Umeå: Handläggare Landsbygdsprogrammet

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare Landsbygdsprogrammet i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-06-09 // Varaktighet: Heltid

Om arbetsplatsen
Med tanke på landsbygdsutveckling, livsmedelsproduktion och företagsutveckling.

Vi söker dig som vill bidra i rollen som handläggare landsbygdsprogrammet. 

Enheten för landsbygd och regional utveckling arbetar för en levande landsbygd med positiv och hållbar utveckling i hela Västerbotten. Enheten bidrar bland annat till genomförandet av EU:s och Sveriges jordbruks- och landsbygdspolitik genom de olika stöd som ryms inom Landsbygdsprogrammet.

Du kommer ingå i ett positivt och vänligt arbetslag där man arbetar självständigt men med kontinuerliga gemensamma avstämningsmöten.

Arbetsuppgifter
I denna tjänst kommer du främst att arbeta med handläggning av olika stöd inom den strategiska planen för EUs jordbrukspolitik. Hela Västerbottens län är vårt arbetsområde.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Handläggning av ansökningar, rekvisitioner och utbetalningar gällande projekt- eller investeringsstöd.
- Kontakt med stödsökande i samband med ansökningar, rekvisitioner och utbetalningar. Information till vår målgrupp om stöden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har högskoleexamen med inriktning mot ekonomi, redovisning, samhällsvetenskap, agronomi eller motsvarande.
- Har god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
- Har vana vid att använda olika administrativa system och är inte rädd för ny teknik
- Har kunskap i att använda administrativa programvaror, t ex Word, Excel och Adobe.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenhet av att administrera stöd inom EU-program 
- Kunskap om lantbruk och landsbygdsfrågor

Vi söker dig som är noggrann, strukturerad och kan arbeta självständigt utifrån gällande rutiner och regelverk. Du har lätt för att samarbeta och bidra till arbetsgruppens resultat. Det är också viktigt att du är serviceinriktad och hjälpsam.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. 

Tjänsten är ett vikariat till och med 2024-01-31.

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Klienthandläggare A Umeå

Läs mer Maj 5
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Verksamhetsområde Umeå omfattar den slutna anstalten Umeå, den öppna anstalten Sörbyn samt häktet Umeå. Ca 220 medarbetare och 12 chefer förvaltar, leder och utvecklar verksamheten som tar emot ca 300 intagna. Den största yrkesgruppen är kriminalvårdare men här arbetar även vårdprofessioner, administrativ personal, pedagoger, produktionsledare m fl. De intagna är sysselsatta i arbetsmarknadsutbildning, olika behandlingsprogram eller i arbete inom kök, snickeri, djurhållning, växtodling, förpackning/montage m m. Anstalten Sörbyn är en jordbruksanstalt med spannmålsodling och djurhållning. Till anstalten och häktet Umeå är det ca 10 min promenad från närmaste busshållplats, till anstalten Sörbyn åker man bil. Personalparkering finns.

Läs mer om anstalten Umeås verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/umea/#om

ARBETSUPPGIFTER
Som klienthandläggare på anstalten Umeå ansvarar du under kriminalvårdsinspektören för det samlade klientarbetet. Arbetet innebär handläggning och beslutsfattande i klientärenden enligt delegation, bevakning av den juridiska klientprocessen, verkställbarhetskontroller, upptagande av nöjdförklaring samt beräkning av strafftid. Klientnära arbete ingår i uppdraget. Dina uppgifter som klienthandläggare innefattar även att sprida information och metodiskt handleda personal i det dagliga
arbetet. I uppdraget ingår också att, i dialog med kriminalvårdsinspektören och de andra klienthandläggarna utveckla och kvalitetssäkra rättsvårdsarbetet. Extern samverkan med andra myndigheter förekommer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Som klienthandläggare hos oss behöver du vara självgående, initiativtagande och driven. Då rollen även innefattar att handleda och utbilda övrig personal söker vi dig som är pedagogisk, tydlig och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap. Vidare är du ansvarstagande och strukturerad vilket för oss innebär att du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att trivas i rollen behöver du kunna behålla ditt lugn i stressiga situationer och fokusera på rätt saker.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Vi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleutbildning med juridisk, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning alternativt annan
utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer likvärdig
• Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift
• God datorvana
• Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med strafftidsberäkning och handläggning av domar
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med Kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet från handläggning av klientärenden i Kriminalvården
• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av klientnära arbete

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Detta för att genomföra utbildningar och att lära sig grunderna i verksamheten och klientarbetet.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Analytiker till Umeå

Läs mer Maj 2
Säkerhetspolisens verksamhet och uppdrag har ett ständigt växlande tempo med skiftande fokus influerat av vår föränderliga värld. Vill du bidra till arbetet att motverka hotet från främmande makt och stärka Sveriges motståndskraft? Har du erfarenhet från analysarbete och vill bidra med viktiga underlag för beslut inom Säkerhetspolisens verksamhet? Nu söker vi engagerade analytiker med stor drivkraft och hög analytisk förmåga. Välkommen med din ansökan!
Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.
Ort: Umeå
Sista ansökningsdag: 2024-05-23
Referensnummer: 2024-9873
Det här är ditt uppdrag
Som analytiker vid Säkerhetspolisens regionala enhet är du en viktig del i myndighetens verksamhet. Du har överblick över regionens underrättelsearbete och utgör ett stöd till regionala chefer och handläggare i frågor som gäller planering av verksamhet, inriktning och analysproduktion. Du inhämtar, bearbetar, sammanställer och följer upp material. Vidare utvecklar, upprätthåller och bidrar du med ämnesområdeskunskap samt kunskap om relevanta omvärldshändelser. I rollen ingår det även att delge och föredra dina analyser i olika sammanhang och till olika mottagare, så som regional ledning och samverkanspartners.
I rollen har du många kontaktytor och du representerar Säkerhetspolisen i olika typer av samverkan och forum som sker både internt, externt, nationellt och internationellt.
Ditt uppdrag är främst kopplat till kontraspionage men du kan även komma att arbeta med Säkerhetspolisens övriga uppdrag i de fall verksamheten kräver detta.
Utöver det tar du initiativ och bidrar aktivt till metod- och verksamhetsutvecklingsarbete inom ditt verksamhetsområde.
Din placering är på vårt regionala kontor i Umeå men återkommande resor både inrikes och utrikes förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant utbildning
Minst två års erfarenhet av analys- och underrättelsearbete
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
B-körkort

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av att arbeta operativt
Erfarenhet av sekretesslagstiftning
Erfarenhet av myndighetssamverkan
Erfarenhet av att hålla presentationer som tex erfarenhet av att föredra ärenden för beslut
Erfarenhet av regelstyrd dokumentation
Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete
God kännedom om myndigheter, offentliga verksamheter och samhällsfrågor
Goda ämneskunskaper inom kontraspionage
Landskunskap avseende Ryssland, Kina och/eller Iran
Språkkunskap inom ryska och/eller kinesiska
Erfarenhet av att hantera stora mängder data från ostrukturerad till strukturerad form

Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är lösningsinriktad och med god analytisk förmåga. Du har hög personlig mognad och ett prestigelöst förhållningssätt och som med engagemang och ansvarstagande tar dig an ditt arbete. Att se till verksamhetens gemensamma mål före individuella prestationer är en självklarhet för dig.
Du har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter och du bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat och en kultur som skapar motivation, delaktighet och engagemang. Du trivs bra med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra och du har god förmåga att samarbeta med olika yrkeskategorier. Med din goda presentationsförmåga kan du på ett tydligt och förtroendeingivande sätt delge information till olika målgrupper och i olika sammanhang.
Som person är du noggrann och uthållig med god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt, även under perioder med hög arbetsbelastning. Du trivs med att arbeta strukturerat och att självständigt organisera och leda ditt arbete framåt inom ramen för uppdraget.
Arbetsuppgifter och arbetsområden har både kortsiktigt och långsiktigt fokus och kan ibland förändras med kort varsel. Det är därför viktigt att du är flexibel, kan växla i tempo och ställa om mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 47. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-23.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Delar av rekryteringsprocessen kommer ske i Stockholm. Du har möjlighet att få viss ersättning för resan. För frågor gällande detta kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Operativ handläggare till Umeå

Läs mer Maj 2
Säkerhetspolisens verksamhet och uppdrag har ett ständigt växlande tempo med skiftande fokus influerat av vår föränderliga värld. Vill du bidra till arbetet att motverka hotet från främmande makt och stärka Sveriges motståndskraft? Är du social, flexibel och trivs med att arbeta i en dynamisk roll tillsammans med kompetenta medarbetare? Då kan du vara vår nästa kollega på Säkerhetspolisen i Umeå. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Det här är ditt uppdrag
I rollen som operativ handläggare bedriver du både underrättelse- och utredningsarbete. Du arbetar med att inhämta och bearbeta information med bäring på Säkerhetspolisens uppdrag. Inhämtning sker främst genom kontakt med olika samhällsaktörer och du bygger och upprätthåller bland annat kontakter och relationer inom säkerhetskänslig verksamhet. I både inhämtning och bearbetning hanterar du olika typer av hemliga tvångsmedel, vilket kräver ett högt sekretess- och säkerhetsmedvetande.
Inom ramen för Säkerhetspolisens uppdrag genomför du reducerande åtgärder och du samverkar löpande med andra brottsbekämpande myndigheter. Du håller konfrontativa och hotreducerande samtal och du deltar vid olika typer av operativa insatser så som husrannsakningar och tillslag. Dina samarbetspartners finns både internt och externt som såväl nationellt och internationellt.
Som operativ handläggare representerar du Säkerhetspolisen i regionen i olika former av samverkan och forum där du föreläser om Säkerhetspolisens uppdrag och verksamhet.
Ditt uppdrag är främst kopplat till verksamhetsområdena för kontraspionage och säkerhetsskydd men du kan även komma att arbeta med Säkerhetspolisens övriga uppdrag om verksamheten kräver detta.
Din placering är på regionkontoret i Umeå. Resor både inrikes och utrikes förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Polisexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant
Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
B-körkort

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av att arbeta med operativa åtgärder och utredningsarbete
Erfarenhet av underrättelsearbete och sekretesslagstiftning
Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet och myndighetssamverkan
Erfarenhet av inhämtning och bearbetning av open source information (OSINT)
Finansiell kunskap, förståelse och erfarenhet av ekonomisk bearbetning
Erfarenhet av signalskyddsarbete
Erfarenhet av att tala inför grupp
Erfarenhet av att hålla inhämtande/utredande samtal
Ämneskunskaper inom kontraspionage
Ämneskunskaper inom säkerhetsskydd
Landskunskap avseende Ryssland, Kina och/eller Iran

Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som operativ handläggare ser vi att du är ansvarstagande, effektiv och noggrann. Du är lyhörd, engagerad och tar egna initiativ. Att arbeta självständigt faller sig naturligt för dig på samma sätt som att din goda samarbetsförmåga gör dig till en kollega som det är enkelt att samarbeta med. Ditt prestigelösa förhållningssätt bidrar till ett gott arbetsklimat och du har lätt för att förstå din och andras kapacitet. Du har en god kommunikativ förmåga och du skapar och förvaltar enkelt nya kontakter och nätverk, både internt och externt.
Du arbetar strategiskt och dina analytiska färdigheter ger dig förmågan att se helheter utan att missa de viktiga detaljerna, du ser också hellre lösningar än problem. Dina förmågor att vara flexibel och växla i tempo gör att du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det och även under hög arbetsbelastning vet du vilka uppgifter du ska prioritera.
Med tjänsten kommer en del utmaningar. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och alla medarbetare erbjuds ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 47. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-23
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Delar av rekryteringsprocessen kommer att ske i Stockholm.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Utredare, Kansliet för Lärarhögskolan

Läs mer Apr 29
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Lärarhögskolan vid Umeå universitet är en universitetsgemensam organisation med uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Umeå universitet samt att samverka med parter såväl inom som utanför universitet.

Då vi ständigt arbetar med att utveckla och kvalitetssäkra våra utbildningar vill vi nu stärka upp vår arbetsgrupp med en utredare till kansliet för Lärarhögskolan.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du bistår Lärarhögskolans ledning samt institutioner och program med råd och stöd i frågor som rör samtliga utbildningar på grundnivå och avancerad nivå inom Lärarhögskolans verksamhet. I arbetsuppgifter ingår handläggning, utredningar, uppföljning, remisshantering, framtagande av beslutsunderlag samt föredragning av beslutsärenden.

Som utredare kommer du även att vara ett ledningsstöd inom arbetsmiljö och lika villkors frågor med fokus på studenternas arbetsmiljö och hållbart studieliv.

Arbetsuppgifterna innebär både rådgivning och kommunikation till Lärarhögskolans ledning, programråd, prefekter, lärare och andra verksamma medarbetare inom Lärarhögskolan samt kontakter med externa parter, vilket kräver ett kommunikativt och nätverkande arbetssätt. I arbetet ingår även att samverka med universitets övriga fakulteter och med universitetsförvaltningens medarbetare. Arbetsuppgifter kan ändras över tid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- Universitetsutbildning, lägst kandidatexamen, inom för anställningen relevant ämnesområde
- God förståelse och kunskap inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt dess villkor inom universitet/högskola
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet av utredningsarbete
- Goda kunskaper i förvaltningsrätt och för området relevant juridik
- Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, men även att du har god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska. Goda kunskaper i Officepaketet är en självklarhet.

Meriterande är erfarenhet av arbete med arbetsmiljö eller lika villkorsfrågor inom en större organisation.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Som utredare i denna roll behöver du vara självgående men också kunna planera, leda och genomföra arbete tillsammans med olika aktörer, något som ställer krav på din förmåga att skapa goda relationer i både interna och externa sammanhang. Du har ett proaktivt arbetssätt som ger positiva effekter på verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, lösningsfokuserad och engagerad. Du kan förmedla kunskap på ett pedagogiskt sätt på såväl svenska som engelska, muntligt och skriftligt.

Vi erbjuder
Umeå universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Universitetet har ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https:// www.umu.se/jobba-hos-oss/

Vilkor och ansökan
Anställningen är en tillsvidare anställning med tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.

I denna rekrytering söker du enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet kopplat till den utlysta anställningen.  

Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi senast 2024-05-21

Närmare upplysningar lämnas av
Kanslichef Malin Larsson, tel. 090-786 71 08, e-post malin.larsson@umu.se.

Facklig information lämnas av SACO, tel. 090-786 53 65, SEKO, tel. 090-786 52 96 samt ST, tel. 090-786 54 31.

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Administratör, visstid

Läs mer Apr 30
Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 750 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som under 12 månader vill arbeta som administratör på ekobrottskammaren i Umeå. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling. Anställningen avser en tidsbegränsad anställning om 12 månader.

Arbetsplats Ekobrottskammaren i Umeå bedriver ekobrottsbekämpning i de fyra nordligaste länen. Vid Ekobrottsmyndigheten i Umeå bedrivs verksamheten vid en ekobrottskammare och en polisoperativ enhet. Kammaren i Umeå har också kontor i Sundsvall. Denna tjänst är placerad i Umeå.

Arbetsuppgifter Du arbetar självständigt men också i team tillsammans med såväl andra administratörer som övriga yrkesgrupper på kammaren. Din huvuduppgift är att ge stöd och service till ekobrottskamrarna och mängdbrottsfunktionen i deras verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:

Att vara ett administrativt stöd till åklagare, poliser, civila utredare m.fl. under ett ärendes gång. Det innebär allt från att göra slagningar i register och registrera nya ärenden till att delta aktivt i ärendemöten och t.ex. inhämta utdrag och annat material samt bereda kallelser till förhör.
Att arbeta i myndighetens diariesystem och andra IT-stöd, varför du bör känna dig bekväm i att hantera flera olika interna program. Även generella kontorsuppgifter så som e-post och posthantering hör till vardagen.
Att vara kontakten utåt i många sammanhang och alltid ge en god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet, främst via telefon och e-post.
Krav Vi söker dig som har:

Fullgjord gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
Minst två års erfarenhet under de senaste fem åren av arbete med administrativa uppgifter eller erfarenhet som Ekobrottsmyndigheten bedömer som relevant
Erfarenhet av arbete som administratör inom rättsväsendet eller annan juridisk verksamhet
Goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-paketet
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du utöver ovan även har:

Erfarenhet av administrativt arbete i statlig myndighet
Erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå
Eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t.ex. administration, IT, ekonomi eller juridik t.ex. paralegal utbildning
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Då arbetet präglas av många kontakter med olika yrkesroller både internt och externt krävs det att du är serviceinriktad och har ett positivt och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Du är ansvarstagande och arbetar strukturerat, noggrant och effektivt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är en trygg och stabil person och har en mycket god samarbetsförmåga.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kammarchefen i Umeå, Lotta Sundström, tfn.010-562 97 92.

Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform : Särskild visstidsanställning om 12 månader
Arbetsort : Umeå
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas

På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 13 maj. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 22098, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Länsstyrelsen i Västerbottens län

Nedan visas andra jobb i Umeå från Länsstyrelsen i Västerbottens län .

Miljöhandläggare

Miljöhandläggare
Läs mer Apr 17
Om arbetsplatsen
Med tanke på vindkraftsparker, täkter och tillsyn.

Vi söker dig som vill bidra i rollen som Miljöhandläggare. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

På Miljöenheten arbetar vi med tillsyn och prövning inom miljöbalkens område av allt från stora industrianläggningar till mindre vattenverksamheter. Enheten präglas av framåtanda och vi har engagerade medarbetare med breda, djupa och varierade kompetenser. Arbetsmiljön är kreativ och utvecklande och alla har en stor del eget ansvar

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
De huvudsakliga arbetsuppgifterna för tjänsten är tillsyn av vindkrafts- och täktverksamhet, både i fält och från kontoret. Tillsynen kan vara egeninitierad eller startas av t.ex. klagomål eller lagstadgade krav. I arbetet ingår även att stötta kollegor med tillsyn av andra verksamheter inom gruppens ansvarsområden.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Granskning av miljörapporter och kontrollprogram -Granskning av utformning och planering av vindkraftparker
- Besvara remisser om tillståndsansökningar
- Fältbesök.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har relevant högskoleutbildning med naturvetenskaplig inriktning
- Har goda kunskaper om miljölagstiftningens och förvaltningslagens tillämpning och tillsynsmyndigheters funktion och organisation
- Har erfarenhet av att arbeta med tillsyn och/eller prövning med stöd av miljöbalken inom privat eller offentlig sektor
- Har B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenhet av arbete med vindkraft eller materialtäkter.

Du ska vara resultatinriktad, ha god analytisk förmåga och vara bra på att arbeta självständigt och samtidigt ha god samarbetsförmåga. Du ska också ha god förmåga att kommunicera i tal och skrift, då externa kontakter och att skriva beslut är en viktig del av arbetet

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas.

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



Som anställd på Länsstyrelsen Västerbotten får du ha en bisyssla. Din bisyssla får dock inte riskera att skada förtroendet för dig som medarbetare eller myndighetens anseende. Du kan inte ha en bisyssla som gör att du har svårt att koncentrera dig på ditt arbete hos oss.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling. Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Vilthandläggare med inriktning mot klövvilt

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 11
Om arbetsplatsen
Med tanke på klövvilt, jaktfrågor och viltförvaltning.

Vi söker en Vilthandläggare med inriktning mot klövvilt Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Naturvårdsenheten är en stor enhet med många olika delverksamheter. I dagsläget jobbar ca 60-70 medarbetare på enheten. Arbetsgruppen för viltfrågor består av fem medarbetare som arbetar tillsammans med bland annat klövviltsförvaltning, förvaltning av stora rovdjur, skyddsjaktfrågor och projekt som berör hantering av storfåglar kopplat till skador på gröda. Vi jobbar även med problematiken kring skarv och de skador fåglarna orsakar på fiskbestånd. Denna tjänst fokuserar främst på klövviltsförvaltning men andra förekommande arbetsuppgifter såsom handläggning av skyddsjakt på andra arter än stora rovdjur är också aktuella

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår främst arbete inom klövviltsförvaltningen såsom registrering av älgjaktsområden, planering, tilldelning och uppföljning av älgjakten, men även frågor som rör övrig viltförvaltning och skyddsjakt förekommer. Kommunikation och information är en viktig del då du kommer att möta många människor i ditt arbete och ha löpande kontakter med bl a. länets älgförvaltningsgrupper och älgskötselområden.

Även andra i arbetsgruppen förekommande arbetsuppgifter kan ingå

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Registrering av älgjaktsområden
- Planering inför kommande älgjaktssäsong
- Uppföljning av älgjakten
- Hantering av skyddsjaktsärenden
- Delta och leda förekommande projekt
- Leda och delta i möten med bl a markägare och jägare Hålla utbildningar och konferenser inom viltförvaltning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- En för arbetsuppgifterna relevant högskoleutbildning inom t.ex. biologi eller andra naturvetenskapliga ämnen
- God förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt
- B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- Vana att arbeta med GIS och databaser.

För att trivas i rollen krävs att du har en helhetssyn kring viltfrågorna, en god samarbetsförmåga samt är strukturerad och vill jobba mot gemensamma mål och resultat. Du bör kunna ta egna initiativ när det krävs och tycka om att kommunicera internt och externt kring arbetet med viltfrågor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. 

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Klimat- och energistrateg

Miljö- och klimatstrateg
Läs mer Apr 15
Om arbetsplatsen
Med tanke på elektrifiering, samhällsomvandling och energiförsörjning.

Vi söker en klimat- och energistrateg. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Länsstyrelsen har regeringens uppdrag att samordna, leda och främja det regionala arbetet för att de nationella klimat- och energimålen ska nås. Länsstyrelsen har också i uppdrag att vägleda länets aktörer för effektiva klimatinvesteringar genom arbete med Klimatklivet och genom att samordna det regionala arbetet med genomförande av energi- och klimatstrategierna.

Tjänsten som klimat- och energistrateg är placerad vid Enheten för samhällsutveckling där klimat, energi och klimatanpassning är ett av enhetens sakområden. Enheten har ca 20 medarbetare varav fyra inom sakområdet klimat och energi. Du kommer att arbeta tillsammans med andra kollegor som också arbetar med klimat och energifrågor ur olika aspekter och där vi arbetar som ett team men med olika fokusområden. 

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en förstärkning inom sakområdet med särskilt fokus på arbetet med energi- och klimatstrategi, handlingsplan för elektrifiering samt att stödja arbetet med energiplaner.

Arbetsuppgifterna består framför allt i att bidra med expertkunskap om energisystemet i det externa och interna arbetet med energifrågor.

Vi ser att du bör ha god insikt i vad som krävs för att utveckla, styra och utvärdera samhällets energisystem. Du bör även ha goda systemtekniska kunskaper i hur energisystemet fungerar, framför allt vad gäller elproduktion och eldistribution. Du har kompetens att arbeta med energisystem ur ett helhetsperspektiv inom ramen för en hållbar energianvändning med hänsyn tagen såväl till sociala, ekonomiska som miljömässiga faktorer. Du har även förståelse för de utmaningar, möjligheter och målkonflikter som utbyggt energisystem kan innebära för olika delar i samhället och för olika aktörer.

I arbetet ingår att analysera och bearbeta energistatistik, arbeta med prognoser och framtidsscenarier och andra relevanta kunskapsunderlag.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Bidra med expertkunskap om energisystemet i det externa och interna arbetet med energifrågor
- Inhämta och bearbeta data/statistik, analysera den utifrån ett helhetsperspektiv och förmedla den till olika målgrupper utifrån deras behov
- Ta fram lägesbilder och annat relevant kunskapsunderlag
- Kommunikation och samverkan med energisystemets olika aktörer.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Relevant akademisk utbildning med inriktning mot energiteknik, energisystem, kraftförsörjning eller motsvarande
- Erfarenhet av arbete med energiplanering, energiteknik, energisystem, kraftförsörjning eller motsvarande
- Då tjänsten innebär mycket kommunikation och samverkan med energisystemets olika aktörer ska du kunna kommunicera väl på svenska både skriftligt och muntligt
- B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Kunskaper om och intresse för energi- och klimatpolitik, både på nationell, europeisk och internationell nivå ser vi som meriterande.

Som person bör du vara självgående, ha en problemlösande analysförmåga, ha gott omdöme och förmåga till helhetssyn samt ha god förmåga att skapa förtroendefulla kontakter såväl internt som externt. För att lyckas i uppdraget bör du ha god samarbetsförmåga där du är lyhörd och kommunikativ.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är vikariat på 6 månader med möjlighet till förlängning upp till 2 år.

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Ekonom

Redovisningsekonom
Läs mer Apr 5
Om arbetsplatsen
Med tanke på bokföring, projekt- och redovisningsarbete.

Vi söker dig som vill bidra i rollen som ekonom. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Som ekonom hos oss kommer du att ingå i enheten Verksamhetsstöd och jobba tillsammans med både redovisningsgruppen och projektekonomerna. 

Redovisningsgruppen består av fyra ekonomer med viss ansvarsfördelning mellan sig, dock med ett nära samarbete inom gruppen. Projektekonomerna jobbar i en arbetsgrupp med tre ekonomer som jobbar självständigt med projektredovisning och enhetsstöd. 

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
Redovisningsgruppen ansvarar för myndighetens redovisning, uppföljning och ekonomiska rapportering. Projektekonomernas arbetsuppgifter avser projektredovisning, resultatuppföljning, budgetarbete, projektadministration samt rapportering till externa finansiärer. 

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Hantera leverantörsfakturaflöden 
- Omföringar och kontroller 
- Enklare arbetsuppgifter inom projektekonomi
- Stödja redovisnings- respektive projektekonomgruppen i allmänt förekommande ekonomiadministrativa arbetsuppgifter.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har ekonomiutbildning från universitetet eller högskola med inriktning mot redovisning eller annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
- Har aktuell och relevant erfarenhet av redovisningsarbete, rapportering och uppföljning.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenhet av statlig ekonomiförvaltning och redovisningssystemet Unit4 ERP samt beställnings- och fakturahanteringssystemet Visma Proceedo
- Generell systemvana och goda kunskaper i office-paketet.

För att du ska trivas i rollen krävs att du är självgående och flexibel. Det är också viktigt att du har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och strukturerad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är en särskild visstidsanställning till och med 2024-12-31, med möjlighet till förlängning. 

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Handläggare - invasiva främmande arter

Naturvårdsingenjör
Läs mer Apr 5
Om arbetsplatsen
Med tanke på vattenpest, svartmunnad smörbult och den biologiska mångfalden.

Vi söker en handläggare inom området invasiva främmande arter. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Naturvårdsenheten är en stor enhet med många olika delverksamheter. I dagsläget jobbar ca 60-70 medarbetare på enheten. Arbetsgruppen för invasiva främmande arter (IAS) består av två medarbetare som arbetar tillsammans med många arbetsuppgifter. De invasiva arterna finns både på land och i sötvatten och hav så en viss uppdelning av arbetsuppgifterna förekommer mellan de olika miljöerna. Denna tjänst fokuserar i första hand på invasiva arter i vattenmiljöer.

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
Länsstyrelsen har fått ansvaret att på regional nivå samordna arbetet med invasiva främmande arter. Uppdraget är både omfattande och utmanande och Länsstyrelsen behöver förstärka organisationen med ytterligare en medarbetare som ska ta sig an dessa arbetsuppgifter med fokus på marina och limniska arter.

Invasiva främmande arter (IAS) är ett av de största hoten mot biologisk mångfald sett ur ett globalt perspektiv. De åtgärder som behövs sättas in handlar i första hand om att förhindra att arterna etablerar sig i landet. Har arten redan etablerat sig handlar det om att utrota den och är inte det möjligt måste arbete göras för att begränsa artens utbredning och spridning. För att uppnå detta krävs åtgärder på många plan och inbegriper aktörer i alla delar av samhället från statliga myndigheter, kommuner, företag och privatpersoner.

Länsstyrelsen ska leda och bygga upp en struktur för hur arbetet ska kunna genomföras. Arbetsuppgifterna är till stor del utåtriktade och handlar bland annat om att samverka med och samordna olika aktörer. Att informera och sprida kunskap om problematiken med invasiva främmande arter, rådgivning, prioritering av åtgärder samt att bygga upp kunskapsunderlag om arternas spridning är en stor del av arbetsuppgifterna. Konkret åtgärdsarbete  kan också vara aktuellt.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Strategiskt arbete
- Kommunikation och information
- Rådgivning
- Tillsyn
- Kunskapsuppbyggnad
- Praktiskt bekämpningsarbete i fält i viss omfattning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har en för arbetsuppgifterna relevant högskoleutbildning inom t.ex. biologi eller andra naturvetenskapliga ämnen
- Har god förmåga och vana av att kommunicera muntligt och skriftligt
- Har B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenheter av likartade arbetsuppgifter
- Insikt i de regionala förhållandena i länet
- Goda kunskaper och erfarenhet av arbete med GIS.

För att trivas i rollen krävs att du har en god samarbetsförmåga, är strukturerad och vill jobba mot gemensamma mål och resultat. Du bör kunna ta egna initiativ och tycka om att kommunicera internt och externt kring arbetet med invasiva främmande arter. Det krävs även att du har ett utåtriktat arbetssätt.

Vid urval kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet för tjänsten.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. 

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Handläggare Vattenförvaltning

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Apr 4
Om arbetsplatsen
Med tanke på vattnets status, miljögifter och övergödning.

Vi söker dig som vill bidra i rollen som handläggare inom vattenförvaltning. Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Miljöanalys följer upp, övervakar och beskriver miljötillståndet. Detta gör vi i samverkan med länets aktörer för att få genomslag för miljöarbetet och för att få fler att genomföra de åtgärder som behövs för att Agenda 2030, miljömålen och miljökvalitetsnormerna ska uppnås. I Västerbottens län finns ett stort behov av att genomföra åtgärder i vattenmiljöer för att nå miljömålen och miljökvalitetsnormer för vatten.

Miljöanalysenheten har ca 38 medarbetare som arbetar inom verksamhetsområdena vattenförvaltning, kalkning, miljöövervakning, vattenvård och projekt, miljömål samt kommunikation.  Du kommer att ingå i en arbetsgrupp på nio personer som arbetar med vattenförvaltning enligt EU-ramdirektiv inom hav, sjöar, vattendrag, grundvatten och dricksvatten. Det kan handla om att minska belastning av näringsämnen eller miljöfarliga ämnen till sjöar, vattendrag och kustvatten, undanröja vandringshinder eller restaurera vattenmiljöer.

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
Arbetet är varierande och du kommer ingå i ett erfaret team, där ni delar på arbetsuppgifterna.  Arbetet består i att kartlägga miljötillstånd, påverkan och åtgärdsbehov enligt EU:s vattendirektiv. Arbetet innebär ett fokus mot miljögifter och övergödning. I tjänsten ingår också att genomföra miljöövervakning och beskriva miljötillståndet samt samverka internt och externt. Samverkan kan handla om att vägleda, rådge och stödja externa aktörer i arbetet för en bättre vattenstatus och prioritering av resurser till de platser där vattenåtgärder ger störst effekt. En viktig uppgift är också att stödja Länsstyrelsens tillsyn av miljöfarlig verksamhet.

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Ta fram underlag för statusklassning särskilt vad det gäller miljögifter och övergödning, föreslå åtgärder och miljökvalitetsnormer för länets vatten
- Samverka internt på Länsstyrelsen och externt med andra myndigheter, kommuner och aktörer i länet för att driva på åtgärdsarbetet för att nå god status
- Samordna delar av arbetet med åtgärdsprogram, förankra med aktörer, vattenråd och andra myndigheter
- Arbeta för bättre övervakning av miljögifter som svarar mot vattenförvaltningens behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- Har relevant akademisk examen inom naturvetenskap med inriktning mot miljögifter och övergödning


- Har B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Arbetat med vattenförvaltning
- Erfarenhet av miljögifter
- Erfarenhet av övergödning.

För att du ska trivas i rollen är du serviceinriktad, välorganiserad, har lätt för att samarbeta och god förmåga att driva arbetet framåt.  Det är också viktigt att du självständigt kan prioritera och ansvara för ditt arbete. Du är flexibel och har en helhetssyn samt är öppen för förändringar i arbetsuppgifter. Vi har ett öppet arbetsklimat och värnar vår arbetsglädje och laganda. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är ett vikariat på 1 år, med start snarast och till och med 30 maj 2025.

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu