Umeå: Kundorienterad supporttekniker 75% till Västerbottens museum

Hitta ansökningsinfo om jobbet Kundorienterad supporttekniker 75% till Västerbottens museum i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2025-02-04 // Varaktighet: Deltid

Vill du ha varierande arbetsuppgifter och bidra till ett litet team? Har du ett IT-intresse och tidigare erfarenhet från kundtjänst eller support? Sök då tjänsten som supporttekniker senast 26 februari, 2025.
SOFIE
SOFIE är ett samlingshanteringssystem utvecklat av oss på Västerbottens museum. Våra kunder är andra museer och hembygdsföreningar. Vi hjälper våra kunder att öka tillgängligheten samt strukturera sina samlingar av bland annat fotografier, föremål, berättelser och film. Sofie är det mest använda samlingshanteringssystemet i Sverige.
SOFIE befinner sig i en spännande, expansiv utvecklingsfas. Vi söker ytterligare en medarbetare för att stärka teamet.
Dina arbetsuppgifter
På First line support är du Sofies ansikte utåt mot våra kunder. Utöver hantering av supportärenden kommer du initialt att arbeta med framtagandet av dokumentation kopplat till produkten samt vid behov utbilda våra användare varvid resor kan förekomma.
Då Sofie är i en utvecklingsfas kommer du att arbeta med kundbearbetning av befintliga och nya kundkontakter samt enklare offert-/avtalshantering. Du hanterar även nyhetsbrev till Sofie-kunder, uppdateringar av Sofie.se och VBM.se.
Du tillhör staben och ingår i Sofie-teamet som består av två utvecklare och support. Vid staben finns även medarbetare som jobbar med ekonomi- och löneadministration, IT, kommunikation och lokalvård.
Din profil
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi söker dig som är lugn, uppmärksam och vill ge dina kunder en god service vilket märks genom ditt bemötande, intresse och förmåga att hjälpa andra. För att du ska trivas och få energi av rollen tror vi att du tycker om att skapa kontakter och underhålla relationer i yrkesmässiga sammanhang. För att du ska lyckas i rollen är det viktigt att du samarbetar bra med andra människor, är strukturerad och kan se möjlighet i förändringar.
Avslutningsvis har du en god förståelse för hur människor tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Du anpassar ditt sätt att förmedla ditt budskap efter mottagaren.
Krav

Intresse för IT


Gymnasieutbildning


Minst tre års erfarenhet från kundtjänst och eller support


Mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift


Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med IT-support och administrera i Wordpress och eller Sharepoint. Eftergymnasial utbildning är ett plus men inte krav. Har du erfarenhet av att jobba med samordning eller försäljning är det också meriterande.
Eftersom vi arbetar för en jämn könsfördelning ser vi gärna båda kvinnliga och manliga sökande till tjänsten.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som supporttekniker. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 26 februari, 2025. Märk ansökan med ”Dnr 35/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig kontaktperson är Ulrica Tegblom (Vision) du når henne via ulrica.tegblom@vbm.se.
Villkor
Anställningen är deltid 75%, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Om oss
Läs mer om oss här: https://vbm.se/om-oss/#jobba-hos-oss
Välkommen med din ansökan!

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Helpdesktekniker/Supporttekniker

Nedan visas andra jobb i Umeå som Helpdesktekniker/Supporttekniker.

Onsitetekniker sökes i Umeå! Heltid och deltid.

Läs mer Jan 30
Onsitetekniker till Umeå – Heltid och Deltid (50%)
Är du en serviceinriktad och tekniskt kunnig person som trivs med att arbeta nära användare? Vi söker nu en Onsitetekniker till Umeå för en spännande roll där du blir en nyckelspelare i att leverera IT-support av hög kvalitet.
Om tjänsten
Som Onsitetekniker kommer du att arbeta med support och felsökning av IT-relaterade problem på plats hos kunden. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat:

Installation, konfiguration och underhåll av datorer, skrivare och annan IT-utrustning


Felsökning av mjukvara och hårdvara


Hantering av ärenden via ITSM-system


Användarsupport och vägledning i IT-relaterade frågor


Vi söker dig som är serviceinriktad, lösningsorienterad och trivs i en dynamisk miljö. Rollen finns tillgänglig både som heltidstjänst och deltidstjänst (50%).
Vi söker dig som har:

Erfarenhet av IT-support och felsökning


Kunskap om Windows OS och Office 365


Förståelse för nätverk och kringutrustning
 


Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med möjligheter till utveckling och ett trevligt team att arbeta med.
Låter detta intressant? Ansök redan idag!
Välkommen med din ansökan!

Uppfyller du kvalifikationerna och är intresserad? Lägg in en ansökan redan idag! Vi önskar bara CV/meritförteckning gärna tillsammans med ett kortare brev om varför du är intresserad av just denna tjänst. Vi tar ej emot det via email utan det måste bifogas i ansökan via vårt system på grund av GDPR och hur vi hanterar personuppgifter. Intervjuer kommer hållas löpande och tjänsten kan därför komma att bli tillsatt innan slutdatum för annonsen. Vid ytterligare frågor gällande tjänsten så är du välkommen att kontakta ansvarig rekryterare Linnéa Lundström på linnea.lundstrom@barona.se.


Om Barona

Barona är ett internationellt bolag med finska rötter. Vi har funnits sedan 1999 och finns idag i 10 länder. Vi är en naturlig länk mellan uppdragsgivare och anställda, vi ser till att det blir lätt och smidigt för både dig som anställd och dig som uppdragsgivare. Vi erbjuder våra kunder skalbara och hållbara personallösningar. Allt detta så vi kan erbjuda olika tillvägagångsätt och möjligheter till våra egna anställda i alla skeden av deras karriär! Barona är kollektivavtalsbundet och hos oss har du alltid nära till din närmsta konsultchef som är dedikerad till ditt uppdrag.

Ansök nu

Teknisk support med praktiska kunskaper till verksamhet i Umeå!

Läs mer Nov 28
Är du en serviceinriktad person som vill arbeta med teknisk support nu och på sikt arbeta praktiskt ute i fält? Du kommer ha en nyckelroll mellan vår samarbetspartners kärnverksamhet och IT-funktioner. Ansök redan idag, vi arbetar med löpande urval!

OM TJÄNSTEN
I rollen som teknisk support hos vår samarbetspartner arbetar du inom en samhällsviktig verksamhet, vilket innebär att ditt arbete verkligen bidrar till ett välfungerande samhälle. Vi söker dig som har ett intresse för teknik och som vill hjälpa människor med dina kunskaper.

Då dina ärenden är riktade mot intern stöttning till kollegor utan specialistkunskaper inom IT är det av största vikt att du är pedagogisk och visar hänsyn för detta då ärendena varierar i svårighetsgrad.

Då vår samarbetspartner är i en förändringsfas kommer rollen på sikt att riktas mot praktiskt arbete ute i verksamheten kopplat till IT-utrustning. Vi söker dig som vill påbörja i en support med goda möjligheter till kompetensutveckling ute i fält med utrustning inom till exempel videokonferenssystem, nätverk och mycket mer.

Du erbjuds


* Att arbeta hos en samhällsbärande funktion
* Goda möjligheter till kompetensutveckling


Du kommer anställas som konsult av oss på Academic Work och om samtliga parter är nöjda med samarbetet kommer det på sikt finnas förutsättningar till en anställning direkt hos vår samarbetspartner.

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Hantera ärenden över telefon och mejl
* Hantering av beställningar, exempelvis behörigheter
* Felsökning och felavhjälpning
* På sikt vara ute i verksamheten och arbeta som tekniker med diverse IT-utrustning


VI SÖKER DIG SOM
- Har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då kommunikation sker på båda språken
- Har gymnasial- eller eftergymnasial utbildning inom till exempel teknik alternativt studerat kurser inom tekniska områden på universitet
- Har tidigare erfarenhet av teknisk support med verktyg som telefon & mejl i minst ett år
- Kan och vill arbeta på plats hos vår samarbetspartner i Umeå, då inget hemarbete erbjuds
- Har arbetat praktiskt med IT-utrustning som till exempel nätverk, video eller annan relevant utrustning som vi bedömer som likvärdig

Det är meriterande om du har
- Flerårig erfarenhet av liknande arbete med teknisk support över telefon, mejl och praktiskt arbete
- Kunskap inom supportsystem för ärendehantering
- Om du har en anknytning eller bor i Umeå

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Hjälpsam
- Målmedveten
- Ansvarstagande

Övrig information:

Start: Januari / Februari

Omfattning: Heltid

Arbetstider: 8-17 & 7-16 ungefär varannan vecka

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Ansök nu

Technical Support Specialist

Läs mer Nov 28
About COS Systems
We are a global software company that helps our clients connect people to high-speed fiber broadband, enabling their full participation in today’s digital world and economy. Our headquarters are located in Umeå, Sweden, but we have a global presence with team members in the USA, which together with Canada, is our most important market. You will work in an international environment where innovation and collaboration are key.


About the role
As a Technical Support Specialist, you will play a crucial role in our support team, serving as the bridge between our customers and the development team. You will be challenged with solving technical issues, educating users, and ensuring that our customers have the best possible experience with our products.
This role is perfect for someone who loves analyzing problems and finding solutions. This position lets you develop your technical expertise, work closely with international colleagues, and become a key player in a growing company. Your communication skills are essential as you explain technical issues to both customers and internal teams. In addition to the exciting daily challenges, this position offers the unique possibility to relocate to USA and work from our office in West Palm Beach, Florida.


We’d love to hear from you if you
Have solid technical and network troubleshooting skills, with a passion for solving complex IT and software issues.
Are a team player who thrives in an international environment and can collaborate with colleagues across different time zones.
Can clearly and simply explain technical concepts to users.
Are self-motivated and eager to contribute to developing the product by collaborating with the development and test teams.
Have experience in writing technical documentation, such as user manuals or knowledge base articles (a plus).
Are fluent in both written and spoken English.



We offer you:
A unique opportunity to be an important part of a fast-growing global tech company.
A dynamic work environment with a strong company culture that values different experiences and skills.
A fun and very nice office environment in central Umeå, with the flexibility to work partially remotely.
A supportive manager who encourages your personal and professional growth and gives you the freedom to achieve great results in your own way.
A competitive salary and benefits package.



Are you the problem solver we’re looking for? Apply now and join our global team!
Department: Test and Support
Role: Support Specialist (full-time entry-level)
Language: Swedish and English
Location: Umeå, with the possibility of relocating to our office in West Palm Beach, Florida.

Ansök nu

1st line support till stor arbetsgivare i Umeå!

Läs mer Nov 5
Är du en serviceinriktad person som vill fortsätta arbeta med 1st line support? Du kommer ha en nyckelroll mellan vår samarbetspartners kärnverksamhet och IT-funktioner kopplat till detta. Ansök redan idag, vi arbetar med löpande urval!

OM TJÄNSTEN
I rollen som 1st line support hos vår samarbetspartner arbetar du inom en samhällsviktig verksamhet, vilket innebär att ditt arbete verkligen bidrar till ett välfungerande samhälle. Du ingår i ett eller flera team tillsammans med kollegor som fokuserar på utveckling inom flertalet områden. Vi söker dig som har ett intresse för teknik och som vill hjälpa många människor med dina kunskaper.

Då dina ärenden är intern stöttning till kollegor utan specialistkunskaper inom IT är det av största vikt att du är pedagogisk och visar hänsyn för detta då ärendena varierar i svårighetsgrad.

Du erbjuds


* Att arbeta hos en samhällsbärande funktion
* Goda möjligheter till kompetensutveckling


Du kommer anställas som konsult av oss på Academic Work och om samtliga parter är nöjda med samarbetet kommer det på sikt finnas förutsättningar till en anställning direkt hos vår samarbetspartner.

ARBETSUPPGIFTER

Arbetsuppgifter


* Hantera ärenden över telefon och mejl
* Hantering av beställningar, exempelvis behörigheter
* Felsökning och felavhjälpning


VI SÖKER DIG SOM
- Har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då kommunikation sker på båda språken
- Har relevant gymnasial- eller eftergymnasial utbildning inom till exempel teknik
- Har tidigare arbetslivserfarenhet av support med verktyg som telefon & mejl
- Har mycket god datorvana och snabbt sätter dig in i nya system
- Kan och vill arbeta på plats hos vår samarbetspartner i Umeå då inget hemarbete är möjligt

Det är meriterande om du har
- Flerårig erfarenhet av liknande arbete med support över telefon och mejl
- Kunskap inom supportsystem för ärendehantering

För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:


* Kommunikativ
* Ansvarstagande
* Respektfull


Övrig information:

Start: Omgående

Omfattning: Heltid

Arbetstider: 8-17 & 7-16

Vår rekryteringsprocess

Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.

Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Västerbottens Museum AB

Nedan visas andra jobb i Umeå från Västerbottens Museum AB .

Programmerare till Västerbottens museum

Systemutvecklare/Programmerare
Läs mer Feb 3
Vill du vara med och utveckla lösningar som ökar tillgängligheten till kulturarv och samarbeta tätt tillsammans i ett mindre team? Sista ansökningsdag är 24 februari, 2025.
SOFIE
SOFIE är ett samlingshanteringssystem utvecklat av oss på Västerbottens museum. Våra kunder är andra museer och hembygdsföreningar. Vi hjälper våra kunder att öka tillgängligheten samt strukturera sina samlingar av bland annat fotografier, föremål, berättelser och film. SOFIE är det mest använda samlingshanteringssystemet i Sverige.
SOFIE befinner sig i en spännande, expansiv utvecklingsfas. Vi söker ytterligare en programmerare för att stärka teamet.
Dina arbetsuppgifter
Som programmerare hos oss kommer du att jobba med såväl utveckling av ny funktionalitet som underhåll av befintliga lösningar. I rollen ingår att på ett strukturerat sätt identifiera och avhjälpa kundproblem.
SOFIE är byggt som ett lager runt Omeka, vilket är en Open source-programvara för publicering av samlingar. Tekniker som används är framförallt Linux, Apache, My, PHP samt jQuery.
Du kommer även att delta i olika nätverk för att utbyta erfarenheter och idéer, där din roll blir att fånga upp information som bidrar till utvecklingen av produkten.
Hos oss får du kreativ frihet och goda möjligheter att påverka. Tillsammans med din närmaste kollega ansvarar du för SOFIEs systemutveckling. Du ingår i ett mindre team bestående av utvecklare och support. Utvecklingen sker i nära dialog med styrgrupp och av våra slutanvändare.
Din profil
Krav

5 Års erfarenhet av programmering,


Har en relevant högskoleutbildning eller motsvarande kunskaper förvärvade via arbetslivserfarenhet,


Erfarenhet av:

Utveckling av webbaserade användargränssnitt


Utveckling av affärslogik i system för process-stöd


Objektorienterad analys och design



Kunskaper i: PHP, My, jQuery, CSS3, HTML5, Linux, Apache, JavaScript, /DDL, VMWare, Ubuntu, Git, Docker


Goda kunskaper i svenska och engelska.


Problemlösning är ditt rätta element då du arbetar bra med komplexa frågor samt är mål- och resultatinriktad. Du är noggrann och jobbar på ett kvalitetsmedvetet sätt. Vi tror att du är självgående och tar ansvar för din uppgift. För att du ska trivas är det viktigt att du även tycker om att samarbeta vilket märks genom att du lyssnar och kommunicerar med andra människor på ett lyhört sätt samt kan skilja på sak och person.
Meriterande
Det är meriterande om du har erfarenhet av samarbete med stöd av system för versionskontroll.
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.  
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV och ett personligt brev. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 24 februari, 2025. Märk ansökan med ”Dnr 34/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig kontaktperson är Ulrica Tegblom (Vision) du når henne via ulrica.tegblom@vbm.se.
Villkor
Anställningen är heltid, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse. 
Om oss
Läs mer om oss här: https://vbm.se/om-oss/#jobba-hos-oss
Välkommen med din ansökan!

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Arbetsledare till friluftsmuseet Gammlia i sommar

Mediepedagog
Läs mer Jan 29
Vi söker en kommunikativ och initiativtagande arbetsledare. Hos oss får du jobba på Västerbottens största besöksmål och bidra till att levandegöra och tillgängliggöra vårt kulturarv. Sista ansökningsdag är 18 februari, 2025.
Gammliasommar
Sommar på friluftsmuseet Gammlia innebär öppna och bemannade gårdar och dagar fyllda med program som prova-på-aktiviteter, musik, bagarstuga och hästskjuts. Detta är möjligt tack vare åtta säsongsanställda museivärdar och samarbete med entreprenörer. Nytt för i år är att vi vill anställa en arbetsledare som är på plats under hela sommarsäsongen. Säsongen sträcker sig för våra besökare mellan 16 juni och 17 augusti.
Arbetsuppgifter
Västerbottens museum söker en arbetsledare till friluftsmuseet Gammlia. Vi erbjuder varierande arbetsuppgifter och en miljö där dina tankar och idéer kan få stort genomslag. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är arbetsledning av de åtta museivärdarna samt kontakt med samarbetspartners. Du leder morgonmötet för museivärdarna och tar emot sjukanmälningar. Du ansvarar även för att planera, redigera och publicera innehåll i våra sociala medier, såsom Instagram och Facebook, exempelvis dela vad som händer på Gammlia idag och svarar på frågor.
Som arbetsledare är du kontaktperson för våra entreprenör som exempelvis bagare och musiker. Museets kommunikatörer, receptionister och övriga på Gammliaenheten är andra roller som du samarbetar med regelbundet.
Introduktion
Under de första dagarna får du en introduktion i dina särskilda arbetsuppgifter, därefter deltar du i museivärdarnas introduktion. Museivärdarna börjar den 9 juni och inleder sin anställning med en veckas introduktion. Det är en fullspäckad och lärorik vecka som innehåller både teoretiska och praktiska element för att de skall känna sig trygga i sin roll som museivärd.??
Din kompetens
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som är självgående och kommunikativ. För att du ska lyckas och trivas i rollen är det viktigt att du tar initiativ, sätter igång aktiviteter samt uppnår resultat. Avslutningsvis är du en trygg och stabil person som kan anpassa sig efter situation.
Krav
Vi söker dig som har en examen inom relevanta ämnen, exempelvis museologi, etnologi, historia. Vidare har du kunskaper om och användning av sociala medier, framförallt Instagram.
Rollen förutsätter goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift då vi har både svenska och internationella besökare. En del arbetsuppgifter görs med hjälp av dator eller telefon därför behöver du ha en grundläggande IT-kompetens.
Meriterande
Vi ser gärna att du har arbetslivserfarenhet från liknande miljöer så som till exempel andra friluftsmuseer eller besöksmål inom kulturarvsområdet. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbetsledning.
Ansökan
Din ansökan ska innehålla CV, ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som arbetsledare. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 18 februari, 2025. Märk ansökan med ”Arbetsledare Gammlia 2025 Dnr 14/25”.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta Sofia Andersson via sofia.andersson@vbm.se eller 090-202 03 08.
Facklig kontaktperson är Jimmy Korpenwinge (DIK) du når honom via jimmy.korpenwinge@vbm.se eller på telefonnummer 090- 20 20 341.
Villkor
Det är en schemalagd säsongsanställning.
Anställningsperioden varar mellan den 22 maj till och med den 18 augusti.
V. 25-33 är du schemalagd tisdag-lördag kl 10.30-17.30.?
Eftersom tjänsten är ett sommarjobb förväntar vi oss att du arbetar hela perioden.
Timlön enligt avtal.??
Blir du aktuell för anställning kommer vi att vilja se ett utdrag från belastningsregistret då tjänsten innefattar arbete med barn.?
Välkommen med din ansökan!
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Ansök nu

Västerbottens museum söker 8 museivärdar till friluftsmuseet Gammlia

Turistvärd/Turistvärdinna
Läs mer Jan 29
Har du ett intresse för kulturarv, är utåtriktad och vill vara med och levandegöra våra kulturmiljöer på friluftsmuseet i sommar? Sök då tjänsten som museivärd senast den 17 februari, 2025.
ARBETSUPPGIFTER
Som museivärd på friluftsmuseet Gammlia har du en viktig roll då du levande- och tillgängliggör äldre tiders kulturmiljöer för våra besökare. Det gör du genom att hälsa besökarna välkomna, visa och berätta om miljöernas historia och inbjuda till samtal om det regionala kulturarvet. Du visar och utför olika praktiska sysslor som ingick i vardagslivet förr, som att lappa och laga kläder, kärna smör och koka kaffe. I arbetet ingår även att bemanna lek- och lärutställningen ”Hamnstaden Umeå” och planera utställningens familjeanpassade aktiviteter. Även skötsel av friluftsmuseets trädgårdsland ingår i arbetsuppgifterna.
Anställningen inleds med en veckas introduktion där du träffar arbetsgruppen du kommer att ingå i under sommaren. Det är en fullspäckad och lärorik vecka som innehåller både teoretiska och praktiska element för att du skall känna dig trygg i din roll som museivärd.
DIN BAKGRUND
Du är en person med intresse för kulturarv. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper då en väsentlig del av tjänsten handlar om att visa, berätta och inbjuda till samtal. Vi tror därför att du är en utåtriktad person som är socialt aktiv och förmedlar ditt budskap efter din mottagare oavsett om det är en mindre familj eller en större grupp. Arbetets karaktär innebär att du både tar ansvar för dina egna arbetsuppgifter men också arbetar bra tillsammans med andra.
Vi söker dig med avslutad gymnasieutbildning. Du har god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska.
Eftergymnasial utbildning med inriktning mot kulturarv och/eller besöksnäring är meriterande så även kunskaper om kulturhistoria ur majoritets- och minoritetsperspektiv. Kunskaper i levande kulturarvsutövande som exempelvis hantverk eller mathantverk är en klar bonus, likaså musikaliska kunskaper. Erfarenhet av att arbeta med pedagogisk barnverksamhet eller om du har ytterligare språkkunskaper ses som positiva mervärden.
ANSÖKAN
Din ansökan ska innehålla ett personligt brev med motivering till varför du söker anställningen och vi ser gärna att du beskriver på vilket sätt du skulle kunna bidra till i rollen som museivärd samt CV. Du registrerar din ansökan i vårt rekryteringssystem Workspace. Sista ansökningsdag är 17 februari, 2025. Märk ansökan med?”Sommarpersonal Gammlia 2025, dnr 13/25”.
KONTAKT
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta Sofia Andersson på sofia.andersson@vbm.se eller 090-20 20 308.
Facklig kontaktperson är Jimmy Korpenwinge (DIK) du når honom via jimmy.korpenwinge@vbm.se eller på telefonnummer 090-20 20 341.
VILLKOR
Det är en schemalagd säsongsanställning, ca 85% inklusive helger. Anställningsperioden varar mellan den 9 juni till och med den 18 augusti.
Eftersom tjänsten är ett sommarjobb förväntar vi oss att du arbetar hela perioden.
Timlön enligt avtal.
Blir du aktuell för anställning kommer vi att vilja se ett utdrag från belastningsregistret då tjänsten innefattar arbete med barn.
Välkommen med din ansökan!
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande

Ansök nu

Föremålsantikvarie till Västerbottens museum

Antikvarie
Läs mer Apr 12
Är du intresserad av kulturhistoriska föremål och vill bidra i arbetet med att tillgängliggöra och utveckla kulturarvet? Har du några års erfarenhet som föremålsantikvarie på museum? Sök då tjänsten som föremålsantikvarie senast den 19 maj 2024.
Västerbottens museum söker en föremålsantikvarie med ansvar för museets kulturhistoriska föremålssamlingar. Samlingen innehåller mer än 100 000 föremål som i huvudsak är använda och tillverkade i Västerbottens län. Föremålen berättar om flertalet ämnesområden; om arbete och fritid, jakt och fiske, om naturbruk, handel och kommunikationer, samisk kultur, länets sjukvård och regementshistoria. Här finns en stor skidsamling och en omfattande textil samling. Samlingarna finns i magasin på museet och magasinslokaler några mil utanför Umeå.
Tjänsten är placerad vid museets samlingsavdelning och du kommer närmast att jobba med en föremålsantikvarie och två registreringsassistenter. På avdelningen finns också fotoantikvarie, foto- och registreringsassistenter och arkivarier. Inom ramen för samlingsförvaltning finns även en konstantikvarie med ansvar för konstsamlingen och en arkeolog med ansvar för den arkeologiska samlingen.
Dina arbetsuppgifter
Rollen som föremålsantikvarie innehåller både administrativa, teoretiska och praktiska arbetsuppgifter. Du besvarar interna och externa förfrågningar och handlägger ärenden som insamling, gallring, in- och utlån. Du planerar logistik och arbetar mycket praktiskt med samlingarna med exempelvis magasinering och uppordningsarbete. Du administrerar och arbetar aktivt i museets samlingsförvaltningssystem Sofie. Du tillgängliggör samlingarna för besök av allmänhet, skolor, föreningar och forskare samt vid publika arrangemang. Du hanterar även föremål vid utställningsproduktion. Du är med och utvecklar nya rutiner och riktlinjer för samlingsarbetet och svarar för handledning och stöd för registreringspersonal. Du ingår i museets förvärv och gallringsgrupp där inkommande ärenden diskuteras och beslutas.
Din kompetens
Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vi tror att du är självgående och strukturerad vilket märks genom ditt sätt att planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att du ska trivas som föremålsantikvarie är det också viktigt att du tycker om att samarbeta vilket märks genom att du lyssnar och kommunicerar med andra människor på ett lyhört och smidigt sätt. Du är noggrann och jobbar på ett kvalitetsmedvetet sätt. Du har en helhetssyn, och förstår din roll, men ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut.
Du som söker har akademisk examen inom föremålsantikvarieprogrammet eller annan relevant akademisk examen inom det kulturhistoriska området. Du har några års yrkeslivserfarenhet som föremålsantikvarie och arbete med samlingsförvaltning på museum.
Du har god kommunikationsförmåga och mycket goda skriftliga kunskaper i svenska. Kunskaper i engelska är ett krav. Du har grundläggande datakunskaper. Erfarenhet att hantera Microsofts olika produkter är ett krav. B-körkort är ett krav.
Erfarenhet inom samlingsförvaltningssystemet Sofie eller liknande system samt kunskaper om bevarandefrågor är meriterande.
Ansökan
Din ansökan innehåller ett CV och ett kortfattat personligt brev med motivering till varför du söker anställningen. Ansökan skickas via mejl till info@vbm.se och ska vara inkommen senast 19 maj, 2024. Märk ansökan med: ”Föremålsantikvarie, dnr 117/24”. Urval till intervjuer sker löpande.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta samlingsansvarig chef; Veronica Karlsson via mejl: veronica.karlsson@vbm.se
Facklig företrädare är Annika Suomio Ulander (DIK), som du når på telefonnummer: 070-300 66 49
Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande
Villkor
Anställningen är heltid, tillsvidare. Provanställning tillämpas. Tillträde enligt överenskommelse.
Mer om oss
Västerbottens museum är ett av landets 24 länsmuseer och bedriver verksamhet med hela Västerbottens län som arbetsfält. Vårt uppdrag är att samla, vårda, visa och levandegöra det regionala kulturarvet och länets kulturmiljöer – från förhistoriska spår och lämningar, till nutida uttryck och idéer. Dessa presenteras på flera olika kreativa sätt, bland annat i utställningar, programverksamhet och pedagogisk verksamhet.
Vi har ett välbesökt museum med utställningshallar, samlingar och arkiv, butik och kafé. På området Gammlia, utanför museibyggnaden, finns också vårt friluftsmuseum som med 40 byggnader berättar om Västerbotten förr och nu. Museet har stora samlingar av kulturhistoriska och arkeologiska föremål, konst, arkivmaterial och fotografier som utgör unika historiska spår att bevara och hämta kunskap från för framtiden. Vi är cirka 70 anställda som besitter en bred kulturarvskompentens inom många områden. Vi erbjuder en kreativ miljö för såväl besökare som för anställda.
Västerbottens museum eftersträvar mångfald och jämställdhet och vi ser därför anställda med olika bakgrund och erfarenhet som berikande för verksamheten.

Ansök nu

IT-ansvarig till Västerbottens museum

IT-tekniker/Datatekniker
Läs mer Feb 28
Vill du jobba i en roll som innehåller både strategiska och operativa frågor där du kan göra skillnad? Har du minst 5 års erfarenhet av operativt arbete med drift och säkerhet? Sök då tjänsten som IT-ansvarig senast den 20 mars, 2024.
Arbetsuppgifter
IT-ansvarig är en viktig roll på Västerbottens museum då du ansvarar över hela organisationens IT-miljö och är spindeln i nätet för IT-frågor. Du kommer att arbeta i en omväxlande och bred roll med både operativa och strategiska frågor med tyngdpunkt inom det operativa.
IT-ansvarig är placerad vid Staben och rapporterar till administrativ chef. På vår avdelning finns trevliga kollegor inom bland annat kommunikation, ekonomi och två medarbetare som jobbar med vårt egenutvecklade samlingshanteringsverktyg; Sofie.
Arbetet innefattar många kontaktytor internt och externt.
I rollen kommer du huvudsakligen att:
•?Planera, utvärdera och införa nya IT-stöd
• Ansvara för underhåll av hårdvara såsom nätverk, switchar, UPS-lagring, telefoni och IT-tjänster.
• Arbeta med övervakning och drift rörande WMware miljön, nätverk och brandväggar, veeam-backuper
•?Ansvara för inköp av utrustning
•?Utbilda personal
•?Ansvara för den övergripande IT-säkerheten samt bevaka och tillgodose efterlevnaden av GDPR lagstiftningen
•?Ansvara för dokumentationen kring IT-miljö, framtagande av policys och system förvaltningsdokumentation
• Tillhandahålla intern IT-support för våra medarbetare
Din bakgrund
För att du ska lyckas som IT-ansvarig arbetar du bra med komplexa frågor genom att du analyserar och bryter ner problem i sina beståndsdelar. Du är bra på att arbeta självständigt och strukturerat vilket märks genom ditt sätt att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt samt att du sätter upp och håller tidsramar. För att du ska trivas i rollen är det även viktigt att du på ett enkelt och pedagogiskt sätt kan förmedla lösningar till ledning och verksamheten. Avslutningsvis tror vi att du är en lugn och stabil person vilket märks genom att du behåller ett realistiskt perspektiv och fokuserar på rätt saker även i mer pressade situationer.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Du har högskoleutbildning inom relevant område eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer som likvärdig. Du har minst 5 års erfarenhet av att arbeta operativt med drift och säkerhet. Du har goda kunskaper i svenska och engelska.
Västerbottens museum moderniserar sin digitala infrastruktur och går från on-prem till flera cloud baserade tjänster, primärt Office 365. Du bör därför ha några års erfarenhet av att arbeta med Microsofts molntjänster. Goda kunskaper inom Windows, Mac OS, Active Directory samt Microsoft Entra är ett krav. Goda kunskaper inom Linux är meriterande.
Ansökan
Din ansökan innehåller ett CV och ett kortfattat personligt brev med motivering till varför du söker anställningen. Ansökan skickas via mejl till info@vbm.se och ska vara inkommen senast 20 mars, 2024. Märk ansökan med: ”dnr 0081/24”. Urval till intervjuer sker löpande.
Kontakt
Låter det intressant? Tveka inte att söka! Vill du veta mer om jobbet – är du välkommen att kontakta administrativ chef; Jan Berglund via email: jan.berglund@vbm.se.
Facklig företrädare är Kenneth Blom (Vision), du når honom på telefonnummer: 090-20 20 314.

Inför denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Villkor
Anställningen är heltid tillsvidare, provanställning tillämpas. Tillträde så snart som möjligt eller enligt överenskommelse.

Mer om oss
Västerbottens museum är ett av landets 24 länsmuseer och bedriver verksamhet med hela Västerbottens län som arbetsfält. Vårt uppdrag är att samla, vårda, visa och levandegöra det regionala kulturarvet och länets kulturmiljöer – från förhistoriska spår och lämningar, till nutida uttryck och idéer.
Vi har ett välbesökt museum med utställningshallar, samlingar och arkiv samt kafé och museishop. Museet har stora samlingar av kulturhistoriska och arkeologiska föremål, konst, arkivmaterial och fotografier som utgör unika historiska spår att bevara och hämta kunskap från för framtiden. Utanför museibyggnaden finns friluftsmuseet Gammlia som är en bit av Västerbotten som det kunde ha sett ut förr.
Museet består av 70 medarbetare fördelat på fem avdelningar som sammanlagt ansvarar för publik verksamhet, besöksmålet, samlingarna, kulturmiljöerna, administration och våra fastigheter. Vi erbjuder en kreativ miljö för såväl besökare som för anställda. Västerbottens museum eftersträvar mångfald och jämställdhet och vi ser därför anställda med olika bakgrund och erfarenhet som berikande för verksamheten. Museet drivs i bolagsform och består dels av det förvaltande bolaget Västerbottens museum AB, dels av Stiftelsen Västerbottens museums samlingar.
Välkommen med din ansökan!

Ansök nu