Umeå: SAMORDNARE TILL ARBETSLIVSKRIMINALITETS CENTRET (AKC) UMEÅ

Hitta ansökningsinfo om jobbet SAMORDNARE TILL ARBETSLIVSKRIMINALITETS CENTRET (AKC) UMEÅ i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2022-10-21 // Varaktighet: Heltid

Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se


BESKRIVNING AV ARBETSUPPGIFTER
Inom ramen för den myndighetsgemensamma satsningen mot Arbetslivskriminalitet har 2 st AKC inrättats i landet. Verksamheten leds av en Regional styrgrupp (RSN) där operativa chefer från varje myndighet finns representerade.
https://www.regeringen.se/492c41/contentassets/5b586d95646845daab7c51ca2e6036e5/uppdrag-att-inratta-regionala-center-mot-arbetslivskriminalitet-och-om-varaktig-myndighetssamverkan.pdf
Så som handläggare/ samordnare får du en nyckelfunktion inom AKC och är en del av polisens underrättelseverksamhet.
Du kommer att arbeta i polisen underrättelsesystem samt gemensamt upprättade databaser.
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Skapa förutsättningar i det dagliga arbetet för att myndighetsgemensamma ärenden samt kontroller planeras, genomförs samt följs upp.
Samverka internet inom myndigheten samt med övriga myndigheter inom satsningen.
Upprätta underrättelseprodukter.
Brottsförebyggande arbete
Metodutveckla verksamheten



KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som:
Är polis enligt polisförordningen (2014:1104) eller akademisk examen inom t.ex. samhällsvetenskap, ekonomi, juridik eller har annan eftergymnasial utbildning som arbetsgivare bedömer relevant.
Har erfarenhet av kvalificerat handläggningsarbete i närtid.
Har minst 5 års arbetslivserfarenhet.
Har goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligen och skriftligen.
Har god förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift.


Det är meriterande om du har:
Erfarenhet av utrednings eller underrättelsearbete.
Analysutbildning/ analytikerutbildning.
Erfarenhet av myndighetssamverkan.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Vi söker dig som:
Har en god förmåga att arbeta från ”ax till limpa” och slutföra påbörjade uppdrag.
Har en kreativ förmåga att hitta lösningar på problem och frågeställningar.
Har ett stort engagemang och positivt förhållningssätt till arbetsuppgiften.
Är noggrann i sitt arbete.
Är flexibel och kan hantera ett flertal parallella arbetsuppgifter/processer.
Är prestigelös och har god förmåga att engagera medarbetare.



Vi kommer lägga mycket stor vikt vid de personliga egenskaperna.
Funktionen och verksamheten är ny och arbetsuppgifterna kan därför komma att förändras eftersom att verksamheten utvecklas.
BESKRIVNING AV ARBETSPLATSEN
AKC är en del av Polisregion Nords Underrättelseenhet och är lokaliserad till Ridvägen 10, Umeå.
Arbetet sker främst i kontorslandskap där medarbetare från övriga 8 myndigheter finns representerade.


Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Fackliga företrädare: SACO, Polisförbundet, Fackförbundet ST, SEKO Polisen nås via polisens växel 114 14
Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Ansökan:
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev till jobb.nord@polisen.se senast den 14/11 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A587.762/2022 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Nedan visas andra jobb i Umeå som Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning.

Utredare, Kansliet för Lärarhögskolan

Läs mer Apr 29
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Lärarhögskolan vid Umeå universitet är en universitetsgemensam organisation med uppdrag att samordna, utveckla och kvalitetssäkra lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Umeå universitet samt att samverka med parter såväl inom som utanför universitet.

Då vi ständigt arbetar med att utveckla och kvalitetssäkra våra utbildningar vill vi nu stärka upp vår arbetsgrupp med en utredare till kansliet för Lärarhögskolan.

Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du bistår Lärarhögskolans ledning samt institutioner och program med råd och stöd i frågor som rör samtliga utbildningar på grundnivå och avancerad nivå inom Lärarhögskolans verksamhet. I arbetsuppgifter ingår handläggning, utredningar, uppföljning, remisshantering, framtagande av beslutsunderlag samt föredragning av beslutsärenden.

Som utredare kommer du även att vara ett ledningsstöd inom arbetsmiljö och lika villkors frågor med fokus på studenternas arbetsmiljö och hållbart studieliv.

Arbetsuppgifterna innebär både rådgivning och kommunikation till Lärarhögskolans ledning, programråd, prefekter, lärare och andra verksamma medarbetare inom Lärarhögskolan samt kontakter med externa parter, vilket kräver ett kommunikativt och nätverkande arbetssätt. I arbetet ingår även att samverka med universitets övriga fakulteter och med universitetsförvaltningens medarbetare. Arbetsuppgifter kan ändras över tid.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har

- Universitetsutbildning, lägst kandidatexamen, inom för anställningen relevant ämnesområde
- God förståelse och kunskap inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå samt dess villkor inom universitet/högskola
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet av utredningsarbete
- Goda kunskaper i förvaltningsrätt och för området relevant juridik
- Arbetet kräver att du kan uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska, men även att du har god förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt på engelska. Goda kunskaper i Officepaketet är en självklarhet.

Meriterande är erfarenhet av arbete med arbetsmiljö eller lika villkorsfrågor inom en större organisation.

Stor vikt kommer att fästas vid personlig lämplighet. Som utredare i denna roll behöver du vara självgående men också kunna planera, leda och genomföra arbete tillsammans med olika aktörer, något som ställer krav på din förmåga att skapa goda relationer i både interna och externa sammanhang. Du har ett proaktivt arbetssätt som ger positiva effekter på verksamhetens utveckling. Som person är du flexibel, lösningsfokuserad och engagerad. Du kan förmedla kunskap på ett pedagogiskt sätt på såväl svenska som engelska, muntligt och skriftligt.

Vi erbjuder
Umeå universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension. Universitetet har ett flextidsavtal som skapar goda förutsättningar för balans mellan arbete och fritid. Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https:// www.umu.se/jobba-hos-oss/

Vilkor och ansökan
Anställningen är en tillsvidare anställning med tillträde 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Provanställning på sex månader kan komma att tillämpas.

I denna rekrytering söker du enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet kopplat till den utlysta anställningen.  

Du ansöker via vårt rekryteringssystem Varbi senast 2024-05-21

Närmare upplysningar lämnas av
Kanslichef Malin Larsson, tel. 090-786 71 08, e-post malin.larsson@umu.se.

Facklig information lämnas av SACO, tel. 090-786 53 65, SEKO, tel. 090-786 52 96 samt ST, tel. 090-786 54 31.

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Administratör, visstid

Läs mer Apr 30
Ekobrottsmyndigheten förebygger, upptäcker, avbryter, utreder och lagför ekonomiska brott. Våra 750 medarbetare har olika kompetenser och yrkesroller, såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister, som alla arbetar tillsammans mot ekobrott. Det är vår unika styrka.

Vill du bli en av oss och delta i bekämpningen av den ekonomiska brottsligheten? Vi söker nu dig som under 12 månader vill arbeta som administratör på ekobrottskammaren i Umeå. Hos oss får du möjlighet att tillsammans med engagerade och kvalificerade kollegor vara med och bidra till att förebygga och bekämpa ekonomisk brottslighet samtidigt som du får goda möjligheter till egen utveckling. Anställningen avser en tidsbegränsad anställning om 12 månader.

Arbetsplats Ekobrottskammaren i Umeå bedriver ekobrottsbekämpning i de fyra nordligaste länen. Vid Ekobrottsmyndigheten i Umeå bedrivs verksamheten vid en ekobrottskammare och en polisoperativ enhet. Kammaren i Umeå har också kontor i Sundsvall. Denna tjänst är placerad i Umeå.

Arbetsuppgifter Du arbetar självständigt men också i team tillsammans med såväl andra administratörer som övriga yrkesgrupper på kammaren. Din huvuduppgift är att ge stöd och service till ekobrottskamrarna och mängdbrottsfunktionen i deras verksamhet. I arbetsuppgifterna ingår bl.a.:

Att vara ett administrativt stöd till åklagare, poliser, civila utredare m.fl. under ett ärendes gång. Det innebär allt från att göra slagningar i register och registrera nya ärenden till att delta aktivt i ärendemöten och t.ex. inhämta utdrag och annat material samt bereda kallelser till förhör.
Att arbeta i myndighetens diariesystem och andra IT-stöd, varför du bör känna dig bekväm i att hantera flera olika interna program. Även generella kontorsuppgifter så som e-post och posthantering hör till vardagen.
Att vara kontakten utåt i många sammanhang och alltid ge en god service till allmänheten, myndigheter och andra inom rättsväsendet, främst via telefon och e-post.
Krav Vi söker dig som har:

Fullgjord gymnasieutbildning eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant
Minst två års erfarenhet under de senaste fem åren av arbete med administrativa uppgifter eller erfarenhet som Ekobrottsmyndigheten bedömer som relevant
Erfarenhet av arbete som administratör inom rättsväsendet eller annan juridisk verksamhet
Goda datorkunskaper och är en van användare av Microsoft Office-paketet
Goda kunskaper i svenska i både tal och skrift
Det är meriterande om du utöver ovan även har:

Erfarenhet av administrativt arbete i statlig myndighet
Erfarenhet av att arbeta med IT-programmen Cåbra eller DurTvå
Eftergymnasiala studier från högskola eller universitet inom relevant område t.ex. administration, IT, ekonomi eller juridik t.ex. paralegal utbildning
Personliga egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Vi söker dig som är en lagspelare som tar ansvar för helheten och verksamhetens bästa. Då arbetet präglas av många kontakter med olika yrkesroller både internt och externt krävs det att du är serviceinriktad och har ett positivt och öppet förhållningssätt gentemot din omgivning. Du är ansvarstagande och arbetar strukturerat, noggrant och effektivt. Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är en trygg och stabil person och har en mycket god samarbetsförmåga.

För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.

Kontaktpersoner Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta kammarchefen i Umeå, Lotta Sundström, tfn.010-562 97 92.

Fackliga företrädare för Saco-S är John Keränen, tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg, 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask, tfn 010-563 87 10.

Information om anställningen Anställningsform : Särskild visstidsanställning om 12 månader
Arbetsort : Umeå
Tillträdesdatum : Enligt överenskommelse
Lön : Individuell lönesättning tillämpas

På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.

Ansök Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 13 maj. I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.

Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen Ekobrottsmyndigheten, Box 22098, 10422 Stockholm.

Är du redan registrerad som användare i Easycruit kan du logga in här för att söka tjänsten.

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Skolinspektionen i Umeå söker utredare med juridisk inriktning

Läs mer Apr 18
Skolinspektionen arbetar för en skola där alla barn och elever oavsett kön får en god kvalitet i sin utbildning, en likvärdig utbildning och kunskaper i en stimulerande och trygg miljö. Alla barn och elever ska ges möjlighet att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina förutsättningar. Verksamheten innehåller tre grenar: tillsyn, kvalitetsgranskning samt prövning av godkännande för enskilda huvudmän. Vi finns på orterna Göteborg, Linköping, Lund, Stockholm och Umeå.

Vi söker

Vi söker dig som vill arbeta för att alla barn och elever ska få en så god utbildning som möjligt. Det är ett viktigt och utmanande arbete som ställer höga krav på dina analytiska och skriftspråkliga förmågor. Målet är en skola som präglas av trygghet och studiero och där alla

barn och elever kan nå så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar. Har du den kompetens vi söker och vill vara med och förbättra den svenska skolan? Då har vi ett spännande jobb för dig.

 Vi erbjuder 

Ett kvalificerat och varierat utredningsarbete med möjlighet att kunna göra skillnad i samhället. En miljö där olika kompetenser arbetar tillsammans för att ta tillvara barns och elevers intressen. Inom organisationen finns ett stort engagemang för att bidra till ökad kvalitet i skolan och den enskilda elevens rätt. I tjänsten får du även möjlighet att delta i Skolinspektionens inspektörsutbildning. 

Arbetsuppgifter

I arbetet ingår att genomföra inspektioner inom samtliga skolformer samt fritidshem. I arbetsuppgifterna ingår planering, dokumentstudier och analyser samt besök med intervjuer och observationer i de olika verksamheterna. En central uppgift är att skriva och föredra beslut efter genomförd tillsyn samt ha en uppföljande dialog med rektorer och huvudmän. I arbetet ingår även att fungera som sakkunnig i juridiska frågor. Arbetet bedrivs huvudsakligen i team eller i projektform och innebär regelbundna resor med övernattning. Arbetet innebär också skriftliga och muntliga kontakter med politiker, chefstjänstemän, rektorer, lärare, elever och vårdnadshavare. Kontakter med myndigheter och organisationer, liksom information och besvarande av frågor till allmänheten ingår också i arbetet.

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har


• juristexamen
• aktuell erfarenhet av utredningsarbete och ärendehandläggning inom offentlig förvaltning
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
• körkort för personbil 

Meriterande är


• erfarenhet av skoljuridiska frågor och aktuella kunskaper om det svenska utbildningssystemet
• erfarenhet av arbete med tillsyn
• erfarenhet av utredningsarbete
• notariemeritering eller annan likvärdig erfarenhet

Som person 


• är du trygg i din yrkesroll och har god självinsikt
• är du analytisk och noggrann
• har du integritet och mycket god samarbetsförmåga
• har du mycket god förmåga att planera och strukturera arbetsprocesser
• har du lätt att möta och kommunicera med andra människor

För att trivas på Skolinspektionen ska du tycka om att arbeta i en verksamhet med högt tempo, varierade arbetsuppgifter och en arbetsmiljö där kollegor har olika kompetenser och erfarenheter. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Om tjänsten 

Anställningen är tillsvidare och omfattar heltid. Skolinspektionen tillämpar 6 månaders provanställning. Tillträde snarast enligt överenskommelse. Skolinspektionen värnar om att vara en arbetsplats som är fri från diskriminering och ger lika möjligheter för alla.

Ansök i form av ett personligt brev (högst en A4) och bifoga CV. Klicka på ansök nedan. Dnr är 2024:3192. Sista ansökningsdag är den 9 maj. I denna rekrytering använder vi oss av arbetsprov för de som går vidare i processen.

Frågor

För upplysningar om tjänsten kontakta enhetschef Joakim Blomberg eller Eva-Lena Ölund-Brändström. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta någon av våra HR partners Phia Wetterud eller Mary Cairns. Fackliga företrädare är , Mattias Ryd, (OFR) och Rebecka Rasmuson (SACO) nås via växeln tfn 08-586 080

Ansök nu

Vilthandläggare med inriktning mot klövvilt

Läs mer Apr 11
Om arbetsplatsen
Med tanke på klövvilt, jaktfrågor och viltförvaltning.

Vi söker en Vilthandläggare med inriktning mot klövvilt Hos oss kännetecknas arbetsmiljön av hjälpsamhet och villkoren av livspusselvänlighet. Vår gemensamma uppgift är att skapa samhällsnytta.

Naturvårdsenheten är en stor enhet med många olika delverksamheter. I dagsläget jobbar ca 60-70 medarbetare på enheten. Arbetsgruppen för viltfrågor består av fem medarbetare som arbetar tillsammans med bland annat klövviltsförvaltning, förvaltning av stora rovdjur, skyddsjaktfrågor och projekt som berör hantering av storfåglar kopplat till skador på gröda. Vi jobbar även med problematiken kring skarv och de skador fåglarna orsakar på fiskbestånd. Denna tjänst fokuserar främst på klövviltsförvaltning men andra förekommande arbetsuppgifter såsom handläggning av skyddsjakt på andra arter än stora rovdjur är också aktuella

Som statligt anställd hos Länsstyrelsen erbjuder vi särskilda förmåner kring friskvård, föräldralön, pension etc. Läs gärna mer https://www.lansstyrelsen.se/vasterbotten/om-oss/jobba-hos-oss.html. 

Arbetsuppgifter
I arbetsuppgifterna ingår främst arbete inom klövviltsförvaltningen såsom registrering av älgjaktsområden, planering, tilldelning och uppföljning av älgjakten, men även frågor som rör övrig viltförvaltning och skyddsjakt förekommer. Kommunikation och information är en viktig del då du kommer att möta många människor i ditt arbete och ha löpande kontakter med bl a. länets älgförvaltningsgrupper och älgskötselområden.

Även andra i arbetsgruppen förekommande arbetsuppgifter kan ingå

Vanligt förekommande arbetsuppgifter:

- Registrering av älgjaktsområden
- Planering inför kommande älgjaktssäsong
- Uppföljning av älgjakten
- Hantering av skyddsjaktsärenden
- Delta och leda förekommande projekt
- Leda och delta i möten med bl a markägare och jägare Hålla utbildningar och konferenser inom viltförvaltning.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

- En för arbetsuppgifterna relevant högskoleutbildning inom t.ex. biologi eller andra naturvetenskapliga ämnen
- God förmåga att kommunicera muntligt och skriftligt
- B-körkort.

Vi ser det som meriterande om du även har:

- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter
- Vana att arbeta med GIS och databaser.

För att trivas i rollen krävs att du har en helhetssyn kring viltfrågorna, en god samarbetsförmåga samt är strukturerad och vill jobba mot gemensamma mål och resultat. Du bör kunna ta egna initiativ när det krävs och tycka om att kommunicera internt och externt kring arbetet med viltfrågor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Villkor
Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan komma att tillämpas. 

Om Länsstyrelsen Västerbotten

Länsstyrelsen Västerbotten är en kunskapsmyndighet. Genom helhetsperspektiv med engagemang för samverkan och den enskilda invånaren gör vi hållbar utveckling möjlig i hela länet. Vi utgår från Västerbotten och tar avstamp i allt som händer, både inom länets gränser och utanför. För oss är det lika naturligt att samarbeta med offentliga aktörer som andra statliga myndigheter, regioner och kommuner som näringsliv och civilsamhälle.



Hos oss jobbar cirka 300 medarbetare i ett 80-tal olika yrkesroller. Våra specialistkompetenser finns inom en bredd av områden som är viktiga byggstenar för att vårt samhälle ska fungera för alla invånare och för ekologisk, ekonomisk och social utveckling. Vi verkar för att ha medarbetare med kunskaper inom Sveriges minoritetsspråk och sätter därför värde på dina kunskaper i samiska, meänkieli, finska, romani chib och jiddisch.



Länsstyrelsen är regional krishanterings- och totalförsvarsmyndighet och du kan i händelse av samhällskris eller krig få arbeta med andra uppgifter än de du anställts för.



När du skickar in din ansökan blir den en offentlig handling.



Så här behandlar vi dina personuppgifter: www.lansstyrelsen.se/dataskydd



Vid denna rekrytering har vi redan valt annonskanaler.

Ansök nu

Biträdande projektledare inom beslutsstödsystem under 2024 (25%)

Läs mer Apr 8
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Vi söker en engagerad och kompetent biträdande projektledare för ett spännande projekt med utvärdering av beslutsstödsystemet Diver Solution.

Syftet med projektet är att utifrån den förstudie som gjordes 2023 göra en utvärdering om universitetets befintliga system kan uppfylla de behov som verksamheten har. Systemet används för att stödja planering och uppföljning av universitetets verksamhet inom ekonomi, utbildning och forskning.

Projektet innefattar fem mindre pilotprojekt:

Pilot 1:  Diver – Dashboard och Measure factory
Kan en dashboard skapa den önskade verksamhetsnyttan och möta de analysbehov som identifierats? Här vill vi testa att skapa en dashboard utifrån ett institutionsperspektiv.   

Pilot 2 Diver – Power BI
Testa att koppla ihop Power BI med Diver solution. Power BI består av verktyg för att hitta och dela användbara insikter med hundratals datavisualiseringar, inbyggda AI-funktioner, enkel Excel-integration samt förbyggda och anpassade dataanslutningsprogram.

Pilot 3 Diver – Studentplanering, intäktsanalys
Testa att bygga en avancerad uppföljningsmodell för studentplanering och intäktsanalys i Diver solution.

Pilot 4 Stratsys
Testa en installation av planerings- och uppföljningsverktyget Stratsys där vi under ett par månader kan testa systemet för att se om detta skulle kunna vara ett bra system för digitalisering av verksamhetsplaner, verksamhetsberättelser och ekonomiuppföljning.

Pilot 5 Hypergene
Utvärdera universitets planerings- och uppföljningsprocess i verktyget Hypergene för att se om detta skulle kunna vara ett bra system för digitalisering av verksamhetsplaner, verksamhetsberättelser och ekonomiuppföljning.

Dina arbetsuppgifter

Dina arbetsuppgifter kommer att vara att tillsammans med projektledaren planera, genomföra och följa upp pilotprojekten samt skapa en struktur för att fånga verksamhetens behov.

Kravprofil

Vi söker dig som har:

- Erfarenhet av projektledning
- God kunskap om och erfarenhet av arbete med planering, uppföljning och analysarbete i exempelvis Fokus, Raindance, Primula och Ladok
- Ett stort engagemang och intresse av planerings- och uppföljningsfrågor
- God kännedom om och erfarenhet av Umeå universitetets organisation

Omfattningen på uppdraget är 25 %. Det kan antingen utföras som ett uppdrag inom ramen för befintlig anställning vid Umeå universitet (om tillämpligt och sådan finns) eller i form av en ny anställning. Tillträde sker enligt överenskommelse.

Din ansökan skickas in via universitetets rekryteringssystem Varbi, och ska vara inkommen till Umeå universitet senast 28 april 2024. I denna rekrytering söker du enbart med ditt CV. I ansökningsformuläret kommer du att få svara på frågor om varför du söker den utlysta anställningen samt ge information om din kompetens och erfarenhet kopplat till den utlysta anställningen.  

Välkommen med din ansökan!

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Polismyndigheten

Nedan visas andra jobb i Umeå från Polismyndigheten .

Gruppchef IT-forensikgrupp vid Regionalt IT-brottscentrum i Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Apr 12
Är du redo för en större uppgift?
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Om Arbetsplatsen
Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Vid Regionalt it-brottscentrum finns personal placerade på samtliga huvudorter (Umeå, Luleå, Östersund och Sundsvall) i regionen. Sektionen består av 8 grupper som 3 It-forensiska grupper, 2 Bedrägerigrupper (Regionalt bedrägericenter), gruppen för utredning av it-brott, Isöb-gruppen och gruppen för utredning av kriminell ekonomi.

Vi söker nu en Gruppchef till IT-forensikgrupp 2 med placering i Umeå.

ARBETSUPPGIFTER
Som chef för it-forensikgruppen är du arbetsledare med ansvar för personalgrupp, systematiskt arbetsmiljöarbete, utveckling av verksamhet samt den dagliga driften. Du deltar i regionala och nationella operativa forum samt externa samverkansgrupper. Du är en del av sektionens ledningsgrupp.

Arbetet innebär att du i stor utsträckning samverkar såväl internt som externt och stödjer all vår verksamhet så att resultatet av utredningarna blir effektivt och kvalitativt bra. Som gruppchef är det av stor vikt att du kan se helheten för att uppnå en samsyn. Verksamhets- och metodutveckling är en stor del av rollen då denna del av organisationen befinner sig i en expansiv fas.

Uppdraget som gruppchef för IT-forensikgrupp 2
Som chef för it-forensikgruppen rapporterar du till sektionschef samt ingår i sektionens ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området it-forensik och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande den senaste femårsperioden
• för funktionen relevant examen/utbildning
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde som utredningsvana eller hantering av IT-forensiskt material
• körkort B

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå eller annan ledarskapsutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet

Gällande de brott som utreds inom ramen för verksamheten, kommer både du och framförallt dina medarbetare i kontakt med material av känslig karaktär. Det är därför av stor vikt att du har en hög grad av personlig mognad och förmåga att kunna hantera denna del av arbetet på ett professionellt sätt.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier som omfattas av följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.

ÖVRIGT
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in texten i din webbläsare.

Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Gruppchef till brottsförebyggande-ingripandeverksamheten, Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Apr 8
Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Västerbotten är ett av polisområdena i region Nord och har verksamhet i hela Västerbottens län. Det geografiska området spänner över 15 kommuner.

Polisområde Västerbotten är indelat i tre lokalpolisområden: Umeå, Södra Lappland och Skellefteå. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett polisområdeskansli.

Nu söker vi dig som vill arbeta som gruppchef hos brottsförebyggande-ingripandeverksamheten (BF-IGV) i grupp 6, med placering i Umeå. Aktuell grupp har inriktning trafikverksamhet och utgör lokalpolisområdets spetskompetens på trafikområdet inom ramen för det som lämpligast utförs på lokalpolisområdesnivån.


ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som gruppchef för BF-IGV

Som chef för BF-IGV rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets operativa ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. I uppdraget ingår det ledarskap på distans och utöver det förväntas du kunna samverka nära med andra gruppchefer inom BFG-IGV för att tillsammans lösa ut behov/krav som kan uppstå i en minutoperativ verksamhet. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• polisexamen enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde


Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen


När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.


ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den xx 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till brottsförebyggande-ingripandeverksamheten, Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Apr 8
Är du redo för en större uppgift?

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 37 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv. Varje dag.

Polisregion Nord är den största regionen sett till yta. Regionen består av de fyra nordligaste länen i Sverige och är organiserad i fyra polisområden: Jämtland, Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland som tillsammans är indelade i 12 lokalpolisområden. Vidare finns det tre regionala enheter: operativa enheten, underrättelseenheten och utredningsenheten, ett regionkansli samt nationella avdelningar som finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.

Polisområde Västerbotten är ett av polisområdena i region Nord och har verksamhet i hela Västerbottens län. Det geografiska området spänner över 15 kommuner.

Polisområde Västerbotten är indelat i tre lokalpolisområden: Umeå, Södra Lappland och Skellefteå. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett polisområdeskansli.

Nu söker vi dig som vill arbeta som gruppchef hos brottsförebyggande-ingripandeverksamheten (BF-IGV) i grupp 2 - 5 med placering i Umeå. Inom BF/IGV grupperna 2–5 delas ledarskapet mellan de fyra cheferna utifrån olika uppdrag och tillikauppgifter.


ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget som gruppchef för BF-IGV

Som chef för BF-IGV rapporterar du till lokalpolisområdeschefen samt ingår i lokalpolisområdets operativa ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet och dess resultat. I uppdraget ingår det ledarskap på distans och utöver det förväntas du kunna samverka nära med andra gruppchefer inom BFG-IGV för att tillsammans lösa ut behov/krav som kan uppstå i en minutoperativ verksamhet. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.


KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• polisexamen enligt Förordning (2014:1105) om utbildning till polisman
• minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande
• erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
• erfarenhet av aktuellt verksamhetsområde (kan förtydligas)


Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
• erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
• ingått i ledningsforum
• erfarenhet av polisorganisationens verksamhet
• chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
• erfarenhet av att delta i/driva samverkan med samhällsaktörer utanför polisorganisationen/den egna organisationen


När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:

• Analys och helhetssyn
• Mål och resultat
• Utveckling och förändring
• Social säkerhet
• Muntlig och skriftlig kommunikation
• Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare.

Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.


ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 april 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu

Gruppchef till förvaltningsrättsgrupp Nord vid Rättsavdelningen

Kontorschef, offentlig förvaltning
Läs mer Mar 21
Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 38 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli. Myndigheten befinner sig i en omfattande tillväxt som kommer att pågå de närmsta åren. Detta för att kunna möta framtidens utmaningar. Att arbeta för polisen är att skapa trygghet i människors liv.
Rättsavdelningen är en av Polismyndighetens avdelningar. Förutom de sju regionala rättssektionerna och ett avdelningskansli består rätts­avdelningen av tre sektioner som fullgör avdelningschefens processansvar: förvaltningsrättssektionen, sektionen för informationsförvaltning och sektionen för rättslig styrning och stöd. De sju regionala rättssektionerna bedriver verksamhet inom avdel­ningens tre verksam­hetsområden förvaltningsrätt, informations­förvaltning och rättstillämpning.
Förvaltningsrättssektionen vid rättsavdelningen ansvarar över styrning, utveckling och uppföljning av Polismyndighetens förvaltningsrättsliga verksamhet. Sektionen svarar för nationella kontakter med andra myndigheter inom verksamhetsområdet. Exempel på verksamhetsområden som ingår i sektionens processansvar är vapen (t.ex. tillstånd till vapen) och ordning & säkerhet (t.ex. bestridande av parkeringsanmärkningar).
Nu söker vi en gruppchef till gruppen förvaltningsrätt Nord med placeringsort Västerbotten. Som gruppchef kommer du att leda en grupp med cirka 10 medarbetare där de flesta är placerade i Umeå, Lycksele och Skellefteå. Tjänsteresor inom rätts Nords geografiska område ingår och är en naturlig del av chefsutövandet.
Uppdraget som gruppchef till förvaltningsrättsgrupp 3 Nord RA
Som gruppchef för förvaltningsrätt 3 Nord RA rapporterar du till chefen för Rätts Nord och ingår i Rätts Nords ledningsgrupp, där ni tillsammans ansvarar för att uppdrag genomförs samt att driva myndighetens förändrings- och utvecklingsarbete. Du har särskilt ansvar för gruppens verksamhet inom området förvaltningsrättsärenden och dess resultat. Som gruppchef företräder du hela Polismyndigheten både internt och externt samt arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.
Den grupp du är chef för ansvarar för handläggning av förvaltningsärenden som exempelvis utfärdande av vapentillstånd. Arbetet inom gruppen innebär bland annat att göra juridiska bedömningar, att upprätta underrättelser till sökande och fatta beslut i förekommande ärenden, inspektioner av företag som bedriver handel med skjutvapen, besiktning av civila skjutbanor. I din roll som gruppchef leder och stöttar du medarbetarna i detta arbete, utöver sedvanliga uppgifter för chef med personal - och arbetsmiljöansvar.
Att vara chef och ledare inom Polismyndigheten innebär att skapa trygghet och bygga förtroende genom att utöva ett uppriktigt, modigt och lyhört ledarskap med tillit till andras kompetens och förmåga. Som chef driver du utveckling genom att inspirera och uppmuntra till reflektion och återkoppling på ett sätt som utgår från att vi följer lagen och behandlar människor lika. Du skapar förutsättningar och verkar för goda relationer som bidrar till att vi agerar tillsammans utifrån vad som är bäst för medborgarna och uppdraget som helhet.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
minst 6 månaders sammanhängande erfarenhet av att ha arbetat som arbetsledare, projektledare eller liknande med personalansvar den senaste femårsperioden
erfarenhet av att leda andra mot uppsatta mål och resultat
erfarenhet inom området förvaltningsrätt
för funktionen relevant högskole-/universitetsutbildning inom juridik eller motsvarande som arbetsgivaren bedömer likvärdig
erfarenhet av att leda på distans
erfarenhet av myndighetsutövning
körkort för personbil
svenskt medborgarskap

Vi ser det som meriterande om du utöver detta även har:
erfarenhet av att delta i förändrings- och utvecklingsarbeten
ingått i ledningsforum
erfarenhet av arbete inom rättsväsendet eller annan offentlig myndighet
chefs- och ledarskapsutbildning för direkt, indirekt och/eller strategisk nivå
kunskap kring vapenfrågor

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor. Som grund för den bedömningen ligger Polismyndighetens ledarkriterier. Ledarkriterierna anger en beskrivning av ett önskvärt ledarskap inom Polismyndigheten och omfattar följande förmågor:
Analys och helhetssyn
Mål och resultat
Utveckling och förändring
Social säkerhet
Muntlig och skriftlig kommunikation
Skapa delaktighet och motivation

Läs mer om ledarkriterierna https://polisen.se/ledarkriterier/ Om inte länken är klickbar kopiera och klistra in länktexten i din webbläsare. Som en del i urvalsprocessen kommer även tester att användas.
Anställning
Tillsvidareanställning med ett förordnande för befattningen om fyra år med möjlighet till förlängning
Placeringsort i Västerbotten

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/krigsplacering/ och https://polisen.se/jobb-och-utbildning/polisen-som-arbetsplats/sakerhetsprovning/
Välkommen med din ansökan bestående av personligt brev och CV (inga betyg eller intyg) senast den 2 april 2024 via e-post till jobb.na@polisen.se. Vi tar endast emot bilagor i pdf- eller doc-format. Märk din ansökan med ref.nr. A151.301/2024 i mailets ärendemening. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult. Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Läs mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Ansök nu

Polismyndigheten söker RLC-befäl till Regionledningscentralen i Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Feb 27
Är du Polis och vill du arbeta på en arbetsplats i händelsernas centrum? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Regionledningscentralen, RLC, är en sektion vid den Operativa enheten. RLC ansvarar för polisens ingripandeverksamhet i hela regionen. Arbetsplatsen är förlagd på Ridvägen 10 i Umeå där RLC-operatörer, RLC-befäl, gruppchefer, vakthavande befäl samt stödverksamheter arbetar sida vid sida. Det pågår ett ständigt arbete i syfte att utveckla verksamheten.
Nu söker vi RLC-befäl till Regionledningscentralen vid Region Nord.
Arbetsbeskrivning
Under ledning av vakthavande befäl ansvarar RLC-befäl för den löpande driften i regionledningscentralen och ledningen av den händelsestyrda verksamheten i regionen. Som RLC-befäl arbetsleder du operatörer och ger dem fortlöpande stöd i hanteringen av enskilda ärenden. Som RLC-befäl har du inte det direkta personalansvaret, men sörjer för att det är en god arbetsmiljö under de pass du arbetar.
I arbetet som RLC-befäl ingår bland annat att göra prioriteringar i ärenden och inkomna samtal, fatta beslut om omprioriteringar, kvalitetssäkra operatörernas arbete samt följa upp och avsluta händelserapporter. Vid grövre brott eller allvarligare händelser ska RLC-befäl kunna hantera ett enskilt ärende och utöva initial operativ ledning av de yttre resurserna tillsammans med berörda parter.
RLC-befäl leder den händelsestyrda verksamheten i nära samverkan med yttre befäl, jourhavande förundersökningsledare i polisområdet, förundersökningsledare vid PKC, Stationsbefäl mm.
RLC-befäl fattar myndighetsbeslut enligt delegationsordning samt ansvarar för att enskilda ärenden hanteras enligt gällande författningar och i enlighet med polisens nationella mål och de mål som enligt myndighetens nya styrmodell har utarbetats av medarbetare och chefer vid regionledningscentralen.
I ansvaret ingår också att samverka med andra myndigheter och organisationer/samarbetspartners som SOS Alarm, Länsstyrelserna, Räddningstjänsterna och ambulansverksamgeten i regionen. RLC befäl kan i förekommande fall tjänstgöra i stabfunktion vid särskild händelse.
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som:
Har godkänd polisexamen i enlighet med Polisförordning (2014:1104)
Har bred polisiär erfarenhet från olika delar av polisens verksamhet och erfarenhet av arbetsledning.
Har kunskap om MS Office-paketet
Kan uttrycka dig väl i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Kunskap om utredning och lagföring och metoder enligt Polisens nationella utredningsdirektiv (PNU)
Erfarenhet av utrednings- och lagföringsverksamhet
Genomgått någon ledarskapsutbildning
Kunskap om operativ ledning
Erfarenhet från insatsplanering och tjänstgöring i ledningsstab vid särskild händelse.
Operatörsutbildning enligt FAP 140-1
Kunskap om RLC:s IT-stöd (Storm MA/Cortex/Karta m.fl.).
Har erfarenhet från att arbeta som RLC-befäl

Personliga egenskaper
Arbetet som RLC- befäl ställer krav på en god förmåga att skapa väl fungerande arbetslag som kan upprätthålla en hög tillgänglighet och ge medborgarna ett bra bemötande och god service. Vi söker dig som genom din prestigelöshet är en god arbetsgivarrepresentant och som ser det som din självklara roll att driva verksamheten framåt. Vi söker dig som har förmågan att se helheten, både i enskilda ärenden men även verksamheten i stort. Du tar gärna egna initiativ och kommer med nya idéer och förslag på hur vi kan utveckla RLC. Du kan självständigt fatta snabba beslut, även i stressade situationer, inom ramen för operativ ledning och delegationsordning.
Som RLC- befäl är du en coachande ledare med god kommunikationsförmåga. Du är rak och tydlig men du besitter även en lyhörd sida gentemot dina medarbetares reaktioner i enskilda ärenden. Du är en person som har fokus på samarbete, gemenskap och tillit i syfte att få andra att lyckas.
När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och ledarskapsförmågor.
För att arbeta som RLC-befäl kommer du att genomgå en operatörsutbildning förlagd i Umeå med start september 2024. Därefter genomgår du en tre veckor lång nationell befälsutbildning med praktik.
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning, som kan inledas med provanställning om 6 månader.
Arbetsort: Umeå
Arbetstid: Periodplanerad arbetstid. (Arbetet bedrivs i skift på alla tider av dygnet under årets alla veckor.)
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: RLC-befäl, Region Nord, Operativa Enheten, Regionledningscentralen, Grupp 11
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev och via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 1/4 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A116.760/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!

Ansök nu

Polisområde Västerbotten söker Kommunpolis inom lokalpolisområde Umeå

Inspektör, Polisen
Läs mer Mar 12
Är du redo för en större uppgift? Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde Västerbotten består av tre lokalpolisområden, Umeå, Skellefteå och Södra Lappland. I lokalpolisområdena arbetar man med lokala mål mot den lokala problembilden. Verksamheten är omfattande, innefattar en stor bredd på arbetsuppgifter och bedrivs nära medborgarna.

Lokalpolisområde Umeå består av tio stycken BF-IGV grupper, fyra Utredningsgrupper och två Stöd och service grupper. Lokalpolisområdets geografiska yta omfattar kommunerna Umeå, Nordmaling, Vännäs, Bjurholm, Vindeln och Robertsfors. Kommunpoliserna har sin placering i den utredningsgrupp som i huvudsak utreder ungdomsärenden, men samverkar internt över hela lokalpolisområdet, inte minst mot områdespolisgruppen.

Vi söker nu dig som vill arbeta som Kommunpolis inom lokalpolisområde Umeå med placeringsort Umeå

ARBETSUPPGIFTER
Som kommunpolis är ditt huvuduppdrag att driva Polismyndighetens brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete på en strategisk nivå i samverkan internt och externt mot kommunen och övriga lokalsamhället. Kommunpolisen fungerar som ett led i att säkra att Polismyndigheten lokalt kan svara upp mot de åtaganden som gjorts i samverkansöverenskommelser och i medborgarlöften och på så sätt skapa förutsättningar för den lokala polisen att arbeta närmare medborgarna. Du representerar polisen i denna samverkan, som en tydlig och tillgänglig väg in till lokalpolisområdet.

Som kommunpolis ingår du i ledningsgruppen och fungerar som ett stöd till chefen för lokalpolisområdet. Du har ett särskilt ansvar i polisens planeringsprocess, det innebär att du ansvarar och har en central roll för framtagande av lägesbilder i olika tidsperspektiv, samverkansöverenskommelser, medborgarlöften, aktivitetsplaner och handlingsplaner. Du företräder hela Polismyndigheten lokalt både externt och internt och arbetar för att stärka förtroendet för polisverksamheten.

Du kommer att representera polisen och samverka med kommunerna och andra externa samarbetspartners. Som kommunpolis förväntas du ha ett serviceorienterat förhållningssätt liksom en fallenhet för att få andra att vilja bidra till de gemensamma mål som ställts upp på lokal såväl som nationell nivå.

I uppdraget finns en stor frihet att anpassa arbetssättet efter de lokala lägesbilder som finns i kommunen. Som kommunpolis har du ett nära samarbete med LPO-chefen och förväntas ta egna initiativ, utifrån de målsättningar som ligger till grund för lokalpolisområdets verksamhet.

KVALIFIKATIONER
Detta är en möjlighet för dig som har:
• Svensk polisexamen, i enlighet med Polisförordningen (2014:1104) med godkänd aspirantutbildning
• God förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift

Det är meriterande om du även har:
• Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Utbildning i brottsförebyggande frågor
• Erfarenhet av att leda arbete i projektform
• Erfarenhet av att ha arbetat med lokala samarbetspartners samt erfarenhet av arbete med den lokala problembilden och medborgarlöftena
• Erfarenhet av att ha tjänstgjort i liknande roll
• Erfarenhet av att representera Polismyndigheten i media
• Genomgått relevant utbildning, t.ex. brottsförebyggande metoder och lokal samverkan (intern utbildning inom polisen), eller kurser i samverkan eller orsaksanalys

Personliga egenskaper
Du har en förmåga att se polisens verksamhet ur ett helhetsperspektiv. Arbetsuppgifterna ställer krav på god kommunikationsförmåga och du är duktig både på skriftlig och muntlig framställan. Du arbetar med struktur och har en analytisk förmåga att bedöma och prioritera bland problem och arbetsuppgifter. Du har en mycket god samarbetsförmåga, både som representant i externa och interna kontakter och du känner dig bekväm att representera Polisen i alla sammanhang. Du är socialt öppen och har lätt för att skapa nätverk och upprätthålla dem samt att du är öppen för utveckling av metoder och verksamheten

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Umeå

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 25 mars 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Som en del av urvalsprocessen använder sig polismyndigheten av urvalsfrågor. Du kommer därför som en del av din ansökan att få besvara enkätfrågor.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ansök nu