhet, besöksmålet, samlingarna, kulturmiljöerna, administration och våra fastigheter. Vi erbjuder en kreativ miljö för såväl besökare som för anställda. Västerbottens museum eftersträvar mångfald och jämställdhet och vi ser därför anställda med olika bakgrund och erfarenhet som berikande för verksamheten. Museet drivs i bolagsform och består dels av det förvaltande bolaget Västerbottens museum AB, dels av Stiftelsen Västerbottens museums samlingar.
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu