Umeå: Arbetsförmedlare till VO Direkt Personligt distansmöte Arbetsgivare Umeå

Hitta ansökningsinfo om jobbet Arbetsförmedlare till VO Direkt Personligt distansmöte Arbetsgivare Umeå i Umeå. Är det intressant kan du gå vidare och ansöka jobbet. Annars kan du klicka på arbetsgivaren eller yrkesbenämningen för att se alla jobb i Umeå inom den kategorin.

Publicerad: 2020-03-31 // Varaktighet: Heltid

Just nu händer mycket runt Arbetsförmedlingen. Men vårt viktiga samhällsuppdrag att stödja arbetssökande och arbetsgivare är detsamma. Nu utvecklar vi nya arbetssätt, nya lösningar och nya sätt att samarbeta med partners och andra aktörer i hela landet. Du kan bidra! Välkommen att söka jobb hos oss!




Verksamhetsområde Direkt Arbetsgivare

Dagens teknikutveckling skapar nya förväntningar hos våra kunder och det ställer krav på oss som myndighet att öka vår service och tjänsteleverans via digitala kanaler.

En stor del av arbetsuppgifterna kommer att vara:

- beslutshantering på distans, såsom nystartsjobb
- att ta emot intresseanmälningar från arbetsgivare som vill anställa med stöd
- att stötta rekrytering av personal genom att ge rådgivning och stöd till arbetsgivare från hela landet via telefon och digitala kanaler

Du kommer också att tolka och tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig stora textmängder och förklara vad de betyder. Därför ser vi att den som söker jobbet har mycket goda kunskaper att kommunicera i tal och skrift och kan anpassa sitt språk till situation och kanal. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande.

Vi är en arbetsplats där vi stöttar varandra, du har alltid en kollega nära till hands. Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande. Vi främjar hälsa på arbetsplatsen och vill att du nyttjar ditt friskvårdsbidrag och friskvårdstimme.

Våra öppettider är vardagar kl. 08-17 och du jobbar efter schema. Vi sitter i kontorslandskap och arbetet är kundintensivt och dynamiskt. Välkommen att söka jobb hos oss!

 

Kvalifikationer

- Högskoleutbildning omfattande minst 180 hp (120 tidigare poängsystem) och minst 2 års arbetslivserfarenhet
- Alternativt har varit eller är anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt har god läsförståelse

 

Meriterande kvalifikationer

- Erfarenhet av att arbeta med arbetsgivare och olika lönestöd
- Erfarenhet av granskning, myndighetsutövning och utredning
- Utbildning inom att leda och föra olika typer av samtal
- Erfarenheter av kundkontakter via digitala kanaler och ge rådgivning till kunder vid användandet av e-tjänster
- Erfarenhet av arbetsförmedlingsverksamhet och arbetsmarknadsfrågor



Övrigt

Vi erbjuder en anställning tillsvidare på heltid med sex månaders provanställning om du inte redan är tillsvidare anställd i myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Ansökan

I denna rekrytering samarbetar vi med Experis. Vi tar emot din ansökan elektroniskt via vårt rekryteringssystem. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor elektroniskt. Vi använder test som en del av vår rekryteringsprocess.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Alla platsannonser →

Andra jobb i Umeå som Arbetsförmedlare

Nedan visas andra jobb i Umeå som Arbetsförmedlare.

Karriärcoach/Handledare

Läs mer Mar 7
Rys Jobb & Rekrytering AB är ett jobbförmedlings- och utbildningsföretag som utför tjänster till företag samt är en kompletterande aktör till Arbetsförmedlingen.

Arbetet innebär att matcha och stödja människor ut i arbete eller hjälpa dem hitta vägen till arbete via studier. Företagskontakter är en mycket viktig del i matchningen ut mot arbete vilket innebär att vi söker dig som tycker om att arbeta mot resultat, har eller kan utveckla ett brett kontaktnät hos arbetsgivare.

Du kommer att jobba med människor både enskilt och i grupp genom individuella samtal, workshops och företagsbesök. Syftet är att utveckla den arbetssökandes färdigheter i att söka arbete på ett aktivt och medvetet sätt mot ett tydligt mål.

Du är en serviceminded och lyhörd person och är är van att ha mycket kontakt med andra människor. Din förmåga att skapa goda och långsiktiga affärsrelationer är stor.

Du bör ha ett möjlighetsorienterat förhållningssätt och vilja göra ditt bästa för att deltagarna ska lyckas komma i arbete eller studier. Som person är du förtroendeingivande, affärsmässig och prestigelös.

Vår organisation karaktäriseras av sunda värderingar och god förståelse för människan bakom arbetet. Vi är därför måna om att våra medarbetare tillför positiv energi och bidrar till trivsel och samarbete, vilket också gör det viktigt att du ser dig själv som en lagspelare med som kan arbeta självgående. Vi lägger mycket vikt vid personlig lämplighet.

Krav:

Eftergymnasial utbildning

Minst 2 års arbetslivserfarenhet

Meriterande:

Arbete med rekrytering, bemanning eller arbetsmarknadsfrågor och-/eller har ett kontaktnät inom näringslivet.

Förmåner:

Friskvårdsbidrag och Tjänstepension

Tjänsten är på del- eller heltid och anställningsstart efter överenskommelse. Vi intervjuar löpande så vänta inte med din ansökan!

Ansök nu

Arbetsförmedlare till Södra Västerbotten

Läs mer Feb 3
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Arbetsförmedlingen Lokal arbetsmarknad Södra Västerbotten ansvarar för ett geografiskt område med 6 kommuner.

Vi består av 4 sektioner och är organiserade i olika kundleveransområden; Skriva in, planera och bedöma, Vägleda och utbilda, Rusta och matcha samt Rehabilitering till arbete. I enheten arbetar ungefär 70 medarbetare och placering är på vårt kontor i
Umeå.

Beskrivning av tjänsten
Vi söker nu arbetsförmedlare och arbetsförmedlare med SIUS-inriktning. Du kommer i ditt arbete göra planeringar och överenskommelser med arbetssökande där målet arbete eller studier. Även beslutsfattande och administration är en stor del av arbetet, likväl att svara på frågor om arbetsmarknaden och att söka arbete.

Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet. Du behöver därför vara effektiv, produktiv och kunna leverera enligt uppsatta mål och processer. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämparegelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.

Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och förklara stora textmängder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande.

Att arbeta som arbetsförmedlare med SIUS-inriktning "Särskilt introduktions- och uppföljningsstöd" innebär att du arbetar efter en metod som syftar till att integrera personer med funktionsnedsättning i arbetslivet och ge förutsättningar för den arbetssökande att finna, få och behålla ett arbete. I arbetet ingår såväl kartläggning av arbetssökandens arbetsförutsättningar, matchning, ackvirering av arbetsplatsen, introduktion i arbete samt uppföljning vilket innefattar stöd både till den arbetssökande och arbetsgivaren. Jobbet som SIUS-arbetsförmedlaren är komplext och därför behöver du ha intresse att arbeta med personer med funktionsnedsättningar samt god förmåga att skapa goda företagsrelationer. Du kommer arbeta efter tydligt uppsatta mål.

I din roll som arbetsförmedlare (oavsett inriktning) och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.

Grundläggande kvalifikationskrav
- Högskoleutbildning om lägst 180hp/120p alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.

- Minst två års arbetslivserfarenhet sammantaget arbete på minst 50 procent under sammanlagt två år
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt
- Svenskt B-körkort

Övriga meriter för tjänsten
- Har goda kunskaper och erfarenhet av arbetsmarknadsfrågor


- Aktuell erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare, arbetsförmedlare inom SIUS-uppdraget och/eller beslutshandläggare på Arbetsförmedlingen

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är på vårt kontor i Umeå. Möjlighet till att jobba på distans till viss del finns.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-02-26 bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven om utbildning och/eller arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida Jobba hos oss - Arbetsförmedlingen Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare, Umeå, Region Nord

Läs mer Jan 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens/enhetens uppdrag
Vi kommer att ha placeringsorter med 22 medarbetare i Region Nord och arbeta för Region Stockholm Gotland.

Sektionens uppdrag är att tillsammans med arbetssökande göra planeringar och överenskommelser för att gå vidare till arbete eller studier. Vi arbetar även med beslut inom bland annat jobb- och utvecklingsgarantin. Sektionens arbetsuppgifter kan komma att förändras över tid.

 

 

Beskrivning av tjänsten
I dina arbetsuppgifter ingår att tillsammans med arbetssökande göra planeringar och överenskommelser för att gå vidare till arbete eller studier. I förekommande fall så ingår handläggning av programbeslut. Det förekommer snabba omställningar vilket kräver hög grad av flexibilitet inför nya arbetsuppgifter och rutiner.

Du är bra på att lyssna och prata med människor, ge god service och se möjligheter. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och förklara stora textmängder. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet. Du behöver därför vara effektiv, produktiv och kunna leverera enligt uppsatta mål och processer.

I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling. Den miljö du arbetar i är kundintensiv och ställer höga krav på service, tydlighet och förmåga att strukturera och prioritera. Arbetet kräver att du arbetar proaktivt och tar egna initiativ utifrån givna ramar och regelverk. Att tolka och tillämpa regelverket samt informera om och följa upp på ett rättssäkert sätt är andra viktiga delar av arbetet. I arbetet ingår även att dokumentera och administrera i våra IT-system.

Du ställer dig bakom och arbetar utifrån Arbetsförmedlingens gemensamma värdegrund, värdesätter olikheter och förstår hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Som person trivs du med att entusiasmera andra och visa på möjligheter med digitala lösningar. Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra.

 

 

Grundläggande krav för tjänsten
- Universitets-/högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt är du/har du varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse. 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet från arbete som arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen
- Erfarenhet av myndighetsutövning 
- Svenskt B-körkort

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

 

 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. 

Placeringsort är Umeå, annan placeringsort kan diskuteras. I denna tjänst erbjuder vi möjlighet till visst arbete på distans utifrån verksamhetens behov.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

 

 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-23.

Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök”. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt intyg som styrker kraven om utbildning och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare till Beslut och Service, Umeå

Läs mer Dec 26
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Enhetens uppdrag
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Enheten Beslut och Service består av 14 sektioner på 10 orter i landet, från Luleå i norr till Malmö i söder. Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Genom attraktiva digitala tjänster och personlig service via telefon, chatt, video och mejl gör vi det enkelt för arbetsgivare som vill rekrytera, ställa om eller ge potentiella medarbetare som står lite längre från arbetsmarknaden en chans. Vårt arbete kännetecknas av ständig utveckling i en föränderlig miljö där vi skapar värde som ger kundnöjdhet och resulterar i att vi överträffar våra kunders förväntningar. Våra mål är högt ställda, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet!

Hos oss arbetar du inte ensam, vi sitter tillsammans i kontorslandskap och kan stötta varandra i arbetet. Du kommer arbeta på kontoret i Umeå och ha dina möten med kund på distans. Vårt ledarskap är nära och coachande och uppmuntrar till delaktighet, motivation och ansvarstagande.

Din arbetstid är schemalagd mellan kl. 08.00-16.30 och våra öppettider är vardagar kl. 08.00-16.00.

Beskrivning av tjänsten
Du kommer att ge service och stöd till arbetsgivare från hela landet. En stor del av arbetsuppgifterna kommer att vara handläggning/beslutshantering, såsom Nystartsjobb. Du är noggrann, analytisk och tycker att utredning och tydlig dokumentation är intressanta och meningsfulla arbetsuppgifter. Du kommer att tillämpa vårt regelverk vilket kräver att du snabbt kan ta till dig och tolka stora textmängder och förklara vad det betyder.

Du kommer även att ta emot intresseanmälningar från arbetsgivare som vill anställa med stöd. Andra arbetsuppgifter är att stötta arbetsgivare i rekrytering av personal genom att ge rådgivning via inkommande telefoni och andra digitala kanaler, såsom chatt och mail. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa ditt språk till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du jobbar effektivt i system och är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet.

Grundläggande krav för tjänsten
- Högskoleutbildning om lägst 180 högskolepoäng (120 poäng enligt tidigare system). Alternativt varit anställd som arbetsförmedlare vid Arbetsförmedlingen och har goda kunskaper om vårt uppdrag samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst 2 års arbetslivserfarenhet, sammantaget arbete minst på 50 procent under sammanlagt två år.
- Mycket goda kunskaper i svenska, det vill säga god förmåga att kommunicera i tal och skrift, samt hög läsförståelse. 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av att arbeta med arbetsgivare och olika lönestöd.
- Erfarenhet av granskning, myndighetsutövning och utredning.
- Erfarenhet av arbetsförmedlingsverksamhet och arbetsmarknadsfrågor.

Du är bra på att lyssna och prata med människor samt att ge god service. Du är kommunikativ såväl muntligt som skriftligt och kan anpassa språket till situation och kanal. Du arbetar utifrån vår värdegrund och har ett respektfullt och positivt bemötande. Du är van att jobba digitalt och arbetar effektivt i system samt är bra på att fatta beslut. Arbetet är kundintensivt, dynamiskt och kräver hög grad av flexibilitet.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten.
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser.
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring.

Vårt erbjudande
Vi söker ett antal arbetsförmedlare. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Se filmen om hur det är att jobba på Arbetsförmedlingen Personligt distansmöte: https://www.youtube.com/watch?v=kZuKjEWcj7c


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-01-22. Bifoga ett CV där du beskriver din utbildning och erfarenhet, ett personligt brev samt intyg om minst 180 hp/120 p och arbetsgivarintyg som styrker minst två års arbetslivserfarenhet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss - Arbetsförmedlingen 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Arbetsförmedlare till Syn Döv Hörsel Region Nord

Läs mer Dec 28
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Till vårt Syn Döv Hörsel-team söker vi nu en Arbetsförmedlare.

Beskrivning av verksamheten
Syn Döv Hörsel (SDH) i region Nord verkar över en stor geografisk yta. Teamet består av 4 arbetsgrupper; synspecialister, dövkonsulenter, audionomer samt SIUS-konsulenter. Det är idag 13 personer med placering i Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Bollnäs. Dina blivande kollegor är erfarna, kunniga, engagerade, ansvarsfulla och serviceinriktade personer med målsättningen att arbetssökande med syn- och hörselnedsättningar samt personer som är döva ska finna, få och behålla en anställning. De hittar kompetens till arbetsgivare. Arbetet bedrivs i stor utsträckning självständigt och över hela vårt område, i samarbete med kollegorna på de lokala arbetsförmedlingskontoren.

Beskrivning av tjänsten
Vi vill nu utöka teamet med en arbetsförmedlare. Det blir en ny roll för oss då det arbetet hittills skett i samarbete med lokalkontoren. Det samarbetet ska fortsätta men vi vill kunna agera mer självständigt i arbetet med matchning, beslutsfattande, uppföljning och sökandens planering, samt bygga en koordinerande resurs i teamet. Vi ser ett brett arbetsförmedlaruppdrag, med arbetsuppgifter som sprider sig över det mesta av arbetsförmedlingens verksamhet. Tjänsten innebär också samarbete med samtliga kollegor i teamet, kring många av de sökanden och arbetsgivare som har aktuella ärenden hos oss.

Därför tror vi att du har en bred erfarenhet från att arbeta med arbetsförmedlingens tjänsteutbud, systemstöd, förvaltningsfrågor samt stödinsatser för personer med funktionsnedsättningar. Vi ser gärna att du är en lyhörd servicemänniska som kan hitta egna vägar och ta initiativ.

Du känner dig trygg med att både arbeta självständigt och ta nya kontakter för samarbeten. Du har god förmåga att lyssna in och identifiera de behov som teamets arbete har och kan hitta vägar och komma med förslag på hur vi kan möta dem. Du trivs med att växla mellan olika typer av arbetsuppgifter inom Arbetsförmedlingens verksamhet och du är trygg i vårt grunduppdrag samt regelverk.

I din roll som arbetsförmedlare och statstjänsteman arbetar du hela tiden utifrån uppdrag som snabbt kan förändras och utvecklas samt styrs av givna ramar och regelverk. Det är därför viktigt att du ser förändringar och nya förutsättningar som en möjlighet och vill ta en aktiv roll i verksamhetens utveckling.

Du tycker om att ha många kontaktytor, att jobba i team och att dela med dig av din kunskap till andra. Du är erfaren och hemtam i våra systemstöd.

I tjänsten förekommer resor. De övriga i teamet reser frekvent i vårt område. För denna roll uppskattas behovet att resa vara några gånger per år.

Grundläggande kvalifikationer
- Universitets-/högskoleutbildning om lägst 180 hp/120 p alternativt är du/har flerårig erfarenhet som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen samt bedöms ha goda förutsättningar att leva upp till dagens krav på arbetsförmedlare.
- Minst tre års sammanlagd erfarenhet som Arbetsförmedlare på Arbetsförmedlingen.
- Mycket goda kunskaper att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse.

Meriterande kvalifikationer
- Bred erfarenhet av Arbetsförmedlingens kärnverksamhet
- Aktuell erfarenhet av beslutsfattande i Arbetsförmedlingens tjänsteutbud
- Erfarenhet av koordinerande arbete, såsom kontaktmannaskap, projektarbete eller annan likvärdig extern erfarenhet.
- Erfarenhet av arbete inom uppdraget Arbetslivsinriktad rehabilitering. 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och ditt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är företrädesvis Umeå, Örnsköldsvik eller Sundsvall. Även andra orter inom Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland eller Jämtland/Härjedalen kan vara tänkbara.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. I denna tjänst erbjuder vi möjlighet att arbeta på distans upp till 49 procent på årsbasis. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2023-01-20. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen

Nedan visas andra jobb i Umeå från Arbetsförmedlingen .

Inspektörer till region Nord

Handläggare, offentlig förvaltning/Utredare, offentlig förvaltning
Läs mer Nov 23
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Är du modig, nyfiken och har fallenhet för undersökande arbete? Då är du kanske vår nya inspektör!

Enhetens uppdrag
Enheten Uppföljning och kontroll är en del av Ekonomiavdelningen och vi ansvarar för att samordna myndighetens arbete mot felaktiga utbetalningar, välfärdsbrott och arbetslivskriminalitet.

Vi bidrar till ett riskbaserat och effektivt kontrollarbete i hela myndigheten. Enheten består av fem sektioner med drygt 90 medarbetare lokaliserade främst i Falun, Kalmar och Solna.

Beskrivning av tjänsten
Vi söker inspektörer till den nyinrättade sektionen för oannonserade kontrollbesök. Medarbetarna kommer att vara lokaliserade i team om två i Arbetsförmedlingens 6 regioner. Sektionen kommer också bemanna regionala center mot arbetslivskriminalitet (AKC).

Du kommer att utföra besök hos arbetsgivare som erhåller stöd från Arbetsförmedlingen för att upptäcka avvikelser och oegentligheter kopplade till felaktiga utbetalningar och arbetslivskriminalitet.

Då arbetet som inspektör innebär många kontakter ställer det krav på dig att kunna agera stabilt och förtroendegivande i mötet med människor med olika bakgrund. Du har erfarenhet av myndighetsutövning och är trygg i din roll då du är myndighetens ansikte utåt.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team.

Som inspektör förväntas du arbeta såväl självständigt, som i team. Resor i tjänst med övernattning förekommer då du behöver utföra arbeten i andra regioner. Arbete kan också förekomma under obekväm arbetstid, vilket betonar vikten av flexibilitet och att kunna planera och prioritera arbetsuppgifter.

Grundläggande krav för tjänsten
- Akademisk utbildning om 180 hp/120 p enligt tidigare system, eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt
- Erfarenhet av utredningsarbete, och/eller kontrollbesök och inspektioner, eller likvärdig erfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant
- Körkort B
- Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete mot felaktiga utbetalningar, bidragsbrott och bedrägerier
- Erfarenhet att återrapportera i skrift
- Erfarenhet av myndighetsutövning
- Erfarenhet att samverka med andra myndigheter

Vi söker dig som har god analytisk och undersökande förmåga. Du är prestigelös och positiv. Du kan hantera flera arbetsuppgifter parallellt, är serviceinriktad och har en god samarbetsförmåga. För att trivas i rollen behöver du tycka om att ta ett stort eget ansvar då arbetet är självständigt och leds på distans.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort Umeå. Tillträde enligt överenskommelse.

Eftersom befattningen är säkerhetsskyddsklassad enligt Säkerhetsskyddslagen (2018:585) kommer du att bli föremål för registerkontroll. Det innebär bland annat att du måste vara svensk medborgare för att kunna få tjänsten.

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida http://www.arbetsformedlingen.se

Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-12-07. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Programadministratör

Administrativ assistent
Läs mer Aug 31
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Avdelningens/Enhetens uppdrag
Enheten Riktade insatser är en nationell verksamhet som fattar Arbetsförmedlingens samtliga beslut om bidrag till hjälpmedel på arbetsplatsen, bidrag till litteratur och tolk för personer med syn eller hörselnedsättning samt individuellt pedagogiskt stöd vid utbildning.

Vårt uppdrag är att ge arbetssökande, arbetstagare och arbetsgivare enhetlig, effektiv och kvalificerad service med målet om rätt stöd i rätt tid. Arbetet syftar till att stärka möjligheterna för personer med funktionsnedsättning och nedsatt arbetsförmåga att få och behålla ett arbete.

Enheten består av 37 personer som bland annat arbetar som programadministratörer, hjälpmedelssamordnare och kvalificerade handläggare.

Beskrivning av tjänsten
I rollen som programadministratör är dina huvudsakliga uppgifter ekonomiadministration och dokumenthantering. Ekonomiadministration genom leveranskontroll och fakturahantering samt dokumenthantering genom granskning och registrering av inkommande handlingar. 
Programadministratörsteamet ger service och stöd över hela landet till arbetssökande och arbetsgivare, arbetsförmedlare, leverantörer, arbetsterapeuter, audionomer, dövkonsulenter och synspecialister.

För att lyckas i rollen behöver du kunna arbeta strukturerat med en stor mängd information enligt gällande rutiner och regelverk. Vidare kommunicerar du med samtliga parter med ett serviceinriktat och positivt bemötande. På enheten kan det ske snabba förändringar och därför är det viktigt att både ta ansvar för sin egen arbetsprestation och att vara en lagspelare som stöttar upp kollegor. Vi arbetar i många olika system och i rollen behöver du hantera flera system och sätta dig in i dessa snabbt. Du medverkar även tillsammans med övriga medarbetare i utvecklingen av vårt arbetssätt.

Grundläggande krav för tjänsten
- Godkänd gymnasieutbildning

- Minst 1 års arbetslivserfarenhet av administrativt arbete

- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift samt god läsförståelse

- Mycket goda kunskaper i Officepaketet 

Övriga meriter för tjänsten
- Erfarenhet av arbete med dokument och ekonomihantering i offentlig sektor

- Erfarenhet av arbete med många kundkontakter

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens ärende- och beslutssystem AIS och ABS

- Erfarenhet av olika systemstöd såsom Diariet och Raindance

- Erfarenhet av Arbetsförmedlingens telefonisystem ACE 

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring 

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss

Ansökan

Välkommen med din ansökan senast 2023-09-14. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.  När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss 

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Verksjurist
Läs mer Maj 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Verksjurist till enheten Programjuridik i Umeå

Verksjurist
Läs mer Apr 17
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Vilka är vi
I detta arbete har Rättsavdelningen en viktig roll.

För ett par år sedan inledde vi ett omfattande förnyelsearbete med fokus på god förvaltning och digitalisering mot en modernare myndighet. Arbetsförmedlingen har idag den samlade kunskapen om arbetsmarknaden, branscher och yrken. Som medarbetare hos oss är du med och arbetar för att öka sysselsättningen och arbeta för en välfungerande arbetsmarknad.

Rättsavdelningen ansvarar för rättsligt stöd och styrning samt för regelefterlevnad inom olika förekommande områden. Rättsavdelningen ansvarar även för att säkerställa kvalité, enhetlighet och rättssäkerhet. Genom ett proaktivt arbetssätt vill Rättsavdelningen bidra till att säkerställa att god förvaltning genomsyrar myndigheten och därigenom bidra till en verksamhets- och kundnytta.

Rättsavdelningen består av sju enheter varav tre juridiska enheter och en av dessa, enheten Programjuridik, är placerad i Östersund. Nu söker vi ytterligare verksjurister till enheten Programjuridik med placeringsort i Östersund eller Umeå.

Enheten Programjuridik har funnits sedan 2019 och har som sitt huvudsakliga uppdrag att arbeta med olika arbetsmarknadsrättsliga frågeställningar rörande arbetssökande. I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att ge rättsligt stöd och styrning, svara på remisser, processföring och att delta i utrednings- samt utvecklingsuppdrag. Enheten ansvarar även för hanteringen av myndighetens skadeståndsärenden.

Vem söker vi
Vi söker dig som har en juristexamen och förmåga att omsätta den i praktiken. Det är en fördel om du har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess. Därtill är det positivt om du har genomfört notarietjänstgöring och arbetat med verksamhetsutveckling. Utifrån den föränderliga tillvaro vi befinner oss vill vi att du ser förändring som en naturlig del av ditt arbete. Du är flexibel och kan se din roll och ditt bidrag som en del i en större helhet med en viktig samhällsfunktion.

Brinner du för rättssäkerhet och är en lösningsorienterad jurist? Om du därtill vill bidra, arbeta självständigt och ta ansvar i syfte att nå gemensamma mål är du den vi söker!

Kvalifikationer
- Juristexamen (tidigare jur.kand.)
- Minst två års erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom de senaste fem åren
- Erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete i offentlig verksamhet 
- God kommunikativ förmåga såväl muntligen som skriftligen

Meriterande
- har arbetat fördjupat inom förvaltningsrätt och offentlighet och sekretess
- har genomfört notarietjänstgöring
- har genomfört fiskalsutbildning
- Har mycket god analytisk förmåga och snabbt kan sätta dig in i olika rättsliga frågeställningar samt är lösningsorienterad
- Har mycket god förmåga att samarbeta samt god förmåga att arbeta självständigt
- Är noggrann, engagerad och uthållig med god förmåga att hantera processer parallellt

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarkriterier:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.

Vårt erbjudande
Anställningsformen är tillsvidare, heltid, med 6 månaders provanställning för dig som inte redan är anställd på myndigheten. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsort är  Umeå. Enheten är till största del placerad i Östersund, placering i Umeå kommer att medföra ett antal resor per år till Östersund.  

Viss möjlighet till distansarbete efter överenskommelse finns.

OBS! Vi söker även samma kompetens till Östersund i en separat men identisk rekrytering. 

Vi har goda förmåner, med bra semesteravtal, flextid, möjlighet till friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Hos oss finns ett stort engagemang, alla som arbetar här vill göra en insats. Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår hemsida www.arbetsformedlingen.se. 


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-09. Du ansöker genom att klicka på knappen ”ansök” nedan. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet, samt betyg/intyg som styrker kraven på högskolepoäng och arbetslivserfarenhet i din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Detta innebär att vi använder vetenskapligt förankrade urvalsmetoder för att bedöma vilken kandidat som är mest lämplig för tjänsten. Tester kan förekomma i rekryteringen.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Sektionschef till Enheten Beslut och Service Umeå

Sektionschef, offentlig förvaltning
Läs mer Feb 28
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens uppdrag
Arbetsförmedlingen är Sveriges största förmedlare av arbeten.

Varje år sammanför vi på olika sätt tusentals arbetssökande med arbetsgivare som behöver nya medarbetare. Genom attraktiva digitala tjänster och personlig service via telefon, chatt, video och mejl gör vi det enkelt för arbetsgivare som vill rekrytera, ställa om eller ge potentiella medarbetare som står lite längre från arbetsmarknaden en chans. Vårt arbete kännetecknas av ständig utveckling i en föränderlig miljö där vi skapar värde som ger kundnöjdhet och resulterar i att vi överträffar våra kunders förväntningar. Våra mål är högt ställda, vi tänker bli Sveriges modernaste myndighet!

Enheten PDM Beslut och service leds av en enhetschef och i dagsläget sexton sektionschefer. Enheten består av sexton sektioner spridda runt om i landet, från Luleå i norr, till Malmö i söder. Tre av dessa sektioner finns på ett kontor i Umeå. Denna tjänst gäller en av dessa tre sektioner. Dina chefskollegor kommer till stor del att finnas på distans, så det är viktigt att du är van att jobba självständigt och är trygg i din roll.

Sektionschefens uppdrag och ansvar

Ditt uppdrag som sektionschef innebär verksamhets- och personalansvar. Du ansvarar för att sektionens resultat motsvarar fastställda mål och förväntningar.

Du som sektionschef har ett viktigt uppdrag i att skapa välfungerande arbetsgrupper och tillsammans med dina medarbetare driva och utveckla verksamheten. Du möjliggör goda prestationer, hög trivsel och en god arbetsmiljö genom att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens chefskriterier. Du verkar för en kultur som är präglad av tillit, öppenhet och trygghet. Ditt arbete sker i starkt partnerskap i och utanför din egen sektion och i god samverkan med fackliga parter. Du ingår i enhetschefens ledningsgrupp och kommer gemensamt med denna och de andra sektionscheferna att ansvara för hela enhetens resultat och utveckling. Som sektionschef är du en förebild i att leva Arbetsförmedlingens vision, värdegrund och inriktning för medarbetarskap och chefskap.

Kvalifikationskrav                                                                          

- Aktuell erfarenhet av en ledande roll (sammanhängande uppdrag, projekt, arbetsgrupp) minst 6 månader inom Arbetsförmedlingens verksamhet.

Eller:

- Genomfört Arbetsförmedlingens förberedande chefsprogram.

Eller:

- Aktuell erfarenhet av chefskap på motsvarande nivå med verksamhet- och personalansvar från annan organisation minst 1 år.

Meriterande
- Aktuell erfarenhet från arbete som chef på Arbetsförmedlingen.
- Aktuell erfarenhet av personaladministration på en arbetsgrupp om minst 15 personer
- Goda kunskaper om arbetsmarknadsfrågor och det arbetsmarknadspolitiska uppdraget
- Aktuell erfarenhet av chefskap inom offentlig sektor
- Arbetat med arbetsmiljöfrågor 


Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap.

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring


Chefer är medarbetare på Arbetsförmedlingen som dessutom:

Pekar ut riktning för sina medarbetare och följer upp prestationer
Undanröjer hinder i vardagen och hanterar problem
Skapar delaktighet i arbetet och främjar utveckling


Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.


Övrig information
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.

Omfattningen är heltid med förtroendearbetstid.  Placeringsort: Umeå. Resor i tjänsten förekommer.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökningsprocess
Välkommen med din ansökan senast 2023-03-19. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. samt betyg/intyg som styrker kraven om arbetslivserfarenhet i din ansökan.

Vi avser att hålla intervjuerna på plats i Umeå 30-31 mars.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma i vår rekryteringsprocess och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökningstiden gått ut.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu

Leg. psykolog till Umeå

Psykolog
Läs mer Feb 10
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Tillsammans får vi Sverige i arbete! Vill du bli en av oss?




Sektionens/Enhetens uppdrag
Du ingår i ett team/sektion bestående av arbetsförmedlare, arbetsterapeuter, psykologer samt samverkar med audionomer, dövkonsulter och synspecialister.

Vårt uppdrag är att utreda och bedöma arbetssökandes arbetsförutsättningar samt att göra en arbetsmarknadspolitisk bedömning på arbetssökande med ohälsa eller som har funktionsnedsättningar som kan påverka arbetsförutsättningarna.

Beskrivning av tjänsten
Arbetet fokuseras kring att tillvarata arbetssökandes resurser och möjligheter på arbetsmarknaden. Du bidrar till att utveckla den arbetssökandes kunskap om sina förutsättningar samt att stärka motivation och orientering mot arbete eller studier. Arbetet utförs i nära samarbete med ett team inom arbetslivsinriktad rehabilitering tillsammans med andra kompetenser såsom psykolog, arbetsterapeut/sjukgymnast, dövkonsulent, audionom, synspecialist och arbetsförmedlare, där du bidrar till att göra arbetsmarknadspolitiska bedömningar, som är en viktig del av myndighetens uppdrag.

Psykologens arbete består av arbetspsykologiskt riktade insatser till arbetssökande och arbetsgivare, exempelvis genom psykologiskt bedömnings- och utredningsarbete samt att stödja arbetsgivare som anställer personer med funktionshinder. Arbetet handlar också om att hjälpa att kompensera för olika individuella hinder hos den arbetssökande och bidra med olika anpassningar i arbete och studier. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete, såväl externt med till exempel kommuner, fristående aktörer, vården, Försäkringskassan som internt med olika delar av organisationen.

Arbetsuppgifter
I arbetet ingår att bedöma kundens matchningsbarhet på kort och lång sikt, bedöma om och hur ohälsa eller funktionsnedsättningen påverkar möjligheterna till arbete eller studier, bedöma behovet av insatser inom den arbetslivsinriktade rehabiliteringen, bedöma förmodat stöd- och anpassningsbehov som kan bli aktuellt vid anställning/utbildning samt att motivera och initiera nästkommande insats. I uppdraget ingår även att bidra med professionsspecifik kunskap till arbetsförmedlare och övriga yrkesroller, bland annat genom att bedöma och tolka medicinska underlag. Dokumentation utgör ett viktigt och återkommande inslag i arbetsuppgifterna.

Resor inom enheten Södra Västerbotten kan förekomma, men vi använder oss framför allt av distansteknik i form av videomöten.

Kvalifikationer
Grundläggande krav för tjänsten:
- Socialstyrelsens psykolog-legitimation
- Erfarenhet av arbete som psykolog, minst ett år
- B-körkort

Övriga meriter för tjänsten:
- Erfarenhet av arbetslivsinriktad rehabilitering
- Erfarenhet av psykologisk testning

Vi ser att det är viktigt att Du har god förmåga till samarbete, kommunikation och strukturerat arbete.

Utöver dessa kvalifikationer har du personlig förmåga och fallenhet att arbeta i enlighet med Arbetsförmedlingens medarbetarskap och chefskap:

Medarbetare på Arbetsförmedlingen:

- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring

Vårt erbjudande
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Umeå. Det finns möjlighet att arbeta på distans till viss del.

Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.

Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss


Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-02-26. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet. När du skickar din ansökan kommer du att få svara på några urvalsfrågor.

För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna. Om den informationen inte framgår har vi svårare att göra en korrekt bedömning av din kompetens och erfarenhet och du kan därför riskera att bli bortvald i urvalsprocessen.

Har du skyddade personuppgifter kontaktar du den Rekryteringspartner som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

På Arbetsförmedlingen tillämpas en evidensbaserad rekryteringsprocess. Du kan läsa mer om vår rekryteringsprocess på vår hemsida https://arbetsformedlingen.se/om-oss/jobba-hos-oss

Urvalstest kan förekomma och vi kommer ge dig mer information om processen via e-post efter ansökan.

Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.

Ansök nu