Umeå: Handläggare, Överförmyndarenheten

Hitta ansökningsinfo om jobbet Handläggare, Överförmyndarenheten i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2024-03-20 // Varaktighet: Heltid

Överförmyndarenheten i Umeåregionen (ÖFUR) är administrativ, beredande och verkställande organisation för överförmyndare i Umeå, Bjurholms, Nordmalings, Robertsfors, Vindelns, Vännäs och Örnsköldsviks kommun.

Enheten har kontor i både Umeå och Örnsköldsvik, och vi har ett nära samarbete både internt och med externa aktörer.

Överförmyndarenheten granskar förmyndares, gode mäns och förvaltares verksamhet med ledning av de förteckningar, årsräkningar, sluträkningar och andra handlingar och uppgifter som har lämnats in. Enheten ansvarar för rekrytering och utbildning av gode män och förvaltare samt ger information och rådgivning inom överförmyndarnas verksamhetsområde.

Nu är vi i behov av att stärka vårt team med en medarbetare till vår verksamhet!


Dina arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta för att överförmyndarverksamheten får en ökad synlighet i samhället. Vidare kommer du att ta fram rekryterings- och marknadsföringsplaner och strategier för rekrytering av nya gode män och förvaltare. Arbetet inkluderar även att praktiskt rekrytera nya gode män och förvaltare. 

Om dig
Vi söker dig som har utbildning på högskolenivå inom kommunikation, marknadsföring eller personalvetenskap, alternativt en annan utbildning som vi arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vidare har du erfarenhet av arbete med rekrytering. Vi ser det som meriterande om du även har erfarenhet av marknadsföring. 

För uppdraget krävs en hög grad av noggrannhet, samarbetsförmåga och administrativ kompetens. Det är också nödvändigt att kunna arbeta självständigt samt ha en god kommunikationsförmåga, både muntligt, skriftligt och inför grupper.

Vi kan erbjuda dig ett viktigt, ansvarsfullt och omväxlande arbete med mycket sociala kontakter.

I denna tjänsten är B-körkort och tillgång till egen bil ett krav. 

Välkommen med din ansökan!

Övrigt
Tjänsten avser en särskild visstidsanställning, heltid, med start 2024-04-15 eller enligt överenskommelse, till och med 2024-12-31.

Följ Umeå Kommun på Linkedin!
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Klienthandläggare A Umeå

Läs mer Maj 5
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu nya medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Verksamhetsområde Umeå omfattar den slutna anstalten Umeå, den öppna anstalten Sörbyn samt häktet Umeå. Ca 220 medarbetare och 12 chefer förvaltar, leder och utvecklar verksamheten som tar emot ca 300 intagna. Den största yrkesgruppen är kriminalvårdare men här arbetar även vårdprofessioner, administrativ personal, pedagoger, produktionsledare m fl. De intagna är sysselsatta i arbetsmarknadsutbildning, olika behandlingsprogram eller i arbete inom kök, snickeri, djurhållning, växtodling, förpackning/montage m m. Anstalten Sörbyn är en jordbruksanstalt med spannmålsodling och djurhållning. Till anstalten och häktet Umeå är det ca 10 min promenad från närmaste busshållplats, till anstalten Sörbyn åker man bil. Personalparkering finns.

Läs mer om anstalten Umeås verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/umea/#om

ARBETSUPPGIFTER
Som klienthandläggare på anstalten Umeå ansvarar du under kriminalvårdsinspektören för det samlade klientarbetet. Arbetet innebär handläggning och beslutsfattande i klientärenden enligt delegation, bevakning av den juridiska klientprocessen, verkställbarhetskontroller, upptagande av nöjdförklaring samt beräkning av strafftid. Klientnära arbete ingår i uppdraget. Dina uppgifter som klienthandläggare innefattar även att sprida information och metodiskt handleda personal i det dagliga
arbetet. I uppdraget ingår också att, i dialog med kriminalvårdsinspektören och de andra klienthandläggarna utveckla och kvalitetssäkra rättsvårdsarbetet. Extern samverkan med andra myndigheter förekommer.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som arbetar bra med andra människor och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Som klienthandläggare hos oss behöver du vara självgående, initiativtagande och driven. Då rollen även innefattar att handleda och utbilda övrig personal söker vi dig som är pedagogisk, tydlig och kan anpassa ditt sätt att förmedla budskap. Vidare är du ansvarstagande och strukturerad vilket för oss innebär att du kan planera, organisera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. För att trivas i rollen behöver du kunna behålla ditt lugn i stressiga situationer och fokusera på rätt saker.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet

Vi söker dig som har:
• Universitets- eller högskoleutbildning med juridisk, samhälls- eller beteendevetenskaplig inriktning alternativt annan
utbildning i kombination med erfarenhet som Kriminalvården bedömer likvärdig
• Goda kunskaper i svenska språket i såväl tal som skrift
• God datorvana
• Svenskt medborgarskap

Det är meriterande om du har:
• Erfarenhet av arbete med strafftidsberäkning och handläggning av domar
• Kunskap om och erfarenhet av att arbeta med Kriminalvårdens klientadministrativa system
• Erfarenhet från handläggning av klientärenden i Kriminalvården
• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• Erfarenhet av klientnära arbete

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Detta för att genomföra utbildningar och att lära sig grunderna i verksamheten och klientarbetet.

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit 0771- 693 693. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Ansök nu

Analytiker till Umeå

Läs mer Maj 2
Säkerhetspolisens verksamhet och uppdrag har ett ständigt växlande tempo med skiftande fokus influerat av vår föränderliga värld. Vill du bidra till arbetet att motverka hotet från främmande makt och stärka Sveriges motståndskraft? Har du erfarenhet från analysarbete och vill bidra med viktiga underlag för beslut inom Säkerhetspolisens verksamhet? Nu söker vi engagerade analytiker med stor drivkraft och hög analytisk förmåga. Välkommen med din ansökan!
Vårt uppdrag är Sveriges säkerhet.
Ort: Umeå
Sista ansökningsdag: 2024-05-23
Referensnummer: 2024-9873
Det här är ditt uppdrag
Som analytiker vid Säkerhetspolisens regionala enhet är du en viktig del i myndighetens verksamhet. Du har överblick över regionens underrättelsearbete och utgör ett stöd till regionala chefer och handläggare i frågor som gäller planering av verksamhet, inriktning och analysproduktion. Du inhämtar, bearbetar, sammanställer och följer upp material. Vidare utvecklar, upprätthåller och bidrar du med ämnesområdeskunskap samt kunskap om relevanta omvärldshändelser. I rollen ingår det även att delge och föredra dina analyser i olika sammanhang och till olika mottagare, så som regional ledning och samverkanspartners.
I rollen har du många kontaktytor och du representerar Säkerhetspolisen i olika typer av samverkan och forum som sker både internt, externt, nationellt och internationellt.
Ditt uppdrag är främst kopplat till kontraspionage men du kan även komma att arbeta med Säkerhetspolisens övriga uppdrag i de fall verksamheten kräver detta.
Utöver det tar du initiativ och bidrar aktivt till metod- och verksamhetsutvecklingsarbete inom ditt verksamhetsområde.
Din placering är på vårt regionala kontor i Umeå men återkommande resor både inrikes och utrikes förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Relevant utbildning
Minst två års erfarenhet av analys- och underrättelsearbete
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
B-körkort

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av att arbeta operativt
Erfarenhet av sekretesslagstiftning
Erfarenhet av myndighetssamverkan
Erfarenhet av att hålla presentationer som tex erfarenhet av att föredra ärenden för beslut
Erfarenhet av regelstyrd dokumentation
Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete
God kännedom om myndigheter, offentliga verksamheter och samhällsfrågor
Goda ämneskunskaper inom kontraspionage
Landskunskap avseende Ryssland, Kina och/eller Iran
Språkkunskap inom ryska och/eller kinesiska
Erfarenhet av att hantera stora mängder data från ostrukturerad till strukturerad form

Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är lösningsinriktad och med god analytisk förmåga. Du har hög personlig mognad och ett prestigelöst förhållningssätt och som med engagemang och ansvarstagande tar dig an ditt arbete. Att se till verksamhetens gemensamma mål före individuella prestationer är en självklarhet för dig.
Du har lätt för att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter och du bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat och en kultur som skapar motivation, delaktighet och engagemang. Du trivs bra med att arbeta både självständigt och tillsammans med andra och du har god förmåga att samarbeta med olika yrkeskategorier. Med din goda presentationsförmåga kan du på ett tydligt och förtroendeingivande sätt delge information till olika målgrupper och i olika sammanhang.
Som person är du noggrann och uthållig med god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt, även under perioder med hög arbetsbelastning. Du trivs med att arbeta strukturerat och att självständigt organisera och leda ditt arbete framåt inom ramen för uppdraget.
Arbetsuppgifter och arbetsområden har både kortsiktigt och långsiktigt fokus och kan ibland förändras med kort varsel. Det är därför viktigt att du är flexibel, kan växla i tempo och ställa om mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 47. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-23.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Delar av rekryteringsprocessen kommer ske i Stockholm. Du har möjlighet att få viss ersättning för resan. För frågor gällande detta kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Operativ handläggare till Umeå

Läs mer Maj 2
Säkerhetspolisens verksamhet och uppdrag har ett ständigt växlande tempo med skiftande fokus influerat av vår föränderliga värld. Vill du bidra till arbetet att motverka hotet från främmande makt och stärka Sveriges motståndskraft? Är du social, flexibel och trivs med att arbeta i en dynamisk roll tillsammans med kompetenta medarbetare? Då kan du vara vår nästa kollega på Säkerhetspolisen i Umeå. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Det här är ditt uppdrag
I rollen som operativ handläggare bedriver du både underrättelse- och utredningsarbete. Du arbetar med att inhämta och bearbeta information med bäring på Säkerhetspolisens uppdrag. Inhämtning sker främst genom kontakt med olika samhällsaktörer och du bygger och upprätthåller bland annat kontakter och relationer inom säkerhetskänslig verksamhet. I både inhämtning och bearbetning hanterar du olika typer av hemliga tvångsmedel, vilket kräver ett högt sekretess- och säkerhetsmedvetande.
Inom ramen för Säkerhetspolisens uppdrag genomför du reducerande åtgärder och du samverkar löpande med andra brottsbekämpande myndigheter. Du håller konfrontativa och hotreducerande samtal och du deltar vid olika typer av operativa insatser så som husrannsakningar och tillslag. Dina samarbetspartners finns både internt och externt som såväl nationellt och internationellt.
Som operativ handläggare representerar du Säkerhetspolisen i regionen i olika former av samverkan och forum där du föreläser om Säkerhetspolisens uppdrag och verksamhet.
Ditt uppdrag är främst kopplat till verksamhetsområdena för kontraspionage och säkerhetsskydd men du kan även komma att arbeta med Säkerhetspolisens övriga uppdrag om verksamheten kräver detta.
Din placering är på regionkontoret i Umeå. Resor både inrikes och utrikes förekommer.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Polisexamen eller annan akademisk examen som arbetsgivaren bedömer relevant
Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
B-körkort

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet av att arbeta med operativa åtgärder och utredningsarbete
Erfarenhet av underrättelsearbete och sekretesslagstiftning
Erfarenhet av arbete vid statlig myndighet och myndighetssamverkan
Erfarenhet av inhämtning och bearbetning av open source information (OSINT)
Finansiell kunskap, förståelse och erfarenhet av ekonomisk bearbetning
Erfarenhet av signalskyddsarbete
Erfarenhet av att tala inför grupp
Erfarenhet av att hålla inhämtande/utredande samtal
Ämneskunskaper inom kontraspionage
Ämneskunskaper inom säkerhetsskydd
Landskunskap avseende Ryssland, Kina och/eller Iran

Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som operativ handläggare ser vi att du är ansvarstagande, effektiv och noggrann. Du är lyhörd, engagerad och tar egna initiativ. Att arbeta självständigt faller sig naturligt för dig på samma sätt som att din goda samarbetsförmåga gör dig till en kollega som det är enkelt att samarbeta med. Ditt prestigelösa förhållningssätt bidrar till ett gott arbetsklimat och du har lätt för att förstå din och andras kapacitet. Du har en god kommunikativ förmåga och du skapar och förvaltar enkelt nya kontakter och nätverk, både internt och externt.
Du arbetar strategiskt och dina analytiska färdigheter ger dig förmågan att se helheter utan att missa de viktiga detaljerna, du ser också hellre lösningar än problem. Dina förmågor att vara flexibel och växla i tempo gör att du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det och även under hög arbetsbelastning vet du vilka uppgifter du ska prioritera.
Med tjänsten kommer en del utmaningar. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet- och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och alla medarbetare erbjuds ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 94 47. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-05-23
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan komma att ske löpande.
Delar av rekryteringsprocessen kommer att ske i Stockholm.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Ansök nu

Utredare, Kansliet för Lärarhögskolan

Läs mer Apr 29
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Lärarhögskolan vid Umeå universitet är en universitetsgemensam organisation med uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Umeå universitet samt att samverka med parter såväl inom som utanför universitet.

Då vi ständigt arbetar med att utveckla och kvalitetssäkra våra utbildningar vill vi nu stärka upp vår arbetsgrupp med en utredare till kansliet för Lärarhögskolan.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du bistår Lärarhögskolans ledning samt institutioner och program med råd och stöd i frågor som rör samtliga utbildningar på grundnivå och avancerad nivå inom Lärarhögskolans verksamhet. I arbetsuppgifter ingår handläggning, utredningar, uppföljning, remisshantering, framtagande av beslutsunderlag samt föredragning av beslutsärenden.

Som utredare kommer du även att vara ett ledningsstöd inom arbetsmiljö och lika villkors frågor med fokus på studenternas arbetsmiljö och hållbart studieliv.

Arbetsuppgifterna innebär både rådgivning och kommunikation till Lärarhögskolans ledning, programråd, prefekter, lärare och andra verksamma medarbetare inom Lärarhögskolan samt kontakter med externa parter, vilket kräver ett kommunikativt och nätverkande arbetssätt. I arbetet ingår även att samverka med universitets övriga fakulteter och med universitetsförvaltningens medarbetare. Arbetsuppgifter kan ändras över tid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- Universitetsutbildning, lägst kandidatexamen, inom för anställningen relevant ämnesområde
- God förståelse och kunskap inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt dess villkor inom universitet/högskola
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet av utredningsarbete
- Goda kunskaper i förvaltningsrätt och för området relevant juridik
- Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, men även att du har god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska. Goda kunskaper i Officepaketet är en självklarhet.

Meriterande är erfarenhet av arbete med arbetsmiljö eller lika villkorsfrågor inom en större organisation.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Som utredare i denna roll behöver du vara självgående men också kunna planera, leda och genomföra arbete tillsammans med olika aktörer, något som ställer krav på din förmåga att skapa goda relationer i både interna och externa sammanhang. Du har ett proaktivt arbetssätt som ger positiva effekter på verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, lösningsfokuserad och engagerad. Du kan förmedla kunskap på ett pedagogiskt sätt på såväl svenska som engelska, muntligt och skriftligt.

Vi erbjuder
Umeå universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Universitetet har ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https:// www.umu.se/jobba-hos-oss/

Vilkor och ansökan
Anställningen är en tillsvidare anställning med tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.

I denna rekrytering söker du enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet kopplat till den utlysta anställningen.  

Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi senast 2024-05-21

Närmare upplysningar lämnas av
Kanslichef Malin Larsson, tel. 090-786 71 08, e-post malin.larsson@umu.se.

Facklig information lämnas av SACO, tel. 090-786 53 65, SEKO, tel. 090-786 52 96 samt ST, tel. 090-786 54 31.

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Administratör, visstid

Läs mer Apr 30
Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 750 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som under 12 månader vill arbeta som administratör på ekobrottskammaren i Umeå. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling. Anställningen avser en tidsbegränsad anställning om 12 månader.

Arbetsplats Ekobrottskammaren i Umeå bedriver ekobrottsbekämpning i de fyra nordligaste länen. Vid Ekobrottsmyndigheten i Umeå bedrivs verksamheten vid en ekobrottskammare och en polisoperativ enhet. Kammaren i Umeå har också kontor i Sundsvall. Denna tjänst är placerad i Umeå.

Arbetsuppgifter Du arbetar självständigt men också i team tillsammans med såväl andra administratörer som övriga yrkesgrupper på kammaren. Din huvuduppgift är att ge stöd och service till ekobrottskamrarna och mängdbrottsfunktionen i deras verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:

Att vara ett administrativt stöd till åklagare, poliser, civila utredare m.fl. under ett ärendes gång. Det innebär allt från att göra slagningar i register och registrera nya ärenden till att delta aktivt i ärendemöten och t.ex. inhämta utdrag och annat material samt bereda kallelser till förhör.
Att arbeta i myndighetens diariesystem och andra IT-stöd, varför du bör känna dig bekväm i att hantera flera olika interna program. Även generella kontorsuppgifter så som e-post och posthantering hör till vardagen.
Att vara kontakten utåt i många sammanhang och alltid ge en god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet, främst via telefon och e-post.
Krav Vi söker dig som har:

Fullgjord gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
Minst två års erfarenhet under de senaste fem åren av arbete med administrativa uppgifter eller erfarenhet som Ekobrottsmyndigheten bedömer som relevant
Erfarenhet av arbete som administratör inom rättsväsendet eller annan juridisk verksamhet
Goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-paketet
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du utöver ovan även har:

Erfarenhet av administrativt arbete i statlig myndighet
Erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå
Eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t.ex. administration, IT, ekonomi eller juridik t.ex. paralegal utbildning
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Då arbetet präglas av många kontakter med olika yrkesroller både internt och externt krävs det att du är serviceinriktad och har ett positivt och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Du är ansvarstagande och arbetar strukturerat, noggrant och effektivt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är en trygg och stabil person och har en mycket god samarbetsförmåga.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kammarchefen i Umeå, Lotta Sundström, tfn.010-562 97 92.

Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform : Särskild visstidsanställning om 12 månader
Arbetsort : Umeå
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas

På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 13 maj. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 22098, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Umeå kommun

Nedan visas andra jobb i Umeå från Umeå kommun .

Modersmålslärare i japanska, Kompetenscentrum för flerspråkighet

Modersmålslärare i grundskolan
Läs mer Apr 15
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 11 300 medarbetare.

Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring 1 000 medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Vi samverkar för att barn och unga ska utvecklas och ha en trygg uppväxt. Vi lär barn att läsa, skriva och räkna. Vi bidrar till att utveckla barns fantasi och tro på sin egen förmåga. Vi stödjer barn och unga att leva ett självständigt liv. Vi har Sveriges viktigaste jobb - vårt uppdrag är att ge unga framtidstro.

Kompetenscentrum för flerspråkighet verkar för att elever ska få undervisning i sitt modersmål samt studiehandledning på sitt starkaste språk. Idag finns det 38 språk representerade inom verksamheten. Vi arbetar såväl med kommunal huvudman som enskild.

Vi söker en modersmålslärare i japanska.

Arbetsuppgifter
Arbetet som modersmålslärare är en ambulerande tjänst som styrs av elevunderlaget. Det kräver att läraren behöver åka runt till olika skolor inom kommunen - både centralt och till kommunens ytterområdesskolor för att träffa eleverna. Inom tjänsten som modersmålslärare kan de följande olika uppdragen ingå: Modersmålsundervisning, studiehandledning, fjärrundervisning, fjärrhandledning samt stöd till Mottagningsenhet Hej Umeå som språkstödjare. 

Modersmålsundervisning
Undervisningen bedrivs med elever i grupper eller med enskilda elever inom kommunens skolenheter från förskoleklass till årskurs 9. Undervisning sker utanför elevens ordinarie timplan på eftermiddagar.

Eleverna får närundervisning på elevens hemskola från förskoleklass upp till årskurs 3. Från årskurs 4 kan det innebära att eleven får sin undervisning på en annan skola. Vi erbjuder ett busskort för resor mellan skolorna.  Fjärrundervisning kan ingå i tjänsten inom kommunens ytterområdesskolor för elever från årskurs 2.

Ditt arbete är mycket självständigt och i arbetet som modersmålslärare ingår planering, genomförande, betygsättning och utvärdering av den undervisning du genomför utifrån den svenska läroplanen.

Studiehandledning
Studiehandledning innebär att du kan ha elever i årskurserna 1-9 samt på Språkintroduktionen på gymnasiet. Studiehandledning kan ske innan, under eller efter elevens lektionstid.  Du kommer att ha nära samarbete med elevens mentor och ämneslärare som planerar och genomför lektionen, medan du stöttar på modersmålet för att hjälpa eleven nå kunskaper inom olika skolämnen. Du är flexibel och har förmåga att anpassa dig till ändrade förhållanden.

Du ska också vara ett stöd i mottagandet av nyanlända barn och elever vilket innefattar  bl a informationssamtal, inskolningsstöd, direktstöd samt kartläggning av nyanlända elevers kunskaper.

Kvalifikationer
Du har japanska som ditt modersmål, har dokumenterade språkkunskaper i detta, svenska B/svenska 2 samt uppvisad mycket god digital förmåga. Du har lärarutbildning, svensk eller utländsk eller annan pedagogisk erfarenhet. Har du dokumenterade kunskaper i flera språk är det meriterande. 

Du är kreativ, självständig, flexibel och stresstålig. Du är nyfiken och vill utveckla och utvecklas. Som person har du lätt för att knyta kontakter med såväl personal som barn och vårdnadshavare. Du ska ha god samarbetsförmåga, du är en god lyssnare och kan kommunicera och hantera olika situationer på ett konstruktivt sätt.  Du tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv skrivet på svenska.
Har du lärarlegitimation bifoga denna.

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning.

Övrigt
Tjänsten är en särskild visstidsanställning, deltid ca 15%, omfattning kan ändras, tillträde 2024-08-12.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Modersmålslärare i rumänska, Kompetenscentrum för flerspråkighet

Modersmålslärare i grundskolan
Läs mer Apr 16
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 11 300 medarbetare.

Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring 1 000 medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Vi samverkar för att barn och unga ska utvecklas och ha en trygg uppväxt. Vi lär barn att läsa, skriva och räkna. Vi bidrar till att utveckla barns fantasi och tro på sin egen förmåga. Vi stödjer barn och unga att leva ett självständigt liv. Vi har Sveriges viktigaste jobb - vårt uppdrag är att ge unga framtidstro.

Kompetenscentrum för flerspråkighet verkar för att elever ska få undervisning i sitt modersmål samt studiehandledning på sitt starkaste språk. Idag finns det 38 språk representerade inom verksamheten. Vi arbetar såväl med kommunal huvudman som enskild.

Vi söker nu en modersmålslärare i rumänska!

Arbetsuppgifter
Arbetet som modersmålslärare är en ambulerande tjänst som styrs av elevunderlaget. Det kräver att läraren behöver åka runt till olika skolor inom kommunen - både centralt och till kommunens ytterområdesskolor för att träffa eleverna. Inom tjänsten som modersmålslärare kan de följande olika uppdragen ingå: Modersmålsundervisning, studiehandledning, fjärrundervisning, fjärrhandledning samt stöd till Mottagningsenhet Hej Umeå som språkstödjare.



Modersmålsundervisning
Undervisningen bedrivs med elever i grupper eller med enskilda elever inom kommunens skolenheter från förskoleklass till årskurs 9. Undervisning sker utanför elevens ordinarie timplan på eftermiddagar. Eleverna får närundervisning på elevens hemskola från förskoleklass upp till årskurs 3. Från årskurs 4 kan det innebära att eleven får sin undervisning på en annan skola. Vi erbjuder ett busskort för resor mellan skolorna. Fjärrundervisning kan ingå i tjänsten inom kommunens ytterområdesskolor för elever från årskurs 2.

Ditt arbete är mycket självständigt och i arbetet som modersmålslärare ingår planering, genomförande, betygsättning och utvärdering av den undervisning du genomför utifrån den svenska läroplanen.

Studiehandledning
Studiehandledning innebär att du kan ha elever i årskurserna 1-9 samt på Språkintroduktionen på gymnasiet. Studiehandledning kan ske innan, under eller efter elevens lektionstid. Du kommer att ha nära samarbete med elevens mentor och ämneslärare som planerar och genomför lektionen, medan du stöttar på modersmålet för att hjälpa eleven nå kunskaper inom olika skolämnen. Du är flexibel och har förmåga att anpassa dig till ändrade förhållanden.

Du ska också vara ett stöd i mottagandet av nyanlända barn och elever vilket innefattar bl a informationssamtal, inskolningsstöd, direktstöd samt kartläggning av nyanlända elevers kunskaper.



Kvalifikationer
Du har rumänska som ditt modersmål, har dokumenterade språkkunskaper i detta, svenska B/svenska 2 samt uppvisad mycket god digital förmåga. Du har lärarutbildning, svensk eller utländsk eller annan pedagogisk erfarenhet. Har du dokumenterade kunskaper i flera språk är det meriterande.

Du är kreativ, självständig, flexibel och stresstålig. Du är nyfiken och vill utveckla och utvecklas. Som person har du lätt för att knyta kontakter med såväl personal som barn och vårdnadshavare. Du ska ha god samarbetsförmåga, du är en god lyssnare och kan kommunicera och hantera olika situationer på ett konstruktivt sätt.  Du tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv skrivet på svenska.
Har du lärarlegitimation bifoga denna.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning.



Övrigt

Tjänsten är en särskild visstidsanställning, deltid 10%, men omfattning kan ändras. Tillträde 2024-08-12.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Modersmålslärare i sydsamiska, Kompetenscentrum för flerspråkighet

Modersmålslärare i grundskolan
Läs mer Feb 27
Umeå.

VILL MER.
Umeå kommun VILL MER när det gäller utvecklingen av undervisningen i sydsamiska, särskilt med fokus på förskolan och de yngre barnen. Tillsammans har vi påbörjat ett längre utvecklingsarbete med utgångspunkt i att hitta framgångsrika språkmodeller för undervisning i och på det nationella minoritetsspråket för såväl första- som andraspråkare.

Talar du sydsamiska? 
Kompetenscentrum för flerspråkighet söker en kollega i sydsamiska. Talar du sydsamiska och har erfarenhet av att arbeta med barn och unga kanske du vill bli vår nya kollega. Helst har du en lärarutbildning inom förskola eller skola. Bor du utanför Umeå men har den språkliga kunskapen och är van vid att undervisa med fjärrteknik? Tveka inte att ansöka!




Dina arbetsuppgifter
Du undervisar elever från förskoleklass till åk 9 i sydsamiska. Eleverna får 120 minuters undervisning varje vecka. Undervisning i språkdusch fyra tillfällen per läsår ingår i uppdraget.

Det är en ambulerade tjänst och eleverna får närundervisning (alternativ fjärrundervisning) på elevens hemskola från förskoleklass upp till årskurs 3. Från årskurs 4 kan det innebära att eleven får sin undervisning på en annan skola. Vi erbjuder ett busskort för resor mellan Umeå Kommuns skolorna.

Fjärrundervisning kan ingå i tjänsten inom kommunens ytterområdesskolor för elever från årskurs 2.

I arbetet som modersmålslärare ingår planering, genomförande, betygsättning och utvärdering av den undervisning du genomför utifrån den svenska läroplanen.

Du är aldrig ensam eftersom vi arbetar tillsammans med att utveckla undervisningen utifrån våra tre ledord språk, kultur och identitet inom ramen för vårt Språknav; ett språknav som samlar de nationella minoritetsspråken från det lilla barnet till den nästan vuxne.



Om dig
Behärskar du sydsamiska i tal och skrift, vill du arbeta med barn och unga, har du erfarenhet av pedagogiskt arbete och utbildning i detsamma och blir du nyfiken på att veta mer om oss och vår verksamhet, tveka inte, utan ta kontakt med någon av oss. Vi vill så gärna ha en ny kollega till våra barn och elever som inget hellre önskar att fortsätta utveckla sitt språk, kultur och identitet. Genom samarbete med kollegor bidrar du till att stärka undervisningens kvalitet i nationellt minoritetsspråk.

Du är så välkommen!

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Studie- och yrkesvägledare, SYV-organisationen

Studie- och yrkesvägledare
Läs mer Maj 13
I Umeå kommun finns en övergripande organisation för studie- och yrkesvägledningen (SYV-organisationen).

Som studie- och yrkesvägledare inom grundskolan, gymnasieskolan och vuxenutbildningen arbetar du nära rektorer, elevhälsa, elever och övriga samarbetsparter inom uppdraget. Du deltar också i SYV-organisationens gemensamma arbete.

Vi söker nu en studie- och yrkesvägledare med placering inom Umeå grundskola.



Dina arbetsuppgifter
Arbetet som syv inom grundskolan innebär samtal med elever enskilt och i grupp, studieplanering samt information till och samarbete med lärare, elever och vårdnadshavare. Du kommer att vara en del av ett arbetslag på skolan/skolorna med ett antal kontaktytor i form av lärare, rektor och elevhälsoteam. Studievägledarna inom grundskolan jobbar i team vilket innebär att du kommer att ha mer kontakt med några av dina kollegor i syv-gruppen.

Inom ramen för SYV-organisationen samarbetar du med dina kollegor inom alla tre skolformer för att utveckla studie- och yrkesvägledningen med målet att alla elever i Umeå kommun ska erhålla en professionell och likvärdig studie- och yrkesvägledning.



Om dig
Vi söker dig som har examen från studie- och yrkesvägledarprogrammet. Du har erfarenhet av arbete som syv, helst inom grundskolan alternativt gymnasieskolan eller vuxenutbildningen.

Du ser vikten av samarbete och arbete i team och tar en aktiv roll i pågående utvecklingsarbete. Du har god samarbetsförmåga och ett lösningsfokuserat förhållningssätt.

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas inför eventuell anställning.

Välkommen med din ansökan!



Övrigt
Tjänsten avser ett vikariat på heltid, med start 2024-08-07 eller enligt överenskommelse, dock längst till och med 2025-06-30. Vikariatet kommer att tillsättas under förutsättning att en medarbetare påbörjar planerad tjänstledighet från höstterminens början.

Vid frågor om tjänsten är du välkommen att höra av dig till:

Jeanette Haglund, enhetschef SYV-organisationen Umeå kommun, 070 - 677 33 49, jeanette.haglund@umea.se
Karoliné Långström syv/arbetsplatsombud grundskola Sveriges Lärare, karoline.langstrom@umea.se, 070-611 26 03
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Modersmålslärare i tyska till Kompetenscentrum för flerspråkighet

Modersmålslärare i grundskolan
Läs mer Apr 15
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med 11 300 medarbetare.

Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring 1 000 medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?

Vi samverkar för att barn och unga ska utvecklas och ha en trygg uppväxt. Vi lär barn att läsa, skriva och räkna. Vi bidrar till att utveckla barns fantasi och tro på sin egen förmåga. Vi stödjer barn och unga att leva ett självständigt liv. Vi har Sveriges viktigaste jobb - vårt uppdrag är att ge unga framtidstro.

Kompetenscentrum för flerspråkighet verkar för att elever ska få undervisning i sitt modersmål samt studiehandledning på sitt starkaste språk. Idag finns det 38 språk representerade inom verksamheten. Vi arbetar såväl med kommunal huvudman som enskild.

Vi söker nu två modersmålslärare i tyska.

Arbetsuppgifter
Arbetet som modersmålslärare är en ambulerande tjänst som styrs av elevunderlaget. Det kräver att läraren behöver åka runt till olika skolor inom kommunen - både centralt och till kommunens ytterområdesskolor för att träffa eleverna. Inom tjänsten som modersmålslärare kan de följande olika uppdragen ingå: Modersmålsundervisning, studiehandledning, fjärrundervisning, fjärrhandledning samt stöd till Mottagningsenhet Hej Umeå som språkstödjare.

Modersmålsundervisning
Undervisningen bedrivs med elever i grupper eller med enskilda elever inom kommunens skolenheter från förskoleklass till årskurs 9. Undervisning sker utanför elevens ordinarie timplan på eftermiddagar. Eleverna får närundervisning på elevens hemskola från förskoleklass upp till årskurs 3. Från årskurs 4 kan det innebära att eleven får sin undervisning på en annan skola. Vi erbjuder ett busskort för resor mellan skolorna. Fjärrundervisning kan ingå i tjänsten inom kommunens ytterområdesskolor för elever från årskurs 2. Ditt arbete är mycket självständigt och i arbetet som modersmålslärare ingår planering, genomförande, betygsättning och utvärdering av den undervisning du genomför utifrån den svenska läroplanen.

Studiehandledning
Studiehandledning innebär att du kan ha elever i årskurserna 1-9 samt på Språkintroduktionen på gymnasiet. Studiehandledning kan ske innan, under eller efter elevens lektionstid. Du kommer att ha nära samarbete med elevens mentor och ämneslärare som planerar och genomför lektionen, medan du stöttar på modersmålet för att hjälpa eleven nå kunskaper inom olika skolämnen. Du är flexibel och har förmåga att anpassa dig till ändrade förhållanden.

Du ska också vara ett stöd i mottagandet av nyanlända barn och elever vilket innefattar bl a informationssamtal, inskolningsstöd, direktstöd samt kartläggning av nyanlända elevers kunskaper.


Kvalifikationer
Du har tyska som ditt modersmål, har dokumenterade språkkunskaper i detta, svenska B/svenska 2 samt uppvisad mycket god digital förmåga. Du har lärarutbildning, svensk eller utländsk eller annan pedagogisk erfarenhet. Har du dokumenterade kunskaper i flera språk är det meriterande. 

Du är kreativ, självständig, flexibel och stresstålig. Du är nyfiken och vill utveckla och utvecklas. Som person har du lätt för att knyta kontakter med såväl personal som barn och vårdnadshavare. Du ska ha god samarbetsförmåga, du är en god lyssnare och kan kommunicera och hantera olika situationer på ett konstruktivt sätt.  Du tar ansvar för dina uppgifter och är tillmötesgående i ditt bemötande.

Vi ser gärna att du bifogar personligt brev och cv skrivet på svenska.
Har du lärarlegitimation bifoga denna.
Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning.

Övrigt

Vikariat, deltid 30%, med tillträde 2024-08-12.
Vikariat, deltid 70%, med tillträde 2024-09-02.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Modersmålslärare i lulesamiska, Kompetenscentrum för flerspråkighet

Modersmålslärare i gymnasieskolan
Läs mer Feb 27
Umeå.

VILL MER.
Umeå kommun VILL MER när det gäller utvecklingen av undervisningen i lulesamiska, särskilt med fokus på förskolan och de yngre barnen. Tillsammans har vi påbörjat ett längre utvecklingsarbete med utgångspunkt i att hitta framgångsrika språkmodeller för undervisning i och på det nationella minoritetsspråket för såväl första- som andraspråkare.

Talar du lulesamiska? 
Kompetenscentrum för flerspråkighet söker en kollega i lulesamiska. Talar du lulesamiska och har erfarenhet av att arbeta med barn och unga kanske du vill bli vår nya kollega. Helst har du en lärarutbildning inom förskola eller skola. Bor du utanför Umeå men har den språkliga kunskapen och är van vid att undervisa med fjärrteknik? Tveka inte att ansöka!



Dina arbetsuppgifter
Du undervisar elever från förskoleklass till åk 9 i lulesamiska. Eleverna får 120 minuters undervisning varje vecka. Undervisning i språkdusch fyra tillfällen per läsår ingår i uppdraget.

Det är en ambulerade tjänst och eleverna får närundervisning (alternativ fjärrundervisning) på elevens hemskola från förskoleklass upp till årskurs 3. Från årskurs 4 kan det innebära att eleven får sin undervisning på en annan skola. Vi erbjuder ett busskort för resor mellan Umeå Kommuns skolorna.

Fjärrundervisning kan ingå i tjänsten inom kommunens ytterområdesskolor för elever från årskurs 2.

I arbetet som modersmålslärare ingår planering, genomförande, betygsättning och utvärdering av den undervisning du genomför utifrån den svenska läroplanen.

Du är aldrig ensam eftersom vi arbetar tillsammans med att utveckla undervisningen utifrån våra tre ledord språk, kultur och identitet inom ramen för vårt Språknav; ett språknav som samlar de nationella minoritetsspråken från det lilla barnet till den nästan vuxne.



Om dig
Behärskar du lulesamiska i tal och skrift, vill du arbeta med barn och unga, har du erfarenhet av pedagogiskt arbete och utbildning i detsamma och blir du nyfiken på att veta mer om oss och vår verksamhet, tveka inte, utan ta kontakt med någon av oss. Vi vill så gärna ha en ny kollega till våra barn och elever som inget hellre önskar att fortsätta utveckla sitt språk, kultur och identitet. Genom samarbete med kollegor bidrar du till att stärka undervisningens kvalitet i nationellt minoritetsspråk.

Du är så välkommen!

Till följd av lagen om lämplighetskontroll ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas vid anställning
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu