Umeå: Programadministratör

Hitta ansökningsinfo om jobbet Programadministratör i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2023-08-31 // Varaktighet: Heltid

Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Avdelningens/Enhetens uppdrag
Enheten Riktade insatser är en nationell verksamhet som fattar Arbetsförmedlingens samtliga beslut om bidrag till hjälpmedel på arbetsplatsen, bidrag till litteratur och tolk för personer med syn eller hörselnedsättning samt individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning.

Vårt uppdrag är att ge arbetssökande, arbetstagare och arbetsgivare enhetlig, effektiv och kvalificerad service med målet om rätt stöd i rätt tid. Arbetet syftar till att stärka möjligheterna för personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga att få och behålla ett arbete.

Enheten består av 37 personer som bland annat arbetar som programadministratörer, hjälpmedelssamordnare och kvalificerade handläggare.

Beskrivning av tjänsten
I rollen som programadministratör är dina huvudsakliga uppgifter ekonomiadministration och dokumenthantering. Ekonomiadministration genom leveranskontroll och fakturahantering samt dokumenthantering genom granskning och registrering av inkommande handlingar. 
Programadministratörsteamet ger service och stöd över hela landet till arbetssökande och arbetsgivare, arbetsförmedlare, leverantörer, arbetsterapeuter, audionomer, dövkonsulenter och synspecialister.

För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta strukturerat med en stor mängd information enligt gällande rutiner och regelverk. Vidare kommunicerar du med samtliga parter med ett serviceinriktat och positivt bemötande. På enheten kan det ske snabba förändringar och därför är det viktigt att både ta ansvar för sin egen arbetsprestation och att vara en lagspelare som stöttar upp kollegor. Vi arbetar i många olika system och i rollen behöver du hantera flera system och sätta dig in i dessa snabbt. Du medverkar även tillsammans med övriga medarbetare i utvecklingen av vårt arbetssätt.

Grundläggande krav för tjänsten
- Godkänd gymnasieutbildning

- Minst 1 års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete

- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

- Mycket goda kunskaper i Officepaketet 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete med dokument och ekonomihantering i offentlig sektor

- Erfarenhet av arbete med många kundkontakter

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens ärende- och beslutssystem AIS och ABS

- Erfarenhet av olika systemstöd såsom Diariet och Raindance

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens telefonisystem ACE 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2023-09-14. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Administrativ assistent

Nedan visas andra jobb i Umeå som Administrativ assistent.

Avtalshanterare till välkänt företag!

Läs mer Apr 9
Är du en stjärna på administration och vill få möjligheten att ta steget in i ett etablerat och spännande företag? Då har vi tjänsten för dig!

Information om tjänsten
Professionals Nord söker för vår kunds räkning en Avtalshanterare. Uppdraget är en del av vår personaluthyrning. Du kommer vara anställd av Professionals Nord och arbeta som konsult hos vår kund. Efter tiden som konsult finns goda möjligheter till en fortsatt karriär hos företaget, förutsatt att alla parter är nöjda med samarbetet.

Den här rekryteringsprocessen hanteras av Professionals Nord och vår kunds önskemål är att alla frågor kring tjänsten går till Josefine.haggstrom@pn.se

Arbetsuppgifter
Du kommer att ingå i ett härligt team på ca 15 medarbetare där du arbetar med service och support till företagets externa samarbetspartners och interna medarbetare. Du agerar många gånger spindel i nätet och dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att innefatta hantering av hyres- och leasingavtal, ärendehantering via mail och telefon samt validering och support gentemot interna avdelningar och samarbetspartners.

Vi söker dig som:
Tidigare arbetat med exempelvis kundsupport, administration eller ekonomi. Det är meriterande om du tidigare har arbetat med leasingavtal eller inom bank. Vidare är det positivt om du har en eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller arbetat med kund- och leverantörsreskontra.

Vi tror att dina personliga egenskaper är avgörande för hur väl du kommer trivas i rollen. Du är serviceinriktad och tycker om att samarbeta med såväl kunder som kollegor. Vidare tror vi att du är noggrann då arbetet kräver det, samt att du är duktig på att kommunicera såväl på svenska som engelska i tal och skrift.

START: September/oktober evt tidigare
OMFATTNING: Heltid
STAD: Umeå
URVAL: Sker löpande
KONTAKT: Josefine Häggström, Josefine.haggstrom@pn.se

Sök tjänsten nedan genom att fylla i din information samt bifoga dokument. Logga gärna vidare in på "Mina sidor" efter att du bekräftat ditt konto, här kan du skapa din kandidatprofil vilket utökar din chans till drömjobbet! Vi går igenom urvalet löpande och kan därför ha gått vidare med kandidater innan annonsen stängs ner. Vi tar tyvärr inte emot ansökningar via mail men har du frågor kring tjänsten är du välkommen att kontakta oss på info@professionalsnord.se

Ansök nu

Sommarjobba som koordinator inom konsultbemanning i centrala Umeå!

Läs mer Maj 7
Hjärtligt välkommen att sommarjobba tillsammans med oss på PersonalExpressen!
På PersonalExpressen arbetar vi med konsultbemanning inom sjukvården, äldreomsorgen, skolan, förskolan och LSS. Nu söker vi dig som vill sommarjobba som bokningskoordinator tillsammans med oss på vårt väldigt fina nya kontor i centrala Umeå!
Vi söker dig som har en unik förmåga att skapa entusiasm och arbetsglädje runtomkring dig både i ditt eget liv och på din arbetsplats. Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet med en liknande tjänstebeskrivning, att du har en stor passion för att lyckas med ditt jobb och att du ser det som en integrerad del av din personlighet att alltid ge högsta möjliga service gentemot kollegor, kunder, bemanningskonsulter och andra samarbetspartners. Samtidigt ställer rollen höga krav på dina ledarskapsförmågor där du på daglig basis kommer att få coacha, vägleda och entusiasmera våra kunder och våra bemanningskonsulter.
Du kommer löpande att ha tillgång till ett nära stöd, vägledning och coachning från företagets ledning. Ledningen på PersonalExpressen består av personer med olika akademisk bakgrund men med den gemensamma nämnaren att alla är affärsdrivna, har djupgående kunskaper kring kundernas behov och förutsättningar samt att ledningen har decennier av gemensam erfarenhet både som företagsledare och som chefer inom en rad olika affärssektorer. Att jobba sommarjobba som bokningskoordinator på PersonalExpressen är med andra ord, utöver att det är ett spännande och dynamiskt jobb, den perfekta ledarskapsskolan för dig som har framtida chefsambitioner!
Om du t.ex. är student och söker sommarjobb hos oss kommer det att finnas goda möjligheter till fortsatt extrajobb vid sidan om studierna på kvällar och helger under hösten. Hos oss går det också att göra karriär internt som akademiker och vi utlyser löpande akademikertjänster inom ett brett spektrum av kompetensområden såväl till vårt kontor i centrala Umeå som till vårt huvudkontor i centrala Stockholm. Att ha sommarjobbat hos samt arbetat extra på kvällar och helger under studietiden, ses givetvis som mycket meriterande av oss vid en eventuell framtida arbetsansökan för en fast tjänst efter avklarade studier.
Vi är ett företag man ges möjligheten att växa in i framtiden tillsammans med!
Vår företagskultur!
Företagets ledning är med och arbetsleder det dagliga operativa arbetet i företaget vilket märks tydligt i den entusiasm, positiva energi och vilja att lyckas som genomsyrar hela vår verksamhet. Vi vet vad vi vill bidra med till den svenska välfärden och vi har en tydlig plan för hur vi ska nå dit genom kvalitativt arbete grundat i välplanerade samt välstrukturerade arbetsprocesser. Vi håller vidare en generellt sett mycket hög servicenivå gentemot våra kunder och bemanningskonsulter!
Det centrala i vår företagskultur är att alla vi som jobbar på PersonalExpressen brinner för alla de frågor som berör oss människor gemensamt på jorden - såsom människors lika värde, jämställdhet, social inkludering m.m. Därför känns det också självklart för oss att arbeta med konsultbemanning inom just sjukvården, omsorgen, skolan, förskolan och LSS! Vi ser vårt företagande som en unik möjlighet att kunna påverka det stora genom det lilla. Delar du dessa värderingar samt vår passion kring att få finnas till för de kunder, medarbetare och patienter/brukare/elever som behöver oss som mest i dessa tider av bemanningskris, kommer du att trivas utmärkt tillsammans med oss såväl yrkesmässigt som privat!
Skicka in din ansökan till oss redan idag!
Vi erbjuder heltidsschema i sommar och tycker om god framförhållning - det är vi säker på att du också gör så du kan planera in vilka dagar du ska vara ledig i sommar. Med detta sagt kan du räkna med att få snabb återkoppling från oss efter det att du skickat in din ansökan om vi är intresserade av att erbjuda dig ett sommarvikariat hos oss.
Vi ser fram emot din ansökan och förhoppningsvis ett långt och glädjefyllt samarbete ihop såväl vid kommande sommarlov som vid andra helger och tillfällen när du är ledig från dina studier och har möjlighet att arbeta extra hos oss!
Allt gott så länge! ????

Ansök nu

Utbildningsadministratör/biträdande utbildningsledare, Yrkeshögskolan

Läs mer Maj 13
Gymnasie- och vuxenutbildningsnämnden ansvarar för kommunens åtaganden enligt skollagstiftning för gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning samt för ett antal yrkeshögskoleutbildningar genom beslut från Myndigheten för Yrkeshögskolan.

Nämnden ansvarar även för sysselsättningsbefrämjande åtgärder, samt för den kommunala flyktingmottagningen. Vi samverkar för att kommunens medborgare ska lära, utvecklas och kunna leva ett självständigt liv. Vi har Sveriges viktigaste jobb - vårt uppdrag är att ge framtidstro.

Umeå kommun har för närvarande sex beviljade utbildningsprogram inom Yrkeshögskolan, vilka bedrivs på eftergymnasial nivå och inom flertalet olika utbildningsområden. Våra studerande har en stor bredd och kommer från många olika bakgrunder.

Vi söker nu en utbildningsadministratör/biträdande utbildningsledare!



Dina arbetsuppgifter
Uppdraget innebär att stödja och serva verksamheten och våra utbildningsledare administrativt och kommunikativt utifrån våra interna rutiner och arbetssätt. Du kommer ingå i ett team bestående av enhetschef, koordinator och ett antal utbildningsledare samt även samarbeta med administratörer inom övriga vuxenutbildningen.

Du blir en viktig del i vårt dagliga kvalitetsarbete och handlägger olika frågor rörande samtliga våra utbildningar och verksamheten i stort. Du fungerar som ett aktivt stöd för våra utbildningsledare när det gäller administration med koppling till studerande, ledningsgrupp och Myndigheten för Yrkeshögskolan. Delvis distansarbete kan diskuteras.

Om dig
Vi söker dig med gymnasiekompetens som lägst. Du har en mycket god kännedom om och tidigare erfarenhet av att arbeta inom yrkeshögskolan. Har du utbildningsledarutbildning för Yrkeshögskolan och/eller vana av att arbeta i offentlig och politiskt styrd organisation är det meriterande. 

Du är strukturerad, serviceinriktad, kommunikativ och van att prioritera självständigt bland uppgifter. Du håller mycket god administrativ ordning och uttrycker dig väl i tal och skrift samt tycker om att samarbeta på ett lösningsfokuserat och prestigelöst sätt för verksamhetens bästa.

Välkommen med din ansökan! Glöm inte bifoga personligt brev och CV.


Övrigt
Tjänsten avser ett vikariat, heltid, med tillträde snarast enligt överenskommelse till och med 2024-12-31. Behovet kan eventuellt komma att förlängas.
Om Umeå kommun
Umeå kommun är regionens största arbetsgivare med över 13 000 medarbetare. Kommunen har ca 440 chefer och verksamheten är indelad i åtta förvaltningar. Våra jobb och vår värdegrund utgår från medborgarfokus, öppenhet, tillit och ständiga förbättringar. Umeå är en kulturstad i ständig utveckling. För att klara målet 200 000 invånare år 2050 behöver vi bli fler som arbetar för tillväxt och välfärd. Vi vet att olikheter berikar och välkomnar alla att söka jobb hos oss. De närmaste tio åren kommer vi att anställa omkring tusen medarbetare varje år. Vill du bli en av oss?


Här kan du ta del av hur det är att leva och bo i Umeå: https://www.gatewayumea.se/sv/move-to-umea

Umeå kommun ingår i tre förvaltningsområden för finska, meänkieli och samiska www.umea.se/minoriteter. 

Som medarbetare hos oss i Umeå kommun kan du ta del av ett antal förmåner. Ta del av våra förmåner https://umea.se/jobbochforetagande/jobbochpraktik/kommunensomarbetsgivare/varaformaner.4.1b4d24fb1752122eb843bf.html


Säljer du annonser eller erbjuder rekryteringsstöd? Var vänlig, kontakta inte kommunen om det! Vi väljer och kontaktar själva företag vi samarbetar med.

Ansök nu

Huvudvärd till tentamensservice - intermittent med timlön

Läs mer Apr 30
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Universitetsservice är Umeå universitets serviceorganisation som förenklar vardagen på campus för anställda, studenter och besökare.

Det gör vi bland annat genom att ge service och stöd, sköta de bokningsbara undervisningslokalerna och mötesrummen, lokalvård, paket- och godshantering, passerkort/UmU-kort, posthantering, växel och telefoni, samt säkra tentamina. Vi erbjuder även tjänster inom tryck, labbdisk och pentrytjänst. 

Tentamensservice och Infocenter bildar ett gemensamt område inom Universitetsservice med gemensam områdeschef. Tentamensservice är just nu inne i ett spännande skede med digitaliseringsprojekt och planering av ett nytt hus för tentamensverksamheten.

Arbetsuppgifter

Uppgiften som huvudvärd innebär bl a:

- Hämta tentamen och eventuellt hjälpmedel/stöd
- Förbereda sal
- Mottagande och avprickning av anmälda tentander (studenter)?
- Information på svenska och engelska till tentanderna i stor grupp
- Övervaka genomförande av tentamen, både vid digital tentamen och vid papperstentamen
- Ansvar för ordningen i lokalen och för att gällande regler vid tentamen efterlevs?
- Ta emot och pricka av inlämnade tentamina?
- Ansvarar för att återställa lokalen i befintligt skick. Vilket innebär att tömma papperskorgar, sopa av borden mm?
- Packa ihop och transportera tentamen

Kvalifikationer
Vi söker dig som: 

- Gymnasiekompetens
- Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift
- Goda digitala kunskaper
- Tidigare erfarenhet av arbete som tentamensvärd 

Meriterande

- Med god kännedom om Umeå universitet

Personliga förmågor
Vi vill att du ska:

- ha en utpräglad ansvars- och servicekänsla
- vara lugn, stresstålig och uppmärksam
- var noggrann och strukturerad
- Ha god förmåga att tala inför en stor grupp
- vara tydlig i din kommunikation

Villkor
Som huvudvärd står du till förfogande utifrån vårt behov av extra personal. Den intermittenta anställningsformen innebär att du kan bli erbjuden arbete under enstaka kortvariga tillfällen under en ramperioden 2024-09-01--2025-08-31.

Anställningstillfällena tidsbegränsas med stöd av LAS 5 § 1 p. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje särskilt tillfälle du erbjuds och tackar ja till arbete. Den erbjudna anställningen kan vara allt från 25–100 % per tillfälle. Vid kvälls- och helgarbete utgår tillägg för obekväm arbetstid. Schemat görs månadsvis och i god tid meddelas du behovet. I något fall kan du bli tillfrågad med kort varsel. 

Välkommen med din ansökan senast 2024-05-21!

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Tentamensvärd till tentamensservice- intermittent med timlön

Läs mer Apr 30
Umeå universitet är ett av Sveriges största lärosäten med över 37 000 studenter och cirka 4 700 anställda. Vid universitetet finns en mångfald av utbildningar av hög kvalitet och världsledande forskning inom flera vetenskapsområden, och här gjordes den banbrytande upptäckten av gensaxen CRISPR-Cas9 som tilldelats Nobelpriset i kemi. Vid Umeå universitet är allt nära. Våra sammanhållna campus gör det lätt att mötas, samarbeta och utbyta kunskap, något som gynnar en dynamisk och öppen kultur.


Den samhällsomvandling och de stora gröna investeringar vi ser i norra Sverige skapar enorma möjligheter och komplexa utmaningar. För Umeå universitet handlar det om att bedriva forskning om – och mitt i – ett samhälle i omvandling. Men också om att leverera utbildningar för regioner som behöver expandera fort och hållbart. Det är helt enkelt här framtiden skapas.


Är du intresserad av att veta mer? https://www.umu.se/jobba-hos-oss/om-universitetet-som-arbetsplats/


 




Beskrivning
Universitetsservice är Umeå universitets serviceorganisation som förenklar vardagen på campus för anställda, studenter och besökare.

Det gör vi bland annat genom att ge service och stöd, sköta de bokningsbara undervisningslokalerna och mötesrummen, lokalvård, paket- och godshantering, passerkort/UmU-kort, posthantering, växel och telefoni, samt säkra tentamina. Vi erbjuder även tjänster inom tryck, labbdisk och pentrytjänst. 

Tentamensservice och Infocenter bildar ett gemensamt område inom Universitetsservice med gemensam områdeschef. Tentamensservice är just nu inne i ett spännande skede med digitaliseringsprojekt och planering av ett nytt hus för tentamensverksamheten.

Arbetsuppgifter
Uppgiften som tentamensvärd innebär bl a:
• Mottagande och avprickning av anmälda tentander (studenter) 
• Information på svenska och engelska till tentanderna i storgrupp 
• Utdelning av tentor och eventuella hjälpmedel 
• Övervaka genomförande av tentamen, både vid digital tentamen och vid papperstentamen  
• Ansvar för ordningen i lokalen och se till att gällande regler vid tentamen efterlevs 
• Ta emot och pricka av inlämnade tentamina 
• Ansvarar för att återställa lokalen i befintligt skick. Vilket innebär att tömma papperskorgar, sopa av borden mm 

Kvalifikationer
•?Gymnasiekompetens 
• Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift 
• Goda digitala kunskaper 

Meriterande  
• med god kännedom om Umeå universitet 
 
Personliga förmågor  
Vi vill att du ska: 
• ha en utpräglad ansvars- och servicekänsla 
• vara lugn, stresstålig och uppmärksam 
• var noggrann och strukturerad 
• ha god förmåga att tala inför en stor grupp 
• vara tydlig i din kommunikation 

Villkor
Som tentamensvärd står du till förfogande utifrån vårt behov av extra personal. Den intermittenta anställningsformen innebär att du kan bli erbjuden arbete under enstaka kortvariga tillfällen under en ramperioden 2024-09-01--2025-08-31.

Anställningstillfällena tidsbegränsas med stöd av LAS 5 § 1 p. Att stå till förfogande på detta sätt innebär att ett nytt anställningsförhållande inträder vid varje särskilt tillfälle du erbjuds och tackar ja till arbete. Den erbjudna anställningen kan vara allt från 25–100 % per tillfälle. Vid kvälls- och helgarbete utgår tillägg för obekväm arbetstid. Schemat görs månadsvis och i god tid meddelas du behovet. I något fall kan du bli tillfrågad med kort varsel.  
 
Välkommen med din ansökan senast 2024-05-21!

Umeå universitet vill erbjuda en jämställd och jämlik miljö där öppna samtal mellan människor med olika bakgrund och perspektiv lägger grunden för lärande, skaparkraft och utveckling. Vi välkomnar därför personer med olika bakgrunder och erfarenheter att söka den aktuella anställningen.


Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen

Nedan visas andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen .

Inspektörer till region Nord

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 23
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Är du modig, nyfiken och har fallenhet för undersökande arbete? Då är du kanske vår nya inspektör!

Enhetens uppdrag
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.

Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten består av fem sektioner med drygt 90 medarbetare lokaliserade främst i Falun, Kalmar och Solna.

Beskrivning av tjänsten
Vi söker inspektörer till den nyinrättade sektionen för oannonserade kontrollbesök. Medarbetarna kommer att vara lokaliserade i team om två i Arbetsförmedlingens 6 regioner. Sektionen kommer också bemanna regionala center mot arbetslivskriminalitet (AKC).

Du kommer att utföra besök hos arbetsgivare som erhåller stöd från Arbetsförmedlingen för att upptäcka avvikelser och oegentligheter kopplade till felaktiga utbetalningar och arbetslivskriminalitet.

Då arbetet som inspektör innebär många kontakter ställer det krav på dig att kunna agera stabilt och förtroendegivande i mötet med människor med olika bakgrund. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och är trygg i din roll då du är myndighetens ansikte utåt.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team. Resor i tjänst med övernattning förekommer då du behöver utföra arbeten i andra regioner. Arbete kan också förekomma under obekväm arbetstid, vilket betonar vikten av flexibilitet och att kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.

Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk utbildning om 180 hp/120 p enligt tidigare system, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Erfarenhet av utredningsarbete, och/eller kontrollbesök och inspektioner, eller likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Körkort B
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete mot felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier
- Erfarenhet att återrapportera i skrift
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet att samverka med andra myndigheter

Vi söker dig som har god analytisk och undersökande förmåga. Du är prestigelös och positiv. Du kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt, är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen behöver du tycka om att ta ett stort eget ansvar då arbetet är självständigt och leds på distans.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort Umeå. Tillträde enligt överenskommelse.

Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-12-07. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Verksjurist
Läs mer Maj 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Verksjurist
Läs mer Apr 17
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Sektionschef till Enheten Beslut och Service Umeå

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 28
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens uppdrag
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Genom attraktiva digitala tjänster och personlig service via telefon, chatt, video och mejl gör vi det enkelt för arbetsgivare som vill rekrytera, ställa om eller ge potentiella medarbetare som står lite längre från arbetsmarknaden en chans. Vårt arbete kännetecknas av ständig utveckling i en föränderlig miljö där vi skapar värde som ger kundnöjdhet och resulterar i att vi överträffar våra kunders förväntningar. Våra mål är högt ställda, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet!

Enheten PDM Beslut och service leds av en enhetschef och i dagsläget sexton sektionschefer. Enheten består av sexton sektioner spridda runt om i landet, från Luleå i norr, till Malmö i söder. Tre av dessa sektioner finns på ett kontor i Umeå. Denna tjänst gäller en av dessa tre sektioner. Dina chefskollegor kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är van att jobba självständigt och är trygg i din roll.

Sektionschefens uppdrag och ansvar

Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Kvalifikationskrav                                                                          

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram.

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år.

Meriterande
- Aktuell erfarenhet från arbete som chef på Arbetsförmedlingen.
- Aktuell erfarenhet av personaladministration på en arbetsgrupp om minst 15 personer
- Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Aktuell erfarenhet av chefskap inom offentlig sektor
- Arbetat med arbetsmiljöfrågor 


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling


Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Omfattningen är heltid med förtroendearbetstid.  Placeringsort: Umeå. Resor i tjänsten förekommer.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-19. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

Vi avser att hålla intervjuerna på plats i Umeå 30-31 mars.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Leg. psykolog till Umeå

Psykolog
Läs mer Feb 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens/Enhetens uppdrag
Du ingår i ett team/sektion bestående av arbetsförmedlare, arbetsterapeuter, psykologer samt samverkar med audionomer, dövkonsulter och synspecialister.

Vårt uppdrag är att utreda och bedöma arbetssökandes arbetsförutsättningar samt att göra en arbetsmarknadspolitisk bedömning på arbetssökande med ohälsa eller som har funktionsnedsättningar som kan påverka arbetsförutsättningarna.

Beskrivning av tjänsten
Arbetet fokuseras kring att tillvarata arbetssökandes resurser och möjligheter på arbetsmarknaden. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt att stärka motivation och orientering mot arbete eller studier. Arbetet utförs i nära samarbete med ett team inom arbetslivsinriktad rehabilitering tillsammans med andra kompetenser såsom psykolog, arbetsterapeut/sjukgymnast, dövkonsulent, audionom, synspecialist och arbetsförmedlare, där du bidrar till att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar, som är en viktig del av myndighetens uppdrag.

Psykologens arbete består av arbetspsykologiskt riktade insatser till arbetssökande och arbetsgivare, exempelvis genom psykologiskt bedömnings- och utredningsarbete samt att stödja arbetsgivare som anställer personer med funktionshinder. Arbetet handlar också om att hjälpa att kompensera för olika individuella hinder hos den arbetssökande och bidra med olika anpassningar i arbete och studier. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete, såväl externt med till exempel kommuner, fristående aktörer, vården, Försäkringskassan som internt med olika delar av organisationen.

Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att bedöma kundens matchningsbarhet på kort och lång sikt, bedöma om och hur ohälsa eller funktionsnedsättningen påverkar möjligheterna till arbete eller studier, bedöma behovet av insatser inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, bedöma förmodat stöd- och anpassningsbehov som kan bli aktuellt vid anställning/utbildning samt att motivera och initiera nästkommande insats. I uppdraget ingår även att bidra med professionsspecifik kunskap till arbetsförmedlare och övriga yrkesroller, bland annat genom att bedöma och tolka medicinska underlag. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna.

Resor inom enheten Södra Västerbotten kan förekomma, men vi använder oss framför allt av distansteknik i form av videomöten.

Kvalifikationer
Grundläggande krav för tjänsten:
- Socialstyrelsens psykolog-legitimation
- Erfarenhet av arbete som psykolog, minst ett år
- B-körkort

Övriga meriter för tjänsten:
- Erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av psykologisk testning

Vi ser att det är viktigt att Du har god förmåga till samarbete, kommunikation och strukturerat arbete.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå. Det finns möjlighet att arbeta på distans till viss del.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-26. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu